Att sälja tavlor

Vi måste prata förbi varann.

Huruvida man gillar det man ser avgörs inte om man vet vad konstnären har för utbildning. Det är min fasta tro.

Däremot gör det en väldig skillnad när det gäller det professionella yrkeslivet. Söker man en person för en t.ex. konsulenttjänst eller en curator - då spelar det roll om man har utbildning för jobbet. Så är det i alla branscher.
Ska man ställa ut i sammanhang där Konstfrämjandet eller en konstförening arrangerar får man inte utställningsersättning om man inte är högskoleutbildad. Etc etc etc.

Men för TYCKANDET spelar väl inte utbildning och CV någon roll?

Har du träffat folk som först frågar efter konstnärens CV innan de bestämmer vad de TYCKER om ett verk? Det har inte jag.
Det finns förvisso möjlighet till utställningsbidrag även för konstnärer utan högskoleutbildning, i huvudsak har du dock rätt.

Men det är väl inte juste och visar väl snarast på den snobbism som kan råda inom konstvärlden? För den som besöker en utställning har väl inte vilka skolor utställaren genomgått någon betydelse?

Jag tycker det ger det en likriktning av konsten som inte är önskvärd och fel.

Gäller samma inom litteraturen, att författaren bedöms inte utifrån hur bra boken är utan efter vilka skolor som denne gått i? Det kanske det gör.

Senast ändrad:
Det finns förvisso möjlighet till utställningsbidrag även för konstnärer utan högskoleutbildning, i huvudsak har du dock rätt.

Men det är väl inte juste och visar väl snarast på den snobbism som kan råda inom konstvärlden? För den som besöker en utställning har väl inte vilka skolor utställaren genomgått någon betydelse?

Jag tycker det ger det en likriktning av konsten som inte är önskvärd och fel.

Gäller samma inom litteraturen, att författaren bedöms inte utifrån hur bra boken är utan efter vilka skolor som denne gått i? Det kanske det gör.

Jo exakt, konstvärlden är nog ganska snobbig när det gäller utbildning hade jag fått för mig. (men vet inget om)

(Å andra sidan är ju fler branscher det, det är nog svårt att få jobb på bank nu utan ekonomexamen)

Förstår inte frågan.

Vad är omdöme och beundran?
Det som recenseras i tidningar och media eller vad människor i gemen tycker?

Vad gäller människor som är vana att se på konst så har de högst sannolikt sin åsikt klar. De gillar eller gillar inte. Därutöver kan de sannolikt bedöma skicklighet.

Jag läser någon sorts finförakt i det du skriver.
Jag har absolut inget finförakt. Och jag har full respekt för den konstnärliga friheten och kan beundra konst ur alla olika inriktningar. Men människor fascinerar mig emellanåt. Jag har vänner som rör sig i kretsar där man ofta köper dyr konst som investering och får ibland ganska underhållande historier berättade för mig. Allt ifrån det nyinköpta svindyra verket på två röda sträck och ett blått (som jag tog som exempel ovan), där människor vänder ut och in på sig själva för att hitta så många bra beskrivande ord som möjligt. Sååå uttrycksfullt, sååå begåvat, sååå fantastiskt. Och hur klumpig och okunnig den person ter sig som säger "Jag fattar inte? Det är ju bara tre sträck?". En annan gång visade sig ett lika högt beundrat verk vara skapat av parets barn, vilket också ledde till en ytterst pinsam situation. Det är det här jag menar med att konst är unikt.

Jag vill här bara inflika att jag inte tycker yrkesutbildningar, konstnärsskolor och andra utbildningar bör påverka prissättningen utan den bör bestämmas utifrån kvalitén på verken.
Jag vill bo i din värld! (och jättegärna att den t.ex. även omfattar handväskor - varför kan en jättefin handväska av gott hantverk kosta 400 000 och en annan 4 000? Folk tänker i märken)

Just konst handlar tyvärr jättemycket om att syns och sälja/marknadsföra sig. Att bli ett namn. Även för många etablerade innebär det t.ex. att man måste göra större serier och ha en sammanhängande motivsfär gärna med en bakomliggande berättelse (För att ta exempel Cronqvists flickor, Fernströms självpoträtt, Jirlows kroginteriörer). Jag tror inte att själva utbildningen är nyckeln.

(PS jag tror också på priser 2500-10 000 för TS mammas bilder, bl.a. eftersom det sätter dem inom ramen för vad arbetsplatsernas konstgillen brukar handla för)

Det
.
Allt beror väl på vad man anser vara konst... Och vad man anser att den ska spela för roll.

Det är inte snobbism att kräva läkarutbildning när man söker en sådan till en vårdcentral. Eller vilka att controllern har ekonomutbildning på högskolenivå? Eller att snickaren har gått nån form av utbildning innan hen sätter igång att göra om ditt hus.

För mig känns det som bildningsförakt att inte erkänna utbildningens värde.

Och fortfarande har inte detta ett dugg att göra med var en enskild person har för tycke och smak.

Och likriktning? Menar du på allvar att "konst" i det här landet är homogen i sitt uttryck?

Snarare tycker jag att likriktningen är betydligt större i amatörverken. Både i teknik och motivval. Jag är med och arrangerar en amatörsalong varje år. Runt 70-talet veerk kommer in. Väldigt mycket som är exakt lika varann. År efter år.

Inte jag heller. Däremot har jag träffat många som gärna vill ha ett sammanhang kring olika konstnärliga verk berättat för sig. Sådana sammanhang påverkar kanske inte om man gillar eller inte gillar verket (om man tex skulle vilja ha det hemma eller inte), men det kan ju tveklöst påverka hur intressant man tycker att verket är. Konst har ju fler dimensioner än fint/fult, gilla/ogilla - vilket kanske är en av de saker som skiljer konst från tex dekoration.
Ja precis.

Vi guider får konstnärsskapet preenterat för oss. Får verken satta i sitt sammanhang och får träffa konstnärerna och prata med dem.

Besökare uttrycker ofta att de gillar att vi presenterar vad de ser och ger et sammanhang. Att bakgrunds- och kringinformation ger en större upplevelse.

Konstens uppgift är verkligen inte att vara "vacker"

Jag har absolut inget finförakt. Och jag har full respekt för den konstnärliga friheten och kan beundra konst ur alla olika inriktningar. Men människor fascinerar mig emellanåt. Jag har vänner som rör sig i kretsar där man ofta köper dyr konst som investering och får ibland ganska underhållande historier berättade för mig. Allt ifrån det nyinköpta svindyra verket på två röda sträck och ett blått (som jag tog som exempel ovan), där människor vänder ut och in på sig själva för att hitta så många bra beskrivande ord som möjligt. Sååå uttrycksfullt, sååå begåvat, sååå fantastiskt. Och hur klumpig och okunnig den person ter sig som säger "Jag fattar inte? Det är ju bara tre sträck?". En annan gång visade sig ett lika högt beundrat verk vara skapat av parets barn, vilket också ledde till en ytterst pinsam situation. Det är det här jag menar med att konst är unikt.
Jag har också mött människor som köpt dyr konst. Men vi måtte träffa väldigt olika personer.

Ingen av de jag träffar har sagt sig köpa för att verken har ett visst ekonomiskt värde eller räknas som "fina". Utan för att de fallit för dem.
Om man vill lägga 60' på ett verk finns det oändligt med verk att välja mellan. De jag möter köper det de vill ha.
Vill man däremot lägga 6 mkr så är det kanske annorlunda. De människorna har jag inga kunskaper om. De är dessutom otroligt få.

Jag vill bo i din värld! (och jättegärna att den t.ex. även omfattar handväskor - varför kan en jättefin handväska av gott hantverk kosta 400 000 och en annan 4 000? Folk tänker i märken)

Just konst handlar tyvärr jättemycket om att syns och sälja/marknadsföra sig. Att bli ett namn. Även för många etablerade innebär det t.ex. att man måste göra större serier och ha en sammanhängande motivsfär gärna med en bakomliggande berättelse (För att ta exempel Cronqvists flickor, Fernströms självpoträtt, Jirlows kroginteriörer). Jag tror inte att själva utbildningen är nyckeln.

(PS jag tror också på priser 2500-10 000 för TS mammas bilder, bl.a. eftersom det sätter dem inom ramen för vad arbetsplatsernas konstgillen brukar handla för)
Att vara ett namn är ju en sak men här pratade vi väl egentligen om okänd konstnär utan utbildning vs okänd konstnär med utbildning. Samma tavlor. Där skulle rimlig prissättning då enligt tanten gå från 500-600 kr till 5000-10000 kr.

Idag kan jag i alla fall berätta att jag skrev ett kort mail till stadens "kulturrestaurang". De visste ju precis vem jag var och jag är så välkommen att ställa ut hos dem. Vi ska träffas och se över lokalerna på måndag. Så svårt var det... :-) Tjoho!!!

Att vara ett namn är ju en sak men här pratade vi väl egentligen om okänd konstnär utan utbildning vs okänd konstnär med utbildning. Samma tavlor. Där skulle rimlig prissättning då enligt tanten gå från 500-600 kr till 5000-10000 kr.

Nah, jag tolkade Tanten som att hon gick från okänd konstnär utan utbildning på ts inlägg till:
Lokalt känd konstnär med utbildning på rabalders inlägg.

Det är dock inte min värld, jag tycker det borde vara så men världen är annorlunda.

Nah, jag tolkade Tanten som att hon gick från okänd konstnär utan utbildning på ts inlägg till:
Lokalt känd konstnär med utbildning på rabalders inlägg.
Jag tolkade iofs redan TS första inlägg som att hon var lite lokalt känd eftersom det stod att målningarna varit omtyckta länge. Men nu är vi verkligen och petar i detaljer. Hur som helst, det har varit en väldigt intressant tråd tycker jag. Spännande att se hur olika erfarenheter och åsikter man kan ha inom samma ämne fast ur olika perspektiv.

Stort grattis och lycka till nu @rabalder! Konst är kul och att få dela med sig av det man skapat är ju fantastiskt roligt.:love:

Allt beror väl på vad man anser vara konst... Och vad man anser att den ska spela för roll.

Det är inte snobbism att kräva läkarutbildning när man söker en sådan till en vårdcentral. Eller vilka att controllern har ekonomutbildning på högskolenivå? Eller att snickaren har gått nån form av utbildning innan hen sätter igång att göra om ditt hus.

För mig känns det som bildningsförakt att inte erkänna utbildningens värde.

Och fortfarande har inte detta ett dugg att göra med var en enskild person har för tycke och smak.

Och likriktning? Menar du på allvar att "konst" i det här landet är homogen i sitt uttryck?

Snarare tycker jag att likriktningen är betydligt större i amatörverken. Både i teknik och motivval. Jag är med och arrangerar en amatörsalong varje år. Runt 70-talet veerk kommer in. Väldigt mycket som är exakt lika varann. År efter år.
Fast det är ju olika om man köper en tjänst (dvs man vet inte vad man får när man gör beställningen) eller om man köper en färdig vara = ett redan producerat konstverk. När vi köper offentlig konst så skapar ju konstnären verket åt oss på beställning, men vi vet ju ändå inte vad det blir. Då måste vi ha cv och referenser och liknande (ofta tar man in skisser från flera konstnärer och en jury väljer sedan ut det konstverk som passar bäst i sammanhanget). Skulle man någon gång köpa ett färdigt verk så krävs ju inte cv och referenser i samma utsträckning då ser jag ju redan vad jag får.

Fast det är ju olika om man köper en tjänst (dvs man vet inte vad man får när man gör beställningen) eller om man köper en färdig vara = ett redan producerat konstverk. När vi köper offentlig konst så skapar ju konstnären verket åt oss på beställning, men vi vet ju ändå inte vad det blir. Då måste vi ha cv och referenser och liknande (ofta tar man in skisser från flera konstnärer och en jury väljer sedan ut det konstverk som passar bäst i sammanhanget). Skulle man någon gång köpa ett färdigt verk så krävs ju inte cv och referenser i samma utsträckning då ser jag ju redan vad jag får.
Försöker du argumentera mot mig eller håller du med? :confused:

Jag ser ingen skillnad i våra åsikter - men du inleder med "fast"?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka