Bukefalos 28 år!

Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Fast att vaccin minskar risken att bli allvarligt ordentligt är helt oväsentligt när man står inför valet av vem som ska få intensivvård eller inte om patienterna är lika sjuka.

Bevisligen finns det en del vaccinerade som både hamnar på på IVA och dör. Vi har haft ett gäng på IVA redan och en del döda också.
 
Där har vi olika åsikter då dokumentet förespråkar en strikt medicinskt bedömning och inga undantag angående vaccinering oavsett sjukdom.

Kan du visa på någon forskning som visar att Covidsjuka som är lika allvarligt sjuka har större chans att klara sig vid intensivvård om de är vaccinerade är jag villig att ändra mig i viss mån. Då kan det tänkas att om alla andra variabler är lika att man har medicinskt stöd för att välja den vaccinerade. Det är i så fall en bedömning utifrån chansen att överleva och inte för att man anser att vaccinerade är mer värda. Nu tror jag inte det är möjligt att ens hitta någon forskning i ämnet i dagsläget, man lär inte ha hunnit med någon större studie.
Och här om lunginflammation p.g.a. vård.
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/anestesi/pneumoni-ventilator-associerad-vap/
 
Där har vi olika åsikter då dokumentet förespråkar en strikt medicinskt bedömning och inga undantag angående vaccinering oavsett sjukdom.

Kan du visa på någon forskning som visar att Covidsjuka som är lika allvarligt sjuka har större chans att klara sig vid intensivvård om de är vaccinerade är jag villig att ändra mig i viss mån. Då kan det tänkas att om alla andra variabler är lika att man har medicinskt stöd för att välja den vaccinerade. Det är i så fall en bedömning utifrån chansen att överleva och inte för att man anser att vaccinerade är mer värda. Nu tror jag inte det är möjligt att ens hitta någon forskning i ämnet i dagsläget, man lär inte ha hunnit med någon större studie.
Och här om de tidiga rekommendationerna om vaccination mot pneumokocker i samband med covid-19 pandemin.
https://vaccin.nu/covid-19-och-lunginflammation/
 
Mindre meningsfull kanske.
Vid triage så bedöms värdet av vårdinsatsen.
D.v.s. hur många friska år som räddas med minsta möjliga insats.
En trasig lever som är på väg att ge upp minskar ju antal år avsevärt.
Triage är inte någon rolig situation att hamna i.
Men risken är stor att vi kommer dit om inte pandemin kan kontrolleras.
Och du slingrar dig fortfarande undan frågan.
Hur skall urvalet göras när vården inte räcker till?
Hur menar du när du använder ordet triage som något kommande/inte någon rolig situation att hamna i? Bara du kliver in på en akutmottagning sker en bedömning via triage (dvs en medicinsk bedömning via anamnes, symtom och vitala parametrar). Det är ett vedertaget uttryck inom sjukvården för en aktuell bedömning för vidare vård. Inte något hemskt kommande scenario, det är något annat.
 
Skulle det fungera bättre om ni inte ser sprutan? För själva sticket gjorde verkligen inte ont alls. Nu ville ju jag ta kort när hon gav mig den :D men hon hade med lätthet kunna dölja den för mig, den är väldigt liten.

Kan det hjälpa om du sätter ett embla-plåster där du ska stickas innan så att du vet att stället är bedövat? De borde ju kunna berätta för dig i förväg var sticket ska ske om du förklarar varför du vill veta det.
Jag menar inte att låta vrång, men det gör absolut ingen skillnad. Det är lite som att stänga in en klaustrofob i en garderob och be hen låtsas att hen är i ett större utrymme. 😅
Det är inte smärtan som har betydelse alls, som många fobier är den både orimlig och ologisk. Jag bad dem till exempel försöka räta ut min brutna arm utan morfin i ambulansen först, för sprutan var betydligt läskigare än smärtan. I slutänden blev jag drogad för att få drogen.

Och kl*
Men visst, på ett eller annat vänster ska det säker gå förr eller senare. De har inte nått min åldersgrupp ännu ändå, så än så länge håller jag hoppet vid liv om en mirakeltablett och Försöker låta bli att döma folk som avstår av olika anledningar... även om jag tycker att just deras anledning är fullkomligt korkad.
Sedan finns det absolut värde i att försöka upplysa och uppmuntra och utbilda! Det kan man ju göra utan att börja uttrycka sig som om en person som inte ställer upp på en helt frivillig vaccinering sedan inte borde ha rätt till sjukvård.
 
Jag menar inte att låta vrång, men det gör absolut ingen skillnad. Det är lite som att stänga in en klaustrofob i en garderob och be hen låtsas att hen är i ett större utrymme. 😅
Det är inte smärtan som har betydelse alls, som många fobier är den både orimlig och ologisk. Jag bad dem till exempel försöka räta ut min brutna arm utan morfin i ambulansen först, för sprutan var betydligt läskigare än smärtan. I slutänden blev jag drogad för att få drogen.

Och kl*
Men visst, på ett eller annat vänster ska det säker gå förr eller senare. De har inte nått min åldersgrupp ännu ändå, så än så länge håller jag hoppet vid liv om en mirakeltablett och Försöker låta bli att döma folk som avstår av olika anledningar... även om jag tycker att just deras anledning är fullkomligt korkad.
Sedan finns det absolut värde i att försöka upplysa och uppmuntra och utbilda! Det kan man ju göra utan att börja uttrycka sig som om en person som inte ställer upp på en helt frivillig vaccinering sedan inte borde ha rätt till sjukvård.
Jag förstår helt din rädsla! ❤

Har en nära anhörig som har fobi mot sprutor efter att hen varit sjuk som barn och blivit tvingad till en massa sprutor. Inte tagit vanliga vacciner och sånt. Fick som ung terapi och sprutträning för fobin, utan resultat.
Dock har hen nu börjat i terapi igen för att kunna vaccinera sig och det verkar ge resultat. Vilket jag är glad för då hen är i flera riskgrupper.
Ville bara bidra med en positiv historia.
 
Jag tror man måste dela upp problematiken med att inte vaccinera sig.

1) Man kan själv insjukna och belasta vården/IVA. Då ska man ha den bästa vården sjukvården kan erbjuda absolut. Det tror jag ingen på allvar skulle ifrågasätta.

2) Man utsätter medvetet andra personer som pga försvagat immunförsvar och/eller autoimmuna sjukdomar inte kan vaccinera sig. Och där corona har en större risk att vara dödligt (det gäller även äldre).

3) Man utsätter medvetet vården för belastning genom att andra personer insjuknar i corona, särskilt då den grupp som kräver IVA och sedan uppföljande vård.

Skillnaden på ett och två/tre är skillnaden mellan att genom att röka riskera lungcancer och att genom att röka utsätter andra människor i sin omgivning för passiv rökning och risken att få lungcancer.

Sverige och världen har genom vaccinering framgångsrikt bekämpat - virus som polio och i ett fall faktiskt utrotat ett virus (smittkoppor) genom en global vaccination. Mässlingen som var i princip utrotat i Sverige har nu fått fäste igen genom att vissa föräldrar vägrat att vaccinera sina barn. Vilket har fått stora konsekvenser för vissa sårbara barn.

Tycker jag att en individ på något sätt ska pressas/tvingas till vaccination? Nope. Tycker jag att beslutet (om det inte är beroende på hälsoskäl/andra acceptabla faktorer) vid behov ska få konsekvenser. Ja. Ett jag kan se är att en person som inte vaccinerat sig inte är lämplig att arbeta inom direktvården eller har andra arbetsuppgifter som gör att hen kommer i direkt kontakt med många särskilt om de tillhör en sårbar grupp. Hen bör då kunna omplaceras till andra uppgifter.
 
Skulle jag få frågan så skulle jag avvakta. Varför? För jag är osäker, kvittar vad andra tycker men jag osäker och vill låta andra gå före. Är det säkert, inga biverkningar (förutom ev feber, ont vid injektionsstället), samt att jag vet att risken för blodpropp inte existerar för mej så kommer jag ta det. Jag undvek ex ta svininfluensan. Vet att de har gjort annorlunda nu men har en gammal klasskompis bror som fick narkolepsi. Så från att driva ett fysiskt företag till att aldrig gå ut, köra bil, låta föräldrarna sköta huset (mina föräldrar bor granne och de är pensionärer) är inget vettigt liv. Så jag vill helt enkelt se vad det blir för biverkningar och hur man utvecklar vaccinet för att undvika det. Det är mkt pengar för vaccinföretagen som står på spel och de har förmodligen inget ansvar heller förutom att kunna leverera.

Mor ville ha mej vaccinerad mot TBC men fick inte. De andra vanliga har jag förutom TBE.

Sen har jag svårt för sprutor och blodprov. Sitter och storgråter och försöker andas kontrollerat för att inte svimma eller spy.
 
Idag blev det ingen vaccination för min mamma :arghh:. Mamma sa att hon trodde hon skulle bli erbjuden samma vaccin som sist (då det gick åt skogen). Jag var beredd på att hon enbart skulle få Astra så jag körde en övertalningskampanj.

På vaccinstället hade de både Pfizer och Astra, men mamma blev enbart erbjuden Astra, trots att det inte var någon rusning dit enligt sköterskan. Mamma försökte förklara situationen men sköterskan sa att det var order uppifrån att de över 65 enbart skulle få Astra.

Alltså jag blir så upprörd! Detta är diskriminering :rage:.

Vad är poängen med att neka de som är rädda för Astra? Då kan ju de som vill ha Astra och inte är rädda under 65 få de istället. Jag skulle utan problem kunnat vaccinera mig med Astra.

Även om myndigheten säger att 65+ enbart ska få Astra kommer de inte kunna tvinga folk att ta den sprutan. Vi lever inte i en diktatur!

Så mamma kommer fortsätta boka tid tills hon blir erbjuden annat än Astra. Hon är en envis person som inte kommer låta någon annan bestämma vad som ska injiceras i hennes kropp. Ni kan tycka vad ni vill om henne, men om mamma blir sjuk (troligen svårt sjuk iom att hon har kronisk lungsjukdom och är 70+) under tiden hon väntar på vaccin så kommer hon ta en sjukvårdsplats helt i onödan.

Varför bråka med de äldre om vi ändå kommer sluta använda Astra om bara några veckor?
 
Hur menar du när du använder ordet triage som något kommande/inte någon rolig situation att hamna i? Bara du kliver in på en akutmottagning sker en bedömning via triage (dvs en medicinsk bedömning via anamnes, symtom och vitala parametrar). Det är ett vedertaget uttryck inom sjukvården för en aktuell bedömning för vidare vård. Inte något hemskt kommande scenario, det är något annat.
Fattar inte heller, verkar som @Inte_Ung fått vad triage är och hur det används helt om bakfoten.
 
Precis, just det där att de ska tycka "äsch, det står ju trettioelva personer i kön." och att det är folk runtomkring och överallt gör det hela ännu värre. Samt, som sagt, att det inte är ett stick och sedan över... utan sedan är det x antal månader av ågren till nästa dessutom. Jag vet verkligen inte.
Jag var spruträdd förr (sen fick jag helt enkelt vänja mig för att jag fått ta sprutor regelbundet). Men jag tar fortfarande ett djupt andetag för att "förbereda" mig och sjuksköterskan noterade det och frågade om det var jobbigt och var jätteförstående. När jag var klar frågade hon om jag var yr och om det verkligen gick bra osv.
 
Jag delar @Shaggy 's bild. Ett konkret reportage, men i närtid, om rapporteringen (efter en presskonferens om jag minns rätt) kring dödsfall kopplat till olika vaccintyper togs upp i senaste avsnittet av Medierna:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1719272

Kortfattat att flera medier valde att endast rapportera om dödsfall i samband med AZ trots att det var fler dödsfall i samband med andra vaccin. Inslaget är först i programmet, så ca 1 min in.
Jag blev vaccinerad förra onsdagen och jag fick Astra Zeneca. Var inte så glad åt det först men sedan ringde en bekant som är någon form av samordnare i en region och berättade att Astra har tagit fram detta vaccin utan vinstintresse och det har verkligen retat upp de andra tillverkarna. Så det är igångsatt en väldig kampanj mot Astra och det förtigs, som hon berättade, att de har fem gånger så många incidentrapporteringar om de andra vaccinerna. Det enda jag har känt av hittills var ömhet i armen de första dagarna, annars ingenting.
 
Jag blev vaccinerad förra onsdagen och jag fick Astra Zeneca. Var inte så glad åt det först men sedan ringde en bekant som är någon form av samordnare i en region och berättade att Astra har tagit fram detta vaccin utan vinstintresse och det har verkligen retat upp de andra tillverkarna. Så det är igångsatt en väldig kampanj mot Astra och det förtigs, som hon berättade, att de har fem gånger så många incidentrapporteringar om de andra vaccinerna. Det enda jag har känt av hittills var ömhet i armen de första dagarna, annars ingenting.
Det är en marknadsföringsstrategi av Astra, ingenting annat. Tyvärr har det väl bitit dem själva lite i rumpan när de varken har lyckats leverera utlovat antal doser och nu fått det bortvalt istället för att många människor kommit på att de ska välja deras andra produkter framför andras eftersom det är ett ”godhjärtat läkemedelsföretag”. Sen inte sagt att det säkert är ett mer riskfyllt vaccin att använda än samtliga andra alternativ. Det kommer vi inte kunna veta säkert fören om flera år.
 
Tycker jag att en individ på något sätt ska pressas/tvingas till vaccination? Nope. Tycker jag att beslutet (om det inte är beroende på hälsoskäl/andra acceptabla faktorer) vid behov ska få konsekvenser. Ja. Ett jag kan se är att en person som inte vaccinerat sig inte är lämplig att arbeta inom direktvården eller har andra arbetsuppgifter som gör att hen kommer i direkt kontakt med många särskilt om de tillhör en sårbar grupp. Hen bör då kunna omplaceras till andra uppgifter.
Det fetade.

Menar du att om beslutet kommer av (enligt dig) acceptabla skäl så ska det inte få konsekvenser så att då är det okej att arbeta med direktvård och liknade? Hur tänker du då? För mig så är det antingen olämpligt med vissa arbetsuppgifter om man inte är vaccinerad eller så spelar det mindre roll men det har inget med orsaken till att man inte vill vaccinera sig.

Sen finns det få saker som är en större utpressning än att bli av med sitt jobb, det går inte att omplacera alla till likvärdiga uppgifter så det blir nästintill yrkesförbud för en läkare/sköterska/tandläkare /fotvårdare/vårdbiträde/undersköterska etc om man inte får jobba patientnära utan vaccinering.
 
Det är en marknadsföringsstrategi av Astra, ingenting annat. Tyvärr har det väl bitit dem själva lite i rumpan när de varken har lyckats leverera utlovat antal doser och nu fått det bortvalt istället för att många människor kommit på att de ska välja deras andra produkter framför andras eftersom det är ett ”godhjärtat läkemedelsföretag”. Sen inte sagt att det säkert är ett mer riskfyllt vaccin att använda än samtliga andra alternativ. Det kommer vi inte kunna veta säkert fören om flera år.
Allt handlar väl om marknadsföring, men inte ens att de är billiga hjälper ju dom? Så fort det är någon artikel om det skriver ju folk att det är därför vaccinet är "så dåligt" för att det är så billigt. Verkar inte vara någon vidare strategi 🤷‍♀️
 
Det fetade.

Menar du att om beslutet kommer av (enligt dig) acceptabla skäl så ska det inte få konsekvenser så att då är det okej att arbeta med direktvård och liknade? Hur tänker du då? För mig så är det antingen olämpligt med vissa arbetsuppgifter om man inte är vaccinerad eller så spelar det mindre roll men det har inget med orsaken till att man inte vill vaccinera sig.

Sen finns det få saker som är en större utpressning än att bli av med sitt jobb, det går inte att omplacera alla till likvärdiga uppgifter så det blir nästintill yrkesförbud för en läkare/sköterska/tandläkare /fotvårdare/vårdbiträde/undersköterska etc om man inte får jobba patientnära utan vaccinering.

Men det är ju ändå så att man inte kan ha sjukvårdspersonal som riskerar att smitta svaga patienter med en svår sjukdom om det går att förebyga så enkelt som med ett vaccin.
 
Men det är ju ändå så att man inte kan ha sjukvårdspersonal som riskerar att smitta svaga patienter med en svår sjukdom om det går att förebyga så enkelt som med ett vaccin.
Det jag reagerade mest på var att det som det ser ut bara skulle gälla för vaccinvägrare som inte hade giltigt skäl och att yrkesförbud inte ska räknas som straff.

Om det är vettigt att folk som inte är vaccinerade mot covid jobbar inom vårdyrken eller inte har jag inte berört alls i mitt inlägg.
 

Hur menar du när du använder ordet triage som något kommande/inte någon rolig situation att hamna i? Bara du kliver in på en akutmottagning sker en bedömning via triage (dvs en medicinsk bedömning via anamnes, symtom och vitala parametrar). Det är ett vedertaget uttryck inom sjukvården för en aktuell bedömning för vidare vård. Inte något hemskt kommande scenario, det är något annat.
Att parametrarna för prioriteringen vid triage kan bli på ett sätt som är ganska skrämmande när vården inte räcker till alla som behöver den.
Vi har blivit så vana vid att det finns vård efter behov att många t.o.m. har svårt att tänka tanken att vård kan bli en bristvara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp