Att skriva jobbansökningar ger mig ångest

Comatose

Trådstartare
Nu har jag fyra veckor kvar på mitt jobb. Inget klart om det blir en fortsättning. Mest troligt... inte, tror jag. Jag har petat iväg några jobbansökningar men utan napp. Jag är precis färdigutbildad, har jobbat ett halvår på det som var min praktik, där jag sedan fick tim- och sen sommaranställning. Men nu då?

Jag träffade en tjej på en fest som jobbar på en stor byrå, hon sa åt mig att skicka mitt CV och så kunde hon antagligen fixa mig en intervju. Jag har tokångest för att skriva det där cv:t. Jag vet knappt hur man gör och helst ska det vara klart ikväll. Ja, CV har jag ju förstås, det är väl det personliga brevet som är kruxet. Har ni några tips?
 
Sv: Att skriva jobbansökningar ger mig ångest

nätet är fullt av tips för CV och personligt brev. Googla, det finns mallar och guider!

tanten - utbildat i ämnet
 
Sv: Att skriva jobbansökningar ger mig ångest

Att man får ångest är inte så konstigt, det är bundet till så mycket förhoppningar.

Men det bästa sättet (tycker jag) att skriva är att bara spåna lite i början.
Sätt upp lite punkter.
Börja skriva ihop lite om en av punkterna. När man fastnar, byt punkt.
Tillslut börjar man känna sig klar med de olika punkterna och då kan man sätta ihop det.
Om det inte passar ihop så skriver man om vissa delar, det är viktigt att det finns en röd tråd.

Lycka till!
 
Sv: Att skriva jobbansökningar ger mig ångest

nätet är fullt av tips för CV och personligt brev. Googla, det finns mallar och guider!

tanten - utbildat i ämnet

Jag tror att jag last de flesta av de där mallarna, men det blir bara virrigare. Det känns som jag borde klämma in åtminstone ett PAR såna där buzz words men det känns bara krystat och flåsigt. Inte alls som jag. Å andra sidan är det en i bransch som i alla fall till ytan är ganska lite ”jag”. Alltså pushig och småskrytig. Svårt!
 
Sv: Att skriva jobbansökningar ger mig ångest