Det finns förvisso möjlighet till utställningsbidrag även för konstnärer utan högskoleutbildning, i huvudsak har du dock rätt.Vi måste prata förbi varann.
Huruvida man gillar det man ser avgörs inte om man vet vad konstnären har för utbildning. Det är min fasta tro.
Däremot gör det en väldig skillnad när det gäller det professionella yrkeslivet. Söker man en person för en t.ex. konsulenttjänst eller en curator - då spelar det roll om man har utbildning för jobbet. Så är det i alla branscher.
Ska man ställa ut i sammanhang där Konstfrämjandet eller en konstförening arrangerar får man inte utställningsersättning om man inte är högskoleutbildad. Etc etc etc.
Men för TYCKANDET spelar väl inte utbildning och CV någon roll?
Har du träffat folk som först frågar efter konstnärens CV innan de bestämmer vad de TYCKER om ett verk? Det har inte jag.
Men det är väl inte juste och visar väl snarast på den snobbism som kan råda inom konstvärlden? För den som besöker en utställning har väl inte vilka skolor utställaren genomgått någon betydelse?
Jag tycker det ger det en likriktning av konsten som inte är önskvärd och fel.
Gäller samma inom litteraturen, att författaren bedöms inte utifrån hur bra boken är utan efter vilka skolor som denne gått i? Det kanske det gör.
Senast ändrad: