Bukefalos 28 år!

Att smörja sadelbommen?!

Chlo

Trådstartare
Jag har läst någonstans att man inte bör blöta sadelbomen under sadeln. Hur gör ni då när ni smörjer sadeln? Smörjer ni bara i tunneln, utan att rengöra, rengör ni lite försiktigt med tvål först, eller smörjer ni som vanligt som på resten av sadeln?
 
Men det är väl svårt att komma åt själva bommen? Eller har jag missat nåt? :confused:

Det brukar ju inte bli så smutsigt i kanalen mellan bossorna, så där behöver man ju inte göra rent med tvål så ofta, kanske bara smörja lite nån gång per år eller så.
 
Hej!

Du ska aldrig ha mycket vatten på svampen när du rengör läder. Svampen ska kramas ur noga så att den bara är lätt fuktig.

Jag tror för övrigt att du förväxlar bommen med bossorna. Bossorna är de avlånga läderkuddarna på undersidan av sadeln som vilar mot hästen. Sadelbommen sitter inuti sadeln, innanför lädret och stoppningen. Det är sadelns skelett.

Allt läder kan du alltså göra rent med en lätt fuktad svamp med sadeltvål på. Någon gång ibland kan man lägga på ett tunt, tunt lager fett.
 
Jag brukar annvända ganska mycket vatten (inget annat) när jag tvättar sadeln, men på bossorna vrider jag ut svampen. Tror inte att ullen mår så bra av för mycket vatten.

Men att blöta ner bommen verkar svårt...
 
När man smörjer sadeln vill man ju i första hand få ett skydd mot regn och smuts. Detta vill du ju ha överallt så (speciellt på en ny sadel) då smörjer man överallt. Ta ett bra fett tex Effax och smörj in HELA sadeln, även under och mellan allt utom där det möjligtvis är mocka. Massera in och låt sadeln suga åt sig ordentligt. Efter detta tvättar du med sadeltvål över HELA sadeln för att få ett skyddande skikt mot repor och dylikt. Efter denna behandling räcker det med att torka bort smuts och annat med en fuktig svamp eller med sadeltvål. Smörja behöver man inte alls göra ofta.

Sorry att det blev lite utsvävande svar! :o :D

Hoppas att du fick svar på din fråga iaf! :bump:
 
Tack för era svar!

Jo, jag uttryckte mig konstigt i min fråga, men ni verkar endå ha förstått vad jag menade!

Jag tycker det verkar som man ska vara lite försiktig med vattnet där under sadeln, med tanke på stoppning osv, men det där med att man inte fick rengöra och smörja i tunneln (som jag egentligen menade) det var nog en "fix idé" jag fått (vad den nu kommit från)???
 

Liknande trådar

Utrustning Jag försöker skärpa mig med vården av mina nya ridstövlar (deniro). Mina andra lite billigare stövlar brukade jag spola av i spolspiltan...
2
Svar
21
· Visningar
1 320
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 709
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: tanten
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 749
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp