Bukefalos 28 år!

Att somna och att vakna

Alltså va? Har du ärligen någonsin hört begreppet negativ tankespiral användas om något som är bra för individen?

:confused: Jag avser alltså en mer abstrakt syn på "negativ" (minus) och "positiv" (plus) i detta avseende. Jag förstår inte varför det skulle vara så otroligt dåligt att kalla något för negativ tankespiral om det de facto är en negativ tankespiral. Oavsett utgången är ju tankespiralen densamma.
 
:confused: Jag avser alltså en mer abstrakt syn på "negativ" (minus) och "positiv" (plus) i detta avseende. Jag förstår inte varför det skulle vara så otroligt dåligt att kalla något för negativ tankespiral om det de facto är en negativ tankespiral. Oavsett utgången är ju tankespiralen densamma.
Jag förstår det (som negativ och positiv förstärkning), men jag kan inte förstå vad du menar med det? Som i negativ förstärkning är det att ta bort ett tryck. I en sådan parallell skulle alltså detta kallas negativt för att det var jobbigt och sen blev bra? Genuin fråga. Och jag undrar fortfarande om du någonsin hört negativ tankespiral användas så (även om det teoretiskt är möjligt)?

Men jag kommer sedan släppa det här. Det jag är nöjd med är att det kommit fram att den ”negativa” tankespiral som TS sägs ha haft verkar kunnat vara konstruktiv. :up:
 
Jag förstår det (som negativ och positiv förstärkning), men jag kan inte förstå vad du menar med det? Som i negativ förstärkning är det att ta bort ett tryck. I en sådan parallell skulle alltså detta kallas negativt för att det var jobbigt och sen blev bra? Genuin fråga. Och jag undrar fortfarande om du någonsin hört negativ tankespiral användas så (även om det teoretiskt är möjligt)?

Men jag kommer sedan släppa det här. Det jag är nöjd med är att det kommit fram att den ”negativa” tankespiral som TS sägs ha haft verkar kunnat vara konstruktiv. :up:
Tänk om jag kunde slippa allt annat också som jag upplever som negativt. Egentligen är ju det mesta i livet negativt.

Vad gäller yogan så är det ju som motion fast på ett annat sätt. Det har andra effekter, både fysiska och psykiska. Den är tydligen konstruktiv att släppa men allt annat då?
 
Jag förstår det (som negativ och positiv förstärkning), men jag kan inte förstå vad du menar med det? Som i negativ förstärkning är det att ta bort ett tryck. I en sådan parallell skulle alltså detta kallas negativt för att det var jobbigt och sen blev bra? Genuin fråga. Och jag undrar fortfarande om du någonsin hört negativ tankespiral användas så (även om det teoretiskt är möjligt)?

Men jag kommer sedan släppa det här. Det jag är nöjd med är att det kommit fram att den ”negativa” tankespiral som TS sägs ha haft verkar kunnat vara konstruktiv. :up:

Jag förstår inte vad du menar, ärligt talat. Användas hur? En negativ tankespiral är en negativ tankespiral, liksom. Oavsett om utgången blev positiv eller negativ, och oavsett om det ledde till något konstruktiv eller ej. Men eftersom jag uppenbarligen inte får fram vad jag menar så släpper jag det.
 
Jag tycker det är att överförenkla dilemmat. Jag tror (av att ha läst den info TS lämnar, bla där hon själv beskriver vad det kommer av) tanken kommer av något annat och att då adressera tanken (istället för det grundläggande) blir lika effektivt som att rensa ogräs utan att dra upp roten.

Jag ser inte heller att TS håller kvar tanken på yoga efter att hon väl satt ord på att hon inte gillar yoga och därför blir min (möjligtvis felaktiga) slutsats att det inte rör sig om en negativ tankespiral utan en insikt kring orsakerna kring motstånd att yoga.

Att inte yoga för att det inte är kul känns väldigt rimligt, medan att inte yoga för att kudden är fel nog i mina ögon mer sällan är en grundorsak utan kanske snarare en följd.

Att då adressera följder (tankar) och försöka ändra dem (med nya tankar) leder i min personliga erfarenhet till mer inte konflikt inte mindre så det hör väl till saken att jag inte tror en negativ tankespiral bryts av ytterligare tankar utan vara bygger på negativa pålagringar som skam och skuld.

Med det sagt tror jag det finns mycket att hämta i att utveckla sitt förhållningssätt till sig själv och sin vardag, men det ”självhjälpspsykologisätt” som bara försöker ersätta ”dåliga” tankar med ”bra” är inte riktigt del där i min erfarenhet utan ersättandet behöver ske på grundnivån som sällan är tankar utan tankar är mer stjälk/blad/blommor.

Tillägg: och angående ditt sista stycke så blir ”att säga som det är” i mina ögon att peka bort från den fokuspunkt som kan leda just till ökad möjlighet att förändra.

Och är detta svårt att förstå så kan det bero på att jag är magsjuk och febrig. Kan nog inte förklara så mycket bättre nu.
Nu tänkte jag inte specifikt på yogan, utan på att det negativa ligger i att hitta hinder på ett sätt som nästan kan uppfattas som kreativt. Och att det är dessa hinder som ständigt sätter käppar i hjulet, och att de beskrivs som orsaken till problemet. Det är den loopen jag tänker ställer till det, för det leder ju konstant till att något inte blir gjort/situationen kan aldrig förbättras. Jag ser alltså inget positivt i att TS säger att hon inte gillar yoga, för det är liksom slutklämmen på en spiral som börjar bli ganska förutsägbar.

Problemet är inte att yoga är tråkigt, eller att hörlursuttaget är kasst, eller att broderingsmönstren inte är fina. Det är nog mycket begärt att snabbt ändra tankesätt och börja bli lösningsorienterad, men det kan nog hjälpa om man görs medveten om att det är hjärnspöken och inte riktiga hinder som stoppar aktiviteterna. Och någonstans här är det jag tänker att man behöver en strategi för att kunna hantera det.
 
Problemet är inte att yoga är tråkigt, eller att hörlursuttaget är kasst, eller att broderingsmönstren inte är fina. Det är nog mycket begärt att snabbt ändra tankesätt och börja bli lösningsorienterad, men det kan nog hjälpa om man görs medveten om att det är hjärnspöken och inte riktiga hinder som stoppar aktiviteterna. Och någonstans här är det jag tänker att man behöver en strategi för att kunna hantera det.

Precis så!
 
Jag går varje dag. 20 minuter vanligtvis. Ibland 25 minuter. Jag finner det tråkigt. Och jag kan inte lyssna på musik medan jag går för hörlursutgången på mobilen är trasig.

Min dagliga tur nu börjar med en relativt lång uppförsbacke som får mig att flåsa. Resten av promenaden går mest nedåt.

Jag tänker att jag ska få in vanan att gå bara jag kommer ut. Och då med en låg tröskel att jag bara behöver gå 20 minuter. Jag går inte ens särskilt fort (men inte jättelångsamt heller). Och längre än så pallar jag inte mentalt. Kanske sen.

En sak som är ett problem med att gå långt är att jag blir svettig och måste duscha efteråt. Det är skitjobbigt. Pallar inte att duscha varje dag.
Bluetooth eller högtalarfunktion, använd deospray där du blir mest svettig/byt kläder/tvätta dig med tvättlappar över vasken. Man måste inte duscha varje dag.
 
Bluetooth eller högtalarfunktion, använd deospray där du blir mest svettig/byt kläder/tvätta dig med tvättlappar över vasken. Man måste inte duscha varje dag.
Jag fattar inte hur bluetooth fungerar. Och vad ska jag med det till? Högtalarfunktionen är dålig. Jag hör inget när jag har luren innanför kläderna. Jag vägrar deospray. Den enda deo som är okej är den jag tillverkar själv. Jag tycker det är ofräscht att inte duscha innan jag sätter på mig rena kläder. Avskyr tvättlappar för jag känner mig inte ren efteråt och jag når inte ryggen med dem där jag svettas mest. Jag är totalt sjöblöt när jag gått en längre sträcka. Jag måste tvätta skrevet också. Det är för övrigt också jobbigt att använda tvättlappar.
 
Jag fattar inte hur bluetooth fungerar. Och vad ska jag med det till? Högtalarfunktionen är dålig. Jag hör inget när jag har luren innanför kläderna. Jag vägrar deospray. Den enda deo som är okej är den jag tillverkar själv. Jag tycker det är ofräscht att inte duscha innan jag sätter på mig rena kläder. Avskyr tvättlappar för jag känner mig inte ren efteråt och jag når inte ryggen med dem där jag svettas mest. Det är för övrigt också jobbigt att använda.
Men de långa promenaderna kan du ju spara till de dagar du duschar?
 
Jag fattar inte hur bluetooth fungerar. Och vad ska jag med det till? Högtalarfunktionen är dålig. Jag hör inget när jag har luren innanför kläderna. Jag vägrar deospray. Den enda deo som är okej är den jag tillverkar själv. Jag tycker det är ofräscht att inte duscha innan jag sätter på mig rena kläder. Avskyr tvättlappar för jag känner mig inte ren efteråt och jag når inte ryggen med dem där jag svettas mest. Det är för övrigt också jobbigt att använda.
Nu sätter du ju verkligen upp hinder för dig själv.
 
Nu sätter du ju verkligen upp hinder för dig själv.
Nä. Det är lösningarna som är kassa.

Jag kan liksom inte lyssna på musik när jag är ute och går. Hur ska det gå till liksom?

Och jag skulle känna mig jävligt ofräsch om jag bara lät svetten torka in på min kropp efter en långpromenad. Det är ju liksom minst lika jobbigt att använda tvättlappar plus att jag inte kommer åt att få rent överallt med dem. En dusch är liksom ett måste när jag är svettig från topp till tå. Och det orkar jag inte.
 
Jag fattar inte hur bluetooth fungerar. Och vad ska jag med det till? Högtalarfunktionen är dålig. Jag hör inget när jag har luren innanför kläderna. Jag vägrar deospray. Den enda deo som är okej är den jag tillverkar själv. Jag tycker det är ofräscht att inte duscha innan jag sätter på mig rena kläder. Avskyr tvättlappar för jag känner mig inte ren efteråt och jag når inte ryggen med dem där jag svettas mest. Jag är totalt sjöblöt när jag gått en längre sträcka. Jag måste tvätta skrevet också. Det är för övrigt också jobbigt att använda tvättlappar.
Bluetooth är trådlös överföring dvs fungerar även med trasigt uttag. Kräver mottagare/hörlurar som också har Bluetooth men det kostar inte mycket och lär i ditt fall vara värt det. Om det nu är så att det är det trasiga uttaget som är problemet.

Träffar du folk varje dag? Annars räcker det faktiskt att byta till en ny tröja. Ryggsvett luktar inte så mycket. Det där med ofräscht får du hantera genom att 1) acceptera att du inte är superduperfräsch hela tiden elle 2) duscha. För det där är ett riktigt bra exempel på ett fantasihinder. Det är inget riktigt problem.
 
Bluetooth är trådlös överföring dvs fungerar även med trasigt uttag. Kräver mottagare/hörlurar som också har Bluetooth men det kostar inte mycket och lär i ditt fall vara värt det. Om det nu är så att det är det trasiga uttaget som är problemet.

Träffar du folk varje dag? Annars räcker det faktiskt att byta till en ny tröja. Ryggsvett luktar inte så mycket. Det där med ofräscht får du hantera genom att 1) acceptera att du inte är superduperfräsch hela tiden elle 2) duscha. För det där är ett riktigt bra exempel på ett fantasihinder. Det är inget riktigt problem.
Okej. Jag har inte råd med lurar. Funkar ju inte när jag går back hela tiden och måste ta av sparkapital. Och begär inte att jag ska begripa blue tooth för det gör jag inte. Jag har försökt någon gång och det gick inte.

Nej, min lösning är att inte bli svettig. Då slipper jag duscha så ofta.

Jag vill liksom kunna stå ut med mig själv också och då är det inte ett alternativ att låta svett torka in. Det blir ju en oskön känsla på kroppen då.
 
Nu tänkte jag inte specifikt på yogan, utan på att det negativa ligger i att hitta hinder på ett sätt som nästan kan uppfattas som kreativt. Och att det är dessa hinder som ständigt sätter käppar i hjulet, och att de beskrivs som orsaken till problemet. Det är den loopen jag tänker ställer till det, för det leder ju konstant till att något inte blir gjort/situationen kan aldrig förbättras. Jag ser alltså inget positivt i att TS säger att hon inte gillar yoga, för det är liksom slutklämmen på en spiral som börjar bli ganska förutsägbar.

Problemet är inte att yoga är tråkigt, eller att hörlursuttaget är kasst, eller att broderingsmönstren inte är fina. Det är nog mycket begärt att snabbt ändra tankesätt och börja bli lösningsorienterad, men det kan nog hjälpa om man görs medveten om att det är hjärnspöken och inte riktiga hinder som stoppar aktiviteterna. Och någonstans här är det jag tänker att man behöver en strategi för att kunna hantera det.
oj, detta känns alldeles för inriktat på TS för att inte tagga henne. Jag är inte intresserad av att tala över @Wille s huvud och inte heller av den analysen du gör som för mig verkar förutsätta att grunden är tankefel och inte förutsättningar i egen funktion och livsomständigheter som leder till reella svårigheter i vardagen. Nu säger jag inte att tankebanor är oviktiga men bara att jag är trött på att folk ska hacka på TS för hur hennes förutsättningar påverkar vardagen. Men om du verkligen tror (med erfarenheten från tidigare trådar) att det är hjälpsamt så kan jag förstå att du gör så även om min förståelse inte ger samma slutsatser. Liksom det förutsätter att en tror att personen inte känner till sina svårigheter. Och alldeles nyligen har de trådar som är fyllda av inlägg som pekar ut tankefelen beskrivits av Wille som för henne destruktiva och jag har absolut ingen anledning att misstro det.
 
Okej. Jag har inte råd med lurar. Funkar ju inte när jag går back hela tiden och måste ta av sparkapital. Och begär inte att jag ska begripa blue tooth för det gör jag inte. Jag har försökt någon gång och det gick inte.

Nej, min lösning är att inte bli svettig. Då slipper jag duscha så ofta.

Jag vill liksom kunna stå ut med mig själv också och då är det inte ett alternativ att låta svett torka in. Det blir ju en oskön känsla på kroppen då.
Man behöver inte begripa Bluetooth (kräver nog en ingenjörsexamen i radiokretsar) för att använda det. Brukar vara sjukt enkelt att använda och para ihop enheter. Det är helt enkelt teknologi som låter dig koppla till hörlurar till din mobil helt utan sladd och funkar på tiotals meters avstånd. Telefonen i fickan, hörlurarna i öronen och så funkar det bara. Många nyare telefoner har inte längre hörlursuttag ens.
 
Man behöver inte begripa Bluetooth (kräver nog en ingenjörsexamen i radiokretsar) för att använda det. Brukar vara sjukt enkelt att använda och para ihop enheter. Det är helt enkelt teknologi som låter dig koppla till hörlurar till din mobil helt utan sladd och funkar på tiotals meters avstånd. Telefonen i fickan, hörlurarna i öronen och så funkar det bara. Många nyare telefoner har inte längre hörlursuttag ens.
Okej. Jag försökte koppla ihop en mobil med en dator en gång och det sket sig. Så jag ger mig inte på det en gång till. Det blir bara en härdsmälta här då. Det kan spåra ur och bli väldigt destruktivt.
 
Okej. Jag försökte koppla ihop en mobil med en dator en gång och det sket sig. Så jag ger mig inte på det en gång till. Det blir bara en härdsmälta här då. Det kan spåra ur och bli väldigt destruktivt.
Bluetooth har blivit enormt mycket mer ”ergonomiskt” än vad det var för många år sedan. Just funktionen hörlurar från mobil är väldigt lätt. Så i just det fallet skulle jag plocka undan argumentet att det skulle vara för svårt. Sen finns det andra argument som att det kostar och att man måste hitta hörlurar som passar att använda vid fysisk aktivitet som man gillar.
 
Bluetooth har blivit enormt mycket mer ”ergonomiskt” än vad det var för många år sedan. Just funktionen hörlurar från mobil är väldigt lätt. Så i just det fallet skulle jag plocka undan argumentet att det skulle vara för svårt. Sen finns det andra argument som att det kostar och att man måste hitta hörlurar som passar att använda vid fysisk aktivitet som man gillar.
Jag törs inte chansa om jag får härdsmälta. Och så har jag ju ändå inte råd med lurar.
 
Okej. Jag försökte koppla ihop en mobil med en dator en gång och det sket sig. Så jag ger mig inte på det en gång till. Det blir bara en härdsmälta här då. Det kan spåra ur och bli väldigt destruktivt.
Jag lyckades inte heller just kombon mobil och dator när jag ville surfa på datorn med mobilsurfen, använder alltid sladd nu för jag får också härdsmälta när såna saker inte bara går enkelt. Hörlurar och mobil har dock alltid varit plättlätt. Kan vara bra att ha hört om du någon gång hamnar med nya hörlurar/ny mobil utan uttag dvs INTE ett förslag att testa igen nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 606
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 088
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 574
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp