Att skaffa första raskatten: Hur går man tillväga? Och rastips önskas!

aiquen

Trådstartare
Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är fortfarande kvar överallt och jag, jag trampar mest vatten och försöker hålla näsan över ytan just nu … Men så känns det lite flyktigt ibland som om tanken ändå så smått har börjat gro om att kanske, eventuellt, ja någon gång, skaffa en ny katt.

Jag vet att jag inte kan få min fantastiska vän tillbaka, men jag älskade hans personlighet och skulle i så fall gärna leta efter någon som delar åtminstone liknande egenskaper. Han var en vanlig katthemsomplacerad bondkatt, men jag tänker att det borde finnas någon raskatt kanske, som kan matcha något vad jag söker?

Han var väldigt livlig (ett riktigt pain in the ass faktiskt och som visste att fresta på tålamodet som yngre, men blev tacksamt nog lugnare med åren). Alltid vänlig och översocial, extremt enkel att ha att göra med i alla situationer. Aldrig problem att åka bil, om så bara på utflykt (eller bort för övernattning) eller till veterinären med allt därtill. Väldigt verbal; både i att tala om vad han ville eller ansåg om saker och ting, eller mysigt chitchat bara. Jag kunde säga något och så svarade han. Det var först på lite äldre dar som jag började testa klickerträning och han fattade galoppen direkt och lärde sig en massa tricks. Kröp alltid upp nära, nära i knäet för gos så fort tillfälle gavs (eller togs!).

Han var innekatt, men älskade våra promenader ute. Stöta på joggande människor i klunga, folk med småbarn eller hundar - inga problem. Han gick som en hund i koppel, ibland ganska långa promenader. Och när vi kom fram till samma gräsplätt visste han alltid att jag skulle släppa kopplet så han kunde dra en repa (ofta fram till och halvvägs upp i ett stort träd). Sen stannade och väntade in mig för att få godis. ;)

Jag har inte så stor koll på alla raskatter och dess egenskaper. Har fastnat lite för bengal (som min katt btw ofta misstogs för av personer som passerade när vi var ute :D) men är väldig osäker. De verkar väldigt intelligenta men också lika mycket halvt vildgalna? Orkar man med en sån i en möblerad lägenhet? Och utan att man är hemma 24/7?

Vad finns det för fler raser?

Och så alla novisfrågor från en som aldrig köpt raskatt tidigare: Hur hittar man en bra uppfödare och hur ska man tänka kring det? Jag har absolut noll kontakter i kattvärlden.

Tar tacksamt emot lite inputs. :) Så får jag se vad det kanske kan leda till, så småningom … När livet kanske känns lite lättare igen eller om jag inser att en katt kan vara den bästa medicinen för att muntra upp tillvaron i en olidligt tyst lägenhet …
 
Jag har ingen erfarenhet av bengaler men orientaler, siames och korthårig oriental. De är livliga, intelligenta och lättlärda. Föredrar som regel att vara två men jag omplacerade nyss min ena hona då hon inte gillar konkurrens om uppmärksamheten. @Sel har ju en liten oriental som hon är ute och går med och @MJLee har en omplacerad burma som kör med henne. :laugh:

Min lillskrutt, siames, älskar att apportera. Han kan bli en liten pest när jag gått och lagt mig för han kommer med sina små bollar som han slänger på mig och vill att jag ska kasta iväg dem så han får hämta. Jag brukar gömma dem under kudden när jag ska sova men han vet om det och brukar leta efter dem där. Han och halvsyrran leker mycket med varandra, sover tillsammans, tvättar varandra och trängs med mig under täcket nu när det är vinter.
 
Burmor är de mest fantastiska katter som finns! Om du inte vill ha en tyst lägenhet, så är burma din katt. Inte blyga att tala om vad de vill. Intelligenta klisterkatter som är humm, lite dominanta :love: De går gärna på promenad - Jag och Megara går på promenader på landet där hon inte behöver ha koppel men Nikita och jag gick även i stan i koppel. Många burmor apporterar med glädje och envishet. De ska vara med och undersöka och övervaka allting, alltid, ibland så det kan gå en lite på nerverna. Mina burmor, och de flesta jag känner till är totalt coola med att åka bil, buss, tåg och veterinär - även om de inte alla, ja inte Megara iaf, är så trevliga när de väl är där. :angel: Nikita var trevlig även mot veterinärer dock.

Just burmor är otroligt sällskapliga och det rekommenderas att man har två, men både Nikita och Megara är/var utpräglade ensamkatter. Jag har omplaceringar, vuxna fd avelskatter eftersom jag vet vad det är för katt jag får, plus att gud bevare mig för en burmaslyngel :nailbiting:

Just det, de behöver en hel del stimulans och lek och kan vara ganska krävande. Sova hög ska det göras, vare sig tvåbeningen är intresserad av det eller inte.
 
@aiquen: Jag tycker också att det låter som om du bör leta en oriental/siames. Jag har inte haft någon själv men min mormor och morfar hade alltid siameser och de var alltid pratglada och sociala typer.

Nu har jag haft tur med Isis, hon är lite åt det hållet (jag gillar när de är sociala och pratiga).
 
Här är en till röst på oriental förstås! 😊 Aldrig varit med om sådan kul katt. Min lille är ute och går och har hängt med på puben än så länge. - han är dessutom absolut överklängig och supergosig. Ska alltid ligga i knät, sitta på axeln eller sova på mig i sängen.

Sedan har jag i och för sig bara träffat supertrevliga burmor också. ;)

Jag har inte haft kontakt med så många bengaler men de känns som aktiva på ett annat sätt, mer vildkatt i dem än socialaktiva.

Jag gick med i ett par facebookgrupper och frågade efter rekommendationer för att hitta min uppfödare.
 
Åh, tack för era svar. Jag fick någon slags känslomässig backlash precis efter att jag startat tråden (”jag ska ALDRIG mer ha djur”) och så fick jag mess (medan jag var på jobbet; tur att jag kan stänga om mig …) att askan fanns att hämta på djurkliniken och allt blev lite för mycket.

Men så fick jag tillfälle att hålla en extremt kelsjuk katt i famnen i stallet och jo, jag saknar det … Får nog inse att jag har väldigt svårt att se mig själv utan djur på sikt.

Bra tips om rasspecifika grupper på Facebook, så långt hade jag inte tänkt.

Oriental får jag nog skriva upp på listan (min väldigt korta lista). Även ocicat har jag fastnat lite för i teorin, men det verkar finnas vad, typ en handfull uppfödare i hela landet?

Och ”måste” man ha minst två katter om det är en ras t.ex. med ett mer aktivt temperament? Jag har haft två katter ihop, men den erfarenheten är väl åtminstone i efterhand att det inte var helt hundra lyckat även om de i viss mån verkade ha ett visst utbyte och sällskap av varandra (och inte alls så illa som andra mer eller mindre skräckhistorier man hört om stressade och bråkande katter). De var litegrann varandras motsatser dock. Men (inte för att jag kommer skaffa en ny katt i morgon) jag är nog ärligt talat inte så pepp på att ha flera katter …

Vad ska man förresten tänka ifråga om hälsa/sjukdomar och vad uppfödare ev. testar sina avelskatter för? Är det specifika hälsoprogram för varje ras att läsa på eller finns det något generellt inom kattaveln som man alltid ska vara uppmärksam på? Som sagt, jag är rätt mycket novis inom raskattvärlden.
 
Och ”måste” man ha minst två katter om det är en ras t.ex. med ett mer aktivt temperament? Jag har haft två katter ihop, men den erfarenheten är väl åtminstone i efterhand att det inte var helt hundra lyckat även om de i viss mån verkade ha ett visst utbyte och sällskap av varandra (och inte alls så illa som andra mer eller mindre skräckhistorier man hört om stressade och bråkande katter). De var litegrann varandras motsatser dock. Men (inte för att jag kommer skaffa en ny katt i morgon) jag är nog ärligt talat inte så pepp på att ha flera katter …
Jag har personlig erfarenhet av en otroligt social och aktiv katt som hade otroligt lite utbyte av andra katter, för honom var det människor som gällde!

Ett tag bodde han med en annan katt och de samexisterade utan problem, men speciellt den supersociala hade inget direkt utbyte av den andre, han var mest ok med att de råkade vara två katter i hemmet.

Jag tror att en erfaren uppfödare vet vilka kattungar som skulle kunna passa som ensamkatter 🙂
 
Jag har personlig erfarenhet av en otroligt social och aktiv katt som hade otroligt lite utbyte av andra katter, för honom var det människor som gällde!

Ett tag bodde han med en annan katt och de samexisterade utan problem, men speciellt den supersociala hade inget direkt utbyte av den andre, han var mest ok med att de råkade vara två katter i hemmet.

Jag tror att en erfaren uppfödare vet vilka kattungar som skulle kunna passa som ensamkatter 🙂
Jag tror tvärt om, att inte ens en erfaren uppfödare vet det när det kommer till kattungar.

@aiquen Orientaler vill generellt ha sällskap av andra katter och gärna samma ras, men det kan gå bra med en. Av alla jag haft genom åren så är det bara en som varit missnöjd och henne omplacerade jag nyss. Mina leker tillsammans, sover tillsammans, tvättar varandra, det är väl bara gå på lådan som de gör var för sig även om de inte hänger varje minut. Andra raser kan fungera bättre ensamma.

Generellt dock skulle jag vara noga med att välja en social och framåt kattunge, det är så tråkigt att ha en ängslig katt som gömmer sig när det kommer folk. För min ras så skulle jag även se så det är testat mot PRA som är en väldigt tråkig ögonsjukdom, men jag tror att det går att läsa på om de olika raserna på SVERAKs hemsida och vilka sjukdomar som går att gentesta mot. .
 
Nu har jag personligen inte dessa raser men jag är med i respektive rasgrupp på fb. Cornish rex och Devon rex (alt annan rex) kanske skulle kunna vara något att kika på? De beskrivs ofta som humoristiska och aplika samtidigt som det delas så många mysiga bilder på katter som ligger ovanpå sina ägare. Även flertalet som är ute på äventyr.

Angående uppfödare så tycker jag för min del att magkänsla är viktigt. Det ska kännas rätt med både personen och kattungen. Jag vill känna att jag kommer kunna ha bra kommunikation och få stöd i framtiden. Jag vill känna att de bryr sig om sina katter och hos vilken familj de hamnar. Skulle en uppfödare låta bli att ställa frågor eller i princip bara lämpa över ett djur skulle jag dra öronen åt mig. Min Ragdoll jag tog som vuxen omplacering kommer från en uppfödare jag inte skulle vilja köpa kattunge av. Det var så uppenbart att Iza var färdig inom aveln och att hon bara ville bli av med henne för att få mer plats. Inte en enda gång frågade hon hur det gick efter flytten.
 
Och som ägare till en devon, får jag nog säga att hon inte tillhör begåvningsreserven direkt. Men hon är rolig, kelig, knäpp, galen, pratsam och närgången. Så där så man får gå ut och sätta sig i bilen om man vill ha egentid.
Angående 2 katter, så tycker jag nog generellt att man ska ha 2. Framför allt om man jobbar heltid och även gör saker på fritiden. Men visst finns det katter som vill bo själva. Ibland omplaceras en vuxen, kastrerad avelskatt med nån av ungarna, då är de vana vid varandra och de är lite billigare om man inte kan lägga 20.000+ bara sådär.
242772134_10158546958956158_6465963342873344871_n.jpg
 
Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är fortfarande kvar överallt och jag, jag trampar mest vatten och försöker hålla näsan över ytan just nu … Men så känns det lite flyktigt ibland som om tanken ändå så smått har börjat gro om att kanske, eventuellt, ja någon gång, skaffa en ny katt.

Jag vet att jag inte kan få min fantastiska vän tillbaka, men jag älskade hans personlighet och skulle i så fall gärna leta efter någon som delar åtminstone liknande egenskaper. Han var en vanlig katthemsomplacerad bondkatt, men jag tänker att det borde finnas någon raskatt kanske, som kan matcha något vad jag söker?

Han var väldigt livlig (ett riktigt pain in the ass faktiskt och som visste att fresta på tålamodet som yngre, men blev tacksamt nog lugnare med åren). Alltid vänlig och översocial, extremt enkel att ha att göra med i alla situationer. Aldrig problem att åka bil, om så bara på utflykt (eller bort för övernattning) eller till veterinären med allt därtill. Väldigt verbal; både i att tala om vad han ville eller ansåg om saker och ting, eller mysigt chitchat bara. Jag kunde säga något och så svarade han. Det var först på lite äldre dar som jag började testa klickerträning och han fattade galoppen direkt och lärde sig en massa tricks. Kröp alltid upp nära, nära i knäet för gos så fort tillfälle gavs (eller togs!).

Han var innekatt, men älskade våra promenader ute. Stöta på joggande människor i klunga, folk med småbarn eller hundar - inga problem. Han gick som en hund i koppel, ibland ganska långa promenader. Och när vi kom fram till samma gräsplätt visste han alltid att jag skulle släppa kopplet så han kunde dra en repa (ofta fram till och halvvägs upp i ett stort träd). Sen stannade och väntade in mig för att få godis. ;)

Jag har inte så stor koll på alla raskatter och dess egenskaper. Har fastnat lite för bengal (som min katt btw ofta misstogs för av personer som passerade när vi var ute :D) men är väldig osäker. De verkar väldigt intelligenta men också lika mycket halvt vildgalna? Orkar man med en sån i en möblerad lägenhet? Och utan att man är hemma 24/7?

Vad finns det för fler raser?

Och så alla novisfrågor från en som aldrig köpt raskatt tidigare: Hur hittar man en bra uppfödare och hur ska man tänka kring det? Jag har absolut noll kontakter i kattvärlden.

Tar tacksamt emot lite inputs. :) Så får jag se vad det kanske kan leda till, så småningom … När livet kanske känns lite lättare igen eller om jag inser att en katt kan vara den bästa medicinen för att muntra upp tillvaron i en olidligt tyst lägenhet …

Jag håller med övriga om rex:arna, devon eller cornish låter som perfekt kisse för dig. Man blir så lätt kär i deras yoda-öron också. Men även orientalerna, eller abessinier kanske. :)

Det finns raskattgrupper på facebook där du kan söka särskilda raser och få mer information om dem, men se alltid till att uppfödaren är registrerad i Sverak.

https://www.sverak.se/kattraser/

https://www.xn--kpakatt-90a.se/sverak-anslutna-kattklubbar/

Skoj kattrastest - helt oseriöst ;) :
https://quizterra.com/sv/ta-reda-pa-vilken-kattras-som-ar-bast-for-dig
 
Jag håller med övriga om rex:arna, devon eller cornish låter som perfekt kisse för dig. Man blir så lätt kär i deras yoda-öron också. Men även orientalerna, eller abessinier kanske. :)

Det finns raskattgrupper på facebook där du kan söka särskilda raser och få mer information om dem, men se alltid till att uppfödaren är registrerad i Sverak.

https://www.sverak.se/kattraser/

https://www.xn--kpakatt-90a.se/sverak-anslutna-kattklubbar/

Skoj kattrastest - helt oseriöst ;) :
https://quizterra.com/sv/ta-reda-pa-vilken-kattras-som-ar-bast-for-dig

Testet funkar inte :laugh: Jag ska tydligen ha en Maine Coon... kanske den sista typen av katt jag skulle skaffa! Jag tycker om dem och de är jättefina men jag föredrar små katter med lite hår :rofl:
 
Testet funkar inte :laugh: Jag ska tydligen ha en Maine Coon... kanske den sista typen av katt jag skulle skaffa! Jag tycker om dem och de är jättefina men jag föredrar små katter med lite hår :rofl:

* viskar - berätta inte för Skönhetsmissen och Brunetten...



Sibirisk​

Sibiriska katter är smarta och snabba, deras jaktinstinkt är välutvecklad. De är knutna till sina ägare och är försiktiga med främlingar. De kommer överens med barn men måste behandlas med respekt. Sällan och motvilligt komma överens med andra djur. I allmänhet anses dessa katter vara lugna och balanserade även om de gillar att leka och larka. Dela testet med vänner, kanske tycker de också att få ett husdjur? :)
 
Jag är uppfödare av bengal och tycker så klart att det är världens bästa ras 🤪 visst dom kräver en hel del, och man svär ofta, men oj så kul man har 😍 till och med min man som från början är icke-kattmänniska är helt omvänd nu 😁
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 401
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 840
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
27 978
Senast: Åsa A
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 136
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp