Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Hur tänker du nu?
Skulle inte folk i allmänhet förstå att vården är pressad nu?

Det känns generellt som att du ser ned på andra när du uttrycker dig som du gör.
När människor anser att de skall "stå på sig" och kräva vård i alla lägen, så tycker jag nog inte att de riktigt har förstått.
Inte heller när de dumförklarar läkare.

Det är mycket av sådant nu för tiden.
Vissa får t.o.m. för sig att protestera mot Coronan med demonstrationer. Då har man inte riktigt förstått.
 
Då är det inte rätt ingång att ge sig på en grupp som orsakar extrakostnader utan då bör man utreda det förutsättningslöst och då hör det inte hemma i en tråd om covid.

Att peka ut en grupp som inte värdig att få sjukvård är knappast solidariskt och hör inte hemma i ett demokratiskt land.
Vilken grupp?
Hur definierar du den?
 
r
När människor anser att de skall "stå på sig" och kräva vård i alla lägen, så tycker jag nog inte att de riktigt har förstått.
Inte heller när de dumförklarar läkare.

Det är mycket av sådant nu för tiden.
Vissa får t.o.m. för sig att protestera mot Coronan med demonstrationer. Då har man inte riktigt förstått.
Och så tycker du de flesta människor beter sig?

Vi delar inte alls samma upplevelse.
 
När människor anser att de skall "stå på sig" och kräva vård i alla lägen, så tycker jag nog inte att de riktigt har förstått.
Inte heller när de dumförklarar läkare.

Det är mycket av sådant nu för tiden.
Vissa får t.o.m. för sig att protestera mot Coronan med demonstrationer. Då har man inte riktigt förstått.
Fast det har väl inget med att kräva vård att göra om man demonstrerar mot Corna.

Förresten har någon verkligen gjort det? Det har varit demonstrationer mot restriktionerna men jag har inte hört om någon mot Corona. Var och när skedde det?
 
Fast det har väl inget med att kräva vård att göra om man demonstrerar mot Corna.

Förresten har någon verkligen gjort det? Det har varit demonstrationer mot restriktionerna men jag har inte hört om någon mot Corona. Var och när skedde det?
Jag får nog säga att det var extremt spridda budskap på de demonstrationer jag tagit del av rapportering från och hamnade nästan mitt i av misstag.

Mot restriktioner, Corona är en konspiration, invandrare är roten till allt ont, homosexualitet är onaturligt, Jesus kommer snart. Och själva demonstrerandet i sig är väl det som visar på att en viss nivå av ansvarstagande och respekt för det gemensamma.
 
Hur tänker du nu?
Skulle inte folk i allmänhet förstå att vården är pressad nu?

Det känns generellt som att du ser ned på andra när du uttrycker dig som du gör.
Med tanke på hur många som inte följer restriktionerna, råd och riktlinjer för att minska smittspridning så tror jag många har svårt för att förstå hur illa det faktiskt är. Man vet, på något vis, men egentligen så vet man inte omfattningen av hur illa det är. Man är så oerhört van vid att höra att vården är pressad så att det blir som när Peter ropar om vargen.
 
Jag får nog säga att det var extremt spridda budskap på de demonstrationer jag tagit del av rapportering från och hamnade nästan mitt i av misstag.

Mot restriktioner, Corona är en konspiration, invandrare är roten till allt ont, homosexualitet är onaturligt, Jesus kommer snart. Och själva demonstrerandet i sig är väl det som visar på att en viss nivå av ansvarstagande och respekt för det gemensamma.
Jo det är också min uppfattning, ett gäng foliehattar som demonstrerar mot diverse saker men främst mot restriktioner och etablissemanget. Någon demonstration som annonserats ut att vara mot corona har jag inte sett men ja ett plakat med protest mot Corona har jag nog sett men det är inte det samma som någon generell demonstration med det temat.
 
Med tanke på hur många som inte följer restriktionerna, råd och riktlinjer för att minska smittspridning så tror jag många har svårt för att förstå hur illa det faktiskt är. Man vet, på något vis, men egentligen så vet man inte omfattningen av hur illa det är. Man är så oerhört van vid att höra att vården är pressad så att det blir som när Peter ropar om vargen.
Jag tror mer på att folk tröttnat, i synnerhet de yngre där risken är låg eller så är det både och.
 
Med tanke på hur många som inte följer restriktionerna, råd och riktlinjer för att minska smittspridning så tror jag många har svårt för att förstå hur illa det faktiskt är. Man vet, på något vis, men egentligen så vet man inte omfattningen av hur illa det är. Man är så oerhört van vid att höra att vården är pressad så att det blir som när Peter ropar om vargen.
Jag är rätt säker på att majoriteten förstår att vården är pressad. Dock tror jag inte folk tänker att just dom ska behöva covidvård.
Senast idag hörde jag vårdpersonal sitta och planera fest, iaf en av dom vet jag valt att inte vaccinera sig. De vet att vården är pressad, men tror inte att det kommer drabba dom.

Att jag blev förbannad och trött av att höra det är en annan sak. Tycker det är väldigt olämpligt att dels som vårdpersonal välja att inte vaccinera sig och dels att festa just nu.
 
Friheten att besluta över sin egen kropp måste alltid vara absolut, tycker jag.
Annars finns det mängder med saker man skulle kunna underkasta en medborgare, som de inte nödvändigtvis lider av som skulle komma till stor nytta för andra. Ex. införa tvång för alla friska att ge blod, eller göra organdonation obligatorisk.
Men nu gör vi inte så, och av en aledning. Vad är mest själviskt, att försöka påtvinga ett ingrepp på någon annan, för sin egen (och möjligen deras egen) nytta, eller vägra ett ingrepp för egen och andras nytta?
 
Pappa fick första sprutan för några veckor sen (Pfizer) han vägrar ta nummer två om det är Astra.
Mamma har tagit nummer ett som var Astra och fick lättare biverkningar.
 
Absolut, är enig med dig att vården inte kan räcka till för alla pga aktuell situation. Tycker då att det är bättre att beskriva situationen utifrån detta än att dra in vedertagna vårdrelaterade fackord som då kan få helt fel syfte alt missförstås.
Men tror att jag förstår vad du menar, vården räcker inte till. Det är dock, tyvärr, inget nytt, IVA-patienter som flyttas i förtid till annan avd med färre personal och kompetens, patienter på "fel" instans (tex strokepatient på en kardiologavd), patienter med diverse drän på en fyrsal. Personalen gör allt de kan, men vad hjälper det.
 
Jag vet inte? Jag har noll koll på allt detta. Men hört att folk fått olika? (Tror jag)
Det tror jag inte kommer att hända om det inte är uppåt väggarna fel i svensk sjukvård. De som har fått olika har väl varit på "andra hållet": folk som fått en spruta AZ precis när alarmet gick erbjöds i mindre utsträckning ett annat vaccin som #2, tror det var i Norge. Eller läste jag fel när det skedde?

Här i USA är det i princip omöjligt att få olika #1 och #2. Men vi har iofs inte AZ som alternativ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp