Bukefalos 28 år!

Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

De blir mer vårdkrävande för att uppnå samna resultat.
Vid katastrofläge så prioriterar man efter var vården gör den största nyttan och inte vem som behöver den mest.
Så nyttan av vård är enligt dig lägre om man har ett stort vårdbehov. Vad baserar du det på, är det en åsikt eller finns det något mer objektivt i grunden? I dagsläget vårdas endast de som man har hopp om att de ska svara på vården. Vad syftar du egentligen på med vårdbehov?

Vad jag vet så handlar riktlinjerna för prioritering snarare om hur väl personen kan tänkas svara på vården och vilken livskvalitet man kan tänkas få efter genomgången behandling och inte efter vårdbehovet.
 
Som idag; den som bedöms ha störst behov och mest nytta av vården.

Alltså, jag påstår inte att det skulle vara en lätt fråga; men anser att det du anför skulle göra det ännu svårare än det är idag.
Jag tror att vaccination mot covid-19 blir en faktor när nyttan av vården skall bedömas.
Som vid triage.
 
Fast det i sig bryter mot ”Likaprincipen” som är en av grundstenarna i Sveriges nuvarande krishantering. ”Krisen” ska bli det nya normalläget och de som hanterar en samhällsfunktion i normala fall ska göra det även under en kris. Att man i ett akut skede måste syssla med triage och prioritera är inget konstigt men i en kris som pågår i över ett år så bör de funktioner som behöver det fått mer resurser för att klara av att fungera så normalt som det är möjligt. Vid det här laget är det politiker man ska klaga på som inte gett nog med resurser till vården, inte individer som blir sjuka.
Den mest begränsande faktorn nu är som jag förstått det sjuksköterskor (i alla fall i min region) och det kan inte politiker riktigt göra något åt inom det tidsperspektivet.
(Men om jag inte missminner mig läste jag att de haft fler sökande till utbildningen nu än de senaste åren?)
 
Mindre meningsfull kanske.
Vid triage så bedöms värdet av vårdinsatsen.
D.v.s. hur många friska år som räddas med minsta möjliga insats.
En trasig lever som är på väg att ge upp minskar ju antal år avsevärt.
Triage är inte någon rolig situation att hamna i.
Men risken är stor att vi kommer dit om inte pandemin kan kontrolleras.
Och du slingrar dig fortfarande undan frågan.
Hur skall urvalet göras när vården inte räcker till?
Källa på din version av prioritering?

Så här ska det prioriterats enligt socialstyrelsen:

Så har är riktlinjerna, de stämmer illa med din beskrivning källa Nationella principer för prioritering inom intensivvård under extraordinära förhållanden (socialstyrelsen.se)

Prioritet 1
Svår sjukdom eller skada hos en patient med förväntad överlevnad > 12 månader som har indikation för intensivvård och som inte har försämrade möjligheter till överlevnad utifrån ovanstående aspekter. I den mån det måste göras en prioritering mellan patienter på prioriteringsnivå 1 prioriteras patienter utifrån biologisk ålder i termer av förväntad återstående livslängd.

Prioritet 2
Patienter som uppvisar något av följande kriterier (eller kombination av flera kriterier): a. En eller flera allvarliga systemsjukdomar med påtaglig funktionell begränsning. b. Förväntad överlevnad 6–12 månader, utifrån underliggande sjukdom.

Prioritet 3
Patient med sammantaget förväntad låg sannolikhet för överlevnad initialt och där intensivvård normalt endast sätts in för att möjliggöra en förnyad bedömning och samråd med närstående. 3
 
Mindre meningsfull kanske.
Vid triage så bedöms värdet av vårdinsatsen.
D.v.s. hur många friska år som räddas med minsta möjliga insats.
En trasig lever som är på väg att ge upp minskar ju antal år avsevärt.
Triage är inte någon rolig situation att hamna i.
Men risken är stor att vi kommer dit om inte pandemin kan kontrolleras.
Och du slingrar dig fortfarande undan frågan.
Hur skall urvalet göras när vården inte räcker till?

Jo, precis, en läkarstudents tokiga bedömning ger mig ett lägre värde vid ett senare tillfälle. Det är ju inte kul. Men då väljer nog att säga att jag inte dricker alls nästa gång. Och dessutom ska jag ljuga om att jag är blodgivare, hjälper tanter över gatan och utvecklar läkemedel. Då blir det nog lite plus som kan väga upp det där.
 
Jag har åkt ambulans en gång efter svår bröstsmärta och fått akut vård på sjukhus på intensiven. Dagen efter blev jag utfrågad av överläkare tillsammans med läkarstudent om allt möjligt, inklusive alkoholvanor. Med svaret "ett par glas vin i veckan och ett par små whiskyglas" fick jag onda ögat av läkarstudenten som började oja sig över den stora mängden och att det förmodligen var bidragande orsak till förloppet. Som tur var ingrep överläkaren och lugnade ned läkarstudenten och bad hen ta det lite lugnt, det var inga stora mängder alkohol inblandat i uttalandet.

Skulle jag då om jag hade haft oturen att det skrevs in i journalen att jag missköter kroppen genom stort alkoholintag, bedömas som mindre viktig att vårda vid ett eventuellt senare sjukdomsfall?

Hur många minuspoäng för IVA-kvalifikation hade det inneburit? Kanske lite färre än vaccinvägrare men lite måste jag nog ändå straffas för mitt osunda leverna?
Jag hamnade på IVA efter ett suicidförsök. Antar att jag inte skulle fått vård enligt somliga, för det var ju minst sagt självförvållat..
 
Jo, precis, en läkarstudents tokiga bedömning ger mig ett lägre värde vid ett senare tillfälle. Det är ju inte kul. Men då väljer nog att säga att jag inte dricker alls nästa gång. Och dessutom ska jag ljuga om att jag är blodgivare, hjälper tanter över gatan och utvecklar läkemedel. Då blir det nog lite plus som kan väga upp det där.
Bäst att nämna vilket samhällsviktiga högstatusjobb du har så du får komma före arbetslösa, städare och parkeringsböter u prioriteringen...
 
Jag hamnade på IVA efter ett suicidförsök. Antar att jag inte skulle fått vård enligt somliga, för det var ju minst sagt självförvållat..

Äsch, så länge de ändå inte hade nåt att göra så kan de väl halvhjärtat se till att du kanske överlever. Men om nån hade behövt hjälp med en sticka i fingret så är det klart att du hade fått hissas ner till bårhuset direkt istället.

Nu extremdrar jag det såklart - men jag tror att det är en livsfarlig (bokstavligt) väg att slå in på.

När vi ändå är inne här, tänk vilka besparingar inom vården vi skulle kunna genomföra om bara de med plussaldo på medborgarkontot behövde erbjudas avancerad vård? Psykvården kan vi nog egentligen i huvudsak avskaffa helt.
 
Äsch, så länge de ändå inte hade nåt att göra så kan de väl halvhjärtat se till att du kanske överlever. Men om nån hade behövt hjälp med en sticka i fingret så är det klart att du hade fått hissas ner till bårhuset direkt istället.

Nu extremdrar jag det såklart - men jag tror att det är en livsfarlig (bokstavligt) väg att slå in på.

När vi ändå är inne här, tänk vilka besparingar inom vården vi skulle kunna genomföra om bara de med plussaldo på medborgarkontot behövde erbjudas avancerad vård? Psykvården kan vi nog egentligen i huvudsak avskaffa helt.
Och nog skulle man kunna stryka all vård för mindre barn, det är få under 12 år eller så som hunnit bidra något alls till samhället. Bara minus på kontot där.
 
Äsch, så länge de ändå inte hade nåt att göra så kan de väl halvhjärtat se till att du kanske överlever. Men om nån hade behövt hjälp med en sticka i fingret så är det klart att du hade fått hissas ner till bårhuset direkt istället.

Nu extremdrar jag det såklart - men jag tror att det är en livsfarlig (bokstavligt) väg att slå in på.

När vi ändå är inne här, tänk vilka besparingar inom vården vi skulle kunna genomföra om bara de med plussaldo på medborgarkontot behövde erbjudas avancerad vård? Psykvården kan vi nog egentligen i huvudsak avskaffa helt.
Psykvården har bortprioriterats till mån för covid redan. Är inlagd på psyk nu, men inte på min vanliga avdelning då personalen där istället ska jobba inom covidvården. Så delar av psykiatrin har redan stängts, vilket ger färre vårdplatser.
 
Psykvården har bortprioriterats till mån för covid redan. Är inlagd på psyk nu, men inte på min vanliga avdelning då personalen där istället ska jobba inom covidvården. Så delar av psykiatrin har redan stängts, vilket ger färre vårdplatser.

Det är såå viktigt att alla som får vaccinera sig gör det. Pandemin har fler offer än de som blivit sjuka/dött i covid-19. Hoppas, hoppas att det tar slut nu när sommaren kommer och vaccinering kommit igång! Så att allt kan komma igång som vanligt igen!
 
Så nyttan av vård är enligt dig lägre om man har ett stort vårdbehov. Vad baserar du det på, är det en åsikt eller finns det något mer objektivt i grunden? I dagsläget vårdas endast de som man har hopp om att de ska svara på vården. Vad syftar du egentligen på med vårdbehov?

Vad jag vet så handlar riktlinjerna för prioritering snarare om hur väl personen kan tänkas svara på vården och vilken livskvalitet man kan tänkas få efter genomgången behandling och inte efter vårdbehovet.
När vården är begränsad i tillgång så görs bedömningar av hur mycket vård som behövs.
Om många i bättre skick kan kan ha samma nytta av vård som annars bara räcker till för en i sämre skick t.ex.
 
Den mest begränsande faktorn nu är som jag förstått det sjuksköterskor (i alla fall i min region) och det kan inte politiker riktigt göra något åt inom det tidsperspektivet.
(Men om jag inte missminner mig läste jag att de haft fler sökande till utbildningen nu än de senaste åren?)
Det är klart det går att göra någonting åt politiskt. Det finns massor med utbildade sjuksköterskor som har bytt yrke på grund av att de inte varit nöjda med lön eller arbetsvillkor. Ofta på grund av nedskärningar som behövts göras på grund av butgetrelaterade orsaker. En del av dem går säkert att locka tillbaka genom att ändra det. Självklart går det inte att snabbutbilda avancerad vårdpersonal men däremot personal för massor av alla administrativa kringuppgifter och enklare sysslor där nedskärningarna gjort att de nu sköts av läkare och sjuksköterskor. Till viss del har det ju gjorts där restaurangpersonal får utbildning till vårdbiträden eller uskor men knappast till så stor del som det gått att göra.
 
När vården är begränsad i tillgång så görs bedömningar av hur mycket vård som behövs.
Om många i bättre skick kan kan ha samma nytta av vård som annars bara räcker till för en i sämre skick t.ex.
Så du menar att dina icke styrkta uppgifter är de som gäller och inte de officiella som jag länkat till?


Sen är det främst IVA-platser som det är problem med och alla patienter på IVA är extremt vårdkrävande så det verkar helt poänglöst att bedöma vem som är mest vårdkrävande där, det kan nog gå på ett ut och variera över tid.
 
Det handlar väl om hur de har skött sina kroppar?
Du slingrar dig från frågan.
Vi kan spetsa till den ytterligare.
När vården inte räcker till skall då de som behöver litet vård och är mindre behövande få stå tillbaka för de mer behövande om de dör av det?
Även om de med enklare åtgärder kunde räddas till ett fullgott liv där de blivit fullt återställda?
Vi kommer att komma dit att sådana val blir nödvändiga förr eller senare.
Jag är den första att räcka upp handen på att jag slarvat med min kropp. På tok för mycket sprit som yngre (redigt packad 3 dagar i veckan ibland), ätit onyttigt under några år, började inte på gym fören jag var över 35 och åter slutat mm.

Alla är inte perfekta.
 
men i en kris som pågår i över ett år så bör de funktioner som behöver det fått mer resurser för att klara av att fungera så normalt som det är möjligt. Vid det här laget är det politiker man ska klaga på som inte gett nog med resurser till vården, inte individer som blir sjuka.
Politiker kan inte trolla fram sjukvårdspersonal.
Så hur menar du att det skall gå till?
Tvångsrekrytering?

Bristen på vård handlar om brist på personal.
Det finns inte personal att köpa på marknaden.
Slut helt enkelt.
 
Så du menar att dina icke styrkta uppgifter är de som gäller och inte de officiella som jag länkat till?


Sen är det främst IVA-platser som det är problem med och alla patienter på IVA är extremt vårdkrävande så det verkar helt poänglöst att bedöma vem som är mest vårdkrävande där, det kan nog gå på ett ut och variera över tid.
Det går att räkna i tid, antal dagar som behövs för tillfrisknande.
Typ en vårdkrävande behöver 3 veckor och några andra behöver en vecka var.
Hur skall du välja där?
Låta 3 dö för att rädda en?
Du försöker komma undan den svåra fråga som uppstår när vården inte räcker till genom att peka på något annat i stället.
 
Det är klart det går att göra någonting åt politiskt. Det finns massor med utbildade sjuksköterskor som har bytt yrke på grund av att de inte varit nöjda med lön eller arbetsvillkor. Ofta på grund av nedskärningar som behövts göras på grund av butgetrelaterade orsaker. En del av dem går säkert att locka tillbaka genom att ändra det. Självklart går det inte att snabbutbilda avancerad vårdpersonal men däremot personal för massor av alla administrativa kringuppgifter och enklare sysslor där nedskärningarna gjort att de nu sköts av läkare och sjuksköterskor. Till viss del har det ju gjorts där restaurangpersonal får utbildning till vårdbiträden eller uskor men knappast till så stor del som det gått att göra.
Jo, det har ju gjorts mycket sådant också.
Jag menade mer att om det är ordentlig brist så kan man ändå slå i taket för vilka lösningar som går att få fram inom en snäv tidsram.

Det kompliceras också av att det finns en pågående osäkerhet om hur behovet framåt kommer se ut och vissa lösningar som teoretiskt skulle var möjliga inte skulle vara acceptabla ex. av etiska skäl eller att de ger andra följdeffekter.
 
Jag är den första att räcka upp handen på att jag slarvat med min kropp. På tok för mycket sprit som yngre (redigt packad 3 dagar i veckan ibland), ätit onyttigt under några år, började inte på gym fören jag var över 35 och åter slutat mm.

Alla är inte perfekta.
Och hur tycker du att prioriteringen skall göras?
Dina levervärden går att mäta med blodprov.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp