Att säga upp sig

Bukefalos 30 år!

Var ärlig och rak! Han kanske blir arg i stunden men sedan borde han inse att han inte har rätt till det. Jag tycker du ska säga det ansikte mot ansikte, du har trots allt varit där i sex år. Skäller han ut dig så är det hans problem. Sedan kan du släppa det med gott samvete.
Såg nu att det redan var färdigt. Gratulerar! Lycka till på det nya jobbet!

Kan uppdatera med att det är gjort nu och det blev inte alls så illa som jag väntat mig! Chefen blev förstås inte glad och det var ganska obekvämt emellanåt, men överlag reagerade han betydligt bättre än förväntat. Han sa att det naturligtvis är väldigt dåliga nyheter för företaget och att det gör hans liv väldigt mycket svårare, men han gratulerade mig också till det nya jobbet och det var många fina ord om hur mycket han och de andra jag jobbar med uppskattar mig och hur oerhört svårt det blir att ersätta mig. Han sa också att jag alltid är välkommen tillbaka ifall jag av någon anledning inte skulle trivas på det nya stället. :heart

Vad härligt att det blev ett bra möte! Grattis och stort lycka till på nya jobbet :)

Som varande på andra sidan, chef, så uppskattar jag att man gör det face-to-face så fort man har bestämt sig 100%, eftersom det maximerar tiden att planera och hantera den nya situationen. Sen måste man omedelbart lämna in skriftlig uppsägning också enligt mall (en tydlig mening räcker, med personuppgifter, daterad och underskrift) men det är formalian för att få rätt uppsägningsdatum noterat inför kommande planering tillsammans. Vi har en process för avslut av anställning, som ska hantera den planering och uppföljning som krävs - och jag upplever att den är ett stöd, att det finns en process för att hantera den och ta med sig eventuella lärdomar. Från någon som slutar får man ofta in bra feedback om man hanterar det på ett bra sätt. Att människor slutar på sina jobb är en del av att driva företag, så det är ett underbetyg till chef och organisation om det i sig skapar massa oreda och konflikt.

Planeringen för avslut är väldigt viktig för att kunna avsluta på ett bra, snyggt och hållbart sätt mot kundkontakter och andra kontakter man haft i företaget.

Min tanke är att alla inblandade (anställd, kollegor, arbetsgivare, kunder) tjänar på proffsiga och värdiga avslut och att alla inblandade förlorar på det omvända.
Nu upptar jag en tråd som är lite gammal men jag funderar på samma saker som @Mineur och såg ditt svar här. Du skriver så fort man bestämt sig 100% och andra i tråden när man skrivit på ett anställningsavtal, är de två skilda saker för dig?

Mitt nuvarande jobb har en månads uppsägningstid och det har jag även sagt till det eventuella nya jobbet. Så det blir knappt med tid för chefen men samtidigt vill jag verkligen inte riskera mitt jobb om inget är 100% bestämt från både mitt och nya jobbets håll.

Kan uppdatera med att det är gjort nu och det blev inte alls så illa som jag väntat mig! Chefen blev förstås inte glad och det var ganska obekvämt emellanåt, men överlag reagerade han betydligt bättre än förväntat. Han sa att det naturligtvis är väldigt dåliga nyheter för företaget och att det gör hans liv väldigt mycket svårare, men han gratulerade mig också till det nya jobbet och det var många fina ord om hur mycket han och de andra jag jobbar med uppskattar mig och hur oerhört svårt det blir att ersätta mig. Han sa också att jag alltid är välkommen tillbaka ifall jag av någon anledning inte skulle trivas på det nya stället. :heart
Gud det där skulle vara drömmen för mig!

Jag kände igen mig mycket i din beskrivning. Men med skillnaden att jag har bara 1 månads uppsägningstid samt att just nu är det nya eventuella jobbet ett konsultuppdrag med lång provperiod 😬
Skulle vara drömmen om nuvarande chefen sa att jag skulle vara välkommen tillbaka 😭

Min chef är lite känd för att bli impulsiv om h*n blir sårad. Och med tanke på att jag fick haspla ur mig att min intervju igår var ett vårdbesök så känns risken överhängande :nailbiting:
Blev inte headhunted, men sökte jobb samma dag som chefen kallade till möte om att det inte går så bra för företaget 😅

Nu upptar jag en tråd som är lite gammal men jag funderar på samma saker som @Mineur och såg ditt svar här. Du skriver så fort man bestämt sig 100% och andra i tråden när man skrivit på ett anställningsavtal, är de två skilda saker för dig?

Mitt nuvarande jobb har en månads uppsägningstid och det har jag även sagt till det eventuella nya jobbet. Så det blir knappt med tid för chefen men samtidigt vill jag verkligen inte riskera mitt jobb om inget är 100% bestämt från både mitt och nya jobbets håll.
Enligt mig är 100% när bägge parter har skrivit på anställningsavtalet för det nya jobbet. Innan dess ska man inte säga upp sig.

Det kan vara olika saker. Jag som chef vill gärna ha informationen tidigt, och då är det upp till mig som chef att se till att vårda relationen med de anställda så de känner sig trygga med att vara transparenta. Jag tycker inte det är något man ”måste” göra utan bara om man känner sig 100% trygg i relationen till sin chef i sådana frågor. Från vad du berättat tidigare skulle jag nog inte ge chefen den informationen innan du har löst allt.

Enligt mig är 100% när man har skrivit på anställningsavtalet för det nya jobbet. Innan dess ska man inte säga upp sig.
Det håller jag med om. Frågan jag svarade på var när man ska ge sin nuvarande chef information om vad som komma skall, alltså inte formellt säga upp sig, utan berätta att man aktivt söker ett annat jobb. Vilket ofta ger samma svar, men inte alltid.

Nu beror det ju lite på vad man har för jobb och vad man går till men sist jag bytte jobb skrev jag på kontraktet innan jag sa upp mig men mitt nya jobb började tre månader senare och jag hade en månads uppsägningstid. Men jag berättade för min dåvarande chef när kontraktet var klart så bestämde vi tillsammans ett lämpligt datum att sluta. Så det beror ju lite på nya jobbets förutsättningar.

Nu beror det ju lite på vad man har för jobb och vad man går till men sist jag bytte jobb skrev jag på kontraktet innan jag sa upp mig men mitt nya jobb började tre månader senare och jag hade en månads uppsägningstid. Men jag berättade för min dåvarande chef när kontraktet var klart så bestämde vi tillsammans ett lämpligt datum att sluta. Så det beror ju lite på nya jobbets förutsättningar.
Tack för påminnelsen! Jag skrev upp på min lista över frågor om när de tänker sig att jag skulle börja :up:

Liknande trådar

• Hade ni bytt jobb?
  • Kontorsjobb
  • Behandling av arbetsgivare
  • Kollega som söker upp mig hela tiden

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn