Bukefalos 28 år!

Att vara feminist

Ja, så tror jag absolut att det är. Liberalfeminister är mer okej, lite mindre krävande liksom. De som har det absolut tuffast är nog utan tvekan feministerna inom black feminism, radikalfeminism mfl.

Eller mer krävande. Att få 50/50 räcker ingenstans, det är patriarkatet som ska rivas.
 
Ja, så tror jag absolut att det är. Liberalfeminister är mer okej, lite mindre krävande liksom. De som har det absolut tuffast är nog utan tvekan feministerna inom black feminism, radikalfeminism mfl.
Ja, jag har inte tänkt så tidigare men det verkar ju så. Logiskt egentligen, ju fler arenor man strider på desto mer motstånd. Och ju fler utsatta grupper man företräder desto mer motstånd.
Det är ju liksom inte ”kvinnor och män förtjänar lika lön för lika arbete” som väcker motstånd..
 
Eller mer krävande. Att få 50/50 räcker ingenstans, det är patriarkatet som ska rivas.
Du menar att andra feminismer inte vill riva patriarkatet, det vill bara de liberala? Tillåt mig fnysa jävligt högt.

Jag studerar faktiskt feministiska teorier och intersektionalitet just nu. Min uppfattning kvarstår att de som "kommer undan" lättast är de liberala feministerna.
 
51F0B878-2B1F-48E0-A904-3672D315BD49.jpeg
 
Jag tror på en intersektionaliserad feminism och kallar mig självklart för feminist. Det går inte att separera ut kön som en enskild faktor, utan sexualitet, etnicitet, klass o.s.v. spelar alltid in. Patriarkatet diskriminerar inte bara kvinnor, utan även andra grupper.

Jag står upp för att jag är feminist och protesterar i princip alltid när jag hör uttalanden som jag ser som problematiska och diskriminerande. Jag kan inte låta bli. De flesta jag känner kallar sig feminister och flera jag känner låser in sig själva i kvinnoseparatistiska grupper och kollektiv. Själv kan jag inte se kön som en sån enskilt viktig faktor att jag beger mig in i kvinnoseparatistiska sammanhang. Dessa grupper stänger sig inne för så många andra som heller inte accepteras av patriarkatet.
Jag stöter på motstånd överallt, både bland icke-feminister och feminister. Men ja.. Jag flyger bäst i motvind. ;)
 
Nejdå. Jag menar att jag är less på att feminism måste vara så himla perfekt hela tiden. Annars är den inte ”riktig”, man är inte övertygande osv.
Man kritiserar feminismen hårdare än det system som tvingat fram den.
Ja absolut. Men ingen här har väl gjort det?

Att diskutera skillnader eller likheter mellan olika inriktningar är väl inget konstigt?

Och jag är seriöst intresserad av min fråga gällande samband mellan typ av feminism och bemötande.
 
Tror ni att det finns ett samband mellan hur mkt motstånd man möter och vilken feministisk inriktning man känner sig mest hemma i?
Från icke-feminister alltså.
En ren gissning - men om en tillhör ”vänsterfeminismen” så får ju redan ordet vänster många att gå i taket. Så det i kombination med feminist sätter ju stämplar som många verkar uppfatta som otroligt provocerande.

Jag uppfattar tex inte att vara socialdemokrat, centerpartist eller liberal är lika provocerande som att vara just vänster (generellt då). Och jag tror (obs tror) att det också innebär att en får ta strider för både vänsteråsikter och sina feministiska åsikter vilket kan bli tuffare jämfört med om en bara hade varit feminist eller vänster.
 
En ren gissning - men om en tillhör ”vänsterfeminismen” så får ju redan ordet vänster många att gå i taket. Så det i kombination med feminist sätter ju stämplar som många verkar uppfatta som otroligt provocerande.

Jag uppfattar tex inte att vara socialdemokrat, centerpartist eller liberal är lika provocerande som att vara just vänster (generellt då). Och jag tror (obs tror) att det också innebär att en får ta strider för både vänsteråsikter och sina feministiska åsikter vilket kan bli tuffare jämfört med om en bara hade varit feminist eller vänster.
Ja, men ”vänsterfeminism” är väl något påhittat ord. Tänker att det egentligen handlar om att det inte finns så många partier att välja på om man tex identifierar sig som radikalfeminism.
Jag har aldrig kallat mig vänsterfeminist, men jag är feminist och röstar också vänster.

Men jag tror att du har en poäng i att det kan hänga ihop.
 
Okej. Det är så tråkigt. Samtidigt är det ju inte konstigt om man tycker ”sin egen” feminism är mest rätt. Eller hur tänker du själv?
Du kanske inte ser liberalfeminismen som ”bättre”?

Jag får erkänna att jag säker kan bidra i detta. Jag har svårt att förstå varför liberalfeminismen nöjer sig på plan där jag vill gå längrr. Har nog antagit att liberalfeministerna tänker liknande om mig.

Jag delar inte alla perspektiv med alla feminister. Men det är för att jag tänker annorlunda, inte för att jag tänker mer rätt. Jag tänker att det finns ett värde i oliktänkande och att det är det som förenar som är det viktiga.
 
Nä, jag håller inte alls med. Om det är någon som pushat höger- och liberalfeminism framåt är det Birgitta Ohlsson, inte Annie Lööf.

Ja, samtidigt är liberaler i Sverige inte liberala som Alexander Bard mycket riktigt konstaterat. Kvotering, kollektiv skuld för män, privilegier för kvinnor men jag är liberal. Jo, tjena!
 
Ja, men ”vänsterfeminism” är väl något påhittat ord. Tänker att det egentligen handlar om att det inte finns så många partier att välja på om man tex identifierar sig som radikalfeminism.
Jag har aldrig kallat mig vänsterfeminist, men jag är feminist och röstar också vänster.

Men jag tror att du har en poäng i att det kan hänga ihop.
Jag tänker att just ”vänsterfeminist”, hur felaktigt det än är egentligen, är ett behändigt att att klumpa ihop folk som röstar vänster och är feminister och att det är ett begrepp som är enklare att ta till än radikalfeminism, intersektionell feminism osv. Och att det är lite luddigt och ihopklumpade, vilket också gör att det finns många tolkningar om vad det egentligen innebär och då är det också lättare att förfasas över det. Typ.
 
Jag tänker att just ”vänsterfeminist”, hur felaktigt det än är egentligen, är ett behändigt att att klumpa ihop folk som röstar vänster och är feminister och att det är ett begrepp som är enklare att ta till än radikalfeminism, intersektionell feminism osv. Och att det är lite luddigt och ihopklumpade, vilket också gör att det finns många tolkningar om vad det egentligen innebär och då är det också lättare att förfasas över det. Typ.
Ja så kanske det är. Men det är synd, det blir så ytligt och alla bakomliggande delar glöms bort. Det lär ju inte öka kunskapsläget direkt..
 
Jag delar inte alla perspektiv med alla feminister. Men det är för att jag tänker annorlunda, inte för att jag tänker mer rätt. Jag tänker att det finns ett värde i oliktänkande och att det är det som förenar som är det viktiga.
Jag tycker också oliktänkande är viktigt. Men i slutändan bygger ju mina åsikter på en stark övertygelse. Hur diplomatiskt jag än förhåller mig så innerst inne tycker jag ju att ”min” övertygelse är den som stämmer bäst överens..
 
En ren gissning - men om en tillhör ”vänsterfeminismen” så får ju redan ordet vänster många att gå i taket. Så det i kombination med feminist sätter ju stämplar som många verkar uppfatta som otroligt provocerande.

Jag uppfattar tex inte att vara socialdemokrat, centerpartist eller liberal är lika provocerande som att vara just vänster (generellt då). Och jag tror (obs tror) att det också innebär att en får ta strider för både vänsteråsikter och sina feministiska åsikter vilket kan bli tuffare jämfört med om en bara hade varit feminist eller vänster.

Beror på att många aggressiva påhopp och reformer gjorts och görs i feminismens namn. Finns inte så mycket att bli lika upprörd över hos partierna i allmänhet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp