Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Var det inte nagon som t.o.m. sa att risken for blodproppar faktiskt var MINDRE om man vaccinerat sig, jamfort med hur vanligt det ar bland den allmanna befolkningen, sarskilt nar man faktorerar in att de som vaccinerats forst varit aldre och hogrisk, och darfor de som loper sstorst risk av blodproppar?

Borde nog inte svara i sadan har tradar nar jag inte har tid att googla kalla..
 
Be om att få lugnande. Det är verkligen inte ett alternativ att låta bli.

Edit: Det går också att komma över spruträdsla. Jag fick tidigare panik vid sprutor och provtagning... sedan blev jag rejält sjuk. Första medicinen de satte mig på krävde till en början blodprov två gånger i veckan. Det trubbade av mig ganska ordentligt (jag hade inte fått ta medicinen utan dem, jag kunde få så stor njur- och leversvikt att jag kunde dö så de är tvungna att hålla koll på värdena). Sedan la de till en medicin som tas i sprutform. Dvs jag sticker mig själv en gång i veckan. Det går utan problem numera.
Jag håller med om sprutterapi. Min hund hade efter många jobbiga veterinärbesök blivit så rädd för sprutor att han på allvar försvarar sig själv genom att försöka bita. 9 månader av att minst en gång i veckan, ibland två se matte ta injektioner där han var helt fri att komma och gå som han ville ( i början gick han ut när han såg vad jag gjorde men blev mer och mer bekväm med att titta på) och där jag avslutningsvis låtsas stack honom lite varstans gjorde att han nu vid senaste vaccinationen inte ens reagerade. Han var alltså så rädd att han fick panik när han såg sprutan förut och nu brydde han sig inte om vare sig själva sprutan eller att han blev stucken.

Jag har ungefär samma erfarenhet som dig. Efter en operation behövde jag ett antal morfininjektioner varje dygn. Det här var långt innan de smarta morfinpumparna fanns och faktum är att jag vande mig. Jag var barn då men ändå insåg jag ju hur mycket bättre det var att stå ut den sekunden än att ha så vidrigt ont hela tiden. Nu har jag ingen spruträdsla alls.
 
Men vaccinationspass är ju ingen nyhet what so ever. Det får man ju om man vaccinerar sig mot udda sjukdomar i t.ex Afrika så man kan visa upp om man måste när man reser dit. För 15 år sedan behövde man kvitto på att man inte hade HIV när man reste till vissa länder i fd Sovjetunionen.

Helt rätt att man redan behöver ha vaccinpass till en hel del länder och har behövt det i många år. Och det är väl ytterst få/ingen som vägrat att ta gula febern och liknande när de behövt åka till ett land som krävt det. Så när det blir krav på covid vaccination till många länder tror jag svenskar kommer att vaccinera sig av den anledningen om inte annars.

Se tex Thailand som är en av de mest populära resmålen för svenskar. De har nu introducerat vaccinpass så vill man resa dit så får man snällt ta sitt vaccin.

https://www.nationthailand.com/in-focus/30403453

Kollar man på tex gula feber vaccinet så har även det otrevliga biverkningar https://www.cdc.gov/yellowfever/vaccine/vaccine-reactions.html men vill man resa till vissa länder, då tar man det. Helt självvalt.

Inget vaccin, ingen resa.
 
Och jag tycker fortfarande att det är att blanda äpplen och päron, och lite raljerande över p-piller användande. Säg att en kvinna tar det av medicinska skäl, och är väl medveten om den ökade propprisken. Ska hon då inte åtminstone få känna sig orolig över att ta ett till preparat med en ökad propprisk?
Jag tar p-piller av enbart medicinska skäl, och dessutom den sorten som är ”den värsta” gällande blodproppsrisk och den som orsakat dödsfall. Risken är trots att väldigt liten och jag hade tagit AZ också om jag erbjudits det.
Har inga andra riskfaktorer för blodproppsbildning så är inte orolig. Förstår dock att andra i samma situation eller med riskfaktorer kan vara oroliga, men jag tror att oron i de flesta fall varit betydligt mindre om inte media rapporterat som de gör.
 
Jag tycker nog att faran med Astra Zeneca-vaccinet har överdrivits ganska rejält i jämförelse med andra risker som många utsätter sig för.

"In the UK, blood clots have occurred in people taking the AstraZeneca vaccine at a rate of roughly one in every 250,000, whereas blood clots caused by the pill are estimated to affect one in every 1,000 women each year."
Du jämför päron och äpple här, det är inte risken för blodproppar med AZ vaccin som är orsaken till att vaccinet endast rekommenderas bland äldre oron utan blodpropsrisken i kombination med problemet med blodplättarna.
 
Ska få min vaccination imorgon 07:35. Kommer sätta tre alarm - mobil, dator och platta för att se till att jag inte missar ;) Struntar totalt i vilket vaccin jag får, men antagligen blir det Pzifer/Moderna.

Jag är mer orolig för att få biverkningar som feber, värk, trötthet osv direkt efter och har därför varit och storhandlat och sett till att jag har färdiglagat/halvfabrikat hemma för åtminstone fredag-söndag. Så nu kan jag få feber etc i lugn och ro.

Eftersom jag är en hopplös gnällspik vad gäller smärta, kan man ta både ipren och panadol mot värk och feber efter vaccination?

PS. Chansen finns att det inte blir några biverkningar öht och jag har bunkrat helt i onödan och det blir ett enda stort antiklimax. :D
Jag har bott utomlands så länge att jag inte minns vad som är i Alvedon men här i USA så rekommenderade CDC inte en viss typ av smärtlindring innan/efter vaccination. Det borde ju rimligen finnas liknande svenska direktiv? Har för mig att det var ibuprofen som man skulle undvika... skall googla lite.

Hittade!

”More recently, a study published this month in the Journal of Virology found that nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) — which include ibuprofen — reduced the production of antibodies and other aspects of the immune response to SARS-CoV-2.

Antibodies are proteins made by the immune system to fight viruses like SARS-CoV-2. The COVID-19 vaccines stimulate the body to produce antibodies that specifically target the coronavirus without causing disease.

The authors of this study said that this raises the possibility that NSAIDs might also affect the immune response to coronavirus vaccination. But additional studies would be needed to know for certain.

Some earlier research in the laboratory suggests that fever-reducing pain medications may blunt the antibody response to vaccination, but it’s not clear what this means in the real world.”

(Hoppas länkarna funkar.)
 
I efter 5 igår var ju vaccinsamordnaren Rikard Bergström och han Matti Sällberg med och svarade på frågor.
Eftersom det knappt är några 65+ kvar att vaccinera köper inte Sverige in Astra längre. Var några 100 tusen dosor kvar nu bara. Däremot kommer det mängder med pzifer och moderna strax så dom som vägrat astras kommer få någon av de andra vaccinerna om några veckor sas det. Jansen är pausat i Sverige och kommer inte användas alls.
 
Jag har inte hört talas om någon som har levt enligt rekommendationerna för 70+ som kan sammanfattas med ”var inte inomhus med någon du inte bor med” som har blivit smittad än mindre sett någon undersökning som visar risken att bli smittad om man följer de rekommendationerna. Så jag tror att det är fullt möjligt att risken är tillräckligt låg och jag förstår om 65+ gör samma bedömning.
Jag har bara läst hit och kanske skriver något som någon annan också skrivit.

Men jag tänker att du tänker lite tokigt. Man kan inte hålla sig SÅ väl isolerat i längden att risken för att smittas konstant kommer vara låg. Framför allt inte när man är äldre. Äldre människor har ofta sjukdomar som behöver behandling så tids nog måste de göra besök på vc och de kanske till och med blir inlagda på sjukhus. Att inte vara vaccinerad ökar risken för att bli allvarligt sjuk i covid och till och med att dö.
 
Jag har bott utomlands så länge att jag inte minns vad som är i Alvedon men här i USA så rekommenderade CDC inte en viss typ av smärtlindring innan/efter vaccination. Det borde ju rimligen finnas liknande svenska direktiv? Har för mig att det var ibuprofen som man skulle undvika... skall googla lite.

Hittade!

”More recently, a study published this month in the Journal of Virology found that nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) — which include ibuprofen — reduced the production of antibodies and other aspects of the immune response to SARS-CoV-2.

Antibodies are proteins made by the immune system to fight viruses like SARS-CoV-2. The COVID-19 vaccines stimulate the body to produce antibodies that specifically target the coronavirus without causing disease.

The authors of this study said that this raises the possibility that NSAIDs might also affect the immune response to coronavirus vaccination. But additional studies would be needed to know for certain.

Some earlier research in the laboratory suggests that fever-reducing pain medications may blunt the antibody response to vaccination, but it’s not clear what this means in the real world.”

(Hoppas länkarna funkar.)

Jaja, ännu ett skäl till att hålla sig borta från ipren då, antar jag. Bleh.
 
Jag har bara läst hit och kanske skriver något som någon annan också skrivit.

Men jag tänker att du tänker lite tokigt. Man kan inte hålla sig SÅ väl isolerat i längden att risken för att smittas konstant kommer vara låg. Framför allt inte när man är äldre. Äldre människor har ofta sjukdomar som behöver behandling så tids nog måste de göra besök på vc och de kanske till och med blir inlagda på sjukhus. Att inte vara vaccinerad ökar risken för att bli allvarligt sjuk i covid och till och med att dö.
Jag tror att de som väljer bort AZ-vaccinet räknar med att få ett annat vaccin i fas 4, så speciellt länge till behöver de inte isolera sig.

Alla 65+ är inte sjukliga. Jag tror det finns 65+ för vilka det är mycket troligt att de kan isolera sig ett tag till. På individnivå kan det mycket väl vara en större risk att ta AZ-vaccinet än inte ta AZ-vaccinet. T.ex. säger de att risken med vaccinet är mindre än risken med covid för alla över 65+, trots att dödligheten för kvinnor är mindre än dödligheten för män i covid. Åldersgränsen borde inte vara samma för män som kvinnor. Om gränsen borde vara högre än 65 för kvinnor eller lägre än 65 för män vet jag inte, men den borde inte vara samma.
 
Jag tror att de som väljer bort AZ-vaccinet räknar med att få ett annat vaccin i fas 4, så speciellt länge till behöver de inte isolera sig.

Alla 65+ är inte sjukliga. Jag tror det finns 65+ för vilka det är mycket troligt att de kan isolera sig ett tag till. På individnivå kan det mycket väl vara en större risk att ta AZ-vaccinet än inte ta AZ-vaccinet. T.ex. säger de att risken med vaccinet är mindre än risken med covid för alla över 65+, trots att dödligheten för kvinnor är mindre än dödligheten för män i covid. Åldersgränsen borde inte vara samma för män som kvinnor. Om gränsen borde vara högre än 65 för kvinnor eller lägre än 65 för män vet jag inte, men den borde inte vara samma.
Nej inte ens på individnivå menar jag att risken kan bli större. Bara den risk man tar i att inte veta när man kan få vaccin är mycket värre. (Risk för dödsfall antingen covid eller vaccinrelaterat). Riskerna med vaccinerna är så extremt små.

Om jag minns rätt blev exempelvis 3 av 100 smittade, smittade genom kvardröjande virus på föremål.
 
Ska få min vaccination imorgon 07:35. Kommer sätta tre alarm - mobil, dator och platta för att se till att jag inte missar ;) Struntar totalt i vilket vaccin jag får, men antagligen blir det Pzifer/Moderna.

Jag är mer orolig för att få biverkningar som feber, värk, trötthet osv direkt efter och har därför varit och storhandlat och sett till att jag har färdiglagat/halvfabrikat hemma för åtminstone fredag-söndag. Så nu kan jag få feber etc i lugn och ro.

Eftersom jag är en hopplös gnällspik vad gäller smärta, kan man ta både ipren och panadol mot värk och feber efter vaccination?

PS. Chansen finns att det inte blir några biverkningar öht och jag har bunkrat helt i onödan och det blir ett enda stort antiklimax. :D
Men iprem ska du väl inte ta alls?
 
Det är en bedömning: nytta mot fara. I Danmark har man gjort bedömningen, om jag har förstått saken rätt, att faran med AZ-vaccinet är större än nyttan. Så om du lever i en bubbla där smittorisken är lika låg som i Danmark, så borde faran vara större än nyttan även om du är 65+.
Jo du har skrivit det. Jag tror inte riktigt vi pratar om samma sak. :)
 
Nej, de kan se det som böter för sammhällsfarlig verksamhet. Ja, eller overksamhet...
Ska man då inte få dessa böterna för all samhällsfarlig verksamhet, exempelvis så bör man ju i så fall lämna rattfyllon att dö i diket, ja egentligen alla bilister som smutsar ner vår luft. Luftföroreningarna orsakar mycket skada och folk som dör i förtid och det är många som dött pga alkohol i trafiken utan att vara påverkade själv..

Det låter direkt diskriminerande att bara coronavaccinering ska vara något som renderar dödsstraff i Sverige.
 
Ska man då inte få dessa böterna för all samhällsfarlig verksamhet, exempelvis så bör man ju i så fall lämna rattfyllon att dö i diket, ja egentligen alla bilister som smutsar ner vår luft. Luftföroreningarna orsakar mycket skada och folk som dör i förtid och det är många som dött pga alkohol i trafiken utan att vara påverkade själv..

Det låter direkt diskriminerande att bara coronavaccinering ska vara något som renderar dödsstraff i Sverige.
Rattfylleri är straffbart. Kräver inte att vi ska gå så långt med de som inte vill vara med i sjukvården. Bara att de tar konsekvenserna av sitt val. Vill man inte vaccinera sig, slipper man, utan straffansvar. Men man tar också de fulla konsekvenserna av det valet och avstår vård för c19.
 
Rattfylleri är straffbart. Kräver inte att vi ska gå så långt med de som inte vill vara med i sjukvården. Bara att de tar konsekvenserna av sitt val. Vill man inte vaccinera sig, slipper man, utan straffansvar. Men man tar också de fulla konsekvenserna av det valet och avstår vård för c19.
Jo rattfylleri är straffbart, men inte har vi dödsstraff där, det du föreslår för de som inte vaccinerar sig och blir allvarligt sjuk. Och dessutom en otrevlig död där man kvävs till döds.

Vill du verkligen införa dödsstraff för att man inte vill vaccinera sig? Så där lite slumpavis för de som har oturen att bli riktigt sjuka.
 
Var ska man i så fall dra gränsen för folks skyldigheter mot kollektivet för att dra nytta av den gemensamma budgeten?
När vården är så svårt belastad att triage kan vara aktuellt.
När vården inte räcker åt alla.
Det läge vi har nu.
Ett läge där vården inte säkert klarar av en olycka med många skadade eller akut cancervård.
När det är kris som går att lindra med en liten spruta som inte är något större ingrepp i det dagliga livet.
 
Det är en del länder som ligger före Danmark vaccinationsmässigt, åtminstone Tyskland och Ungern (nästan dubbelt upp), säkert några till. Danmark ligger i högt i en klunga där det skiljer enstaka procent där det är svårt att veta vem som i praktiken ligger bäst till. Att tro att 1-2 procent kan ge en avgörande skillnad i handlingsfriheten när det gäller vaccinationsgraden känns för mig inte rimligt.

Danmark ligger idag högt i en klunga, men jag syftade på hur de låg till då vaccinbeslutet togs för 3-4 veckor se'n. Hur såg det ut då?

Ungern kan inte jämföras i sammanhanget, då deras siffror bygger på att de använder både kinesiska och ryska vacciner som inte är godkända av EU.
UK är väl de som ligger längst fram i Europa.
 
När vården är så svårt belastad att triage kan vara aktuellt.
När vården inte räcker åt alla.
Det läge vi har nu.
Ett läge där vården inte säkert klarar av en olycka med många skadade eller akut cancervård.
När det är kris som går att lindra med en liten spruta som inte är något större ingrepp i det dagliga livet.
Nu klippte du bort stora delar av inlägget och jag kan inte se hur ditt svar har relevans för det jag skrivit. Min fråga handlar allts inte om vårdens kapacitet utan jag ifrågasätter att man ska utesluta vaccinvägrare från att få vård oavsett hur vårdtrycket ser ut. Och utifrån det så undrar jag vilka fler som inte förtjänar vård utan straffat ut sig utifrån sina val hur de lever. Jag citerar mitt inlägg igen nedan. Hur hänger det du skriver ihop med det?

Gäller det bara vaccin eller gäller det alla som utsätter sig själv och andra för risk? Det är alltifrån bilkörning och diverse hobbys till kostval och livsstil som leder till ökade kostnader för samhället.

Är det osolidariskt att inte vaccinera sig men okej att åka på solsemester och öka utsläppen, köra mer än absolut nödvändigt och där både öka utsläpp och riskera folks liv och lem genom olycksrisken? För att inte tala om alla onyttigheter många sätter i sig, alkohol och droger som skördar liv och hälsa.

Var ska man i så fall dra gränsen för folks skyldigheter mot kollektivet för att dra nytta av den gemensamma budgeten?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp