Ett stort problem med Sverige är att vi är relativt få i förhållande till ytan vi har. Det gör ju att infrastruktur utanför städer blir mycket dyrare per capita än i exempelvis Nederländerna.
Folk började flytta in till städerna innan det fanns bilar, för i städerna fanns det fler jobb. Sedan har det fortsatt. Det är inte enbart att folk tog bilen in till staden som gjorde att lanthandeln lade ner, även om det påverkade. Mer en kombination av faktorer, folk flyttade in till städer, många av de som bodde kvar fick jobb inne i en stad, men bilen gjorde att de kunde bo kvar, men då kanske man passade på att handla på vägen hem, när man passerad den lite större butiken, med lägre priser och bättre utbud, och så vidare.
Min farfar jobbade i skogen, med häst och släde, han behövde bo nära skogen. Idag är det en hel drös med skogsmaskiner, som gör jobbet mycket snabbare, så färre personer krävs, och man kan täcka ett mycket större område per arbetare. Och så vidare, och så vidare.
Det är inte enbart bilens "fel" att service på landet urholkats, det är mer att det helt enkelt blivit färre jobb som finns på landet. Bilen har dock gjort att det går att bo kvar för många, men inte alla vill bo så. Och inte alla vill bo så heller.
Dock blir alltid debatten så polariserad, särskilt när det kommer till att tillhandahålla alternativ till bilkörning, eller begränsa bilkörning på vissa platser.
"På 50-talet gick det bra att ta bilen in till stan, men nu har de förbjudit parkering på stortorget", men det man missar är att våra städer i många fall har blivit större, fler har bil, etc, så rent fysiskt är det omöjligt att tillgodose så att alla skulle kunna ta bilen till stan och parkera på stortorget. Då behöver man på olika sätt "uppmuntra" de som tar bilen av slentrian, att använda andra färdmedel.
Jag vet att jag skrivit det här förr, jag vet att inte alla kan cykla eller ta kollektivtrafik, eller...
Läste senast idag en insändare som gnällde på att en gata i centrala Linköping stängts av för biltrafik, och "hur kan det vara miljövänligt att tvinga folk till en omväg på 3 km?".
För det är inte alla som får en omväg på 3 km, för att om 10 personer tar buss/cykel istället, blir miljöpåverkan mindre även om någon får längre färdväg, och så vidare.