Jag håller med dig på ett sätt men inte på ett annat. För mig beror det helt på vad barnet/ungdomen ska göra. Att ha några 13-14-åringar som har stalltjänst själva tycker jag inte är okej men däremot att de hjälper till före och under nybörjarlektioner är helt okej. Ofta faller det på försäkringar och vad som räknas som jobb, som ideellt arbete och vad som räknas som att hjälpa till. Att hjälpa till på lektioner när en instruktör är närvarande är mindre farligt än vad det är att hantera hästar som ska ut och in. Stalljobb är också ett tungt jobb och även om barn ofta tycker att det är roligt så sliter det på deras kroppar. Skulle en allvarlig olycka inträffa så finns det inga vettiga försäkringar som faller ut. Oftast är de försäkringar som ridskolan tecknar ganska dåliga, man får ut skitsummor även vid allvarliga olyckor.
På den ridskolan jag jobbade på fick barn/ungdomar hjälpa till vid nybörjarlektioner och lektioner för funktionshindrade. För det fick de sedan rida. Det var inte så att de kunde få ihop till en lektion i veckan men någon i månaden iallafall. Vi hade också alltid uteritt vid sommarens början och vid jul för de som hade hjälpt till. De fick också en hel massa teoretiska kurser och de fick hjälpa till att sätta igång hästarna efter sommarbetet. Ridning utan instruktör tror jag knappast förekommer eftersom ridskolans försäkring inte täcker då.