Att vara pank

Att vara pank är att inte ha tillgång till likvida medel alls inom en rimlig framtid i alla fall.
Att inte ha råd är att inte vilja lägga pengarna på detta just nu - i en situation som åtminstone innebär att man måste ha lite koll på sina utgifter.
Inget av uttrycken känns rimliga att använda om man har 6 månadslöner på banken eller i fonder/aktier.
 
Jag känner mig som sagt inte pank
Jag kan hitta på saker men måste ju planera för dem så jag kan lägga undan till det
 
Oftast använder folk "har inte råd" för att slippa säga att man prioriterar bort något eller någon just nu. Annars skulle man lika gärna kunna säga att man inte vill.
 
Är jag pank är det slut på kontot. Har jag inte råd har jag inte råd, av olika skäl.
Jag brukar säga att jag aldrig varit fattig men att jag ofta varit pank.

I mitt fall betyder det att det finns tillgångar i form av gård, bil, hästar etc etc. Men inga pengar på kontot.

Som när jag skilde mig och exet vägrade flytta ut från gården. Jag levde på nästan inga pengar alls, åt kokta kikärter till lunch och kunde inte köpa pålägg till brödet. Men jag ägde en gård som senare såldes för miljonbelopp.

Ingen hade kunnat kalla mig fattig men jag hade inte tillgång till några pengar.
 
Jag brukar säga att jag aldrig varit fattig men att jag ofta varit pank.

I mitt fall betyder det att det finns tillgångar i form av gård, bil, hästar etc etc. Men inga pengar på kontot.

Som när jag skilde mig och exet vägrade flytta ut från gården. Jag levde på nästan inga pengar alls, åt kokta kikärter till lunch och kunde inte köpa pålägg till brödet. Men jag ägde en gård som senare såldes för miljonbelopp.

Ingen hade kunnat kalla mig fattig men jag hade inte tillgång till några pengar.

Min bror skulle säga: "du har kapital men inte så mycket likvida medel" ;)
 
Jag tycker att man kan använda "jag är pank" även om man äger tio slott och fem Ferrari, men har tokslut på kontot och ett antal dagar större än litet att omsätta något till likvida medel. Man har alltså inte några pengar att ta fram för att göra det som avses. För mig handlar det om tillgång till likvida medel som man kan omsätta till biobesök eller restaurangnöjen eller vad man nu diskuterar.

Att inte ha råd är en ren prioriteringsargumentation även om "jag vill inte ta mig råd" är mer korrekt.

Jag är löjligt insnöad på att likvida medel är viktigt efter många år i startup-företag. Amortering är rena dumheter i "min värld" om man inte har gott om likvida medel.
 
När det kommer till saker jag inte prioriterar att lägga pengar på säger jag att jag inte har råd, eller att jag måste hålla i pengarna. Som t.ex. nu när jag nyss köpt lägenhet med diverse merkostnader det för med sig innebär det att jag får prioritera bort uteluncher ett tag.
Men jag är ju inte pank, jag får bara prioritera.
 
Fast tilläggas ska säga att jag inte känner mig fattig
Har en fin dock ej lyxig lägenhet, jobb och katten som gör att jag mår bra
Har en buffert i kontanter för kattens ev akuta vetbesök
Alla planerade sparas ihop till
Jag tänker som du här. Jag är en fattig person. Jag köper mycket begagnat och har inte det senaste, men ser mig inte som "fattig" ändå. Jag har en tv som jag fått som är många år gammal. Jag har ett nintendo Wii som köpte 2011, jag har ett ps3 jag köpte av min bror begagnat i höstas, jag har en DVD/vhsspelare som köptes 2003, dator som köptes begagnad för snart två år sedan för 1500 kr och var då 1 år gammal och en telefon som jag köpt på abonnemang för 2 år sedan, den är nog den mest värdefulla, rent ekonomiskt, prylen jag har då den nog ligger på cirka 1000 kr i värde i dag.
Jag har lägenhet, jobb och katt och barn. Jag känner mig inte fattig bara för att jag inte har några dyra saker. Det ekonomiska värdet är itne viktigt för mig. Precis som du sparar jag till saker, det tar tid, men när jag inte heller har så stora krav så är tiden lite kortare än för några andra, tänker jag. Jag tror däremot att jag hade varit så väldigt mycket mer olycklig om materiella ting hade varit viktigare för mig än vad de är.

Jag har många gånger varit pank i mitt liv, tex när jag växte upp med en ensamstående mamma, när jag flyttade till Sörmland och inte fick jobb och använde upp de pengarna jag sparat till djuren för att överleva, så när hästen akut skulle avlivas så stod jag där med lång näsa. Jag hoppades ju att jag för varje dag som gick istället skulle få jobb och bättre ekonomi, men hästen blev sjuk innan jag kom på fötter. Jag sålde flera saker, bland annat min högt älskade systemkamera och resten av pengarna för avlivningen av hästen kunde jag lyckligtvis låna ihop.

Den fattigaste tiden i mitt liv förutom när jag växte upp, var åren i sörmland eftersom arbetsförmedlingen är rätt dåliga på att hjälpa.... så där ser jag att jag räknades som pank. Nu är det bättre. Nu har jag inte råd till massor av saker eftersom jag är ensamstående mamma med halvtidsjobb och försörjningsstöd upp till den där lägsta nivån man ska överleva på, och jag känner mig för första gången på länge om inte ekonomiskt rik så i alla fall att jag har så jag överlever! Trevlig känsla, jämfört med pankkänslan som huserade hos mig i två år. Samtidigt som jag inte har råd att göra en massa saker så kan jag ändå spara undan lite och med planering tex åka till Nyköping som jag gjorde i veckan som var. Att jag sedan försakar annat till förmån för det är ju en annan sak, jag kan säga att jag prioriterar annat liksom.
 
Jag tycker att man kan använda "jag är pank" även om man äger tio slott och fem Ferrari, men har tokslut på kontot och ett antal dagar större än litet att omsätta något till likvida medel. Man har alltså inte några pengar att ta fram för att göra det som avses. För mig handlar det om tillgång till likvida medel som man kan omsätta till biobesök eller restaurangnöjen eller vad man nu diskuterar.

Att inte ha råd är en ren prioriteringsargumentation även om "jag vill inte ta mig råd" är mer korrekt.

Jag är löjligt insnöad på att likvida medel är viktigt efter många år i startup-företag. Amortering är rena dumheter i "min värld" om man inte har gott om likvida medel.


Fast alltså jag tänker att det beror på hur snabbt du kan få ut pengarna. En bil lär ju gå att kränga relativt snabbt (även om man får räkna med att göra förlust såklart). Däremot slott är ju svårsålda och fett dyra att underhålla. Har ett x vars familj äger ett stort slott och det är typ ingen som vill ha dom numera då det är som ett ekonomiskt slukhål att underhålla.
 
Fast alltså jag tänker att det beror på hur snabbt du kan få ut pengarna. En bil lär ju gå att kränga relativt snabbt (även om man får räkna med att göra förlust såklart). Däremot slott är ju svårsålda och fett dyra att underhålla. Har ett x vars familj äger ett stort slott och det är typ ingen som vill ha dom numera då det är som ett ekonomiskt slukhål att underhålla.

Jag tänker likadant - men tänker att bilar i Ferrariklass är ganska svårsålda om man inte slumpar ut dem. Men visst då får man ju lite cash i alla fall så man kan betala hyran. Om man inte har ett slott vill säga.
 
Oftast använder folk "har inte råd" för att slippa säga att man prioriterar bort något eller någon just nu. Annars skulle man lika gärna kunna säga att man inte vill.
Vad spelar det för roll egentligen hur folk väljer att uttrycka sig?
Och att anta att ”har inte råd” alltid betyder ”vill inte” bara för att personen har pengar på sparkontot är ju bara löjligt.
 
Jag tänker som du här. Jag är en fattig person. Jag köper mycket begagnat och har inte det senaste, men ser mig inte som "fattig" ändå. Jag har en tv som jag fått som är många år gammal. Jag har ett nintendo Wii som köpte 2011, jag har ett ps3 jag köpte av min bror begagnat i höstas, jag har en DVD/vhsspelare som köptes 2003, dator som köptes begagnad för snart två år sedan för 1500 kr och var då 1 år gammal och en telefon som jag köpt på abonnemang för 2 år sedan, den är nog den mest värdefulla, rent ekonomiskt, prylen jag har då den nog ligger på cirka 1000 kr i värde i dag.
Jag har lägenhet, jobb och katt och barn. Jag känner mig inte fattig bara för att jag inte har några dyra saker. Det ekonomiska värdet är itne viktigt för mig. Precis som du sparar jag till saker, det tar tid, men när jag inte heller har så stora krav så är tiden lite kortare än för några andra, tänker jag. Jag tror däremot att jag hade varit så väldigt mycket mer olycklig om materiella ting hade varit viktigare för mig än vad de är.

Jag har många gånger varit pank i mitt liv, tex när jag växte upp med en ensamstående mamma, när jag flyttade till Sörmland och inte fick jobb och använde upp de pengarna jag sparat till djuren för att överleva, så när hästen akut skulle avlivas så stod jag där med lång näsa. Jag hoppades ju att jag för varje dag som gick istället skulle få jobb och bättre ekonomi, men hästen blev sjuk innan jag kom på fötter. Jag sålde flera saker, bland annat min högt älskade systemkamera och resten av pengarna för avlivningen av hästen kunde jag lyckligtvis låna ihop.

Den fattigaste tiden i mitt liv förutom när jag växte upp, var åren i sörmland eftersom arbetsförmedlingen är rätt dåliga på att hjälpa.... så där ser jag att jag räknades som pank. Nu är det bättre. Nu har jag inte råd till massor av saker eftersom jag är ensamstående mamma med halvtidsjobb och försörjningsstöd upp till den där lägsta nivån man ska överleva på, och jag känner mig för första gången på länge om inte ekonomiskt rik så i alla fall att jag har så jag överlever! Trevlig känsla, jämfört med pankkänslan som huserade hos mig i två år. Samtidigt som jag inte har råd att göra en massa saker så kan jag ändå spara undan lite och med planering tex åka till Nyköping som jag gjorde i veckan som var. Att jag sedan försakar annat till förmån för det är ju en annan sak, jag kan säga att jag prioriterar annat liksom.
Ja jag prioriterar ju katten
För att hon är den som hållit mig vid liv
Hon ska ha allt hon behöver
Har ju turen att kunna äta på jobbet
Nu är jag sjukskriven så nu blir det dyrare
Det enda jag är rädd för nu är att mobilen går sönder innan jag kan köpa en ny
För jag använder den till allt
 
Vad spelar det för roll egentligen hur folk väljer att uttrycka sig?
Och att anta att ”har inte råd” alltid betyder ”vill inte” bara för att personen har pengar på sparkontot är ju bara löjligt.

Håller med dig! Jag tänker att folks privatekonomi är deras ensak och tycker inte att det behövs nystas vidare i det :) Jag bjuder gärna om jag kan och om ngn annan inte känner att de har råd. Jag tänker att det betalas säkert tillbaka på ngt sätt. Kanske inte i pengar men i gentjänster eller annat.
När jag flyttade i somras hjälpte hela kvarteret, folk fixade och bar, lånade ut bilar, kom och packade upp, målade väggar osv. Tänker att det är ju guld värt att bjuda och bjuda tillbaka!
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tänker nog att både "är pank" och "har inte råd" nästan i första hand är en sorts känslor. Det är väldigt olika vid vilken nivå av ekonomiskt läge som olika personer känner sig panka, och likadant med när man inte tycker sig ha råd med något.

Min erfarenhet är i stort sett att ju mer van man är vid att det finns pengar, desto mindre krävs det för att man ska känna sig pank eller känna att man inte har råd. Medan personer med riktigt små ekonomier, med ordet pank helt enkelt verkar mena att kontot är tomt (tills vidare, tex till den 25:e samma månad).
 
Oftast använder folk "har inte råd" för att slippa säga att man prioriterar bort något eller någon just nu. Annars skulle man lika gärna kunna säga att man inte vill.
Att göra prioriteringar handlar om så mycket mer än bara vad man vill.
Om jag använder mina pengar till mat och hyra, men aldrig till resor - så betyder det inte automatiskt att jag inte vill resa.
Prioriteringarna görs ju mellan de olika saker som jag vill och/eller behöver. Något som jag inte vill, det kommer inte ens in i prioriteringsdiskussionen.
 
Alltså jag äger inget av värde
Visst kan jag sälja paddan men den är så gammal så jag kanske får 500kr
Löser denna månad men nästa då?
Jag får snarare betala för att bli av med mina saker
Det enda ”nya” är tvn som är en 10 år gammal modell köpt för 11/2 år sedan
Kanske får en 500 för den med
Allt annat jag äger är begagnat.
Så kommer der vara resten av mitt liv tyvärr

Jag säger pank lite då och då, oavsett hur det egentligen förhåller sig.

Men; du kan inte ansöka om skuldsanering?
 
Jag tänker nog att både "är pank" och "har inte råd" nästan i första hand är en sorts känslor. Det är väldigt olika vid vilken nivå av ekonomiskt läge som olika personer känner sig panka, och likadant med när man inte tycker sig ha råd med något.

Min erfarenhet är i stort sett att ju mer van man är vid att det finns pengar, desto mindre krävs det för att man ska känna sig pank eller känna att man inte har råd. Medan personer med riktigt små ekonomier, med ordet pank helt enkelt verkar mena att kontot är tomt (tills vidare, tex till den 25:e samma månad).
Precis så. :up:
 
Jag säger pank lite då och då, oavsett hur det egentligen förhåller sig.

Men; du kan inte ansöka om skuldsanering?
Hr fått avslag efter fyra överklaganden upp till högsta domstolen
De räknar på en löneökning som är taget ur luften
De räknar på vad jg skulle tjäna som lärare i Stockholm framöver och inte på en reell ökning i det jobb jag har nu.
De anser att jag kan bli skuldfri pm en tjugo år med en löneökning på 5000 om året
Bara CSN skulden ökar med 40000 om året
Och jag betalar med min utmätning ungefär 50000 om året på allla skulder
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ofta funderat över betydelsen av att vara pank. För mig betyder det att jag inte har råd med basic som mjölk och smör. Jag har...
2
Svar
28
· Visningar
2 805
Senast: fijja
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 294
Senast: Mia_R
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 954
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 558
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp