Att våga vara utan dragbil/transport som hästägare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan man säkert, men det spelar ingen roll om den som läser det tolkar det som den vill iallafall. Och igen, jag har utnyttjar inga människor bara för att jag hyr transport när jag ska iväg.
Nej du utnyttjar inte någon när du hyr en transport när du skall iväg. Det är det ingen som påstått heller. Tvärtom, det är en utmärkt lösning.
 
Nej du utnyttjar inte någon när du hyr en transport när du skall iväg. Det är det ingen som påstått heller. Tvärtom, det är en utmärkt lösning.
Som sagt, lär dig läsa människa! Vad är det förresten som säger att inte jag betalar en summa till min vän för att få låna transporten? Varför tar du det för givet? Som om jag inte skulle ersätta. Det handlar om att inte överhuvudtaget hyra/låna ut sin transport.
 
Senast ändrad:
Jo, jag kan faktiskt det. Tycker det är klar brist på medmänsklighet i sådana fall. Tycker att man gör vad man kan för andra människor, kan man underlätta så gör man det. Kan man öka chansen att hästen klarar sig så tycker jag att man ställer upp. Visst skulle min häst klara sig trots att jag åkte iväg för att hyra ett släp, han hade inte dött av att vänta en timma förmodligen, men samtidigt, behövs inte den risken tas så tycker jag inte heller att den ska tas.

Som sagt, det handlar om akuta situationer, jag hade inte lånat ut mitt släp heller till folk som vill tävla varje helg. Eller vill ta den till ett ridhus flera ggr i veckan. Det är skillnad.

Fantastikt att ha råd med det, grattis eller nåt. Men allvarligt, nej, man måste inte äga en egen transport för att man äger en häst.

Skojar du eller? Eller menar du att jag inte klarade av hästägandet med hyrtransporter?

Som sagt, akuta situationer.

När man inte äger ett eget släp, som tex jag, är det en kalkylerad risk. Min kalkylerade risk som inte bygger på andras vänlighet. Jag räknar kallt med att slippa akuta skador och isåfall kunna hyra släp eller ringa djurambulansen. Men det är en risk, det vet jag om.

Och inget mina vänner behöver stå till svars för.
 
Och inget mina vänner behöver stå till svars för.
Om du tycker det är okej att dina vänner säger i en sådan extrem situation när det handlar om hästens liv och man själv är i halvt upplösningstillstånd att nej, du får klara dig själv, hyr/lånar inte ut något släp för det kan bli repigt. Skyll dig själv liksom. Tycker du att det är en vänskap värd att ha så är ju det upp till dig. Jag hade inte kallat det för vänskap.
 
Får jag inte tycka så eller vad? Får jag inte säga att jag aldrig skulle offra min häst pga bristen på tranpsort? pga av ett litet sår på en i övrigt ung och frisk häst? Som sagt, alla gör olika för sina djur, vissa tycker det är okej att ta bort en häst för minsta lilla, jag tycker inte det. Alla gör som dom själva känner för. Rätt eller fel är upp till var och en.

Skillnaden är din attityd. Du förväntar dig att andra ska lösa det åt dig och surar på dem om de inte vill det.

Jag hade gjort allt i min makt för att lösa situationen, om en kompis erbjöd sig hade jag kysst dens fötter och inte sagt "ja det var din skyldighet faktiskt".
 
Jag lånar inte ut mitt släp i vanliga fall, men självklart skulle min kompis få låna det om hon behövde åka akut med sjuk häst. Precis som att min granne skulle få låna min bil om hon akut behövde åka in med sin hund om hennes bil inte startar.
 
Du är ju inte klok, på riktigt. Jag avslutar denna diskussionen och tackar gud att sådana som du inte finns runt omkring mig och min häst..eller min förra häst rättare sagt. Jag har haft egen häst i 15 år nu och aldrig stött på en sådan här attityd någonstans. Och jag har stått i många stall.
Tja jag har haft häst i tretti år och i varenda stall jag har stått i så har det alltid funnits någon som du som utnyttjar folk.
Tack och lov har jag genom åren lärt mig att känna igen dessa typer och på det sättet undvika dom.

Speciellt en gjorde mig extremt arg då hon tyckte att jag gjorde fel som låste kulhandsken på mitt släp för då kunde ju ingen låna det vid akutsituationer om dom inte fick tag i mig. Dock var det okej om jag förvarade nyckeln i stallet och alla visste var den var gömd någonstans.

Som sagt vissa människor är extremt fräcka och saknar totalt självinsikt
 
Skillnaden är din attityd. Du förväntar dig att andra ska lösa det åt dig och surar på dem om de inte vill det.
Lösa det åt mig? Skojar du eller? På vilket sätt löste dom det åt mig bara för att dom var snälla och lånade ut transporten till mig så jag slapp åka iväg och hyra en på ett annat ställe?
Jag hade gjort allt i min makt för att lösa situationen, om en kompis erbjöd sig hade jag kysst dens fötter och inte sagt "ja det var din skyldighet faktiskt".
Jag kan faktiskt tycka att vänner ställer man upp för, det är det som är vänskap, man ställer upp för varandra i svåra situationer. Och som sagt, jag hade löst det utmärkt även om inte hon hade lånat ut sin transport den dagen.
 
Tja jag har haft häst i tretti år och i varenda stall jag har stått i så har det alltid funnits någon som du som utnyttjar folk.
Tack och lov har jag genom åren lärt mig att känna igen dessa typer och på det sättet undvika dom.

Speciellt en gjorde mig extremt arg då hon tyckte att jag gjorde fel som låste kulhandsken på mitt släp för då kunde ju ingen låna det vid akutsituationer om dom inte fick tag i mig. Dock var det okej om jag förvarade nyckeln i stallet och alla visste var den var gömd någonstans.

Som sagt vissa människor är extremt fräcka och saknar totalt självinsikt
Någon som mig? Alltså folk utan egen transport som hyr vid behov.
 
Om du tycker det är okej att dina vänner säger i en sådan extrem situation när det handlar om hästens liv och man själv är i halvt upplösningstillstånd att nej, du får klara dig själv, hyr/lånar inte ut något släp för det kan bli repigt. Skyll dig själv liksom. Tycker du att det är en vänskap värd att ha så är ju det upp till dig. Jag hade inte kallat det för vänskap.

Läs nästa inlägg så förstår du nog bättre.
Du förutsätter en massa märkliga saker om folk och blir riktigt otrevlig. Läste du tex vad Görel skrev? det finns de hästar som inte går att lasta, det finns de som är för sjuka att lasta eller har för långt till klinik. De hästarna behandlar man hemma, även med lednära sår.
 
Som sagt, lär dig läsa människa! Vad är det förresten som säger att inte jag betalar en summa till min vän för att få låna transporten? Varför tar du det för givet? Som om jag inte skulle ersätta. Det handlar om att inte överhuvudtaget hyra/låna ut sin transport.
Därför att du kräver det och blir sur om dom vägrar.

Jag har ingen som helst skyldighet att låna/hyra ut min transport till någon. Inte av medmänsklighet eller någon annan anledning alls.
 
Därför att du kräver det och blir sur om dom vägrar.

Jag har ingen som helst skyldighet att låna/hyra ut min transport till någon. Inte av medmänsklighet eller någon annan anledning alls.
Jag blir lite sur om någon hellre ser att hästen dör än att riskera att få en repa på sin transport..ja då blir jag faktiskt lite sur på den personen.
 
Lösa det åt mig? Skojar du eller? På vilket sätt löste dom det åt mig bara för att dom var snälla och lånade ut transporten till mig så jag slapp åka iväg och hyra en på ett annat ställe?

Jag kan faktiskt tycka att vänner ställer man upp för, det är det som är vänskap, man ställer upp för varandra i svåra situationer. Och som sagt, jag hade löst det utmärkt även om inte hon hade lånat ut sin transport den dagen.

enligt dig var det ett tvång att de lånade ut det för utan hade din häst dött eftersom det skulle ta en timme längre att komma in.

Mina vänner ställer upp i svåra situationer. Saramara hade troligen varit den första som ringde mig och sa att nåt var knas med hästen och hon hade säkerligen skött den tills jag var på plats. Jag hade på vägen försökt få tag på veterinär och ett släp jag fick köra lagligt, vilket inte hade varit Saramaras. Så det du anser är ett problem är inget problem fr mig.
 
Läs nästa inlägg så förstår du nog bättre.
Du förutsätter en massa märkliga saker om folk och blir riktigt otrevlig. Läste du tex vad Görel skrev? det finns de hästar som inte går att lasta, det finns de som är för sjuka att lasta eller har för långt till klinik. De hästarna behandlar man hemma, även med lednära sår.
Jag blir otrevlig när folk hellre ser att hästen dör än hjälper ägaren ja..jag hade aldrig stått i stall med sådana människor.

Och som sagt, folk får göra vad dom vill med sina hästar, alla har sina egna anledningar.
 
Jag blir lite sur om någon hellre ser att hästen dör än att riskera att få en repa på sin transport..ja då blir jag faktiskt lite sur på den personen.
Det handlar inte om små repor, det handlar om att demolera eller skada släp så det inte är funkis när ägaren behöver det.
 
enligt dig var det ett tvång att de lånade ut det för utan hade din häst dött eftersom det skulle ta en timme längre att komma in.
Då har du läst dåligt för så var det inte alls. Chansen ökade dock pga att vi kom in snabbt. Hade inte hon haft sin transport där hade det inte varit något större problem för mig att åka och hyra någon annanstans. Jag hade heller aldrig klandrat henne för det, hennes första reaktion var att självklart låna transporten då den är närmst. Det var en akut situation och då gör dom flesta vad som krävs för att öka chansen att rädda hästens liv.

Jag har aldrig lånat hennes transport annars på återbesök, alltid hyrt transporter.
 
Jag blir lite sur om någon hellre ser att hästen dör än att riskera att få en repa på sin transport..ja då blir jag faktiskt lite sur på den personen.
Och du ser då inte din skyldighet att se till att ha en egen transport som du kan utnyttja när helst du vill?

Du tycker i stället att andra skall låna/hyra ut till dig?
 
Jag blir otrevlig när folk hellre ser att hästen dör än hjälper ägaren ja..jag hade aldrig stått i stall med sådana människor.

Och som sagt, folk får göra vad dom vill med sina hästar, alla har sina egna anledningar.

Men det fick de ju inte utan att du skulle moralisera över dem.
Du har löst situationen genom att räkna med att folk ställer upp. det är risken du tar.
 
Då har du läst dåligt för så var det inte alls. Chansen ökade dock pga att vi kom in snabbt. Hade inte hon haft sin transport där hade det inte varit något större problem för mig att åka och hyra någon annanstans.

Varför skulle det inte funka så för Saramaras vänner då? Hon bor inte i ödebygden, varför ska hon hyra ut sitt när de kan hyra andras?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 241
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp