Bukefalos 28 år!

Att ta bort all drickmjölk...

Sv: Att ta bort all drickmjölk...

vilka ämnen då ? Det man främst är ute efter är ju kalk. Och det kan man få i sig på annat vis. Mjölk är inget nödvändigt måste för barn eller tonåringar.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

*kl*
Har ju bara gått en dag, men det märks redan på hans toalett-besök som gått från 3-4 per dag till en gång bara under gårdagen.
Sen får vi se om det håller i sig så.

Kanske ska förtydliga för några som kommenterat i tråden att det är inga mängder han äter/dricker normalt
Men han är rätt svårt få att äta frukost och det är bara yougurt/filmjölk , risgrynsgröt eller oboy med macka utan smör som gäller.
Att då ta bort mjölkprodukter från hans frukost (som ju är ett viktigt mål) är inte i mina ögon ett bra val.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Att då ta bort mjölkprodukter från hans frukost (som ju är ett viktigt mål) är inte i mina ögon ett bra val.

Men du tar ju bara laktosfria produkter. då utesluter du ju ingenting mer än laktosen.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Jo, det stämmer. De har inte den typ av enzymer i tarmen som gör att man kan bryta ner mjölk har jag för mig att det är.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Själv är jag ju inte laktosintolerant utan mjölkallergiker. Inte mycket men jag känner av det när jag äter yoghurt, fil och om jag dricker mkt mjölk. Tillagad mjölk/grädde går oftast bättre men är han laktosintolerant spelar det ju ingen roll. Vad jag ville komma till är att jag knappt känner av att jag inte äter mjölk till frukost. Valios yoghurtprodukter smakar precis lika gott som vanlig yoghurt. Till det äter jag en banan - klappat och klart. På mackor har jag inte smör ändå - jag tror inte det är så svårt att vänja av vid. Annars finns ju milda som är laktosfritt tror jag.

Det finns idag bra produkter som ersätter mjölk. Näringsämnen är nog inget att oroa sig över. Som andra har sagt tror jag inte heller att brist på mjölk gör att vi blir urkalkade och sjuka. Maten blir nog inga problem - you just have some getting used to, to do ;) (ursäkta engelskan men jag har alltid velat säga så :p)
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Tex. gröna bladgrönsaker, nötter, baljväxter och fullkornsprodukter.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Man testade det på mig en gång när jag var runt 11-12 och då fick jag inte dricka låglaktos eller laktorsfritt heller utan det var INGA produkter som gällde.

Detta är dock 20 år sen.

Man hittade ingen allergi på mig sen.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Även skaldjur. Mycket kalkrikt.
 
Sv: Att ta bort all drickmjölk...

Det finns ett DNA-test att köpa på Apoteket som man kan använda hemma för att testa laktosintolerans. Man skickar in en bomullspinne som gnuggats mot insidan av kinden och får svar efter ca 5 dagar på analysföretagets hemsida. Testet har enl. uppgift 99.5% säkerhet. :)

Det heter:
Laktosintoleranstest Vitadix självprovtagning med laboratorieanalys och kostar drygt 260 kronor.

Sen vet jag att det finns en medicin som heter Lactrase som man tar innan en laktosmåltid som motverkar besvären. I Lactrase finns enzymet laktas, som magen behöver för att kunna bryta ner mjölksocker utan besvär. Den finns också på Apoteket.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 620
Senast: Juli0a
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 228
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: karl_h
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 147
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp