Att våga säga nej till andra och ja till sig själv

Något jag har enormt svårt för.
Min chef och en nära vän har tom kommit överens om att hjälpa mig säga nej.
Jag skulle behöva sjukskriva mig en vecka. För att slappna av, slippa stressa pga värken och dålig sömn.
Men samvetet säger nej, det är dåligt med vikarier och så vidare….
Jag har lovat mig själv ändring till i höst, men ska ju orka dit med..
Hur fan ska jag göra…..
Är ju 2 veckor tills jag får börja med nya medicinen och den kommer inte ge effekt direkt..
 

Ingen kommer tacka dig för att du sliter ut dig själv!
Är det värt smärtan i längden?
Att det är ont om vikarier är inte ditt problem utan det är arbetsgivarens ansvar att leda och organisera arbetet så att det funkar.
Din arbetsgivare vet väl om att du har smärtproblem och då kan de ha framförhållning.
Säg nej för din egen skull!
 
Jag måste ju planera dagarna om jag är borta tyvärr.
Det leder till mer stress.
Men jag vet att jag behöver vara hemma
Bara svårt att ta steget
 
Jag måste ju planera dagarna om jag är borta tyvärr.
Det leder till mer stress.
Men jag vet att jag behöver vara hemma
Bara svårt att ta steget
Men du planerar väl inte varje dag? Kan du inte planera för 1-2 veckor framåt och så kan vikarien använda den planen?
Du måste väl inte planera minutiöst utan bara dag x gör vi detta, dag y detta. Osv.
 
Men du planerar väl inte varje dag? Kan du inte planera för 1-2 veckor framåt och så kan vikarien använda den planen?
Du måste väl inte planera minutiöst utan bara dag x gör vi detta, dag y detta. Osv.
Jo typ minutiöst
Annars vet de ju inte vad de ska göra.
Beroende på vikarie med
Vissa är ju erfarna och kan planera en del själv medan andra behöver all info.
Jag vet ju aldrig vem som ska vara vikarie
 
Jo typ minutiöst
Annars vet de ju inte vad de ska göra.
Beroende på vikarie med
Vissa är ju erfarna och kan planera en del själv medan andra behöver all info.
Jag vet ju aldrig vem som ska vara vikarie

Och det är absolut inte säkert att det är damma vikarie, vilket gör att man inte kan göra en långtidsplan.
 
Jo typ minutiöst
Annars vet de ju inte vad de ska göra.
Beroende på vikarie med
Vissa är ju erfarna och kan planera en del själv medan andra behöver all info.
Jag vet ju aldrig vem som ska vara vikarie

Det är chefens problem, inte ditt.

Skulle a l d r i g falla mig in att göra nån typ av minutschema för vikarier.

Vikarier ska i grova drag veta vad som ska göras över dan, vad jobbet går ut på, eftersom de är just vikarier och därmed ska ha i vart fall basic koll på verksamheten och om inte? Om de har noll koll, så åter igen - chefens problem som anställt dem.
 
Det är chefens problem, inte ditt.

Skulle a l d r i g falla mig in att göra nån typ av minutschema för vikarier.

Vikarier ska i grova drag veta vad som ska göras över dan, vad jobbet går ut på, eftersom de är just vikarier och därmed ska ha i vart fall basic koll på verksamheten och om inte? Om de har noll koll, så åter igen - chefens problem som anställt dem.
Svårt som vikarie när man jobbar allt från förskoleklassen till nian.
Går liksom inte att ha koll på allt.
 
Ingår tyvärr i läraryrket att planera när man är sjuk
Har väldigt svårt att tro på att det från fack och ag uppmanas till bedrägeri gentemot försäkringskassan, så I call BS!

Men det är klart, första 2 veckorna får du väl deltidssjuksskriva dig hos ag då, och övertala en läkare att skriva ett sånt intyg, så du får lön för jobbet och sjukersättning för resterande tid.
Tvek om f-kassan köper det resonemanget dock, om det skulle hamna hos dem.
 
Ganska tydligt vad som gäller och man kan ju anta att han vet mycket väl vad han pratar om.

Screenshot_20230521_164453_Chrome.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
799
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Någon som kan bolla, ge råd eller vad som helst? Vill säga upp mig från mitt jobb eftersom jag vantrivs något fruktansvärt. Kort sagt...
Svar
15
· Visningar
1 540
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 355
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Den här hösten har börjat lysande. Jag är förvånad att jag fortfarande inte fått en deppresion. Först bråk med svärmor som spårade ut...
Svar
0
· Visningar
617
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp