Behöver hjälp att bolla tankar, blir inte klok på min häst

zanque

Trådstartare
Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa trådar jag ska dra i.

Köpte honom som projekthäst för drygt två år sedan. Då hade han stått hos hästhandlaren i nästan ett år och dom hade inte lyckats att komma upp på honom. Mycket vacker och skygg kille som vi fastnade för. Gick igenom veterinärbesiktningen och fick bli med hem.

Vi märkte direkt att han hade ett trassligt förflutet. Ingen tillit till människor, hela tiden på sin vakt och trodde jämt att han skulle få stryk. Efter två veckor hoppade vi upp på honom. Samma sak från ryggen, något stressad och trodde vi skulle slå honom. Efter första sommaren bestämdes det att han skulle få stanna och inte säljas som först var tanken.

Från början var han en het och stressad ponny. Han kunde sticka och ibland blev det sken. Stark som en oxe, rädd för skänklarna, svår att hoppa upp på. Under hösten blev han bättre och jag såg den där drömponnyn som jag vet finns där inne. Sen hände något under vintern. Han började skena flera gånger under varje pass. Fick panik för allt. Kom inte ens av honom då han drog såfort jag skulle ta foten ur stigbygeln. Slutade rida då det blev farligt. Betedde sig likadant i töm.

Framåt våren tog jag ut en equiterapuet som konstaterade snett bäcken och spänd i hela kroppen. hon lossade och rätade till. Straxt efter blev han halt. Fick ett par behandlingar till men hältan kvarstod. Vet kom ut och han blev sprutad i ena framkotan och knät på samma ben. Återbesöket gick bra och behövde ingen mer behandling. Jag tyckte dock inte han såg helt ren ut i longering men vet sa att det inte var något. Det här var augusti -18.

Satte igång honom. Ibland gick det bra och ibland skenade vi runt. Det gick bättre att rida ut än på banan så red mest ut. December tog jag ut en kiropraktor för han började skjuta över mig och sadeln till vänster och kunde/ville inte gå i vänster varv. Jodå han var sne igen och det rätades till. Kände direkt ingen skillnad i ridningen. Men han slutade panika och skena iväg. Jag kunde hoppa upp och av utan problem. Men han ville fortfarande inte gå i vänster varv. Framåt våren nu blev han halt igen. Har gått på metacam utan reaktion. Blev behandlad i hovlederna och jag passade då på att röntga frambenen. Inga röntgen fynd. Vet säger att han är obalanserad och det är därför han tar konstiga steg ibland. Nu känns det mest som om han ska rasa isär.
Rakt spår inga problem, 20 meters volter inga problem. I hörnen går han konstigt och på små volter. Skrittar jag ut kan han ibland ta några dubbelsteg ( tänk en barfotahäst som trampar på en vass sten) hältan försvinner lika snabbt som den kom. Longering och töm ser han helt skadeskjuten ut. Han visar fortfarande inget på böjprov. Han går ständigt bakom lod och hänger i handen. Det är som om han inte kan gå utan har all balans i tyglarna. Huvudet har han nästan marken och mulen mellan knäna. Får inte upp eller fram huvudet. Släpper jag så skenar han. Samma i töm. Skritt på långtygel går bra.

Han är kollad i munnen men ska ha ut tandläkare i höst igen. Han är oförsäkrad så kan inte ta han till klinik för att röntga genom hela hästen.
Kan det vara nacke/hals? Eftersom han är ovillig till att böja/ställa och ständigt hänger i bettet? Eller kan det komma bakifrån? På lördag kommer det en kiropraktor/ massör så får se om hon hittar något. Jag har haft ut två olika veterinär, tre om man räknar med tandläkaren. Blir han inte bra snart så överväger jag skarpt att avliva honom 😔
 
@zanque
det kan vara både nacke, hals, rygg eller något annat. Jag hade velat röntga igenom hästen!

Har tex. känt hästar som tex haft pålagring i rygg/manke där pålagringen växt som en "tagg" som klämt i vissa lägen och orsakat de tokryck du beskriver.
 
Varför är han oförsäkrad ?
Jag hade kollat nacke/hals och om det inte visade ngt så ryggen.
Du verkar ha kämpat på med ponnyn länge. Har varit med om hästar med KS som har haft rejält tajt + bendestruktion som fått såna rejäla ryck pga smärta..Lycka till, håll gärna tråden uppdaterad.
 
Kan det vara så att även om han är behandlad i omgångar och orsaken är borta så finns symptomen kvar? Är man van vid ett visst rörelsemönster för att undvika smärta så är det relativt vanligt att man fortsätter med samma rörelsemönster även när smärtan är borta.

Jag hade gjort en långsiktig plan (ca ett år) tillsammans med en tränare som är duktig på rehabilitering och tränat hästen endast från marken de första 6 månaderna. Tränaren ska komma ut regelbundet och stötta arbetet. Fokus på avslappning och att hästen skall hitta sin egen balans. Om jag efter 6 månader inte ser något framsteg och känner att det finns möjlighet att sitta upp utan att riskera livet, hade jag tagit bort hästen.

Det verkar utifrån din berättelse som att ni har gjort stora framsteg och all heder åt dig. Glöm dock inte att väga in eventuella risker för din egen hälsa.
 
Varför är han oförsäkrad ?

Det spelar väl ingen roll?

@zanque I dina kläder hade jag avlivat hästen. Du har gjort mycket och det verkar kunna bli farligt för er båda.

Om du ändå vill prova med något så tycker jag att du diskuterar med någon av veterinärerna som har sett hästen om vad som eventuellt skulle kunna röntgas (jag uppfattar det som att du inte har oändliga resurser till undersökningar i blindo) och sedan kollat ungefär vad en sådan röntgen skulle kosta. Känns priset rimligt så prova med det.
 
Det spelar väl ingen roll?

@zanque I dina kläder hade jag avlivat hästen. Du har gjort mycket och det verkar kunna bli farligt för er båda.

Om du ändå vill prova med något så tycker jag att du diskuterar med någon av veterinärerna som har sett hästen om vad som eventuellt skulle kunna röntgas (jag uppfattar det som att du inte har oändliga resurser till undersökningar i blindo) och sedan kollat ungefär vad en sådan röntgen skulle kosta. Känns priset rimligt så prova med det.

Delvis gör det ju eftersom det nämns och anges som anledning att inte kunna ta hästen till klinik. Jag själv är mest nyfiken på varför.
 
Jag gissar på att det är en import.

@zanque jag hade kollat nacke/hals eller tagit bort hästen. Något verkar ju göra ont/skapa obehag och kan man inte hitta varför så är det bättre att ta bort

Jag har också importer. Försäkrade sådana. Om det var det du syftade på att det inte skulle gå att försäkra dem?
 
Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa trådar jag ska dra i.

Köpte honom som projekthäst för drygt två år sedan. Då hade han stått hos hästhandlaren i nästan ett år och dom hade inte lyckats att komma upp på honom. Mycket vacker och skygg kille som vi fastnade för. Gick igenom veterinärbesiktningen och fick bli med hem.

Vi märkte direkt att han hade ett trassligt förflutet. Ingen tillit till människor, hela tiden på sin vakt och trodde jämt att han skulle få stryk. Efter två veckor hoppade vi upp på honom. Samma sak från ryggen, något stressad och trodde vi skulle slå honom. Efter första sommaren bestämdes det att han skulle få stanna och inte säljas som först var tanken.

Från början var han en het och stressad ponny. Han kunde sticka och ibland blev det sken. Stark som en oxe, rädd för skänklarna, svår att hoppa upp på. Under hösten blev han bättre och jag såg den där drömponnyn som jag vet finns där inne. Sen hände något under vintern. Han började skena flera gånger under varje pass. Fick panik för allt. Kom inte ens av honom då han drog såfort jag skulle ta foten ur stigbygeln. Slutade rida då det blev farligt. Betedde sig likadant i töm.

Framåt våren tog jag ut en equiterapuet som konstaterade snett bäcken och spänd i hela kroppen. hon lossade och rätade till. Straxt efter blev han halt. Fick ett par behandlingar till men hältan kvarstod. Vet kom ut och han blev sprutad i ena framkotan och knät på samma ben. Återbesöket gick bra och behövde ingen mer behandling. Jag tyckte dock inte han såg helt ren ut i longering men vet sa att det inte var något. Det här var augusti -18.

Satte igång honom. Ibland gick det bra och ibland skenade vi runt. Det gick bättre att rida ut än på banan så red mest ut. December tog jag ut en kiropraktor för han började skjuta över mig och sadeln till vänster och kunde/ville inte gå i vänster varv. Jodå han var sne igen och det rätades till. Kände direkt ingen skillnad i ridningen. Men han slutade panika och skena iväg. Jag kunde hoppa upp och av utan problem. Men han ville fortfarande inte gå i vänster varv. Framåt våren nu blev han halt igen. Har gått på metacam utan reaktion. Blev behandlad i hovlederna och jag passade då på att röntga frambenen. Inga röntgen fynd. Vet säger att han är obalanserad och det är därför han tar konstiga steg ibland. Nu känns det mest som om han ska rasa isär.
Rakt spår inga problem, 20 meters volter inga problem. I hörnen går han konstigt och på små volter. Skrittar jag ut kan han ibland ta några dubbelsteg ( tänk en barfotahäst som trampar på en vass sten) hältan försvinner lika snabbt som den kom. Longering och töm ser han helt skadeskjuten ut. Han visar fortfarande inget på böjprov. Han går ständigt bakom lod och hänger i handen. Det är som om han inte kan gå utan har all balans i tyglarna. Huvudet har han nästan marken och mulen mellan knäna. Får inte upp eller fram huvudet. Släpper jag så skenar han. Samma i töm. Skritt på långtygel går bra.

Han är kollad i munnen men ska ha ut tandläkare i höst igen. Han är oförsäkrad så kan inte ta han till klinik för att röntga genom hela hästen.
Kan det vara nacke/hals? Eftersom han är ovillig till att böja/ställa och ständigt hänger i bettet? Eller kan det komma bakifrån? På lördag kommer det en kiropraktor/ massör så får se om hon hittar något. Jag har haft ut två olika veterinär, tre om man räknar med tandläkaren. Blir han inte bra snart så överväger jag skarpt att avliva honom 😔
Det låter väldigt likt min förra. I alla fall beteemdemässigt.
Han hade jättefin bröstrygg (röntgen)men artros mellan skalle/atlas och c5-c7.
Förmodligen en gammal fraktur eller stort trauma.
Det enda rätta var att låta honom somna.

Mycket ofta kommer ju oförklarliga frambenshältor just utav skador/inflammationer på halskotpelare.

Du har två val som jag ser det. Antingen går du vidare och röntgar hals/rygg. Eller så låter du honom somna.
En häst som skenar då där mår inte bra och det är också en stor risk för dig själv.
 
Man kan ta ansvar med en bultpistol också.

Håller med.

Om man utifrån TS har ett djur som beter sig som den har ont har man dessutom ansvar att ta den till veterinär varesig den är försäkrad eller inte. . Inte en lösning att diverse alternativa massörer etc behandlar en halt häst/en häst som avviker och är väldigt störd/besvärad . De får inte ens göra det på en skadad häst.

TS: om du inte vill/kan utreda hästen vidare så avliva den .
 
Jag förstår inte riktigt argumentet att hästen inte kan undersökas på klinik för att den är oförsäkrad, är den det får man ju betala allt ur egen ficka. Har man valt att inte försäkra är det väl det som är alternativet?
Har själv haft oförsäkrad gammal häst som fick kolik på jourtid, att hon inte skulle få vård var aldrig ett alternativ.

Hästen måste gås igenom av en veterinär innan man går vidare till annat som equiterapeut eller kiropraktor. Enligt mitt sätt att se hade det varit bättre att lägga pengarna de kostar på ett klinikbesök istället.
 
Han är oförsäkrad för han köptes som projekt för att säljas efter några månader. Han köptes oförsäkrad och har vandrat runt bland olika hästhandlare. Sen blev det lixom inte av att försäkra honom, vet ändå inte om jag hade röntgat igenom hela hästen oavsett. Han har fått den veterinärvård han behövt.

Ena veterinären sa att han bara är obalanserad, samma som röntgade frambenen och behandlade hovlederna nu senast. Han trodde inte det var något i bakdelen, jag nämnde hals/nacke men det slog han bort. Han var inte så chitchatig så var svårt att bolla tankar.

Den andra veterinären säger lite samma. Han tror heller inte på equiterapeter och liknade så lite svårt att bolla tankar där oxå.

Jag funderar ens på om det är värt att utreda vidare. Och vad borde jag satsa på att röntga då? Halsen? Om röntgen visar nåt så lär ju utgången bli avlivning oavsett. Bara så uppgiven just nu.
 
Jag känner att ni har ju gjort allt ni kan. Skulle ni röntga hals/nacke/rygg och det visar något så känns det ju som om man inte kan göra något åt det endå, utan det skulle sluta med avlivning oavsett? Det blir dyra pengar för något ni redan vet egentligen, han funkar inte som ridhäst, det enda ni KANSKE får svar på är bara varför. Finns såklart många hästar som fungerar trots tex ryggproblem, men det är ju just det att dom fungerar. Det gör inte den här och har aldrig gjort heller vad jag kan förstå.

Såklart jättetråkigt, men så som jag ser det riskerar du livet just nu genom att jobba med hästen, och hästen kan ju inte må bra själv heller.
 
Jag hade avlivat.

Med min förra häst kom vi till valet och kvalet; röntga (ct, mri eller vad det nu heter, röntgen av organ och inte bara skelett) och försäkringsbolaget skulle inte täcka detta.

Så mitt val var betala röntgen ur egen ficka och resultat 1. Förmodligen cancer och avlivning. Resultat 2. Hitta inget och stå på ruta 1 igen med frågande veterinärer och olika behandlingar (detta var 10 månader efter första konstiga symptom).

Jag valde att inte röntga och avliva.

Det sista valet jag hade var sjukruta/liten hage ensam i 1-1.5 år pga också dåliga hovar i samband med de mycket märkliga blodproven och symptomer, 'för att se om det blev bättre" utan garantier..

Ibland måste man "ge upp" för allas bästa
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 294
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 144
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp