Att se samling/bärighet hos häst

Tossa90

Trådstartare
Tänkte det vore informativt att dela med sig om hur man ser samling/bärighet hos hästar.

Tycker att finns en stor okunskap hos många hästryttare som tror att samling/bärighet sitter i hästens huvud/Nacke. Detta kan tydligt ses på filmer då ryttare småsågar/drar i munnen/ gör halvhalter samtidigt som de skänklar på hästen och sen slutar direkt när hästen sänker huvudet, som att de är "nöjda då". (Ingen koll på rygg/mage/has/bäcken m.m)

Så:

Dela gärna med er av hur ni kan se att hästen är bärig/samlad. Gärna med film/bilder :D
 
Här är min häst bärig men inte samlad i galopp utifrån den nivån vi är på vilket är ca LB.
 

Bifogade filer

  • 1587851755736.png
    1587851755736.png
    63,3 KB · Visningar: 172
Min häst får ett helt annat schvung och jag som ser honom varje dag ser på hans bakben när han trampar under sig och bär upp sig själv och i samband med det sänker han nacken och går i en stadigare form. När jag rider och han så känner jag när han "släpper" och han får en helt annan trav blir lätt i munnen och bär upp mig på ett annat sätt.(han kan vara och speciellt förr vara framåt tung) Han har kroppen lite emot sig eftersom hans bakben är längre än hans framben så man känner en tydlig skillnad när han börjar bära sig själv men det kommer inte helt gratis😁
 
IMG_20200410_185732.jpg
Inte världens bästa bild, men det var den jag hittade. Hästen är en sexårig varmblodstravare, och har inte naturlig bärighet eller lätt för samling. Det märks tydligt när hon får in bakbenen under sig, framför allt i galopp då det blir mer uppåt, inte bara framåt. Jag märker att hon går bättre med hela kroppen om hon går i form med nacken, om lägre form tar hon gärna ut stegen väldigt mycket, i högre form är det lättare att få ihop henne. Det finns fortfarande mycket att jobba med, hon är inte på något vis färdig, men hon är mycket bättre nu än för ett år sedan.
 
Jag tycker det är jättesvårt att se samling/bärighet/form. Jag har ridit x antal hästar som kröker på nacken men jag bara ett få tal av dom vet jag har gått i korrekt form.
Den första hästen jag upplevde det på var min kusins Svenska Halvblod, jisses vilken schvung det blev i bakkärran, upplevde något liknande med hästen jag ägde.
Sen har jag lyckats hitta samma schvung på en ridskolehäst, när jag verkligen känt att bakkärran är med och trampar under.

Lite generellt så tror jag att ryggen ska vara upp och bakbenen lite in under (svårt att förklara och har inga bra bilder eller videos), men vet jag fått höra att i korrekt form bör hästen höja ryggen för att kunna runda sig, tycker dock det är svårt att se både från backen och känna det uppsuttet när man inte får till det där schvunget.
Verkar inte vara alla hästar som har det där schvunget, ska enligt min ridlärare ridit hästar i form med bra bakbenaktivitet, men inte känt något alls när jag ridit mer än att hästen böjt huvudet. Tycker det är jättesvårt.
 
Det här är ju en av mina hjärtefrågor, kan märkas i längden av text.. :laugh:

Först och främst tycker jag man måste skilja på balans och samling. Många tycker hästen är samlad bara den är i balans. Eller försöker få den att samla sig utan att vara i balans/lösgjord. Då blir det spänningar.

Först måste hästen vara i balans. Då kan den vara lösgjord, mentalt och fysiskt. Då kan man utbilda hästen iom att den är mottaglig för information och förmår utföra det vi ber om. Sen kan man kräma på mer energi. Då kan man nå samling.
Trycker man i för mkt energi innan hästen är i balans och lösgjord blir det bara mer spänning.

Jag tycker en grej som underlättar för att lära sig om man tycker det är svårt är att ha en checklista på vad som INTE får finnas för att det ska kunna bli samling. Och en checklista för att kika på olika kroppsdelars positionering i förhållande till varann och se vad som visar på att det inte är i balans/lösgjort/samling etc.

Obalans får ej existera
Spänning mentalt eller fysiskt ej heller det.

För att kika på om hästen är i balans kan man tex kika på genomtramp i kotan, är det mer fram än bak så är mer vikt fram. Lutar hästen åt något håll? Hur är islaget av hovarna? Är de mer framför kroppsklumpen sas eller mer bakom. Är de diagonalt symmetriska/itakt? Eller är den så att framhoven är längre tid i marken.
Släpar hästen fötterna? Skvätter det grus, stampar den/slår i hovarna hårt eller är den tyst? Man vill att det ska vara tyst. Har man dålig balans vill man inte lyfta fötterna så högt. Eller så har man bråttom ner. Dvs det låter.

Vinklar hästen lederna bak och sätter sig?
Den ska niga bak vid samling. Och bäckenet ska vinklas så som man tänker sig att det gör om svansen dras ned. Det sker bland annat genom att hästen inte spänner överlinjen och släpper magen som de gör vid spänning. Istället spänner den buken, ryggen lyfts och bäckenet vinklas så att bakbenen kliver in längre under hästen just för att bäckenets vinkel drar med bakbenen. Det är riktigt undertramp. Hästen blir då kortare mellan bogspets och bärbensknöl typ. Halsen ska dock fortsätta vara lika lång som innan. Hästen ska vara ungefär lika lång framför som bakom sadeln. Om den är kortare framtill måste det justeras.

Kollar man den rörelse som är mest samlad, levad, så samlar sig hästen så pass mkt/sätter sig så mkt att frambenen inte får plats och måste böjas och lyftas upp.
Tar vi piaffen så är den en rörelse som är väldigt lätt att analysera och som skvallrar om bärigheten i övriga rörelser/övriga ridning öht. Här måste nacken vara högst för att nå max samling. Med nacken högst och korrekt formgivningen med hals som inte dras ihop så lägger hästen bak bogbladen och ger rum för att bäckenet ska kunna tilta och hästen sätta sig.

Man brukar säga att det man har för mkt i handen får man för lite i bakkärran vad gäller bärighet.

För att hitta första grunden, balans, brukar jag lära elever en ramsa mina tränare tjatat så om att man kan svara om de väcker en mitt i natten:

Vägen, farten, formen!

Vägen: Var jäkligt noga med att du först öht plaerar den linje du rider på. Sen ser du till att hästen är formad i kroppen som linjen den ska gå på. Tänk att linjen går rätt genom ryggraden. Du själv måste då också sitta som linjen kräver. Är det böjt spår måste du forma dig så du tillåter hästen böja sig.
Farten: Tempo och bjudning. Du vill ha en lugn och stadig takt med nog bjudning för att energin ska gå från bakhov till hand.
Formen: När ovan sitter kan du börja greja med formen. Och med det lösgjordhet.

Sen rider man övningar.
 
Jag har en häst som är kung på att låtsas gå i form och har böjt på nacken hela livet utan att någonsin använda sin rygg och bakkärra korrekt. Man har aldrig lyckats utbilda honom till det eftersom han ser rätt trevlig ut i sin falska form. Lägg till fysiska problem som direkt hindrat honom.

Vi har lärt oss massor tillsammans. Det är först nu efter 7 år hos mig som han börjat visa korrekt samling och jisses, det blir som en helt annan gångart, helt enkelt underbart är det.

Han orkar bara några varv/ett par galoppfattningar ännu vilket säger mig att alla hästar jag trott att jag ridit i form på ridskolan troligtvis inte ens hade styrkan att försöka.

När jag jobbar honom från marken tittar jag mycket på hovarnas islag och bäckenets vinkel samt "sambahöfter". Han böjer alltid på sin nacke men en dålig dag är ländrygg och bäcken som stelopererade och islaget i backen tungt och högljutt.
 
Här tycker jag vi ser en häst som är naturligt balanserad som går väl samlad för sin ålder (5 år). Sedan är jag inget jättefan av ryttaren och tycker han gått bättre med annan ryttare, men bland hästar som går utan ryggverkan och bärighet eller bengångare med schwung kommen ur spänning tycker jag denna individ är föredömlig.
 
Det här är ju en av mina hjärtefrågor, kan märkas i längden av text.. :laugh:

Först och främst tycker jag man måste skilja på balans och samling. Många tycker hästen är samlad bara den är i balans. Eller försöker få den att samla sig utan att vara i balans/lösgjord. Då blir det spänningar.

Först måste hästen vara i balans. Då kan den vara lösgjord, mentalt och fysiskt. Då kan man utbilda hästen iom att den är mottaglig för information och förmår utföra det vi ber om. Sen kan man kräma på mer energi. Då kan man nå samling.
Trycker man i för mkt energi innan hästen är i balans och lösgjord blir det bara mer spänning.

Jag tycker en grej som underlättar för att lära sig om man tycker det är svårt är att ha en checklista på vad som INTE får finnas för att det ska kunna bli samling. Och en checklista för att kika på olika kroppsdelars positionering i förhållande till varann och se vad som visar på att det inte är i balans/lösgjort/samling etc.

Obalans får ej existera
Spänning mentalt eller fysiskt ej heller det.

För att kika på om hästen är i balans kan man tex kika på genomtramp i kotan, är det mer fram än bak så är mer vikt fram. Lutar hästen åt något håll? Hur är islaget av hovarna? Är de mer framför kroppsklumpen sas eller mer bakom. Är de diagonalt symmetriska/itakt? Eller är den så att framhoven är längre tid i marken.
Släpar hästen fötterna? Skvätter det grus, stampar den/slår i hovarna hårt eller är den tyst? Man vill att det ska vara tyst. Har man dålig balans vill man inte lyfta fötterna så högt. Eller så har man bråttom ner. Dvs det låter.

Vinklar hästen lederna bak och sätter sig?
Den ska niga bak vid samling. Och bäckenet ska vinklas så som man tänker sig att det gör om svansen dras ned. Det sker bland annat genom att hästen inte spänner överlinjen och släpper magen som de gör vid spänning. Istället spänner den buken, ryggen lyfts och bäckenet vinklas så att bakbenen kliver in längre under hästen just för att bäckenets vinkel drar med bakbenen. Det är riktigt undertramp. Hästen blir då kortare mellan bogspets och bärbensknöl typ. Halsen ska dock fortsätta vara lika lång som innan. Hästen ska vara ungefär lika lång framför som bakom sadeln. Om den är kortare framtill måste det justeras.

Kollar man den rörelse som är mest samlad, levad, så samlar sig hästen så pass mkt/sätter sig så mkt att frambenen inte får plats och måste böjas och lyftas upp.
Tar vi piaffen så är den en rörelse som är väldigt lätt att analysera och som skvallrar om bärigheten i övriga rörelser/övriga ridning öht. Här måste nacken vara högst för att nå max samling. Med nacken högst och korrekt formgivningen med hals som inte dras ihop så lägger hästen bak bogbladen och ger rum för att bäckenet ska kunna tilta och hästen sätta sig.

Man brukar säga att det man har för mkt i handen får man för lite i bakkärran vad gäller bärighet.

För att hitta första grunden, balans, brukar jag lära elever en ramsa mina tränare tjatat så om att man kan svara om de väcker en mitt i natten:

Vägen, farten, formen!

Vägen: Var jäkligt noga med att du först öht plaerar den linje du rider på. Sen ser du till att hästen är formad i kroppen som linjen den ska gå på. Tänk att linjen går rätt genom ryggraden. Du själv måste då också sitta som linjen kräver. Är det böjt spår måste du forma dig så du tillåter hästen böja sig.
Farten: Tempo och bjudning. Du vill ha en lugn och stadig takt med nog bjudning för att energin ska gå från bakhov till hand.
Formen: När ovan sitter kan du börja greja med formen. Och med det lösgjordhet.

Sen rider man övningar.


Åh :D Blev super glad här :D Det du skriver om samling har jag också lärt mig (å fortfarande försöker lära mig mer om :D) Om vinklat bäcken å bogspets/höftspets m.m :D, Så ovanligt att se denna kunskap på forum :D
 
Så vad skulle ni säga om denna bild? Är hästen samlad? Vf/vf inte?




(Obs! detta är ju bara en ögonblicksbild så säger inget mer än hur ryttaren red just i det ögonblicket). =)
 

Bifogade filer

  • mld.jpg
    mld.jpg
    207,5 KB · Visningar: 100
Det här är ju en av mina hjärtefrågor, kan märkas i längden av text.. :laugh:

Först och främst tycker jag man måste skilja på balans och samling. Många tycker hästen är samlad bara den är i balans. Eller försöker få den att samla sig utan att vara i balans/lösgjord. Då blir det spänningar.

Först måste hästen vara i balans. Då kan den vara lösgjord, mentalt och fysiskt. Då kan man utbilda hästen iom att den är mottaglig för information och förmår utföra det vi ber om. Sen kan man kräma på mer energi. Då kan man nå samling.
Trycker man i för mkt energi innan hästen är i balans och lösgjord blir det bara mer spänning.

Jag tycker en grej som underlättar för att lära sig om man tycker det är svårt är att ha en checklista på vad som INTE får finnas för att det ska kunna bli samling. Och en checklista för att kika på olika kroppsdelars positionering i förhållande till varann och se vad som visar på att det inte är i balans/lösgjort/samling etc.

Obalans får ej existera
Spänning mentalt eller fysiskt ej heller det.

För att kika på om hästen är i balans kan man tex kika på genomtramp i kotan, är det mer fram än bak så är mer vikt fram. Lutar hästen åt något håll? Hur är islaget av hovarna? Är de mer framför kroppsklumpen sas eller mer bakom. Är de diagonalt symmetriska/itakt? Eller är den så att framhoven är längre tid i marken.
Släpar hästen fötterna? Skvätter det grus, stampar den/slår i hovarna hårt eller är den tyst? Man vill att det ska vara tyst. Har man dålig balans vill man inte lyfta fötterna så högt. Eller så har man bråttom ner. Dvs det låter.

Vinklar hästen lederna bak och sätter sig?
Den ska niga bak vid samling. Och bäckenet ska vinklas så som man tänker sig att det gör om svansen dras ned. Det sker bland annat genom att hästen inte spänner överlinjen och släpper magen som de gör vid spänning. Istället spänner den buken, ryggen lyfts och bäckenet vinklas så att bakbenen kliver in längre under hästen just för att bäckenets vinkel drar med bakbenen. Det är riktigt undertramp. Hästen blir då kortare mellan bogspets och bärbensknöl typ. Halsen ska dock fortsätta vara lika lång som innan. Hästen ska vara ungefär lika lång framför som bakom sadeln. Om den är kortare framtill måste det justeras.

Kollar man den rörelse som är mest samlad, levad, så samlar sig hästen så pass mkt/sätter sig så mkt att frambenen inte får plats och måste böjas och lyftas upp.
Tar vi piaffen så är den en rörelse som är väldigt lätt att analysera och som skvallrar om bärigheten i övriga rörelser/övriga ridning öht. Här måste nacken vara högst för att nå max samling. Med nacken högst och korrekt formgivningen med hals som inte dras ihop så lägger hästen bak bogbladen och ger rum för att bäckenet ska kunna tilta och hästen sätta sig.

Man brukar säga att det man har för mkt i handen får man för lite i bakkärran vad gäller bärighet.

För att hitta första grunden, balans, brukar jag lära elever en ramsa mina tränare tjatat så om att man kan svara om de väcker en mitt i natten:

Vägen, farten, formen!

Vägen: Var jäkligt noga med att du först öht plaerar den linje du rider på. Sen ser du till att hästen är formad i kroppen som linjen den ska gå på. Tänk att linjen går rätt genom ryggraden. Du själv måste då också sitta som linjen kräver. Är det böjt spår måste du forma dig så du tillåter hästen böja sig.
Farten: Tempo och bjudning. Du vill ha en lugn och stadig takt med nog bjudning för att energin ska gå från bakhov till hand.
Formen: När ovan sitter kan du börja greja med formen. Och med det lösgjordhet.

Sen rider man övningar.
Tack för ett väldigt informativt och väl skrivet inlägg 😍. En så bra sammanfattning!
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 692
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 478
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp