Att välja namn.

Sv: Att välja namn.

kl

Den dagen jag får barn är det viktigt att namnet funkar på engelska. Det behöver inte vara engelskt, men det måste gå att skriva och uttala hjälpligt på engelska. Mitt eget namn går varken att skriva eller uttala om man inte är svensktalande och det är så problematiskt att jag numera presenterar mig med ett annat liknande namn när det pratas engelska. Dessutom tror jag att mina barn kommer att vistas i en engelskspråkig miljö betydligt mer än vad min generation svenskar gör så varför göra det svårt för dem?

Så tänkte jag med och jag lyckades med två av tre, men den tredje råkade få ett namn som är skitsvårt på engelska. My, men hon var en My och det var obevekligt

Såg en gång på E-channel (amerikansk skvaller kanal) där de listade upp de konstigast namnen kändisar hade gett sina barn, väldigt högt upp kom Magnus som någon hade döpt barnet till, fanns en drös mycket värre namn innan

Det är Will Ferrells son som heter Magnus. :)

Jag förstår hur du tänker, och jag tror till och med att jag har hört de där meningarna någonstans förut, men jag kan absolut inte komma ihåg vad den tredje var. För mig finns det också namn som antingen är väldigt starkt förknippade med antingen ett litet barn, eller en äldre människa, och som jag inte skulle kunna få för mig att döpa mitt barn till. Däremot skulle jag aldrig säga någonting om någon annan valde att ge sitt barn något av dessa namn.

Jag har flera "krav" som jag tänker på när den dagen kommer. Dels tycker jag (som fick ett relativt kort och enkelt namn) att det är viktigt att namnet inte är för långt och krångligt, varken att uttala eller skriva. Jag vill helst också undvika namn som är riktiga modenamn, så att barnet kanske blir en av fyra med samma namn i klassen. Jag hade en med samma namn under hela grundskolan, och man hinner tröttna på att vara "Anna K" och "Anna H" innan de där nio åren är slut. Som någon annan också skrivit, så vill jag helst att namnet ska funka hyffsat internationellt, mitt efternamn gör INTE det, och när det ska till lite mer seriösa mejladresser och sånt så är det rätt värdelöst.

Vet också bekanta som undvikit att ge sina barn namn som automatiskt kommer betyda att barnet kommer få ett smeknamn istället. Min kusin heter till exempel Emanuel i andranamn, vilket är hundra gånger finare än hans tilltalsnamn, och egentligen tycker hans föräldrar det också. Men de ville absolut inte att han skulle kallas Manne, så därför fick det bli ett annat namn som tilltalsnamn.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 025
Senast: lizzie
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig... 2
Svar
22
· Visningar
6 396
Senast: LaMagia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare... 2
Svar
25
· Visningar
7 465
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat... 4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 758
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka