Som varande på andra sidan, chef, så uppskattar jag att man gör det face-to-face så fort man har bestämt sig 100%, eftersom det maximerar tiden att planera och hantera den nya situationen. Sen måste man omedelbart lämna in skriftlig uppsägning också enligt mall (en tydlig mening räcker, med personuppgifter, daterad och underskrift) men det är formalian för att få rätt uppsägningsdatum noterat inför kommande planering tillsammans. Vi har en process för avslut av anställning, som ska hantera den planering och uppföljning som krävs - och jag upplever att den är ett stöd, att det finns en process för att hantera den och ta med sig eventuella lärdomar. Från någon som slutar får man ofta in bra feedback om man hanterar det på ett bra sätt. Att människor slutar på sina jobb är en del av att driva företag, så det är ett underbetyg till chef och organisation om det i sig skapar massa oreda och konflikt.
Planeringen för avslut är väldigt viktig för att kunna avsluta på ett bra, snyggt och hållbart sätt mot kundkontakter och andra kontakter man haft i företaget.
Min tanke är att alla inblandade (anställd, kollegor, arbetsgivare, kunder) tjänar på proffsiga och värdiga avslut och att alla inblandade förlorar på det omvända.