Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

1) Man kan själv insjukna och belasta vården/IVA. Då ska man ha den bästa vården sjukvården kan erbjuda absolut. Det tror jag ingen på allvar skulle ifrågasätta.
I det läget så har man ju medvetet valt att belasta vården på ett sätt som kan tränga ut någon annan som inte får plats.
Den andra kanske inte kan få livsviktig cancervård och senare dör helt i onödan bara för att någon vägrade ta vaccin.

Det är så oerhört egoistiskt att vägra vaccin i ett läge där vården inte räcker till alla. Och det bara för att vården inte belastar den privata ekonomin.
Jag är övertygad om att det hade varit ett helt annat läge om man hade fått betala själv för sin vård. Egna pengar är man så mycket mer rädd om än andras pengar.
 
Att parametrarna för prioriteringen vid triage kan bli på ett sätt som är ganska skrämmande när vården inte räcker till alla som behöver den.
Vi har blivit så vana vid att det finns vård efter behov att många t.o.m. har svårt att tänka tanken att vård kan bli en bristvara.
Ingen som har behov att ha vård på annan nivå än halsfluss på vårdcentralen typ kan ju ha undgått insikt i att det inte alls finns vård till alla idag heller. Köerna är extrema och viss vård prioriteras bort helt i endel landsting för det finns inga pengar till det och de vårdtagarna som blir utan vård är inga högt uppsatta tjänstemän som orkar skrika och bråka för sin vård utan de blir utan. Vård är en bristvara och det har det varit länge. En vård som gick på knäna redan innan pandemin och där människor säger upp sig för att de varken får vettig lön, arbetstider, arbetsförhållanden eller semester och de helt enkelt inte orkar mer redan innan pandemin blir knappast bättre med det trycket som är på vården nu. Förvånande att du inte vet det.
 
Med tanke på att jag själv låg inlagd för ett år sen och att min svåger ligger inlagd just nu (vi vet inte om han kommer överleva i dagsläget) så är det en icke-fråga om att vaccinera sig eller inte.
Däremot kommer jag vänta tills min tur så de som är i större behov får det först då jag fortfarande hade antikroppar så sent som i slutet på november.
 
I det läget så har man ju medvetet valt att belasta vården på ett sätt som kan tränga ut någon annan som inte får plats.
Den andra kanske inte kan få livsviktig cancervård och senare dör helt i onödan bara för att någon vägrade ta vaccin.

Det är så oerhört egoistiskt att vägra vaccin i ett läge där vården inte räcker till alla. Och det bara för att vården inte belastar den privata ekonomin.
Jag är övertygad om att det hade varit ett helt annat läge om man hade fått betala själv för sin vård. Egna pengar är man så mycket mer rädd om än andras pengar.
På samma vis har man själv valt att belasta vården i väldigt många situationer. Jag kan inte se att det är någon större skillnad oavsett om man får betala för vården själv eller inte. Ska man undvika allt som inte är nödvändigt men kan få en att utnyttja dyr vård så är listan mycket lång på vad man inte kan göra och livet blir inte så värst muntert.

Röka
Dricka alkohol
Droger
Köra bil till annat än jobb och inhandling av nödvändiga varor
Köra motorcykel
Många sporter som ridning, fotboll, ishockey, skateboard, kampsport, bilsport, cykel, klättring mfl kan leda till otäcka skador.
Gå ut på stan efter mörkrets inbrott.
Krama om barnbarnen (gäller främst de mest sårbara - små barn drar ofta på sig infektioner och sårbara i samhället riskerar att dö av de flesta infektioner)

Mycket av det jag räknar upp ger en större risk att dra på sig dyra vårdkostnader än för en som är under 55/60 eller så att råka ut för dyra kostnader i samband med covidinfektion.

Är det oerhört egoistiskt att röka, rida, åka skateboard och liknade också? I så fall är de flesta fullblodsegositer. För de yngre så är det definitivt större risk att göra i stort sett vad som helst än att hamna på på sjukhus med covid.
 
Många sporter som ridning, fotboll, ishockey, skateboard, kampsport, bilsport, cykel, klättring mfl kan leda till otäcka skador.
Bröt lite ofint ut en del här, för att få in en liten passus om vilka sporter som är "farliga".

Men, enligt... tror det var Folksam så är kampsport ungefär lika skadedrabbat som bowling. (dock gjorde de ingen skillnad på vilken sorts skada, bara antalet fall som sökte vård).

Flest vårdbesök hade för övrigt fotboll, vilket kanske också hänger ihop med antalet utövare.
 
Bröt lite ofint ut en del här, för att få in en liten passus om vilka sporter som är "farliga".

Men, enligt... tror det var Folksam så är kampsport ungefär lika skadedrabbat som bowling. (dock gjorde de ingen skillnad på vilken sorts skada, bara antalet fall som sökte vård).

Flest vårdbesök hade för övrigt fotboll, vilket kanske också hänger ihop med antalet utövare.
Det beror nog lite på vilken kampsport, tai chi kan knappast räknas som farligt medan proffsboxning inte är direkt ofarligt och som sagt beror det mycket på antalet utövare. Jag får erkänna att jag inte kollade upp alla sporter i detalj dock. Det är inte ofarligt att leva som en normal aktiv människa. De flesta utsätter sig för risker och i det sammanhanget är Covid ganska ofarligt för stora delar av befolkningen på individnivå.

Jag tror de flesta aktiviteter inklusive att ta sig till dem (bil/cykel eller ens att passera gående vid ett övergångsställe) är långt farligare i längden än att drabbas av covid för de lite yngre (läs under 50 eller så) åtminstone om man räknar till vårdkostnader.

Det blir så absurt när vissa vill att man ska sätta hela principen om lika rätt till sjukvård betala om man inte vaccinerar sig mot covid när det är så mycket som kostar. Det är ett uselt sätt att motivera folk att vaccinera sig att nagga än mer på att människor har lika värde.
 
I det läget så har man ju medvetet valt att belasta vården på ett sätt som kan tränga ut någon annan som inte får plats.
Den andra kanske inte kan få livsviktig cancervård och senare dör helt i onödan bara för att någon vägrade ta vaccin.

Det är så oerhört egoistiskt att vägra vaccin i ett läge där vården inte räcker till alla. Och det bara för att vården inte belastar den privata ekonomin.
Jag är övertygad om att det hade varit ett helt annat läge om man hade fått betala själv för sin vård. Egna pengar är man så mycket mer rädd om än andras pengar.
Det tror inte jag, bara titta på fetma och sjukvården i USA. Vissa människor kan inte gå ner i vikt hur mycket de än försöker men för majoriteten är det enbart en fråga om val av livsstil. Inte verkar det påverka den gruppen speciellt mycket att de får bekosta stora delar av vården själva.
 
Det tror inte jag, bara titta på fetma och sjukvården i USA. Vissa människor kan inte gå ner i vikt hur mycket de än försöker men för majoriteten är det enbart en fråga om val av livsstil. Inte verkar det påverka den gruppen speciellt mycket att de får bekosta stora delar av vården själva.
Fetma räknas ju som en sjukdom, så den är ju svår att välja bort.
Det handlar ju om missbruk av mat.

Att välja att ta vaccin är så mycket lättare än att välja att sluta vara missbrukare.
 
Det beror nog lite på vilken kampsport, tai chi kan knappast räknas som farligt medan proffsboxning inte är direkt ofarligt och som sagt beror det mycket på antalet utövare. Jag får erkänna att jag inte kollade upp alla sporter i detalj dock. Det är inte ofarligt att leva som en normal aktiv människa. De flesta utsätter sig för risker och i det sammanhanget är Covid ganska ofarligt för stora delar av befolkningen på individnivå.

Jag tror de flesta aktiviteter inklusive att ta sig till dem (bil/cykel eller ens att passera gående vid ett övergångsställe) är långt farligare i längden än att drabbas av covid för de lite yngre (läs under 50 eller så) åtminstone om man räknar till vårdkostnader.

Det blir så absurt när vissa vill att man ska sätta hela principen om lika rätt till sjukvård betala om man inte vaccinerar sig mot covid när det är så mycket som kostar. Det är ett uselt sätt att motivera folk att vaccinera sig att nagga än mer på att människor har lika värde.
Många försäkringsbolag har undantag för extremsporter i sina olycksfallsförsäkringar.
Så jämförelselsen är definitivt relevant.

Att sätta villkor på en sjukförsäkring även om den är allmän är egentligen helt logiskt. Redan nu så måste du följa den vård du anses behöva både för att få sjukersättning från Försäkringskassan och för Försörjningsstöd om du hamnar utanför systemet.
 
Fetma räknas ju som en sjukdom, så den är ju svår att välja bort.
Det handlar ju om missbruk av mat.

Att välja att ta vaccin är så mycket lättare än att välja att sluta vara missbrukare.
Det är en livsstilssjuktom ja, men det är långt ifrån i alla fall ett direkt symtom av ett missbruk. När det gäller Covid så är ju ett BMI på strax över normalvikt en riskfaktor i studier men knappast är alla med ett BMI på 26-30 matmissbrukare.
 
Det är en livsstilssjuktom ja, men det är långt ifrån i alla fall ett direkt symtom av ett missbruk. När det gäller Covid så är ju ett BMI på strax över normalvikt en riskfaktor i studier men knappast är alla med ett BMI på 26-30 matmissbrukare.
Det är skillnad på fetma och övervikt.
På många sätt.
 
Det är skillnad på fetma och övervikt.
På många sätt.
Fast det är absolut inte så att alla med ett BMI på 30+ har någon form av missbruk. Speciellt inte i länder där det är lätt att få tag i kaloririk mat och krävs aktiva val i många sammanhang för att äta nyttigt. Jag tycker inte att tråden ska braka åt att diskutera riskerna med övervikt. Jag tog bara upp det som ett exempel att i det är en riskfaktor som många (men inte alla) kan påverka men aktivt väljer att inte göra något åt precis som att vara ovaccinerad. Och att behöva betala för vård själv inte verkar påverka det.
 
Senast ändrad:
Varför skulle jag inte veta det?
För att du skrev;
"Att parametrarna för prioriteringen vid triage kan bli på ett sätt som är ganska skrämmande när vården inte räcker till alla som behöver den.
Vi har blivit så vana vid att det finns vård efter behov att många t.o.m. har svårt att tänka tanken att vård kan bli en bristvara."
Vård är redan en bristvara.
 
Att vaccinera sig har ingenting med olika värde på människor att göra.
Det har med solidaritet till samhälls-systemet att göra.
Ja om man undantar vissa från sjukvård baserade på deras åsikter och rädslor när det gäller vaccin så ha man inte ett solidariskt samhällssystem.

Vi bör nog undanta rökarna och andra drogmissbrukare också och de som rider plus lite annat smått och gott. Det finns många som bidrar till ökad press på sjukvården. De som kör bil för nöjes skull är helt klart bovar i det sammanhanget. Tänk vad miljön skulle vinna på minskad biltrafik och antalet olyckor skulle minska. Om vi nu ska stigmatisera de som kostar samhället pengar
 
För att du skrev;
"Att parametrarna för prioriteringen vid triage kan bli på ett sätt som är ganska skrämmande när vården inte räcker till alla som behöver den.
Vi har blivit så vana vid att det finns vård efter behov att många t.o.m. har svårt att tänka tanken att vård kan bli en bristvara."
Vård är redan en bristvara.
Jag rättar upp mig.
Jag vet att vård är en bristvara.
Men i allmänhet förstår inte Sveriges befolkning det.
 
Ja om man undantar vissa från sjukvård baserade på deras åsikter och rädslor när det gäller vaccin så ha man inte ett solidariskt samhällssystem.

Vi bör nog undanta rökarna och andra drogmissbrukare också och de som rider plus lite annat smått och gott. Det finns många som bidrar till ökad press på sjukvården. De som kör bil för nöjes skull är helt klart bovar i det sammanhanget. Tänk vad miljön skulle vinna på minskad biltrafik och antalet olyckor skulle minska. Om vi nu ska stigmatisera de som kostar samhället pengar
Jag tycker rent allmänt att man skall vara sparsam med andra människors pengar.
För det är vad skattepengar är.
Pengar som är tagna från någon annan.
 
Jag tycker rent allmänt att man skall vara sparsam med andra människors pengar.
För det är vad skattepengar är.
Pengar som är tagna från någon annan.
Då är det inte rätt ingång att ge sig på en grupp som orsakar extrakostnader utan då bör man utreda det förutsättningslöst och då hör det inte hemma i en tråd om covid.

Att peka ut en grupp som inte värdig att få sjukvård är knappast solidariskt och hör inte hemma i ett demokratiskt land.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp