Att utvecklas

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ju länge tänkt att jag skulle vilja bli filmad när jag rider så jag kan se själv hur det ser ut så igår tog jag helt enkelt med mig kameran och frågade en person om hon kunde filma och det gick ju bra. Så nu har jag suttit och analyserat filmen. Man ser ju helt andra saker när man ser på det från sidan än vad man är medveten om när man sitter och rider. Otroligt nyttigt. Man får lite perspektiv och sedan kan man börja jobba med att rätta det som kan bli bättre.

En ung tjej som jag var granne med förut, blir filmad rätt ofta. Hon har ju både mamma, mormor och morfar som stöd i allt kring hästen, ridningen och tävlandet. En lite avundsvärd situation faktiskt. Hur som helst så blev hon tvungen att ta bort sin ponny i somras och det var bara några månader innan det var planerat att hon skulle gå över till stor häst så hon fick göra den övergången lite tidigare. Hon är främst hoppryttare men i helgen tävlade hon dressyr på nya hästen för första gången. Det var en LB och de vann! Jag antar att hon haft hur mycket nytta som helst av att bli filmad regelbundet, både med ponnyn som var tokhet och svårriden och så nu den nya 6-åriga stora hästen. Hon rider snyggt och får jättebra stilpoäng på hopptävlingarna också (högst eller näst högst poäng).

Man får väl kanske vara lite fräck och sätta kameran i näven på någon då och då, ffa. när man känner att allt tycks flyta på. Då hamnar man i en ny utvecklingsfas och så får man traggla på det där som behöver förbättras. Jag kan känna mig rätt dålig när jag hamnar i ett läge där jag tycker att jag borde kunna mer än jag gör, men det är ju bara en fas. Så småningom sätter sig den nya kunskapen och det är då man upplever att det flyter på, ända tills det är dags att höja ribban igen och fortsätta utvecklingen.

När det går dåligt (enligt vad man själv tycker) så är det så lätt att bli hård mot sig själv men egentligen är det bara en möjlighet att bli bättre. Bara att tacka och ta emot. Idag var det just en sådan dag. Den här morgonens ridlektion fick mig verkligen att undra hur i hela fridens namn jag kunde få de där poängen igår, trots att jag red samma häst. Det gick skitdåligt, men så har jag ju hamnat i ett läge där jag vill förbättra saker och det tar väl ett tag att hitta rätt och integrera det.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 787
Senast: sweep
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 552
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Det här med klädsel
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp