Behöver hjälp att bolla tankar, blir inte klok på min häst

En undran är varför ni utgår från att jag inte har pengar? Min häst har ju fått veterinärvård när han behövt. Röntgade ju båda frambenen på han här för inte så länge sedan. Det är bara första gången som jag behandlade honom som det var en equiterapuet och inte en veterinär och då var han inte halt, samt att jag trodde hans problem var psykiska. Varje gång han blivit halt så har jag haft ut veterinär och där emellan har han fått träffat både kiropraktor och massör då jag tror på en kombination av allt, har dessutom utbildad hovslagare och han får just nu sjukbeslag som ska göra att han avlastar hovlederna. Jag snålar inte in på nåt utan vill att mina hästar ska få det bästa. Men åka till klinik och helkroppsröntga och allt annat dom kommer vilja göra där ja där kan jag väl säga att ekonomin sätter lite stopp.

Han verkade dessutom ha en bra dag idag. Hämtade hem min sadel efter den varit på omstoppning så longerade lite med den på. Travade ordentligt i båda varv utan att lägga in haltsteg.

Han fick i alla fall massage nu ikväll, och hon rätade även till bäckenet/ höften på honom då han var fruktansvärt sne och satt fast. Det small rejält när hon höll på. Även nacken satt fast rejält. Sen var han spänd i typ alla muskler. Vi diskuterade länge och jag kunde inte hålla tårarna tillbaka när jag sa att jag börjar få nog nu. Hon tror dock inte att det är skelettskador för då borde han reagera mer än vad han gör, men sa att man kan ju aldrig vara säker utan röntgen. Men hon tror orenheten kommer ifrån att han var sne och spänd. Sen vad som gör att han blir sne och spänd hela tiden är ett mysterium. Blev promenader som ordination och om nån vecka kunde jag testa att longera för att kolla om han rör sig bättre.

I september kommer tandläkaren ut och hon har jobbat på klinik innan hon blev egen och riktade in sig på tänder, så hon ska få kolla igenom honom och så får jag höra vad hon säger. Och blir han sämre innan dess så är det självklart att jag tar ut någon tidigare.
 
@zanque Hur menar hon att han borde reagera mer än han vad han gör nu?
Hade han bara varit lite sned och lite spänd, så borde ni ha kommit en bra bit på två år. Det är ju något som gör att han spänner sig. En häst som går runt med smärta har ju oftast adrenalin påslag och kan reagera rejält på saker och ting.
Som han beskrivs i texten så låter han labil i ridningen och farlig.
 
@zanque Hur menar hon att han borde reagera mer än han vad han gör nu?
Hade han bara varit lite sned och lite spänd, så borde ni ha kommit en bra bit på två år. Det är ju något som gör att han spänner sig. En häst som går runt med smärta har ju oftast adrenalin påslag och kan reagera rejält på saker och ting.
Som han beskrivs i texten så låter han labil i ridningen och farlig.
Reagerat mer på behandlingen som han fick ikväll. Hon sa att hästar med problem i halsen inte brukar låta sig böjas och bändas med utan reaktioner.
 
Reagerat mer på behandlingen som han fick ikväll. Hon sa att hästar med problem i halsen inte brukar låta sig böjas och bändas med utan reaktioner.
Det kan inte jag svara på. Men ont låter det som att han har. Är han röntgad i ryggen något? Tänker KS eller liknande om det framförallt är i ridningen.
 
Reagerat mer på behandlingen som han fick ikväll. Hon sa att hästar med problem i halsen inte brukar låta sig böjas och bändas med utan reaktioner.

Fast det stämmer tyvärr inte. Vissa tillåter det ändå. Andra tillåter det glatt så länge det inte blir i en specifik position. Hur är rörligheten I ryggen?

Att hästen blir så sned och låst om.och om igen beror på något underliggande. Hästen försöker skydda sig och/eller kompensera. Troligtvis mot det som gör att han reagerar så extremt I vissa lägen. Troligen är det även det som gett sekundära hältor fram.
 
Fast det stämmer tyvärr inte. Vissa tillåter det ändå. Andra tillåter det glatt så länge det inte blir i en specifik position. Hur är rörligheten I ryggen?

Att hästen blir så sned och låst om.och om igen beror på något underliggande. Hästen försöker skydda sig och/eller kompensera. Troligtvis mot det som gör att han reagerar så extremt I vissa lägen. Troligen är det även det som gett sekundära hältor fram.
Rörligheten i ryggen tyckte hon var bra och rörligheten överlag när hon fick loss honom var bra.

Generellt tycker jag att han har bra rörlighet i ryggen när man ser honom i töm.

Men ja du har förmodligen rätt. Greppar bara efter halmstrån. Vill ju så gärna att det ska vara något som går att fixa ”lite” lätt 😔
 
Går det att länka youtube här? Testar iaf. Här är en film från april innan han blev halt igen. Jag rider inte ihop honom som det ser ut, lättar jag i handen och ger längre tygel så försvinner han ner och sticker iväg.
Hur tycker ni att han rör sig här?

 
Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa trådar jag ska dra i.

Köpte honom som projekthäst för drygt två år sedan. Då hade han stått hos hästhandlaren i nästan ett år och dom hade inte lyckats att komma upp på honom. Mycket vacker och skygg kille som vi fastnade för. Gick igenom veterinärbesiktningen och fick bli med hem.

Vi märkte direkt att han hade ett trassligt förflutet. Ingen tillit till människor, hela tiden på sin vakt och trodde jämt att han skulle få stryk. Efter två veckor hoppade vi upp på honom. Samma sak från ryggen, något stressad och trodde vi skulle slå honom. Efter första sommaren bestämdes det att han skulle få stanna och inte säljas som först var tanken.

Från början var han en het och stressad ponny. Han kunde sticka och ibland blev det sken. Stark som en oxe, rädd för skänklarna, svår att hoppa upp på. Under hösten blev han bättre och jag såg den där drömponnyn som jag vet finns där inne. Sen hände något under vintern. Han började skena flera gånger under varje pass. Fick panik för allt. Kom inte ens av honom då han drog såfort jag skulle ta foten ur stigbygeln. Slutade rida då det blev farligt. Betedde sig likadant i töm.

Framåt våren tog jag ut en equiterapuet som konstaterade snett bäcken och spänd i hela kroppen. hon lossade och rätade till. Straxt efter blev han halt. Fick ett par behandlingar till men hältan kvarstod. Vet kom ut och han blev sprutad i ena framkotan och knät på samma ben. Återbesöket gick bra och behövde ingen mer behandling. Jag tyckte dock inte han såg helt ren ut i longering men vet sa att det inte var något. Det här var augusti -18.

Satte igång honom. Ibland gick det bra och ibland skenade vi runt. Det gick bättre att rida ut än på banan så red mest ut. December tog jag ut en kiropraktor för han började skjuta över mig och sadeln till vänster och kunde/ville inte gå i vänster varv. Jodå han var sne igen och det rätades till. Kände direkt ingen skillnad i ridningen. Men han slutade panika och skena iväg. Jag kunde hoppa upp och av utan problem. Men han ville fortfarande inte gå i vänster varv. Framåt våren nu blev han halt igen. Har gått på metacam utan reaktion. Blev behandlad i hovlederna och jag passade då på att röntga frambenen. Inga röntgen fynd. Vet säger att han är obalanserad och det är därför han tar konstiga steg ibland. Nu känns det mest som om han ska rasa isär.
Rakt spår inga problem, 20 meters volter inga problem. I hörnen går han konstigt och på små volter. Skrittar jag ut kan han ibland ta några dubbelsteg ( tänk en barfotahäst som trampar på en vass sten) hältan försvinner lika snabbt som den kom. Longering och töm ser han helt skadeskjuten ut. Han visar fortfarande inget på böjprov. Han går ständigt bakom lod och hänger i handen. Det är som om han inte kan gå utan har all balans i tyglarna. Huvudet har han nästan marken och mulen mellan knäna. Får inte upp eller fram huvudet. Släpper jag så skenar han. Samma i töm. Skritt på långtygel går bra.

Han är kollad i munnen men ska ha ut tandläkare i höst igen. Han är oförsäkrad så kan inte ta han till klinik för att röntga genom hela hästen.
Kan det vara nacke/hals? Eftersom han är ovillig till att böja/ställa och ständigt hänger i bettet? Eller kan det komma bakifrån? På lördag kommer det en kiropraktor/ massör så får se om hon hittar något. Jag har haft ut två olika veterinär, tre om man räknar med tandläkaren. Blir han inte bra snart så överväger jag skarpt att avliva honom 😔

Jag tror det ganska ofta med de hästarna som folk upplever som rädda, tror har fått stryk etc handlar om smärtproblematik, oupptäckt ofta.

Har man ont får man adrenalinpåslag och får en lägre tröskel vad gäller rädslor.
Som flyktdjur blir man ju också extra sårbar om man inte känner att kroppen är 100%.

En häst som hållit på som din så länge skulle jag satsa rätt mycket på att det är smärta.
Och visst finns det hästar som din som man lyckas rehaba. Jag vet flertalet.
Men då ska man ju ha ett superteam runt en sån häst. Och ha lite tur i att det är ngt som går att behandla, möjlighet att lägga om rörelsemönster etc.
De flesta har inte möjlighet till det. Både för att det blir otroligt dyrt och för att de flesta som skaffar såna hästar tyvärr inte riktigt kan bedöma vilka veterinärer, hovisar, kiro, tandis, sadelutprovare, tränare etc som är så pass extrembra som de här individerna kräver. Och man får även själv svårt att träna hästen lika väl som den tränare man hyrt in under rehab när man inte har normala marginaler och inte får fela som på en sundare häst.

Med det sagt så råder jag ofta folk att avliva såna hästar. Det blir för orimligt
svårt, dyrt etc.
Beklagar!
 
Rörligheten i ryggen tyckte hon var bra och rörligheten överlag när hon fick loss honom var bra.

Generellt tycker jag att han har bra rörlighet i ryggen när man ser honom i töm.

Men ja du har förmodligen rätt. Greppar bara efter halmstrån. Vill ju så gärna att det ska vara något som går att fixa ”lite” lätt 😔

Fast då hade den inte haft problem i flera år. Redan i början när den inte gick att sitta upp på skulle någon dragit öronen åt sig.
 
Går det att länka youtube här? Testar iaf. Här är en film från april innan han blev halt igen. Jag rider inte ihop honom som det ser ut, lättar jag i handen och ger längre tygel så försvinner han ner och sticker iväg.
Hur tycker ni att han rör sig här?


Nu har jag liten mobilskärm och är astrött. Men det finns ju rätt mkt som känns smärtrelaterat ut på filmen. Plus att man behöver ändra om rörelsemönstret och formen även om den inte varit smärtpåverkad för att undvika det.
Iom att jag inte ser nog: Hur är ganashvinklarna på hästen? Ser inte ut att vara mkt plats där på filmen iaf.
 
Nu har jag liten mobilskärm och är astrött. Men det finns ju rätt mkt som känns smärtrelaterat ut på filmen. Plus att man behöver ändra om rörelsemönstret och formen även om den inte varit smärtpåverkad för att undvika det.
Iom att jag inte ser nog: Hur är ganashvinklarna på hästen? Ser inte ut att vara mkt plats där på filmen iaf.
Vad menar du med ganashvinklarna? Vilka tecken ser du som smärtrelaterade? Vore intressant att veta vad jag ska kolla efter.

Jag vet att formen är kass, vet bara inte hur jag ska få den bättre... Kan rida andra hästar i bättre form och det här är ingen form jag eftersträvar.
 
Här är från i höstas. Spola till 1,15 så ser ni han i rörelse. Kanske inte den bästa filmen. Men jag tycker har rör sig ledigt och bra.

 
Går det att länka youtube här? Testar iaf. Här är en film från april innan han blev halt igen. Jag rider inte ihop honom som det ser ut, lättar jag i handen och ger längre tygel så försvinner han ner och sticker iväg.
Hur tycker ni att han rör sig här?


Det är alltid jättesvårt säga kring film, än mer när man tittar utifrån ett problem man vet finns.

Men han ligger rätt tungt på framdelen och känns låst fram och överlag stel och "låst" i benrörelserna på ett vis jag har svårt beskriva. I trav så är det det man reagerar på, samt att det syns när han ska galoppera och måste komma upp i fronten ffa vid fattningen hur han reagerar på det. Både med vad som ser ut som stress och vad som ser ut som fysiska problem få ihop det.

Jag tror du har en otroligt snäll liten ponny där som kämpar allt han kan för att faktiskt göra det du ber om. Men som har någonting som stör honom. Men utifrån filmen så tror jag att om han kunde skulle han göra allt du bad om och lite till! Dvs beteendet är när det inte går mer.

Det är vad amatör jag tycker. Men jag är amatör.
 
Eh nä. De höjer inte enbart för att JAG använder försäkringen. De höjer oavsett om jag använder den eller inte. De går inte in och punkthöjer just din försäkring för att du använder den.

Jag har blivit av med bonus de gånger jag nyttjat försäkringen vilket leder till att jag betalar mer.
 
Rörligheten i ryggen tyckte hon var bra och rörligheten överlag när hon fick loss honom var bra.

Generellt tycker jag att han har bra rörlighet i ryggen när man ser honom i töm.

Men ja du har förmodligen rätt. Greppar bara efter halmstrån. Vill ju så gärna att det ska vara något som går att fixa ”lite” lätt 😔

Jag förstår du vill det. Men ett problem som är så kraftigt och inte blivit bättre på åtminstone tre år är inte ett sånt som går att fixa lite lätt. Då hade det varit fixat redan.

Jag kan jmf med min häst. Hon var låst och vind mest överallt när hon kom. Halsen var fruktansvärd. Allt utom halsen försvann med ett par behandlingar av kiropraktor. Halsen blir bättre men det kommer tillbaka i viss mån hela tiden. Man måste hela tiden underhålla och det blir aldrig helt bra. Hon har (det finns mer som talar för det) sannolikt ett problem i halskotpelaren. Dvs ett underliggande problem. Det är dock ingenting som besvärar för det vi gör och om hon underhålls av massör/kiropraktor.

Men resten av kroppens låsningar försvann som sagt. Och det är det normala om problemet är muskulärt. Kommer de tillbaka är nåt annat fel.

De symptom du beskriver är typiska för plötslig smärta i vissa lägen och nästan alltid relaterade till problem i hals eller nacke eller rygg. Sådant går väldigt sällan att åtgärda riktigt bra veterinär och kräver otroligt lång rehab om man lyckas. Har det pågått länge sitter dessutom minnet kvar stenhårt. Min dam jag nämnde ovan, hon kan fortfarande få för sig att halsen gör ont helt plötsligt om hon är spänd av något annat. Då kan man inte ställa henne åt höger. Oavsett. Då är vi på dag ett när hon fick panik av tanken på att böja halsen åt höger. Hon var övertygad om att det skulle göra ont. Det gick rätt enkelt jobba bort då det inte fanns smärta mer. Men 3.5 år senare så kan hon fortfarande i vissa situationer få för sig att det inte går för det kommer göra ont. Även rygghästar reagerar också så. Har det gjort ont att galoppera kan minnet göra att de beter sig som när det gjorde ont. Det är därför den långa tiden är en negativ faktor i ert fall.

Så ens I den bästa av världar får man räkna med att din ponny kan falla tillbaka i beteendet. Och att prova om den kan bli bra kommer vara en lång och dyr historia.

Jag hade en häst med kissing spines förut. Mycket lindrigare reaktioner än din. Han gick att rehabilitera. Det tog många år. Men om han t ex vilade och inte reds på ett tag, eller man sadlade på annorlunda vis så POFF var alla reaktioner tillbaka för då var minnet att det gjort ont för 5 år sen starkare i minnet än att det för 1 månad sen inte gjort ont (och inte hade gjort det på 5 år). Det var de gångerna jättelätt komma runt, det handlade om 10 - 20 minuter. Men om man inte tänkte sig för utan bara satt upp som vanligt så small man i backen lika fort. Han förstörde min rygg, jag har en kronisk ryggskada. Jag har i skrivande stund en obrukbar axel sedan 4 månader snart och axeln kommer aldrig bli helt bra. Det är efter en skentur (där hästen ärligt blev rädd så ingen skugga på den). Så ta med risken för din hälsa och ditt liv med.

Jag tycker fortfarande att din tanke om att låta honom somna är det vettiga. Och jag förstår varför du fastnade för ponnyn, det är en trevlig ponny som verkar väldigt bussig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 297
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 148
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp