Bukefalos 28 år!

Att ta bort all drickmjölk...

cewe

Trådstartare
..för en 12 åring som äter dåligt, känns ju inte så bra.
Men vi måste utesluta att det inte är laktosen han blir dålig av.
Glutentestet visade negativt.
Såg nu att det faktiskt finns laktos-fri mjölk och yougurt? Inte bara låglaktos.
Funkar dom för personer med laktos-intolerans?
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Min syster är laktosintolerant - hon använder sig av de laktosfria alternativen och tycker de är jättebra :)
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Varför inte bara ta bort det helt under 14 dagar och se om det blir någon skillnad.?
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

De produkterna är ju gjorda för laktosintoleranta. Och de smakar helt okej.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Varför inte bara ta bort det helt under 14 dagar och se om det blir någon skillnad.?
En 12-åring behöver ämnena mjölkprodukter innehåller och är svåra att få i sig på annan väg. Att gå över på laktosfritt i två månader och sedan se vad som händer när man sätter tillbaks de vanliga mjölkprodukterna är ett bra sätt att se på hur man reagerar.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Min man är laktosintolerant och använder sig av låglaktos- och laktosfria alternativ och han/jag/vi märker stor skillnad; han reagerar inte alls mig veterligen på de alternativ med låg/ingen laktos, men kan reagera kraftigt på produkter med laktos.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Jag brukar äta Valios laktosfria portionsyoghurtar. De smakar som vilken yoghurt som helst. Dessutom dricker jag soyamjölk och äter sojayoghurt vilket är supergott.

Så ja - med dagens produkter som finns så borde det gå bra.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Min karl är laktosintolerant så vi har laktosfri mjölk hemma. Valios smakar som vanlig mjölk, Arlas och de andra vi testat smakar inte alls lika bra. Kostar iof rätt mycket, 20 spänn för en knapp liter, men den är god så det är värt det. Dessutom är det väldigt lång hållbarhet på den mjölken, istället för en vecka så kring tre. Värt att testa att gå över på dessa alternativ under en period. Lycka till!
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Tack Basilika, precis så jag också tänkte.
Så det blir till att inhandla div laktosfria produkter

Risgrynsgröt är ju en storfavvo, funderar på om man kan köpa pama minutris på laktosfri mjölk och göra en större sats och ha i kylen.
Bäst kolla att inte minutriset innehålelr laktos först :crazy:
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Testa det, du kan även frysa in en del att ta fram om du vill göra mer än den håller i kylen? :)
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

En 12-åring behöver ämnena mjölkprodukter innehåller och är svåra att få i sig på annan väg. Att gå över på laktosfritt i två månader och sedan se vad som händer när man sätter tillbaks de vanliga mjölkprodukterna är ett bra sätt att se på hur man reagerar.

Att utesluta mjölkprodukter under en kortare period orsakar dock ingen akut näringsbrist så egentligen kvittar det vilket man gör.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Tack Basilika, precis så jag också tänkte.
Så det blir till att inhandla div laktosfria produkter

Risgrynsgröt är ju en storfavvo, funderar på om man kan köpa pama minutris på laktosfri mjölk och göra en större sats och ha i kylen.
Bäst kolla att inte minutriset innehålelr laktos först :crazy:

Minutriset är helt mjölkfritt (vi är mjölkproteinallergiker)!
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

En 12-åring behöver ämnena mjölkprodukter innehåller och är svåra att få i sig på annan väg. Att gå över på laktosfritt i två månader och sedan se vad som händer när man sätter tillbaks de vanliga mjölkprodukterna är ett bra sätt att se på hur man reagerar.

Fast innan det fanns laktosfri mjölk så klarade ju en 12 åring sig utan. Min son dricker ingen mjölk nu längre. Möjligen en yoggi och lite smör på mackan. Det är vad han får i sig i mjölkväg.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Det finns en rätt nyligt gjord studie som går igenom en mängd studier om barn och skeletthälsa där man jämför just barn som äter/dricker mjölkprodukter med de som inte gör det och det fanns inga signifikanta skillnader. Mjölkprodukternas viktighet är överskattad.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Jag håller helt med dig där. Människan är det ända ''djuret'' som dricker mjölk som vuxna. Jag tycker att mjölk bara är överreklamerat. Jag tror inte en sekund på att det är så nyttigt och viktigt för en som har kommit upp i 10-12 års åldern. Läste med den studien du skrev om.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Varför vill man inte plocka bort all mjölk till att börja med? Det kan ju vara proteinet han inte tål. Sen om han blir bättre utan mjölk kan man börja med laktosfritt istället. Då slår man ihop de båda och gör det lättare för barnet att orka sig igenom testerna, enligt mig i alla fall.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Han har inte symptom som tyder på mjölkallergi.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Alla mina tre töser har haft problem med laktos och/eller mjölkprotein under tonåren, men det har växt bort nu (den yngsta är 18). Man får ju plocka bort och kolla efterhand om de mår bättre. Tyckte att de laktosfria produkterna var helt okey, och deras skolmat blev mycket bättre!! Det mesta kan ju annars lagas med vatten/solhavre.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Precis. Min dotter har aldrig druckit mjölk och är idag sjutton år. Har vuxit bra och har kanontänder. Jag var bekymrad i början men mötte en läkare på barnavårdscentralen som varit mycket utomlands och arbetat. Han skrattade när vi berättade att hon inte drack mjölk och sa att i hela världen växer barn upp och blir friska utan mjölk men här tror vi genast att de ska bli urkalkade och sjuka.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Jag tittade på någon dokumentär på någon av viasat kanalerna häromdagen. Då sa dom att ca 90% av afrikaner och asiater inte tålmjölk eller dricker mjölk. Om det stämmer vet jag inte men jag antar det.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 559
Senast: karl_h
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 719
Senast: Saigon
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 296
Senast: Ajaj
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp