Att somna och att vakna

Vilken procedur! Själv vaknar jag helst utan larm så larmet är satt på ”verkligen måste gå upp”-tid och har inte signalerat mer än 1 eller 2 gånger per år. Oftast vaknar kroppen av sig själv, utvilad, 5-10 minuter innan ”ideal” gå-upp-tid (som är sådär 30-40 minuter innan ”verkligen måste”) och då vill jag inget hellre än att komma upp och sätta igång. Men det gäller att man kommer i säng i lagom tid för att det ska funka perfa.

Det där med snooze har jag aldrig riktigt förstått. Och hört lite för många gånger som bortförklaring för sen ankomst, även om det säkert inte är grundproblemet (alltså funktionen i sig).

Ja, det är det verkligen.
Min partner vaknar alltid efter prick 6 timmar, och behöver han ställa klocka går han upp direkt efter ett ”pip” från larmet.
Han förstår inte heller min morgonprocedur, vi är fundamentalt olika i våra morgonrutiner.

Ställer jag inget larm sover jag med lätthet 10-12 timmar i sträck.

Tillägg:
Jag somnar dock snabbt. Sätter oftast på 22-ekot som är 10 min långt innan jag släcker lampan och det är sällan jag är vaken när det är slut.
 
Har inte alltid haft det så. Men sen jag fick hjälp att börja sova effektivt (från extremt dålig sömn i många år) så är återhämtningen så bra och batterierna verkligen laddade efter varje natt - och då får jag den effekten. Det finns liksom 100% kraft och vetskapen att så jäkla mycket energi har jag inte senare samma dygn…

Jag har jättebra sömn och är aldrig pigg på morgonen, hur många timmar jag än har sovit.
 
Har inte alltid haft det så. Men sen jag fick hjälp att börja sova effektivt (från extremt dålig sömn i många år) så är återhämtningen så bra och batterierna verkligen laddade efter varje natt - och då får jag den effekten. Det finns liksom 100% kraft och vetskapen att så jäkla mycket energi har jag inte senare samma dygn…
Så skönt! :heart
Här spelar det ingen roll om jag får vakna av mig själv heller, det är alltid med känslan av: "Åh nej..." och "Bara fem minuter till." trots att jag egentligen sovit klart.
Skulle jag göra som @AraSlei skulle jag däremot förmodligen sova igenom larmen. 😅 För mig brukar smärtgränsen gå vid tre, sedan tänker kroppen att det inte gills så en vanlig dag ger jag mig själv två chanser och då vet jag att det blir jobbigt om jag ligger till den andra för då måste jag stressa, så jag går oftast upp vid första.
 
Jag har jättesvårt att komma upp på morgnarna, det är en pina. Efter mycket experimenterande har jag kört nuvarande lösning i nästan två år, och det fungerar ok.

Jag har en wake up-light, som jag har som första alarm. Soft ljus och något fågelkvitter på låg volym. Första snoozen är här. Brukar ha två på denna.
Därefter går mobilen igång. Jag har flera larm på den - 8-10 stycken med ca 2-3 min mellanrum, på nattduksbordet. Olika signaler som jag dessutom byter emellanåt. Snoozar på alla.
Sista larmet, ”nu är det verkligen dags att gå upp-larmet”, har jag på en iPad som ligger så långt bort i sovrummet som det går komma. Där är 2-3 larm, det sista är ställt på när jag verkligen måste gå upp och har jättehögt ljud och typ en siren som signal.

Hela proceduren är utspridd över 30-40 min. Jag kan absolut inte gå upp vid första larmet, då är jag fortfarande typ medvetslös.

Jag försover mig emellanåt ändå 😅 men med detta är det faktiskt ganska sällan.

Tur att jag gillar mitt jobb (och att sluta tidigt), annars hade jag aldrig pallat börja 6.45 varje morgon.

Nar jag var ung och bodde sjalv var mitt tredje (eller kanske fjarde) larm en vackarklocka med pendel som slog pa tva klockor uppepa. Den klockan stod pa golvet vid sovrums dorren, pa ett aluminium grytlock som lag pa en porslins tallrik. Den hordes i hela kvarteret.
Sedan Maken och jag flyttade ihop har han vackt mig, mycket forsiktigt och vanligt, men han reste mycket i jobbet och jag atergick till min "flera olika vackarklockor strategi". En dag kom sonen hem medan just den sista klockan gick ... Han var en 20 meter fran huset och horde den, nar han vandrat runt till dorren, gatt in, in i sovrummet lag jag pa golvet framfor klockan och sov, jag hade alltsa inte vaknat ordentligt.

Nar barnen var sma gick de till pappa om vi sov och de ville nagot, barnbarnen har ocksa lart sig att det ar Farfar som galler om Farmor sover. Det tar lang tid innan jag vaknar. Om jag har ett larm som gar sa "snozar" jag i minst en halv timma innan jag antligen kryper ur sangen. Da ar det ingen, absolut ingen, som pratar med mig pa morgonen. Jag kan pa sin hojd grymta lite men om nagon insisterar blir jag inte glad, om vi sager sa.

Jag hade en period nar vi bodde i Asien nar Maken forsiktigt vackte mig varje morgon och jag forklarade varje morgon att just I DAG skulle jag aka till jobbet och saga upp mig. Rektor var en mycket god van till familjen sa ... Maken berattade for honom och han vagrade att traffa mig fore forsta rasten vid 10 am. :cautious:
 
Jag har aldrig i mitt liv känt att jag "vill komma upp och sätta igång" tror jag. 😅 Vi är ju väldigt olika.
Ja tydligen är jag väldigt olika, vaknar tidigt pigg o glad o längtar efter att gå upp o jobba. I mitt fall hade det såklart varit bättre, att som nu, kunna somna om några timmar till så det blir lite dumt den mörka årstiden.
 
Jag har ett helsike att vakna på morgonen och starta dagen. Jag ställer larmet på mobilen för att vakna, men det funkar inte.

På kvällen har jag motsatt problem. Hjärnan går på högvarv och jag har svårt att komma till ro och somna. Tar medicin som ska göra mig trött men somnar ändå inte i vettig tid. Misstänker att en orsak till att jag inte somnar på kvällen är för att jag inte kommit upp i tid på morgonen.

Så vad gör man?
Jag har en sömnstörning som gör att jag somnar okontrollerat när jag blir för sömnig. Jag kan alltså inte hålla mig vaken med vilja. Jag vet dessutom inte när jag har sovit på riktigt eller bara legat i någon sorts dvala. Läkarna misstänker att det kan vara någon typ av självhypnos. Jag har sovit på sömnlabb med elektroder i huvudet som har registrerat min sömn. Och frånvaro av sömn.
Jag tror alltså att jag har sovit jättebra men har i själva verket inte sovit alls del av tiden.

Läkarna föreslog att jag skulle hålla mig vaken när jag kan och gå och lägga mig först när det finns risk för att jag somnar för jag befinner mig. Jag känner när det är på väg med minst 10 min framförhållning. Jag har också fått sömnpiller för att hålla mig sovande genom natten. Jag märker först på morgonen att de har hjälpt eftersom att jag vaknar utvilad efter riktig sömn.

Numera så sover jag uppdelat över dagen, det ger bäst produktivitet under min vakna tid.
Så jag sover ungefär som följer.
Sömn 21.00 - 04.00
Vaknar pigg och aktiv, passar på att göra administrativa sysslor.
Sömn antingen 10.00 - 12.00 eller 13.00 - 15.00.
Vaknar pigg igen som till en ny dag och gör utejobb.

Nu när det är ljust så kort tid varje dag så försöker jag att sova före eller efter ljuset. En liten tupplur vid 09.00 gör att jag klarar mig till 15.00 innan jag måste sova igen.

Jag försöker att inte sova mer än 8 timmar på ett dygn men det är svårt att få till faktiskt. När jag jobbade så körde jag delade pass vilket passade mig perfekt. Jag har alltid minst 5 jättepigga timmar efter att ha sovit en stund.

Med det så vill jag säga att man nog måste hitta sin egen rytm i sömnen. Min rytm är ju inte enligt de vanliga mönstret och det kanske inte din rytm är heller? Vad händer om du struntar i att gå och lägga dig på kvällen när du är pigg och bestämmer dig för att sova tills du vaknar för att se vad din rytm egentligen är? Min sambo är min raka motsats. Han kan stöka runt hela natten och vara extremt effektiv och produktiv i 24h i sträck för att sedan sova som klubbad i 15h och vakna utsövd och glad.
 
Jag har en sömnstörning som gör att jag somnar okontrollerat när jag blir för sömnig. Jag kan alltså inte hålla mig vaken med vilja. Jag vet dessutom inte när jag har sovit på riktigt eller bara legat i någon sorts dvala. Läkarna misstänker att det kan vara någon typ av självhypnos. Jag har sovit på sömnlabb med elektroder i huvudet som har registrerat min sömn. Och frånvaro av sömn.
Jag tror alltså att jag har sovit jättebra men har i själva verket inte sovit alls del av tiden.

Läkarna föreslog att jag skulle hålla mig vaken när jag kan och gå och lägga mig först när det finns risk för att jag somnar för jag befinner mig. Jag känner när det är på väg med minst 10 min framförhållning. Jag har också fått sömnpiller för att hålla mig sovande genom natten. Jag märker först på morgonen att de har hjälpt eftersom att jag vaknar utvilad efter riktig sömn.

Numera så sover jag uppdelat över dagen, det ger bäst produktivitet under min vakna tid.
Så jag sover ungefär som följer.
Sömn 21.00 - 04.00
Vaknar pigg och aktiv, passar på att göra administrativa sysslor.
Sömn antingen 10.00 - 12.00 eller 13.00 - 15.00.
Vaknar pigg igen som till en ny dag och gör utejobb.

Nu när det är ljust så kort tid varje dag så försöker jag att sova före eller efter ljuset. En liten tupplur vid 09.00 gör att jag klarar mig till 15.00 innan jag måste sova igen.

Jag försöker att inte sova mer än 8 timmar på ett dygn men det är svårt att få till faktiskt. När jag jobbade så körde jag delade pass vilket passade mig perfekt. Jag har alltid minst 5 jättepigga timmar efter att ha sovit en stund.

Med det så vill jag säga att man nog måste hitta sin egen rytm i sömnen. Min rytm är ju inte enligt de vanliga mönstret och det kanske inte din rytm är heller? Vad händer om du struntar i att gå och lägga dig på kvällen när du är pigg och bestämmer dig för att sova tills du vaknar för att se vad din rytm egentligen är? Min sambo är min raka motsats. Han kan stöka runt hela natten och vara extremt effektiv och produktiv i 24h i sträck för att sedan sova som klubbad i 15h och vakna utsövd och glad.
Jag är inte pigg på kvällen. Jag är trött. Jag vill heller inte vara vaken på natten med tanke på risken att få en panikattack då och vara helt ensam. Så ur trygghetssynpunkt är det bättre att sova bort natten. Det är därför jag medicinerar på kvällen för att jag ska somna.

Jag har senaste dagarna börjat vakna klockan 4 på morgonen. Jag tror det är en stress över att klockan snart ska ringa. Men när jag ser att klockan bara är 4 så somnar jag om.
 
Jag är inte pigg på kvällen. Jag är trött. Jag vill heller inte vara vaken på natten med tanke på risken att få en panikattack då och vara helt ensam. Så ur trygghetssynpunkt är det bättre att sova bort natten. Det är därför jag medicinerar på kvällen för att jag ska somna.

Jag har senaste dagarna börjat vakna klockan 4 på morgonen. Jag tror det är en stress över att klockan snart ska ringa. Men när jag ser att klockan bara är 4 så somnar jag om.
Vad tror du att din inre biologiska klocka har för sömnrytm?
Det är svårt att gå emot den rytmen som är inbyggd i kroppen och när man gör det på fel sätt så kan resultatet ofta bli att man är trött jämnt.
Ibland så måste man jobba med sina inre förutsättningar i stället för att försöka att styra dem.
 
Vad tror du att din inre biologiska klocka har för sömnrytm?
Det är svårt att gå emot den rytmen som är inbyggd i kroppen och när man gör det på fel sätt så kan resultatet ofta bli att man är trött jämnt.
Ibland så måste man jobba med sina inre förutsättningar i stället för att försöka att styra dem.
Jag har ingen aning utan har alltid upplevt mig som väldigt anpassningsbar. Exempelvis påverkas jag inte av tidsomställningarna höst och vår. Jag försöker hålla fast vid sommartiden året runt men misslyckas alltid.

Men det jag inte lyckades anpassa mig till var att gå upp klockan 5 när jag jobbade i somras och förra sommaren. Jag kände mig som ett vrak jämt.
 
Jag har ingen aning utan har alltid upplevt mig som väldigt anpassningsbar. Exempelvis påverkas jag inte av tidsomställningarna höst och vår. Jag försöker hålla fast vid sommartiden året runt men misslyckas alltid.

Men det jag inte lyckades anpassa mig till var att gå upp klockan 5 när jag jobbade i somras och förra sommaren. Jag kände mig som ett vrak jämt.
Och hur fungerar det nu?
Är du sams med din inre klocka?
 
Hur ska jag veta det?
Prova att sova tills du vaknar.
Gå upp när du vaknar, även om det är 4 på morgonen.
Håll dig vaken tills att du inte kan det längre och nästan somnar stående.
Sov tills du vaknar.
Upprepa.
Mät tiden på klockan.
Efter ett tag så ställer kroppen in sig på sin egen klocka.

Mitt inre dygn är ungefär 12 timmar långt.
Min sambos inre dygn är ungefär 32 timmar långt.
Inget av det stämmer ju med jord-dygnet.
Men när man vet sin egen inre klockan så är det lättare att anpassa livet efter det där 24 timmarsdygnet som solen har.
 
Prova att sova tills du vaknar.
Gå upp när du vaknar, även om det är 4 på morgonen.
Håll dig vaken tills att du inte kan det längre och nästan somnar stående.
Sov tills du vaknar.
Upprepa.
Mät tiden på klockan.
Efter ett tag så ställer kroppen in sig på sin egen klocka.

Mitt inre dygn är ungefär 12 timmar långt.
Min sambos inre dygn är ungefär 32 timmar långt.
Inget av det stämmer ju med jord-dygnet.
Men när man vet sin egen inre klockan så är det lättare att anpassa livet efter det där 24 timmarsdygnet som solen har.
Men då är jag ju tvungen att vara vaken på natten och det går inte. Jag måste sova på natten för att undvika panikångest.
 
Men då är jag ju tvungen att vara vaken på natten och det går inte. Jag måste sova på natten för att undvika panikångest.
Det blir ju ett problem när olika behov krockar så där.
Kan du komma på något sätt att komma ur den låsningen?

Sömnbrist och sömnbesvär göder ju på all sorts ångest.
När man är pigg och alert så är det lättare att hålla sådant ifrån sig.
 
Det blir ju ett problem när olika behov krockar så där.
Kan du komma på något sätt att komma ur den låsningen?

Sömnbrist och sömnbesvär göder ju på all sorts ångest.
När man är pigg och alert så är det lättare att hålla sådant ifrån sig.
Nej, det finns inget sätt. Jag behöver sova på natten för att inte få panik. Nätter är otäcka och jag är otrygg när jag är ensam på natten.
 
Det går jävligt dåligt att gå upp halv åtta. Jag gjorde det idag också och jag är skitgrinig, har inga marginaler alls och är nära psykbryt.
 
Nej, det finns inget sätt. Jag behöver sova på natten för att inte få panik. Nätter är otäcka och jag är otrygg när jag är ensam på natten.
Det kan ju vara ett av problemen.
Att du är rädd för natten.
Vad är det för farligt som kan finnas på natten?
Kan du få det att försvinna?

Att mecka med sömnen för att slippa uppleva natten kan ju göra att du får problem med sömnen och sedan blir trött hela tiden.
Det är nog ingen bra strategi totalt sett.

Jag förstår att du få svårt att sova om du är rädd för att vara vaken i stället.
Det är inget bra utgångsläge för en bra sömn.
 
Det kan ju vara ett av problemen.
Att du är rädd för natten.
Vad är det för farligt som kan finnas på natten?
Kan du få det att försvinna?

Att mecka med sömnen för att slippa uppleva natten kan ju göra att du får problem med sömnen och sedan blir trött hela tiden.
Det är nog ingen bra strategi totalt sett.

Jag förstår att du få svårt att sova om du är rädd för att vara vaken i stället.
Det är inget bra utgångsläge för en bra sömn.
För att jag är så ensam och utsatt på natten. Jag kan inte få hjälp om något händer. Om jag inte ringer akuten förstås. Och det är dumt att göra hela tiden och för småsaker.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
660
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 380
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 976
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 328
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp