Att skriva jobbansökningar ger mig ångest

Comatose

Trådstartare
Nu har jag fyra veckor kvar på mitt jobb. Inget klart om det blir en fortsättning. Mest troligt... inte, tror jag. Jag har petat iväg några jobbansökningar men utan napp. Jag är precis färdigutbildad, har jobbat ett halvår på det som var min praktik, där jag sedan fick tim- och sen sommaranställning. Men nu då?

Jag träffade en tjej på en fest som jobbar på en stor byrå, hon sa åt mig att skicka mitt CV och så kunde hon antagligen fixa mig en intervju. Jag har tokångest för att skriva det där cv:t. Jag vet knappt hur man gör och helst ska det vara klart ikväll. Ja, CV har jag ju förstås, det är väl det personliga brevet som är kruxet. Har ni några tips?
 
Sv: Att skriva jobbansökningar ger mig ångest

nätet är fullt av tips för CV och personligt brev. Googla, det finns mallar och guider!

tanten - utbildat i ämnet
 
Sv: Att skriva jobbansökningar ger mig ångest

Att man får ångest är inte så konstigt, det är bundet till så mycket förhoppningar.

Men det bästa sättet (tycker jag) att skriva är att bara spåna lite i början.
Sätt upp lite punkter.
Börja skriva ihop lite om en av punkterna. När man fastnar, byt punkt.
Tillslut börjar man känna sig klar med de olika punkterna och då kan man sätta ihop det.
Om det inte passar ihop så skriver man om vissa delar, det är viktigt att det finns en röd tråd.

Lycka till!
 
Sv: Att skriva jobbansökningar ger mig ångest

nätet är fullt av tips för CV och personligt brev. Googla, det finns mallar och guider!

tanten - utbildat i ämnet

Jag tror att jag last de flesta av de där mallarna, men det blir bara virrigare. Det känns som jag borde klämma in åtminstone ett PAR såna där buzz words men det känns bara krystat och flåsigt. Inte alls som jag. Å andra sidan är det en i bransch som i alla fall till ytan är ganska lite ”jag”. Alltså pushig och småskrytig. Svårt!
 
Sv: Att skriva jobbansökningar ger mig ångest

Att man får ångest är inte så konstigt, det är bundet till så mycket förhoppningar.

Men det bästa sättet (tycker jag) att skriva är att bara spåna lite i början.
Sätt upp lite punkter.
Börja skriva ihop lite om en av punkterna. När man fastnar, byt punkt.
Tillslut börjar man känna sig klar med de olika punkterna och då kan man sätta ihop det.
Om det inte passar ihop så skriver man om vissa delar, det är viktigt att det finns en röd tråd.

Lycka till!

Bra tips, jag ska försöka med det. För nej, inte blev det färdigskrivet i går inte…
 
Sv: Att skriva jobbansökningar ger mig ångest

Fundera över vad det är för jobb, vad krävs av dig som person i den tjänsten. Vilka är dina starka sidor, vad är det som gör att just du kommer vara skitbra för deras företag, som gör att de bara inte kan missa chansen att ge dig ett jobb?
 
Sv: Att skriva jobbansökningar ger mig ångest

Fundera över vad det är för jobb, vad krävs av dig som person i den tjänsten. Vilka är dina starka sidor, vad är det som gör att just du kommer vara skitbra för deras företag, som gör att de bara inte kan missa chansen att ge dig ett jobb?

Grejen är väl lite den att det inte är någon utlyst tjänst. Jag vet inte ens vilken TYP av tjänst det rör sig om, bara att det är ett företag som jag HEMSKT gärna skulle befinna mig på ganska lång tid framöver. Jag _vet_ helt enkelt inte riktigt vad som skulle förväntas av mig. Känns som jag famlar i blindo här… Jag kan ju bara gissa.
 
Sv: Att skriva jobbansökningar ger mig ångest

Aha, jag trodde att det åtminstone fanns något hum om vad du skulle jobba med. Då är det ju jättesvårt! Men jag skulle nog försöka att, utifrån vad du vet om företaget och den bransch de verkar inom, hitta dina fördelaktiga sidor och erfarenheter.

Lycka till! :)
 
Sv: Att skriva jobbansökningar ger mig ångest

Aha, jag trodde att det åtminstone fanns något hum om vad du skulle jobba med. Då är det ju jättesvårt! Men jag skulle nog försöka att, utifrån vad du vet om företaget och den bransch de verkar inom, hitta dina fördelaktiga sidor och erfarenheter.

Lycka till! :)

Tack, det kan behövas! :p
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 246
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 128
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Det här blir det mest privata jag skrivit. Och jag har ALDRIG tagit upp det med någon, men jag har utvecklats någon sorts sexuell ångest...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 738
Senast: ekra
·
Relationer Jag skrev en tråd för ca tre månader sen då jag behövde råd om vad jag skulle göra med killen jag hade träffat som jag kom på träffade...
2
Svar
29
· Visningar
4 871
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp