Att vara beroende av bil (utbruten från Vilket ansvar ligger på föräldrar)

Bukefalos 30 år!

Här revs ingen på 60 talet mer än några gårdar som försvann när centrum och miljonprogrammet byggdes (från 60 till 70 talet mer än fördubblades befolkning och nu mer än fördubblats sedan 60 talet).
Aldrig funnits något centrum eller stadskärnan fören tidigt 70tal så några bagerier, skomakare och annat fanns inte utan alla butiker var allt i allo från mat till sättpotatis, kläder och ja allt och även dynamit på vissa ställen men då fick personalen ge sig ut i skogen för att hämta och dess låg väl utspridda med ca en butik på varje 500hektar.
Ungefär såhär kunde det se ut där en butik låg på 60talet här om du tar bort kyrkan.
Visa bifogad fil 189705
Dom gamla butikerna finns kvar än innan i många fall men idag som boningshus.

Framförallt är det väl jobben som måste tillbaka för att skippa bilen mer. Just butiker känns som det lättaste att lösa med tanke på dom obemannade som finns idag vilket gör det billigare när ingen butikspersonal behöver vara på plats.
Skulle vara lite fräckt med obemannade butiker där producenter kunde sälja sina produkter likt Reko-ring butik där/närheten av där butikerna fanns på 60 talet här.

Men skulle se det som en lite otroligt om vi skulle få jobben hit ingen som förr så folk inte behövde ta sig mer än några km till jobbet.
Dom små sågarna har försvunnit och lika så möbelsnickare (några av farfars bröder var bland dom sista) spinneriet är nu mera resturang, torvbrytning ska vi nog inte börja med igen och vem har råd med att köpa handgjorda möbler idag eller tyger tillverkade i Sverige. Så nöten att knäcka är hur skapa jobben nära igen så tror jag butikerna löser sig.
Spinnerier har ju börjat komma igen i alla fall på Gotland.
Det vävs en del ull här och där i Sverige numera också. Kanske kanske blir det bättre. Permakultur börjar ju många köra med. Man kunde tycka att folk borde vilja ha närsnickrat igen. (torvbrytningen är ju lite svårt med tanke på klimat och grundvatten). Butiker tänker jag egentligen också ger jobb om någon jobbar i dem.

Om vi pratar om faktiskt bilberoende så handlar det väl oftast om att det tidsmässiga avståndet kan vara väldigt stort även i stan. Och inte minst vad man menar med "i stan".

För mig tar det 20 minuter till jobbet med bil enkel resa och 75 minuter kollektivt. För min man tar det 35 minuter med bil enkel resa och och 90 minuter kollektivt. Var går gränsen för att man "måste" åka bil? Beror nog för de allra flesta på vilka övriga parametrar man har i livet. Inte så att det nödvändigt är så att det är just att man bor "i stan" som är det enda avgörande.

Med det sagt är det ju verkligen inte så att alla bilresor som görs är nödvändiga! Och de onödiga är med all säkerhet betydligt fler i stan än på landet. Jag tror som sagt inte på att jobba med ettor och nollar, att ha bil eller inte. Utan att arbeta med både på samhällsnivå och individnivå att samtliga bilresor ska bli så få och korta som möjligt.
Enligt staten är det ju när man tjänar en timma varje väg jämfört med kollektivt. Dvs det är då man får dra av för bil. Önskar btw att de kunde göra det färdsättsneutralt och beroende av sträcka istället helt enkelt. Avdraget alltså. Det var nästan genomfört när nuvarande regering kom.

Ibland för att folk inte vill åka kollektivt (t ex en orsak en ytligt bekant sa: "det är bara fattiga och invandrare som åker kollektivt") eller för att kollektivtrafiken är dåligt planerad, eller femtioelva andra skäl.

Som jag skrev ovan så skriver jag om att bilberoendet generellt i städer känns orimligt, tycker jag.
Ja det är ngt slags amerikansk grej som verkar smyga sig in i landet tillsammans med att det är fult och dåligt att hyra sin bostad. :(

(har bott i hyresrätt hela livet och också hyrt bostadsrätter i andra hand och det är faktiskt ingen skillnad i folket som bor i husen, alls. Det är inte fiiinare och bättre människor som bor i bostadsrätterna där jag bott, de är precis likadana.)

(btw är det likadant med bil och cykel och tunnelbana och buss. Det är inte finare och elegantare och mer värda människor i bilarna. De är precis likadana med samma människovärde som de på cykel, trottoar och tunnelbana. Verkar som att folk tycker folk i bil är mer för att bilen tar upp mer plats och ju mer plats desto mer mer O_o. Själv är jag supertrött på SUV, mer trött än på EPA och elsparkcykel.)

Jag skulle kunna cykla till butiken 7 km bort men då behöver det först en köpt sak, en cykel, och för att kunna använda den behöver två saker åtgärdas, en ny höftled samt en sak som inte kan åtgärdas, byte av högerbenet som har en medfödd deformation. Cykla eller gå långt är en utopi liksom att sälja och flytta in till "city", stället är osäljbart och ny bostad finns ingen ekonomi för samt att jag troligen skulle ta livet av mig ganska snabbt om jag tvingats flytta till nåt samhälle.

Ja det är ngt slags amerikansk grej som verkar smyga sig in i landet tillsammans med att det är fult och dåligt att hyra sin bostad. :(

(har bott i hyresrätt hela livet och också hyrt bostadsrätter i andra hand och det är faktiskt ingen skillnad i folket som bor i husen, alls. Det är inte fiiinare och bättre människor som bor i bostadsrätterna där jag bott, de är precis likadana.)

(btw är det likadant med bil och cykel och tunnelbana och buss. Det är inte finare och elegantare och mer värda människor i bilarna. De är precis likadana med samma människovärde som de på cykel, trottoar och tunnelbana. Verkar som att folk tycker folk i bil är mer för att bilen tar upp mer plats och ju mer plats desto mer mer O_o. Själv är jag supertrött på SUV, mer trött än på EPA och elsparkcykel.)
Fast det är ju så. Jag åker buss där jag har mitt fritidshus, och jag är den enda svensken i arbetsför ålder på den bussen, i regel. Annars är det skolungdomar, fattigpensionärer, och en och annan nyinflyttad invandrare från Afrika eller Mellanöstern. Alla andra åker bil. Bussen är för minderåriga, fattiga, och de som är såpass eljest att de inte kan ta körkort.

Fast det är ju så. Jag åker buss där jag har mitt fritidshus, och jag är den enda svensken i arbetsför ålder på den bussen, i regel. Annars är det skolungdomar, fattigpensionärer, och en och annan nyinflyttad invandrare från Afrika eller Mellanöstern. Alla andra åker bil. Bussen är för minderåriga, fattiga, och de som är såpass eljest att de inte kan ta körkort.
Tråkigt att det är så i ditt område. I mitt område åker alla från eleganta pensionärer och män i kostym, till skolungdom bussen. De ser i allmänhet lagom rika ut.

Tråkigt att det är så i ditt område. I mitt område åker alla från eleganta pensionärer och män i kostym, till skolungdom bussen. De ser i allmänhet lagom rika ut.
Ja, det tog ett tag innan poletten trillade ner, att det faktiskt är rätt stigmatiserat att åka buss där. Hemma är det mer ”Jamen hur ska man annars transportera sig, man kan ju inte gå överallt, och jag orkar inte alltid cykla”. Det finns ju ingen på jobbet som tar bilen dit.

Hänger inte med? Detta var det ju du svarade på:

Vill man inte träna och tävla på hög nivå och om t ex stallkompis har bil och hästtransport att låna ut så behöver man såklart inte ha bil?

(Nej, jag vill inte heller ha hästar som arbete, är väldigt klar med det. Men det finns ju andra som vill.)
Jag kanske läste dåligt.

Spinnerier har ju börjat komma igen i alla fall på Gotland.
Det vävs en del ull här och där i Sverige numera också. Kanske kanske blir det bättre. Permakultur börjar ju många köra med. Man kunde tycka att folk borde vilja ha närsnickrat igen. (torvbrytningen är ju lite svårt med tanke på klimat och grundvatten). Butiker tänker jag egentligen också ger jobb om någon jobbar i dem.
Hoppas det inte blir för dyrt att köpa dessa garn när det blir mer snurr på det.
Syrran stickar ju en del och vet att garnet som behövdes till en tröja gick på en hel del.
Folk vill säkert ha möbler från en snickare men frågan är om folk har dom pengarna.

Ja butiker ger jobb när någon jobbar där men ju fler som ska dela på pengarna ju dyrare blir det och kommer vi till mat så ju fler som ska dela ju större gårdar behövs för att gå runt och då är vi tillbaka till att mindre gårdar inte kommer komma tillbaka vilket det börjat göra här omkring i och med Reko-ringens framfart.
Tror vi vinner mer på obemannade som kan konkurrerar med priset än ha bemanning som kommer göra det dyrare så ingen/få kommer handla eller mindre pengar till producenterna/bonden eller både och.

Det är en vanlig föreställning bland bilburna att vi som inte har bil ber om skjuts hela tiden. Min erfarenhet är snarare att bilburna vill skjutsa mig - i all välmening, de tror ju inte att kollektivtrafiken och/eller cykling funkar.

Ja, det håller jag med om! Extra jobbigt när vännen ville skjutsa och dela på bensinpengarna, trots att jag hade månadskort och kunde åka hur mycket jag ville...men ja, det handlar om välvilja är jag övertygad om.

Jag känner igen den synen på kollektivtrafikanvändare som @Niyama skrev, men jag tror inte att den kommit från USA. Jag tror att den vuxit fram på egen hand i vårt land, sedan tiden då bilen blev en statussymbol.

Men jag tycker att det är en skillnad mellan olika ställen jsg bott på. I Stockholm är det mycket mer "vem som helst" i kollektivtrafiken och jag hör inte alls lika ofta att folk säger att man inte är en "sån" som behöver åka kollektivtrafik, som på andra ställen. Här skulle jag säga att det vanligaste argumentet är restiden, den växer fort om man behöver byta ett par gånger.

Ja här kämpas det också för cykelväg, speciellt mellan två näraliggande orter.

Men jag menade på Buke, varje gång man skriver att man vill att vägverket ska bygga fler cykelvägar eller att kommuner måste bygga det till bebyggelse utanför orten tycker Buke att cykelvägar inte ska byggas för att man inte "kan" cykla halva året eller att det inte går att cykla och ingen vill cykla och det är alltid för långt och bilen måste man ha och om man cyklar ibland måste man typ sälja bilen för det går inte att göra lite av varje. Det är det jag menar. Det är säkert någon enstaka, men det känns så i tråd efter tråd :laugh:

Nu kan jag inte hålla mig längre...men jag vill faktiskt inte heller att Vägverket ska få i uppdrag att bygga några cykelbanor. Jag tror nämligen inte att någon jobbar där längre, så det skulle nog inte bli mycket gjort...;)

Ja, det håller jag med om! Extra jobbigt när vännen ville skjutsa och dela på bensinpengarna, trots att jag hade månadskort och kunde åka hur mycket jag ville...men ja, det handlar om välvilja är jag övertygad om.
Ja, utan tvekan välvilja. Men ändå lite tröttsamt att åka med omvägar för att den välvilliga tror att det går fortare i bil än det hade gjort för mig annars, hur mycket hen än uträttar på vägen.

Det med bensinpengarna har jag inte råkat ut för i såna situationer. Än.

Jag känner igen den synen på kollektivtrafikanvändare som @Niyama skrev, men jag tror inte att den kommit från USA. Jag tror att den vuxit fram på egen hand i vårt land, sedan tiden då bilen blev en statussymbol.

Men jag tycker att det är en skillnad mellan olika ställen jsg bott på. I Stockholm är det mycket mer "vem som helst" i kollektivtrafiken och jag hör inte alls lika ofta att folk säger att man inte är en "sån" som behöver åka kollektivtrafik, som på andra ställen. Här skulle jag säga att det vanligaste argumentet är restiden, den växer fort om man behöver byta ett par gånger.
Haha! Vid mitt sommarhus är min sambo och jag och en del av våra gäster från stan de enda i arbetsför ålder som åker buss överhuvudtaget. De lokala busschaffisarna brukar gissa vilka som ska av vid vår hållplats - våra vänner, nämligen! Men jag hör inget prat om det. Att min sambo inte har körkort har dock gjort folk på bygden lite förvånade.

Enligt staten är det ju när man tjänar en timma varje väg jämfört med kollektivt. Dvs det är då man får dra av för bil. Önskar btw att de kunde göra det färdsättsneutralt och beroende av sträcka istället helt enkelt. Avdraget alltså. Det var nästan genomfört när nuvarande regering kom.

Jo jag vet. Och i ett sådant sammanhang är ju en sådan strikt linje det enda rimliga. Men som jag for lite efter i slutet av mitt inlägg så tänker jag att det finns många fler parametrar i frågan om man måste åka bil till jobbet än avstånd, tid, och land/stad. Hur ens ärendekedjor ser ut inte minst.

Jag (och min man) cyklar till kontoret de allra flesta dagarna. Så uppenbarligen måste man ju inte åka bil till jobbet på mitt pendlingsavstånd. Men det betyder ju verkligen inte att jag tror att alla har förutsättningar att cykla 2x19 km per dag. Parametrarna är ju som sagt fler :)

Men den där bekvämligheten skapar ju onekligen många "måsten" den också.

Nu kan jag inte hålla mig längre...men jag vill faktiskt inte heller att Vägverket ska få i uppdrag att bygga några cykelbanor. Jag tror nämligen inte att någon jobbar där längre, så det skulle nog inte bli mycket gjort...;)

Du ska bara veta hur många gånger jag suttit på fingrarna i den här tråden när folk beskriver att det är så dåliga möjligheter att åka kommunalt där de bor :D

(Tror jag det, mig veterligen existerar möjligheten att åka "kommunalt" i fem av Sveriges 290 kommuner)

Nej, här försvann all service långt innan köpladorna och att folk pendlade till jobbet. Det här är jordbruksbygd', eller var. De som levde här var i huvudsak folk som levde på gårdarna, i en by. Det som fanns kvar var skolan när jag flyttade hit men även den stängde pga bristande elevunderlag.

Samma sak glesbygden där mina morföräldrar levde hela sitt liv. Det fanns bageri, mejeri, mataffärer, bank, klädaffär mm, en levande jordbruksbygd. Skolan finns kvar, banken har stängt, det finns en mataffär, en mack. Lite jobb, de flesta lever på turismen under högsäsong, arbetslösa under lågsäsong. Det har aldrig funnits några kommunala transportmedel utan det var postbussen. Bodde man inte i samhället hade man bil. Innan bilen så var det häst och vagn/släde som gällde. Min mammas kusin var den sista mjölkbonden, så en dag fick hon ett brev från mejeriet att de skulle sluta hämta mjölken så även hon fick lägga ner. Nu växer allt igen.

Här fanns som mest 30-40 butiker, två hotell, biograf, systembolag, dansbana med mera.
Idag finns en haltande pizzeria, en matbutik, och två andra verksamheter plus dagcenter/äldreboende. Tåget försvann i början av 80-talet.

Här fanns som mest 30-40 butiker, två hotell, biograf, systembolag, dansbana med mera.
Idag finns en haltande pizzeria, en matbutik, och två andra verksamheter plus dagcenter/äldreboende. Tåget försvann i början av 80-talet.
Jag antar att den utvecklingen har med urbanisering och externa köpcentra att göra?

Jag antar att den utvecklingen har med urbanisering och externa köpcentra att göra?

Och jordbruksreformen, som gjorde att småbruken försvann och folk fick börja resa till jobb. När tåget försvann försvann Lantmännen, och därmed arbetstillfällen på plats. Sen blev matbutiken en ica osv. Men att färre arbetar inom lantbruket är en stor del, jobben har ju ändrats och var man jobbar, att kvinnor yrkesarbetar och inte är bondfruar är en annan. En gubbe med traktor idag sköter ju enorma ytor mot förr.

Och, idag vill inte många gå till mjölkaffären, köttaffären, fiskbutiken osv för sina inköp, annat än i lyxsammanhang. Allt finns ju i samma butik generellt.

Det försvann före 60-talet :( hemskt.

Måste vara när de började stötta att slå samman jordbruk? Till större enheter?

Ja tex mammas hemstad är en total katastrof trots att det inte är en jordbruksbyggd. En stor ICA Maxi kom till utanför stan och nu finns inte en enda ynka affär kvar, inte ens ett Café öppet 14 på en lördag i centrum. Men det hände ju runt 00 -talet. Det var en residensstad för hela länet, och nu är den nästan borta.

Någon annan som tänkt på att ost smakar mycket mer lika nu. Det blir tydligen så när de görs alla på samma mejeri, ostkulturen finns i huset också.

Pratade med en holländare nu i somras, helt galet, det verkar som att de kan åka runt på landsbyggden och köpa ost hos enskilda bönder :heart
Det skedde gradvis från 1960 - 2000-talet, mammas kusin tror jag tvingades lägga ner den sista mjölkgården på 90-talet. Nu växer åkrarna igen, det går inte att odla säd, ingen vill skicka slaktdjur, om det ens går, när det är 40 mil minst till slakteriet om man kör raka spåret.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka