Bukefalos 28 år!

Att ta emot hot på jobbet (utbruten från Vad gör vi? Del CXLIV)

LadyCovergirl

Trådstartare
@Snowball

Citatet blir nog lite konstigt eftersom tråden var stängd men det kanske duger :)
Jag hade aldrig tänkt tanken på att gå hem. Det är väl inte bättre att gå därifrån och inte ha någon att få stöd av, om man nu behöver det?

Vill någon gå hem efter en incident är det nog ingen som säger nej
Men jag skjutsade hem en kollega efter en incident eftersom vi slutade samtidigt på kvällen
 
Eller också vill man bort från situationen. Vi är ju olika allihopa, jag hade absolut velat gå hem om jag var skakad. Alternativt fortsätta jobba som vanligt (och det är inte alla kollegor duktiga på att läsa av, så då vill man gå hem i alla fall ;) ), det hela beror ju lite på. :)

Jag hade nog tyckt att om en av mina kollegor vill gå hem efter att ha blivit hotad så finns det nog bättre arbetsplatser för denne :)
 
@Asko
Det är ju inte alla som är som jag inom mitt jobb heller ;) Men jag hade nog tänkt att de som är skakis mår bättre av att vara bland andra människor och ha bollplank jämfört med att sitta hemma.
Det beror nog på vad för sorts människor de är. Jag är lite av en introvert och skulle ha svårt för att släppa greppet inför andra människor. Tex om man skulle behöva gråta ut lite. Jag skulle tänka för mycket på att försöka ta tillbaka kontrollen och inte hålla kvar de andra så länge. Det blir inte riktigt att släppa helt och hållet om du förstår vad jag menar.

För övrigt så kanske man har andra bollplank i privatlivet som man föredrar att använda framför sina kollegor som man kanske inte står så nära.
 
Det beror nog på vad för sorts människor de är. Jag är lite av en introvert och skulle ha svårt för att släppa greppet inför andra människor. Tex om man skulle behöva gråta ut lite. Jag skulle tänka för mycket på att försöka ta tillbaka kontrollen och inte hålla kvar de andra så länge. Det blir inte riktigt att släppa helt och hållet om du förstår vad jag menar.

För övrigt så kanske man har andra bollplank i privatlivet som man föredrar att använda framför sina kollegor som man kanske inte står så nära.

Jag har själv aldrig kommit på tanken av att gråta av att bli hotad så jag relaterar nog inte riktigt. Men det är nog så att du kanske inte heller hade valt att jobba på mitt jobb :D
 
Jag har själv aldrig kommit på tanken av att gråta av att bli hotad så jag relaterar nog inte riktigt. Men det är nog så att du kanske inte heller hade valt att jobba på mitt jobb :D
Jag hade åtminstone utbildat mig ordentligt först! :laugh: Men ja, jag har nog valt bort ditt yrke av en anledning (förutom det faktum att jag är gravt hörselskadad gör mig automatiskt borttagen från sån tjänst).

Chansen/risken är dock lika stor att jag inte gråter av rädsla, utan snarare av ilska :rofl: Jag blir så förbannad att det svämmar över 🤷‍♀️ Lika störigt dock! :rofl:
 
Jag hade nog tyckt att det varit underligt oavsett arbetsplats men jag vet ju att folk är olika :D
Jag tycker att det helt och hållet beror på. När jag gick in till jobbet en stilla vinterdag för att städa en tvättstuga och fick hantera en man som flytt från krig med PTSD, som låst in sig i en garderob med en kniv ville jag inte arbeta färdigt den dagen. Fick jag hot över telefonen eller om en gäst på hotellet gormar är jag ju liksom i de kläderna och då går det bättre. :)
 
Alltså, omtag skulle gått hem varje gång jag blev hotad när jag jobbade i en kundtjänst så hade jag aldrig varit på jobbet.
Det handlar nog om tillvänjning också tror jag?

Jag har aldrig blivit hotad. Har mött fysiskt våld på en arbetsplats men då blev jag inte rädd, mest chockad.

Skulle jag bli hotad till livet IRL skulle det nog sätta djupa spår tror jag. Skulle ha svårt att skaka av mig det.
 
Citatet blir nog lite konstigt eftersom tråden var stängd men det kanske duger :)
Jag hade aldrig tänkt tanken på att gå hem. Det är väl inte bättre att gå därifrån och inte ha någon att få stöd av, om man nu behöver det?
Det beror ju på om det finns stöd att få. På mitt jobb finns noll av det, chefens reaktion brukar bli "oj, det var inte så bra ... Kan du sätta upp en lapp om att de ska städa efter sig när de lämnar föreläsningssalarna?"

Blir jag skakis går jag hellre hem och ringer mamma för stöd då liksom. Nu har jag aldrig fått gå hem men men :D 🤷‍♀️

Nu är jag ganska härdad och kan deala med sånt själv, men de gånger jag faktiskt inte mått så bra efter önskade jag verkligen att det fanns stöd på jobbet.
 
Det är stor skillnad på hot och hot och hur det framförs, att ta emot ett random hot på telefon i jobbet och att ta emot hot från en kriminellt belastad man jobbar med en annan. I det senare är jag mycket förvånad om man inte har stöttning på jobbet och är tränad själv men dödshot är aldrig ok.

Oavsett borde det anmälas och att ens arbetsplats inte gör något är skamligt. Som chef borde man alltid erbjuda stöd till den anställde, någon att prata med, anmäla till polis, skjuts hem beroende på hur allvarligt hotet är och hur den anställde mår. En tjej jag kände jobbade på socialen och fy fan hur folk betedde mot henne. :mad:
 
Det är stor skillnad på hot och hot och hur det framförs, att ta emot ett random hot på telefon i jobbet och att ta emot hot från en kriminellt belastad man jobbar med en annan. I det senare är jag mycket förvånad om man inte har stöttning på jobbet och är tränad själv men dödshot är aldrig ok.

Oavsett borde det anmälas och att ens arbetsplats inte gör något är skamligt. Som chef borde man alltid erbjuda stöd till den anställde, någon att prata med, anmäla till polis, skjuts hem beroende på hur allvarligt hotet är och hur den anställde mår. En tjej jag kände jobbade på socialen och fy fan hur folk betedde mot henne. :mad:
Har en bekant som fick ett helvete när hon jobbade på ett inkassobolag, där de hanterar en hel del hot. En missnöjd kund som hotat henne upprepade gånger i telefon på jobbet fick tag på hennes namn och därefter telefonnummer, varpå hon fick ta emot hot efter arbetstid mot både sig och sina barn. Kulmen blev när fritids ringde och berättade att en helt okänd man försökt hämta dottern. Han visste både namnet på dottern och sonen samt var de bodde, gick i skola respektive förskola, något som min bekanta varit noga med att aldrig berätta på sociala medier.

Så ja, det är en skillnad på hot och hot.
 
Det beror ju på om det finns stöd att få. På mitt jobb finns noll av det, chefens reaktion brukar bli "oj, det var inte så bra ... Kan du sätta upp en lapp om att de ska städa efter sig när de lämnar föreläsningssalarna?"

Blir jag skakis går jag hellre hem och ringer mamma för stöd då liksom. Nu har jag aldrig fått gå hem men men :D 🤷‍♀️

Nu är jag ganska härdad och kan deala med sånt själv, men de gånger jag faktiskt inte mått så bra efter önskade jag verkligen att det fanns stöd på jobbet.

Jag har nog, som jag skrev, lite svårt att relatera. När jag blir hotad på jobbet känner jag inget behov av stöd eller samtal med någon.
Det finns dock kamratstödjare och har någon behov av det så ordnar vakthavande befäl att en sån rings in. (Om det inte redan finns någon i tjänst.) Nu vet alla vakthavande att jag inte är intresserad av det men de brukar åtminstone konfirmera det beslutet med mig :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 711
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 447
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 126
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp