Att skaffa hund nr2

Bukefalos 30 år!

Fiorano

Trådstartare
Har en 3 år gammal okastrerad PK hane och är lite småsugen på att skaffa en till hund av samma ras. Det blir troligast en avkomma till honom isf.

Men hur bra brukar det fungera att skaffa en till hund? Sixten leker väldigt bra med andra hundar och har ett trevligt hundspråk sas. PK verkar generellt vara en ras som gillar att vara med andra PK, de leker lite annorlunda upplever jag.

Sixten är på alla sätt min sällskapshund, sover i sängen, ligger i soffan osv. Är med mig i stallet vsrje dag och fungerar ypperligt lös. Brukar hund nr 2 lära sig just att stanna på gården enklare eller svårare? Tänker att när det bara är en hund så är den så bunden på mig. Är rädd att om dom är två så skulle de ge sig i väg...

Är dock mest rädd för att det blir rivalitet om en har två hanar, är det vanligt?

Igår lekte han med sin 3/4 lillebror och var så duktig😍. Sixten ser enorm ut med sina 2.9 kg i jämförelse med Krille som är yttepytteliten🐭.
file_00000000191881f4b601ac95afc73aad.webp

Min erfarenhet är att har en koll på hund nr1, den lyder och funkar i de situationer en vill de ska fungera i är en till hund inte så jobbigt.
En får endel gratis genom hund nr 1 lär den nya 🙂
Sen är de såklart individer men samma ras så antar jag du ungefär kan förvänta dig liknande temprament.

Iom åldersskillnaden tror jag inte de skulle bli någon konflikt mellan dem heller.

En hund stannar och två har en kompanjon på äventyr. Så har det varit för våra hundar. Men om jag tänker efter är det oftare tikar som varit uppviglare.

Jag hade faktiskt väntat ett par år till. Även om de har mycket glädje av varandra när båda är unga så minskar risken för tjafs om det är aningen större åldersskillnad. Och tänker man framåt så kommer man stå med två gamla hundar samtidigt.

Jag har aldrig följt mitt eget råd och har ändå inte upplevt problem så länge båda har varit unga. Jag är noga med att vårda de enskilda relationerna, vi är en flock ja men jag har också en unik relation med varje hund. När de var unga var det träningstid, när de var äldre var det egna promenader och utflykter.

Men det är tufft att ta bort hundar med kort tid mellan (sist var det bara ett par månader), och att ha en superstörig valp med riktigt gamla och skruttiga äldre är inte optimalt.

Jag har alltid haft två hundar och vill egentligen ha det nu med men väljer att vänta. Har en 3åring nu. Förra hundarna skillde det bara ett år på och det var jättejobbigt/tråkigt att ha två gamla hundar samtidigt. Så tänker försöka sprida åldrarna mer nu 😁 dessutom har jag blivit lite bortskämd med att det är väldigt smidigt att bara ha en hund. Hur duktiga dom andra än var när man hade dom var för sig så drog dom igång varandra när dom var ihop t.ex när man fick besök eller vid hundmöten.

Vi har haft två hundar i många är. Det blrjade med att vi 2009 köpte en till hund när den första var fem år. Sedan har har det blivit en ny hund ungefär var femte år. Men vi har haft intakt hane, kasstrerad tik. Det har gått hur bra som helst.

Undantaget är de två tikar vi hade nyss och det blev inte så bra. Det var bara 10 månader emellan.

Jag har mest haft 2 hundar livet igenom. Och det har blivit så att någon gått bort och en ny tillkommer. Mina har aldrig varit benägna att ge sig iväg på äventyr pga har kompis. De har mest velat vara nära sina människor. Någon har väl stuckit på äventyr någon gång. Men det har då främst varit en som avvikit pga matlukt hos granne eller så.
Känner bara en som haft två PK. De har hållit sig hos sina människor även om de uppskattat sällskap av varann.
För mig har det inte direkt funnits minus med två hundar på ngt vis. Men så har jag lite av en stalker-ras. 😅

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vara dagmatte, hur funkar det?
  • Tilltagande rädsla hos hund - erfarenheter sökes!
  • Hund och bebis

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar