Bukefalos 28 år!

Att vara feminist

Jag som mittenfeminist ser det som problematiskt när människan genom sitt "fria" (normstyrda) val reproducerar normer som begränsar andras möjlighet att göra egna fria val. Men jag ser det också som problematiskt om staten ska begränsa individens frihet att göra egna val.

Jag upplever att det som folk som ogillar feminism vänder sig mest mot är just "vänsterlösningen" att staten ska åstadkomma rättvisa genom att detaljstyra hur folk lever sina liv.
 
Jag håller ju på intet sätt med i det första påståendet.

Bara för att det finns en kollektivistisk förklaringsmodell till ett problem i samhället betyder det inte på minsta vis att lösningen finns i en kollektivistisk samhällsmodell. Snarare precis tvärtom.

Jag är liberal feminist och min trovärdighet får andra bedöma.

Jag tycker snarare det är ett gigantiskt problem för feministiska framsteg att ett parti som kallar sig ett initiativ inom feminism dessutom är starkt vänsterorienterade och hela tiden blandar ihop feminism med klasskamp - vilket såklart de har all rätt till - men som gör att de stannar på < 2 % av rösterna och aldrig får gehör för sina analyser som till vissa delar är viktiga och skulle göra stor nytta.
Håller med?

Ett sätt att kategorisera modeller som på olika sätt förklarar samhället, är just genom skillnaden mellan kollektivistiska och individualistiska sådana. Det är inget man inte kan "hålla med om" och det är inte nödvändigtvis kopplat till höger-/vänsterskalan.

Med lite insikt i samhällsvetenskaplig metodologi, hade du vetat det.
 
Jag tycker snarare det är ett gigantiskt problem för feministiska framsteg att ett parti som kallar sig ett initiativ inom feminism dessutom är starkt vänsterorienterade och hela tiden blandar ihop feminism med klasskamp - vilket såklart de har all rätt till - men som gör att de stannar på < 2 % av rösterna och aldrig får gehör för sina analyser som till vissa delar är viktiga och skulle göra stor nytta.
Men ens världsbild behöver inte alls bara om kön. Jag tycker att intersektionalitet är ett välkommet perspektiv - man analyserar utifrån kön OCH klass OCH ras osv. Samtidigt. Det behöver alltså inte vara en sammanblandning.
Dessutom tror jag inte att klasskamp är ett centralt begrepp i Fi.
 
Jag missar ofta det där. Jag trycker till kvinnor omedvetet ibland eftersom jag är så inskolad i patriarkatets kvinnohat. Det är för jäkligt.Jag har också en tendens till att beundra män ohemult dumt med tindrande ögon. Det enda jag kan skylla på är en uppväxt i väldigt patriarkal kultur där kvinnors roll dra var att vara kuttersmycken vid representation och dylikt elände.
Ja gud, jag missar också! Har ett internaliserat kvinnoförakt som antagligen härrör från mina föräldrar. Jag växte upp i tron att mamma var dum i huvudet, det var nämligen pappas bild av henne. Det gjorde att jag fortfarande har en del spontana reaktioner som jag behöver tygla.
 
Men ens världsbild behöver inte alls bara om kön. Jag tycker att intersektionalitet är ett välkommet perspektiv - man analyserar utifrån kön OCH klass OCH ras osv. Samtidigt. Det behöver alltså inte vara en sammanblandning.
Dessutom tror jag inte att klasskamp är ett centralt begrepp i Fi.
Jag hör aldrig någon tala om klasskamp nuförtiden, utom på det sätt och från det perspektiv som nu @sjoberga gjorde.
 
Jag tycker också oliktänkande är viktigt. Men i slutändan bygger ju mina åsikter på en stark övertygelse. Hur diplomatiskt jag än förhåller mig så innerst inne tycker jag ju att ”min” övertygelse är den som stämmer bäst överens..

Med ett diplomatiskt förhållningssätt finns inte heller något större problem tänker jag. Klart man ska tro på sin egen övertygelse och lyfta varför.
 
Håller med?

Ett sätt att kategorisera modeller som på olika sätt förklarar samhället, är just genom skillnaden mellan kollektivistiska och individualistiska sådana. Det är inget man inte kan "hålla med om" och det är inte nödvändigtvis kopplat till höger-/vänsterskalan.

Med lite insikt i samhällsvetenskaplig metodologi, hade du vetat det.

Förklaringsmodellerna är olika och människor håller med om deras relevans i olika grad. Det är bland annat därför vi har många olika partier.
 
Men ens världsbild behöver inte alls bara om kön. Jag tycker att intersektionalitet är ett välkommet perspektiv - man analyserar utifrån kön OCH klass OCH ras osv. Samtidigt. Det behöver alltså inte vara en sammanblandning.
Dessutom tror jag inte att klasskamp är ett centralt begrepp i Fi.

Jag har väl aldrig påstått något annat? Däremot blir det svårt att samla maximalt med feminister under ett sådant paraply, som exkluderar många. Det i sin tur försvagar det feministiska inflytandet vilket JAG tycker är tråkigt.
 
Du menar att andra feminismer inte vill riva patriarkatet, det vill bara de liberala? Tillåt mig fnysa jävligt högt.

Jag studerar faktiskt feministiska teorier och intersektionalitet just nu. Min uppfattning kvarstår att de som "kommer undan" lättast är de liberala feministerna.

Äsch jag läste en halvkass Wikipedia”sanning” så jag håller med om att det inte var särskilt begåvat uttryckt.

Från Wikipedia
”För liberalfeministerna innebär inte jämställdhet att, exempelvis, en bolagsstyrelse är 50/50 uppdelad vid män och kvinnor utan snarare den dagen de djupt rotade patriarkala strukturerna av samhället anses vara upplösta”

Det var så förenklat att det blev dumt.
 
@sjoberga du skriver ju själv att liberalfeminismen är mer ”renodlad” och du har i tidigare diskussioner varit tydlig med att du tycker att feminism bara handlar om könsskillnader mellan kvinnor och män. Det kan ju aldrig bli MER krävande än de feminister som inkluderar alla utsatta grupper i sina analyser?

Varför skulle det handla bara om skillnader mellan kvinnor och män?

Det där med mer krävande tar jag tillbaka. Bilden går att nyansera bättre än så.
 
Jag har väl aldrig påstått något annat? Däremot blir det svårt att samla maximalt med feminister under ett sådant paraply, som exkluderar många. Det i sin tur försvagar det feministiska inflytandet vilket JAG tycker är tråkigt.

Fast det är svårt att placera maximalt med feminister även under ett västerländskt liberalfeministiskt paraply också. Se t.ex. Mohanty och Menon som menar att den västerländska liberala feminismen är lika förtryckade som de patrirakala strukturerna.
 
Fast det är svårt att placera maximalt med feminister även under ett västerländskt liberalfeministiskt paraply också. Se t.ex. Mohanty och Menon som menar att den västerländska liberala feminismen är lika förtryckade som de patrirakala strukturerna.

Ja, det är det, så det är ingen perfekt lösning heller. Kanske är det omöjligt att hitta ett förenande paraply som kan vara effektivt. Jag är bara frustrerad över att bra feministiska initiativ får så lite inflytande för att det blir så uppdelat, när det samtidigt finns mycket gemensamt.
 
Det känns självklart att feminister är olika. Klart att jag önskar att fler trodde på ”min” feminism, men det är väl just önskedrömmar. Det är inte realistiskt att alla ska samlas under samma paraply.

När jag tänker efter - det kanske inte ens borde vara önskvärt. Jag tänker ju att feminism innebär att hela tiden ta sig framåt. Ta sig an nya strukturer, förstå mer, bryta fler normer. Det är ju inte realistiskt att ”alla” skulle vara först. Alla kan inte vara normbrytare. Det ligger ju i begreppet. Först när feminismen lyckats kommer alla kunna samlas, troligen inte innan. Innan ger vi oss ut åt lite olika håll och kämpar.
 
Jag tycker också oliktänkande är viktigt. Men i slutändan bygger ju mina åsikter på en stark övertygelse. Hur diplomatiskt jag än förhåller mig så innerst inne tycker jag ju att ”min” övertygelse är den som stämmer bäst överens..

Jag håller inte med. Jag tycker att det är starkt subjektivt. Jag väljer vad jag tycker är viktigt för ett bra fungerande samhälle att leva i för alla, gör sedan en kontinuerlig analys som resulterar i övertygelsen. Du utgår från annat som viktigast. Det behöver inte betyda att din analys är sämre eller fel. Störst sannolikhet är att du börjat från andra prioriterade ingångsvärden, som kan vara en blandning av åsikter och iterationer av analysen framlänges och baklänges.

Det är min vy. Så jag har inte mer ”rätt”, mest andra ideal på vissa punkter.
 
Att feminism och ”vänsterfeminism” av gemene man sammanblandas är väl förövrigt inte så konstigt. Vänsterfeministerna skriker högt, de är obekväma och de är öppna med sin feminism.
Jag ser sällan ex liberalfeministiska krafter som deklareras lika tydligt.

Jag ser dem. Men jag håller kanske också mer koll på dem än snittet.
 
Jag håller inte med. Jag tycker att det är starkt subjektivt. Jag väljer vad jag tycker är viktigt för ett bra fungerande samhälle att leva i för alla, gör sedan en kontinuerlig analys som resulterar i övertygelsen. Du utgår från annat som viktigast. Det behöver inte betyda att din analys är sämre eller fel. Störst sannolikhet är att du börjat från andra prioriterade ingångsvärden, som kan vara en blandning av åsikter och iterationer av analysen framlänges och baklänges.

Det är min vy. Så jag har inte mer ”rätt”, mest andra ideal på vissa punkter.
Jag tänkte mer utifrån vad som är rätt för mig. Alltså fullt subjektivt. Jag tror inte att någon kan tänka i de här banorna på ett rent objektivt sätt.
Jag ser dem. Men jag håller kanske också mer koll på dem än snittet.
Ja man har väl alltid koll på ”sina egna” :)
 
Jag tänkte mer utifrån vad som är rätt för mig. Alltså fullt subjektivt. Jag tror inte att någon kan tänka i de här banorna på ett rent objektivt sätt.

Ja man har väl alltid koll på ”sina egna” :)

Ok, förstår. Fast tycker då det är lätt att respektera andras slutsatser och till och med se deras relevans och korrekthet om man tar andra utgångspunkter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp