Att vara beroende av bil (utbruten från Vilket ansvar ligger på föräldrar)

Bukefalos 30 år!

Det skedde gradvis från 1960 - 2000-talet, mammas kusin tror jag tvingades lägga ner den sista mjölkgården på 90-talet. Nu växer åkrarna igen, det går inte att odla säd, ingen vill skicka slaktdjur, om det ens går, när det är 40 mil minst till slakteriet om man kör raka spåret.
Det är tyvärr många byar som blivit spökstäder när sommarfolket åkt hem och har utvecklingen i samhället blivit bättre? "Hela Sverige ska leva" låter ju bra men då måste det också finnas förutsättningar och utveckling, inte avveckling.

Det är tyvärr många byar som blivit spökstäder när sommarfolket åkt hem och har utvecklingen i samhället blivit bättre? "Hela Sverige ska leva" låter ju bra men då måste det också finnas förutsättningar och utveckling, inte avveckling.

Samtidigt är det orimligt att hålla liv i alla byar. Det måste ju finnas underlag för att det ska gå att driva skolor mm och utan det blir det färre som kan och vill bo permanent. Vi har matbutiken som gör att det går att bo här för äldre, folk utan körkort (om de har rätt arbetstider) osv. Och det finns skola 1-6. Skulle nån av de två försvinna kommer folk försvinna snabbt.

Sen tänker jag att vissa ställen finns tack vare sommargästerna. Tänk skärgårdsöar där hus och miljöer bevaras tack vare rika sommargäster. Så många vill och kan inte leva på småskaligt fiske längre, det var ett hårt liv.

Jo jag vet. Och i ett sådant sammanhang är ju en sådan strikt linje det enda rimliga. Men som jag for lite efter i slutet av mitt inlägg så tänker jag att det finns många fler parametrar i frågan om man måste åka bil till jobbet än avstånd, tid, och land/stad. Hur ens ärendekedjor ser ut inte minst.

Jag (och min man) cyklar till kontoret de allra flesta dagarna. Så uppenbarligen måste man ju inte åka bil till jobbet på mitt pendlingsavstånd. Men det betyder ju verkligen inte att jag tror att alla har förutsättningar att cykla 2x19 km per dag. Parametrarna är ju som sagt fler :)

Men den där bekvämligheten skapar ju onekligen många "måsten" den också.

En parameter är ju att många reser ju inte bara mellan jobb och hem. Många åker hemifrån till förskolan och sen till jobbet. Eller från jobbet till förskolan och sen hem. För min del, när mitt barn var i den åldern hade kollektivt resande inneburit att mitt barn hade spenderat mycket längre dagar på förskolan än vad hon behövt göra om jag istället kört bil. Först tar en enkel resa 40 min längre med buss än bil. Sen hade det varit 5 min promenad till förskolan från busshållplatsen. Sen gå tillbaka med trött litet barn, vilket tagit betydligt längre tid än 5 min. För att sen vänta på bussen igen.

Jag tyckte inte att mitt barn skulle "betala" med längre dagar på förskolan när t.ex. de i USA kör precis överallt hela tiden (i onödigt bränsleslukande bilar) och de inte ens byggt sitt samhälle så att det går att välja att gå/cykla till skola/affär osv.

Det måste vara 30 år sedan jag hörde det uttrycket sist, utom här på buke då det dyker upp emellanåt.

Jag vet inte riktigt vad det betyder i praktiken. Det känns väldigt långsökt att vi skulle fördela oss geografiskt jämnt över kandet, tex. Det är begränsat hur mycket liv befolkningen kan åstadkomma på hela den här ytan. Och om vi tänker oss småjordbruket och små gamla byar. Hur många av oss idag hade tyckt att det är att hela landet lever? Fattiga självförsörjande bönder i mörkret.

Ett stort problem med Sverige är att vi är relativt få i förhållande till ytan vi har. Det gör ju att infrastruktur utanför städer blir mycket dyrare per capita än i exempelvis Nederländerna.

Folk började flytta in till städerna innan det fanns bilar, för i städerna fanns det fler jobb. Sedan har det fortsatt. Det är inte enbart att folk tog bilen in till staden som gjorde att lanthandeln lade ner, även om det påverkade. Mer en kombination av faktorer, folk flyttade in till städer, många av de som bodde kvar fick jobb inne i en stad, men bilen gjorde att de kunde bo kvar, men då kanske man passade på att handla på vägen hem, när man passerad den lite större butiken, med lägre priser och bättre utbud, och så vidare.

Min farfar jobbade i skogen, med häst och släde, han behövde bo nära skogen. Idag är det en hel drös med skogsmaskiner, som gör jobbet mycket snabbare, så färre personer krävs, och man kan täcka ett mycket större område per arbetare. Och så vidare, och så vidare.

Det är inte enbart bilens "fel" att service på landet urholkats, det är mer att det helt enkelt blivit färre jobb som finns på landet. Bilen har dock gjort att det går att bo kvar för många, men inte alla vill bo så. Och inte alla vill bo så heller.

Dock blir alltid debatten så polariserad, särskilt när det kommer till att tillhandahålla alternativ till bilkörning, eller begränsa bilkörning på vissa platser.

"På 50-talet gick det bra att ta bilen in till stan, men nu har de förbjudit parkering på stortorget", men det man missar är att våra städer i många fall har blivit större, fler har bil, etc, så rent fysiskt är det omöjligt att tillgodose så att alla skulle kunna ta bilen till stan och parkera på stortorget. Då behöver man på olika sätt "uppmuntra" de som tar bilen av slentrian, att använda andra färdmedel.

Jag vet att jag skrivit det här förr, jag vet att inte alla kan cykla eller ta kollektivtrafik, eller...

Läste senast idag en insändare som gnällde på att en gata i centrala Linköping stängts av för biltrafik, och "hur kan det vara miljövänligt att tvinga folk till en omväg på 3 km?".

För det är inte alla som får en omväg på 3 km, för att om 10 personer tar buss/cykel istället, blir miljöpåverkan mindre även om någon får längre färdväg, och så vidare.

En parameter är ju att många reser ju inte bara mellan jobb och hem. Många åker hemifrån till förskolan och sen till jobbet. Eller från jobbet till förskolan och sen hem. För min del, när mitt barn var i den åldern hade kollektivt resande inneburit att mitt barn hade spenderat mycket längre dagar på förskolan än vad hon behövt göra om jag istället kört bil. Först tar en enkel resa 40 min längre med buss än bil. Sen hade det varit 5 min promenad till förskolan från busshållplatsen. Sen gå tillbaka med trött litet barn, vilket tagit betydligt längre tid än 5 min. För att sen vänta på bussen igen.

Jag tyckte inte att mitt barn skulle "betala" med längre dagar på förskolan när t.ex. de i USA kör precis överallt hela tiden (i onödigt bränsleslukande bilar) och de inte ens byggt sitt samhälle så att det går att välja att gå/cykla till skola/affär osv.

Ja det var sådana typer av parametrar jag syftade på. Däremot förstår jag inte alls vad folk i USA skulle vara någon betydande del av ekvationen

Ett stort problem med Sverige är att vi är relativt få i förhållande till ytan vi har. Det gör ju att infrastruktur utanför städer blir mycket dyrare per capita än i exempelvis Nederländerna.

Folk började flytta in till städerna innan det fanns bilar, för i städerna fanns det fler jobb. Sedan har det fortsatt. Det är inte enbart att folk tog bilen in till staden som gjorde att lanthandeln lade ner, även om det påverkade. Mer en kombination av faktorer, folk flyttade in till städer, många av de som bodde kvar fick jobb inne i en stad, men bilen gjorde att de kunde bo kvar, men då kanske man passade på att handla på vägen hem, när man passerad den lite större butiken, med lägre priser och bättre utbud, och så vidare.

Min farfar jobbade i skogen, med häst och släde, han behövde bo nära skogen. Idag är det en hel drös med skogsmaskiner, som gör jobbet mycket snabbare, så färre personer krävs, och man kan täcka ett mycket större område per arbetare. Och så vidare, och så vidare.

Det är inte enbart bilens "fel" att service på landet urholkats, det är mer att det helt enkelt blivit färre jobb som finns på landet. Bilen har dock gjort att det går att bo kvar för många, men inte alla vill bo så. Och inte alla vill bo så heller.

Dock blir alltid debatten så polariserad, särskilt när det kommer till att tillhandahålla alternativ till bilkörning, eller begränsa bilkörning på vissa platser.

"På 50-talet gick det bra att ta bilen in till stan, men nu har de förbjudit parkering på stortorget", men det man missar är att våra städer i många fall har blivit större, fler har bil, etc, så rent fysiskt är det omöjligt att tillgodose så att alla skulle kunna ta bilen till stan och parkera på stortorget. Då behöver man på olika sätt "uppmuntra" de som tar bilen av slentrian, att använda andra färdmedel.

Jag vet att jag skrivit det här förr, jag vet att inte alla kan cykla eller ta kollektivtrafik, eller...

Läste senast idag en insändare som gnällde på att en gata i centrala Linköping stängts av för biltrafik, och "hur kan det vara miljövänligt att tvinga folk till en omväg på 3 km?".

För det är inte alla som får en omväg på 3 km, för att om 10 personer tar buss/cykel istället, blir miljöpåverkan mindre även om någon får längre färdväg, och så vidare.
Det här med befolkningstätheten. Sverige är ändå inte unikt glesbefolkat. En lista på Wikipedia visar ungefär 200 länder, och då hamnar Sverige på plats ,164 i befolkningstäthet.

Hur resonerar andra länders folk om sådant, tro? Säger man att hela landet ska leva i tex Nya Zeeland? (Jag antar att man inte har den strävan på Grönland. Norge, däremot, verkar ju ha en väldigt aktiv regionalpolitik. Jag vet inte på vilka sätt det är bättre eller sämre.)

Hoppas det inte blir för dyrt att köpa dessa garn när det blir mer snurr på det.
Syrran stickar ju en del och vet att garnet som behövdes till en tröja gick på en hel del.
Folk vill säkert ha möbler från en snickare men frågan är om folk har dom pengarna.

Ja butiker ger jobb när någon jobbar där men ju fler som ska dela på pengarna ju dyrare blir det och kommer vi till mat så ju fler som ska dela ju större gårdar behövs för att gå runt och då är vi tillbaka till att mindre gårdar inte kommer komma tillbaka vilket det börjat göra här omkring i och med Reko-ringens framfart.
Tror vi vinner mer på obemannade som kan konkurrerar med priset än ha bemanning som kommer göra det dyrare så ingen/få kommer handla eller mindre pengar till producenterna/bonden eller både och.
Ja lokalspunnet garn är dyrt och kommer nog alltid vara det iom att vi vill ha svenska löner för att kunna bo i Sverige. Men det mesta blir billigare när det görs mer effektivt och i större volymer. Inte billigt men billigare.

Dvs kanske kommer inte lokalt spunnet garn från Gotland alltid kosta 225 kr härvan. De använder maskiner från 60 talet :heart

Såg ett tyg jag vill spara till som kostade 6-800 kr metern och var vävt på gotland. Finns förresten underbar tweed från Skottland där folk använder cykelkraft för driften av vävstolen och handkraft för styrning.

Samtidigt. När man pratar om att folk borde resa mindre skriver alla på Buke "men vi och folk har så mycket pengar, vad ska vi göra med dem om inte konsumera massa billigt och resa" svaret jag gav i min post är att man enkelt kan göra av med pengar genom att köpa dyr kvalitet. Om den rike begränsar sig till en flygsemester vart tredje år och vill ha någonting att lägga pengar på så har hen råd med lokalspunnet garn.

En annan kanske bara har råd med lokalspunnet garn till det där speciella projektet.

Jag tycker också om swish and grab och har använt flera i sommar och valt att köpa alla grönsaker där när jag kunnat.

Nu kan jag inte hålla mig längre...men jag vill faktiskt inte heller att Vägverket ska få i uppdrag att bygga några cykelbanor. Jag tror nämligen inte att någon jobbar där längre, så det skulle nog inte bli mycket gjort...;)
Jag vet :) jag kallar det vägverket av ren irritation. Det känns som att de bara lade ned de övriga och behöll vägverket med lite uppdaterat namn. Det är ju inte som att de verkar fokusera på ngt tåg eller sjöfart direkt.

Jo jag vet. Och i ett sådant sammanhang är ju en sådan strikt linje det enda rimliga. Men som jag for lite efter i slutet av mitt inlägg så tänker jag att det finns många fler parametrar i frågan om man måste åka bil till jobbet än avstånd, tid, och land/stad. Hur ens ärendekedjor ser ut inte minst.

Jag (och min man) cyklar till kontoret de allra flesta dagarna. Så uppenbarligen måste man ju inte åka bil till jobbet på mitt pendlingsavstånd. Men det betyder ju verkligen inte att jag tror att alla har förutsättningar att cykla 2x19 km per dag. Parametrarna är ju som sagt fler :)

Men den där bekvämligheten skapar ju onekligen många "måsten" den också.
Nej onekligen :) Men det finns ju undersökningar, som jag länkat i andra trådar, om att det stora flertalet, över 50% i tätort har under 5 km att cykla till jobbet (i Stockholm villkorat -om de hade dragit cykelvägarna lika direkt, gent som bilvägarna) och det är ju en helt annan historia. 5 km cyklar de flesta på 20 minuter (15 egentligen men jag drog till lite). (om man kan tänka sig att cykla precis under milen 30-40 minuter, så är det väldigt välidigt många).

Men väldigt många som har 3-5 km till jobbet kör bil.

Det skedde gradvis från 1960 - 2000-talet, mammas kusin tror jag tvingades lägga ner den sista mjölkgården på 90-talet. Nu växer åkrarna igen, det går inte att odla säd, ingen vill skicka slaktdjur, om det ens går, när det är 40 mil minst till slakteriet om man kör raka spåret.
Det känns ju inte som att "allting blir bättre" egentligen gör det? :(

Ja jag körde också den perioden. Men det borde kunna finnas utrymme för det om flertalet cyklar eller åker kollektivt.

Håller med dig.

och vi har samma sak med -omöjligt att parkera i stan. Varpå man skriver -kolla de här ofta tomma parkeringshusen under gågatan! -varpå de skriver att -ja vi vet att de finns men det är dyrare att parkera där. -varpå jag skriver att det är ändå billigare än att ta bussen in till stan till och med om man bor i ett bostadsområde i stan -varpå de skriver att de inte kan ta bussen för de bor för långt bort. -btw har de gjort bussen extremt mycket dyrare för personer som bor i stan för att personer som bor långt utanför, 10 + mil utanför i andra städer ska kunna åka in till samma pris som de som bor i staden.

Så det måste vara mycket billigare och enklare för dem att parkera bilen mitt inne i stan, typ två steg från gågatan. Än det är för en person som bor inne i stan att ta bussen i fem minuter dit. Annars duger det inte.

(enda som duger för bilisten är att det är tomma nära gratis parkeringar på gågatan typ. ok överdrivet, svårt att erkänna att man missat parkeringshuset under gågatan kanske eller tycker det är läskigt att köra ned i :) )

Nej onekligen :) Men det finns ju undersökningar, som jag länkat i andra trådar, om att det stora flertalet, över 50% i tätort har under 5 km att cykla till jobbet (i Stockholm villkorat -om de hade dragit cykelvägarna lika direkt, gent som bilvägarna) och det är ju en helt annan historia. 5 km cyklar de flesta på 20 minuter (15 egentligen men jag drog till lite). (om man kan tänka sig att cykla precis under milen 30-40 minuter, så är det väldigt välidigt många).

Men väldigt många som har 3-5 km till jobbet kör bil.
Bygger man infrastrukturen så att alla trafikslag inkluderas, ser vi tex att runt hälften av alla resor till/från skola/jobb/dylikt sker på cykel i Köpenhamn. Barnen åker tex i lådcykel.

9 av 10 danskar (alla, inte bara i Köpenhamn) äger en cykel, 4 av 10 danskar äger en bil (jag har inte kollat om småbarn är inkluderade i den siffran).

Jag både cyklar och kör bil i Köpenhamn då och då. Båda är enklare än hemma.

Ja, det håller jag med om! Extra jobbigt när vännen ville skjutsa och dela på bensinpengarna, trots att jag hade månadskort och kunde åka hur mycket jag ville...men ja, det handlar om välvilja är jag övertygad om.
Mamma blev en gång erbjuden skjuts till affären när hon hyrde sommarhus och hade tagit sig dit med tåg och buss. Det var fem minuters gångväg till affären :rofl: Jättegulligt såklart men också väldigt märkligt.

Bygger man infrastrukturen så att alla trafikslag inkluderas, ser vi tex att runt hälften av alla resor till/från skola/jobb/dylikt sker på cykel i Köpenhamn. Barnen åker tex i lådcykel.

9 av 10 danskar (alla, inte bara i Köpenhamn) äger en cykel, 4 av 10 danskar äger en bil (jag har inte kollat om småbarn är inkluderade i den siffran).

Jag både cyklar och kör bil i Köpenhamn då och då. Båda är enklare än hemma.
9 av 10 danskar lever också i större samhällen. 5 av 10 svenskar äger en bil. Jag tycker Köpenhamn är en intressant förebild, och Paris var på väg ditåt innan en lite för radikal transformering gav publikt uppror och bilarna fick mer prio igen. Ger sig nog med tiden där.

Med tanke på att vårt land har en helt annan geografi än Danmark så känns det som att danskarna äger onödigt många bilar fortfarande.

Jag känner igen den synen på kollektivtrafikanvändare som @Niyama skrev, men jag tror inte att den kommit från USA. Jag tror att den vuxit fram på egen hand i vårt land, sedan tiden då bilen blev en statussymbol.

Men jag tycker att det är en skillnad mellan olika ställen jsg bott på. I Stockholm är det mycket mer "vem som helst" i kollektivtrafiken och jag hör inte alls lika ofta att folk säger att man inte är en "sån" som behöver åka kollektivtrafik, som på andra ställen. Här skulle jag säga att det vanligaste argumentet är restiden, den växer fort om man behöver byta ett par gånger.
Ja jag åker mest i Stockholm och näraliggande städer. Det är helt normalt att ta kollektivtrafiken om man tittar på folk.

(men som sagt det finns de på kontoret som säger att de inte klarar av att åka den för det är såå läskigt. En stark man i sina bästa år. Han gillar inte heller snö på vintern men blev förolämpad när jag frågade om han tyckte det var läskigt att köra i vinterväglag :D)

Ja restiden är rejäl i Stockholm med (kollektiv)trafiken. Att ta sig mellan Lidingö och Solna tar typ lika lång tid som att ta sig mellan Uppsala och Solna, typ. runt 40-70 minuter. Det är nära hugget som stucket med elcykel tycker en kollega (60+ (det tar 50 minuter 1,5 mil). (bilen tar ju iofs bara mellan 20-75 minuter Lidingö Solna efter nya tunneln.). Att köra i Stockholm klockan 8 på morgonen går också vääääldigt långsamt.

Tunnelbanan är tveklöst bäst och snabbast, speciellt om man inte behöver byta.

Senast ändrad:
9 av 10 danskar lever också i större samhällen. 5 av 10 svenskar äger en bil. Jag tycker Köpenhamn är en intressant förebild, och Paris var på väg ditåt innan en lite för radikal transformering gav publikt uppror och bilarna fick mer prio igen. Ger sig nog med tiden där.

Med tanke på att vårt land har en helt annan geografi än Danmark så känns det som att danskarna äger onödigt många bilar fortfarande.
Ja, typ "alla" danskar bor i Köpenhamn. Det intressanta är att det funkar med cykelbanorna. Alla trafikslag har egna banor, med egna trafikljus etc. Det funkar hur bra som helst.

Samtidigt är det orimligt att hålla liv i alla byar. Det måste ju finnas underlag för att det ska gå att driva skolor mm och utan det blir det färre som kan och vill bo permanent. Vi har matbutiken som gör att det går att bo här för äldre, folk utan körkort (om de har rätt arbetstider) osv. Och det finns skola 1-6. Skulle nån av de två försvinna kommer folk försvinna snabbt.

Sen tänker jag att vissa ställen finns tack vare sommargästerna. Tänk skärgårdsöar där hus och miljöer bevaras tack vare rika sommargäster. Så många vill och kan inte leva på småskaligt fiske längre, det var ett hårt liv.
Ibland undrar jag om kommunerna räknar helt korrekt på stordriftsfördelarna med att ha väldigt stora skolor eller en enda gymnasieskola i tre kommuner eller i en avlång kommun. Men jag vet ju inte.

Speciellt som tex på vissa ställen har jag hört att bussarna inte ens matchar skolans tider så barnen inte kommer i tid till lektionerna. Att räkna på kostnaden för att ha buss till skolan borde ju ingå när man räknar på stordriftsfördelarna. Iofs är det kanske på vissa platser regionen som (inte)betalar bussen.

Samtidigt superjättesmå skolor som har en klass med elever i olika årskurser kanske är svåra att undervisa så det är kanske logiskt att samla sådana såklart. (jag vet alltså ingenting om det)

Som tur är visade det sig att upproret var med högljutt än i majoritet.

De röstade fram en ny borgmästare som är för cykeln i våras :) (Många trodde absolut att de som framförde argument för bilen skulle vinna)

https://www.facebook.com/TheCyclingWeek/posts/the-new-paris-mayor-celebrated-victory-on-a-bike-emmanuel-grégoire-48-won-the-pa/122176129802899102/

(Så cykeln har vunnit i tre borgmästarval nu, två med förra och en med nya)

Tycker det inte är något som helst problem i att äga en bil så länge man inte kör den precis överallt och jämt när det finns alternativ. Det är jättebra att ha om man ska köra till fjällen eller flytta någonting tungt eller de gånger man behöver skjutsa till ridskolan. Eller köra en horribel dag till jobbet. Även om det inte är jämt och varje dag. Så är det ju ett val man kan göra att lägga de pengarna på att ha en för de tillfällena.

Tänker att allt eller inget tänk blir lite av ett hinder ibland. Speciellt många i sådana här trådar tror att om man cyklar en gång till jobbet eller åker buss måste man slänga bilen sedan. Men det måste man ju inte.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka