Att våga vara utan dragbil/transport som hästägare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför skulle det inte funka så för Saramaras vänner då? Hon bor inte i ödebygden, varför ska hon hyra ut sitt när de kan hyra andras?
Man gör väl vad som krävs för att hästen ska få hjälp så fort som möjligt? I alla stall där jag stått har folk varit väldigt hjälpsamma, dock eftersom jag hatar att låna vänners eller andra stallkompisars transporter pga skaderisken då det alltid är en skaderisk med hästar så har jag alltid hyrt transporter från andra håll.

Dock som sagt i akuta situationer så tycker jag att man bör göra vad som går för hästens liv.
 
Nej dom är bara inte dina vänner längre.
Så om min vän tar bort sin häst pga ingen anledning alls, är inte hon min vän då? Det var nytt för mig..Måste jag tycka att alla beslut mina vänner gör med sina hästar är rätt alltså? Sålänge dom tar hand om sina djur så bryr jag mig inte. Inte mitt val att agera så dock, betyder ju inte att dom slutar vara mina vänner för det.

Dom slutar vara vänner när dom struntar i mig och min häst i riktigt svåra situationer och säger att nä, sköt dig själv, jag hjälper inte till med något. Det är inte vänskap för mig.
 
@Grazing jag har under mitt hästägande också i perioder varit utan transport och/eller dragbil.

Då har jag varit hänvisad till att hyra transport eller om någon velat låna ut sitt släp.

Skillnaden då är att jag varit medveten om att risken finns att det finns inget släp att hyra och ingen vill låna ut sitt. Och jag hade aldrig hållit det emot dom. För det är mitt och bara mitt ansvar att se till att ha en transport till min häst.

Ingen annan har någon skyldighet överhuvudtaget mot mig. Jag har gjort en chansning och kan inte anklaga någon annan om den chansningen spricker.
 
Så om min vän tar bort sin häst pga ingen anledning alls, är inte hon min vän då? Det var nytt för mig..Måste jag tycka att alla beslut mina vänner gör med sina hästar är rätt alltså? Sålänge dom tar hand om sina djur så bryr jag mig inte. Inte mitt val att agera så dock, betyder ju inte att dom slutar vara mina vänner för det.

Dom slutar vara vänner när dom struntar i mig och min häst i riktigt svåra situationer och säger att nä, sköt dig själv, jag hjälper inte till med något. Det är inte vänskap för mig.
Men det är inte vänskap heller att kräva hjälp av sina vänner. Det är utnyttjande.

Du gör en chansning inte din vän.
 
@Grazing jag har under mitt hästägande också i perioder varit utan transport och/eller dragbil.

Då har jag varit hänvisad till att hyra transport eller om någon velat låna ut sitt släp.

Skillnaden då är att jag varit medveten om att risken finns att det finns inget släp att hyra och ingen vill låna ut sitt. Och jag hade aldrig hållit det emot dom. För det är mitt och bara mitt ansvar att se till att ha en transport till min häst.

Ingen annan har någon skyldighet överhuvudtaget mot mig. Jag har gjort en chansning och kan inte anklaga någon annan om dem chansningen spricker.
Jag har inte påstått att någon har en skyldighet att låna ut någon transport överhuvudtaget. Dock så borde det ligga lite i mänskligheten hos personer att vilja hjälpa när det är akuta situationer, att kunna sitta och säga till en ägare att nä, åk och sköt dig själv, det tycker jag är en otroligt läskig attityd. Att folk har så lätt i att strunta i andra.
 
Men det är inte vänskap heller att kräva hjälp av sina vänner. Det är utnyttjande.

Du gör en chansning inte din vän.
Nähe, då definierar inte du vänskap på samma sätt som jag gör. Jag tycker vänner ställer upp för varandra, man hjälper varandra i den mån det går. Jag åkte häromdagen till min vän som bor nära 25 mil från mig som stod med en kolikhäst hela natten, även hon behövde hjälp att få in sin häst ifall det gick åt fel håll. Det är en självklarhet att man ställer upp för sina vänner tycker jag om man kan och har möjlighet till det. Vad ska man annars med vänner till.

Ska jag se det då som att hon utnyttjade mig då eller? Och om det är så så absolut, mina vänner får utnyttja mig i svåra situationer, om man nu vill kalla det för utnyttja, snarare använda kanske. Det är det man har vänner för, en trygghet. Man ger och tar. Om man hela tiden nekar sina vänner i svåra situationer när dom ber om hjälp så skulle jag inte kalla det för vänskap.
 
Själv bor jag ett par stenkast från en klinik, har flera inom kort resavstånd, en timme till Ulltuna och många veterinärer i området, både distriktarna och privata som kan rycka ut akut. Så jag har aldrig någonsin känt någon panik över min situation.

När min unghäst blir större kommer vi att åka och träna och kanske tävla, då kommer jag att ha ett eget släp.

Då kan du ju i princip leda hästen till kliniken om det skulle vara så. Då hade jag kanske inte heller prioriterat släp, särskilt om jag inte hade parkering till det.
 
Jag har inte påstått att någon har en skyldighet att låna ut någon transport överhuvudtaget. Dock så borde det ligga lite i mänskligheten hos personer att vilja hjälpa när det är akuta situationer, att kunna sitta och säga till en ägare att nä, åk och sköt dig själv, det tycker jag är en otroligt läskig attityd. Att folk har så lätt i att strunta i andra.
Men det är ju precis det du gör. Dessutom utan att ens förstå att du gör det.
 
Nähe, då definierar inte du vänskap på samma sätt som jag gör. Jag tycker vänner ställer upp för varandra, man hjälper varandra i den mån det går. Jag åkte häromdagen till min vän som bor nära 25 mil från mig som stod med en kolikhäst hela natten, även hon behövde hjälp att få in sin häst ifall det gick åt fel håll. Det är en självklarhet att man ställer upp för sina vänner tycker jag om man kan och har möjlighet till det. Vad ska man annars med vänner till.

Ska jag se det då som att hon utnyttjade mig då eller? Och om det är så så absolut, mina vänner får utnyttja mig i svåra situationer, om man nu vill kalla det för utnyttja, snarare använda kanske. Det är det man har vänner för, en trygghet. Man ger och tar. Om man hela tiden nekar sina vänner i svåra situationer när dom ber om hjälp så skulle jag inte kalla det för vänskap.
Men du kräver att de skall ställa upp för annars är de inte dina vänner.

Vad är du för vän då?

Dessutom kräver du att dom skall hjälpa dig med något som är ditt ansvar.
 
Men du kräver att de skall ställa upp för annars är de inte dina vänner.

Vad är du för vän då?

Dessutom kräver du att dom skall hjälpa dig med något som är ditt ansvar.
Men snälla, detta går ju inte. Jag la aldrig ansvaret på min vän. Jag har väl aldrig påstått att hon skulle köra in min häst? Att hon skulle skaffa transport åt mig? Hade inte hon kunnat hade jag ju åkt iväg och hyrt en transport, inget mer med det. Hon låser oftast sin transport dessutom, det var bara tur att hon var i stallet samma tid som mig.

Dock så hjälper mina vänner mig. Och jag hjälper även dom, även andra hjälper ofta till i sådana situationer pga att dom känner att det behövs. Det är ganska naturligt faktiskt oftast att känna att man vill hjälpa till. Speciellt när hästen står som ett ljus i transporten och inte rör en fena, världens enklaste häst att åka med.
 
Senast ändrad:
Jo det är faktiskt så det är.
Nej. Så är det inte. Lägg ner nu. Om du tycker att alla utan släp är sådana som utnyttjar andra så får det stå för dig. Så är det inte. Jag har aldrig förlitat mig på någon, jag har alltid skaffat släp själv.

Däremot i den akuta situationen när det fanns möjlighet att ta närmsta transport så nekas det inte. Och det tycker jag även borde vara en relativ självklarhet för alla människor. Är någon i nöd så gör man vad man kan för att underlätta för den personen och hästen.
 
Släpet köpes in mindre än en månad efter hästen och efter det aldrig varit utan mer än tillfälligt vid golv byte på släpet dock vart jag utan körkort i början (17 år).

Hade inga problem när hästen blev dålig och pappa inte kunde köra, fanns tillgång till några som ställde upp att köra pappas bil och min transport utan problem.

Känner nog bara 1 i min bekantskap som har häst men utan transport och inga problem att låna ut till den familjen (vi lånar jordbruksmaskiner av varandra en del).
Skulle inte ha några problem med att låna ut till andra eller köra om deras häst blev dålig och det fanns något som gjorde att dom inte kunde köra själva (trasigt släp, bil eller sjukdom).

Folk som inte har transport och/eller bil har jag alltid trott haft någon plan för det mer än börja ringa runt i halv panik till andra som har.
Skulle sedan någon bli sur för att dom har dåliga förberedelser för akuta saker och sedan bli sur på mej för att jag inte vill låna ut något nä då hade vi ingen vänskap bara utnyttjande.
 
Någon som mig? Alltså folk utan egen transport som hyr vid behov.

Nej, folk som kallt kalkylerar med att andra har skyldigheter långt bortom sitt ansvar.

Dock så borde det ligga lite i mänskligheten hos personer att vilja hjälpa när det är akuta situationer, att kunna sitta och säga till en ägare att nä, åk och sköt dig själv, det tycker jag är en otroligt läskig attityd. Att folk har så lätt i att strunta i andra.

Var går gränsen för att man ska anses mänsklig i dina ögon?

Någon som behöver låna bil för ett i sina ögon akut fall - är det självklart att man ska få låna vilken bil av vem som helst för att behovet är skriande?

Jag hade inte bett någon sköta sig själv, jag hade förklarat att jag inte har möjlighet att låna ut släpet och hoppas att de respekterar det. Och samtidigt förvånats över att folk inte tar med ansvar för sitt hästägande.
 
Folk som inte har transport och/eller bil har jag alltid trott haft någon plan för det mer än börja ringa runt i halv panik till andra som har.
Skulle sedan någon bli sur för att dom har dåliga förberedelser för akuta saker och sedan bli sur på mej för att jag inte vill låna ut något nä då hade vi ingen vänskap bara utnyttjande.
Eftersom att du syftar på mig så kan jag meddela igen att jag alltid haft firmor som hyr ut släp utan problem i min närhet, även privatpersoner som till och med annonserar om det, ingen brist på transporter hos mig. Jag har alltså aldrig blivit tvungen att panikringa runt.

Och sen igen då, när det handlar om en akut situation, när hästen faktiskt kan dö utan snabb vård, då tycker jag att man i stallet ställer upp för varandra om det finns möjlighet till det.
 
Senast ändrad:
Nej jag tycker inte att man är snål om man inte skaffar en egen transport. Däremot tycker jag att det är uppåt väggarna fel att tycka att andra av medmänsklighet skall låna ut sin transport till en.

Dvs jag köper ingen egen transport för att dom andra i stallet som har transport minsan skall av medmänsklighet låna ut deras transport till mig när jag behöver åka akut.

Under mina trettio hästår så har jag varit med om kanske tre gånger att jag behövt låna ut släp och/eller bil akut.

Då har jag dessutom erbjudit dom att låna släpet utan att dom har behövt fråga. Men det är till personer som jag vet har ett vettigt resonemang och som inte förväntar sig att jag skall lösa deras problem åt dom pga att dom tycker det är min medmänskliga plikt att göra det.

Jag tycker att man ska låna ut sin transport till normalvettiga människor i en akut situation som är beredda att betala för eventuella skador och som erbjuder sig att betala för lånet av släpet och återställa det i samma skick som det var när det lånades.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 241
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp