Att vara pank

Kontanter vet de ju inte om...
Det är klart men jag känner inte @Sonic76 och vet inte var hon bor men jag tror inte att det är i Stockholm(?), så det är inte så lätt att fixa när man bor på avstånd.

Tillägg: Kom på, kan man ens betala kontant hos tandläkare nu för tiden? 🤔
 
Det är klart men jag känner inte @Sonic76 och vet inte var hon bor men jag tror inte att det är i Stockholm(?), så det är inte så lätt att fixa när man bor på avstånd.
Tja går alltid att posta kontanter. Bara lägga i ett kuvert, lägg lite bubbelplast runt så syns det inte att det är kontanter. Vill man så kan man lösa det mesta.
 
... om man ser på boende som ett sätt att göra pengar, ja. Jag har aldrig sett det så, för mig har det alltid varit att bo som är enda syftet med mitt boende.
Mitt eget boende är ju just det, men om jag skulle hosta upp pengar till ett lån åt någon annans boende skulle ev vinst vid försäljning definitivt vara en del av kalkylen. Kanske mer med inriktningen att inte gå med allt för stor förlust iofs.
 
Det där har ju ganska lite med trådens frågeställning att göra, och ganska mycket mer att göra med en rätt så flashig höginkomsttagartillvaro.

Att det är möjligt att sätta sprätt på mycket pengar, tror jag att alla är medvetna om. Mer intressant är väl snarare att flera i tråden som uppenbarligen lever med mycket små ekonomier, inte känner sig fattiga enligt vad de skriver. Jag minns att jag inte heller kände mig fattig, som ensamstående småbarnsmorsa som levde på studielån. När jag nu ser på den tiden, ser jag dock hur brist var den formande faktorn.
Jag svarade dock inte utifrån tråden, utan på ditt inlägg om höga utgifter kopplat till hög lön, och vad jag upplevde som ett ifrågasättande av den typen av uttalande.
 
Mitt eget boende är ju just det, men om jag skulle hosta upp pengar till ett lån åt någon annans boende skulle ev vinst vid försäljning definitivt vara en del av kalkylen. Kanske mer med inriktningen att inte gå med allt för stor förlust iofs.
Fast kristallkulorna är ju dessvärre dåliga på det där. Hade jag vetat att marknaden strax skulle krascha hade jag inte köpt när jag gjorde, kan jag ju säga.
 
Det var väl dock inte vad @SaraMara skrev?
Hon skrev att hon jobbar så många timmar att vissa saker inte hinns med = betalar för det istället.
Det är ju fullt rimligt att man får en rejäl lön när arbetet inkräktar så pass mkt på ens fritid. Arbetsgivaren bör ju dessutom vara mån om att personalen inte går in i väggen vilket troligen vore resultatet om man försökte göra allt i hushållet själv i den situationen.

Hur kan du få det till ”oduglig, obegåvad och slarvig”?
Tack. Tack och lov är jag varken oduglig, obegåvad eller slarvig - på jobbet i alla fall. Slarvig så det skriker privat dock, vilket dock till viss del också är jobbets "fel" pga stundtals obefintlig tid att göra annat än jobba.
 
Nu menar väl @SaraMara det visserligen lite annorlunda - ”eftersom jag lägger så mycket av min tid här på jobbet så behöver jag köpa in dyra tjänster hemma” - men jag håller ändå med, jag skulle aldrig använda min privatekonomi som argument i en löneförhandling.
Precis så. Eller snarare: "vill ni att jag ska fortsätta leverera på den nivå jag gör, och som har krävt att jag lejer bort allt som inte är direkt jobbrelaterat - så får ni kompensera det". Med viss glimt i ögat dock, eftersom både min arbetsgivare och jag är väl förtrogna med varandra och har en ganska personlig relation.
 
Jag har varit med om det märkliga argumentet vid en löneförhandling en gång och blev provocerad av det.

Som arbetsgivarrepresentant har jag inte med privata ekonomiska situationer att göra. Och om något så vill man att anställda har en ordnad ekonomi, vilket minskar risker för påtryckningar. (I vissa fall är det till och med ett krav.)

Ingen skulle väl på något annat område försöka höja sin lön genom att beskriva sig som oduglig, obegåvad och slarvig?

Kudos alla dem som klarar en ordnad ekonomi trots endast låga inkomster, det är det som kan vara svårt och tyder på förmågor som kan värdesättas även i andra situationer.
Tack för den passningen hörru. Vilken tur att du inte är min arbetsgivare.
 
Fast kristallkulorna är ju dessvärre dåliga på det där. Hade jag vetat att marknaden strax skulle krascha hade jag inte köpt när jag gjorde, kan jag ju säga.
Har läst att det lugnat ner sig på bostadmarknaden över vintern, men är det så illa att lutar åt krasch? Sorry för OT.
 
Jag tänker på såna som mig, ensamboende i storstad. Jag köpte lägenhet när jag var 30 och hade varit på arbetsmarknaden i fyra år. Om den lägenheten säljs i dag skulle den gå för runt 2,8 milj. Det tvivlar jag på att en ensam person som bara jobbat i fyra år har råd med - om ingen annan pytsar in en stor del av lånet.

Och visst, jag kan förstå om välbärgade föräldrar eller arvtanter som @Petruska nämner vill hjälpa, men det är bra att ändå arrangera en någorlunda marknadsmässig boendekostnad, tycker jag, så att den unge har en vettig verklighetsuppfattning.
Apropå det. Jag har en rätt bra handpenning tror jag till en okej lägenhet som jag sparar till, men med den lön jag har idag så skulle jag tydligen inte ha råd med att bo i en lägenhet enligt bankens sida där man kan räkna ut månadskostnaden.
Så även om jag kunde köpa en lägenhet så kan jag inte bo i den i dagens läge O_o
 
Apropå det. Jag har en rätt bra handpenning tror jag till en okej lägenhet som jag sparar till, men med den lön jag har idag så skulle jag tydligen inte ha råd med att bo i en lägenhet enligt bankens sida där man kan räkna ut månadskostnaden.
Så även om jag kunde köpa en lägenhet så kan jag inte bo i den i dagens läge O_o

Banken räknar med marginal för räntehöjningar antar jag? Plus att du kanske omfattas av amorteringskraven? De antar säkert också att marknaden kommer kunna gå ner lite till (dvs lägenheten riskerar bli en oklar säkerhet för banken plus att du kanske kan komma att sälja med förlust) och att en ev lågkonjunktur är på ingående vilket kan minska din förmåga att betala tillbaka lånet.
Har du räknat på att du skulle klara en ränta på tex 6% och ett amorteringskrav på 2%?
 
Banken räknar med marginal för räntehöjningar antar jag? Plus att du kanske omfattas av amorteringskraven? De antar säkert också att marknaden kommer kunna gå ner lite till och att en ev lågkonjunktur är på ingående vilket kan minska din förmåga att betala tillbaka lånet.
Har du räknat på att du skulle klara en ränta på tex 6% och ett amorteringskrav på 2%?
Jag är inte alls bra på sånt där med procent och liknande, utan har använt bankens egna uträkningar. Där de även räknar med ungefärliga månadskostnader i övrigt, som mat osv. Men där är jag inte alls säker på vad som min månadskostnad skulle vara så jag ser de siffrorna som snarare i underkant. Så jag skulle behöva lite pengar över i varje månad istället. Men just nu visar de uträkningarna att jag i bästa fall skulle gå back med ett par tusen varje månad :crazy: Och det med en lön från ett heltidsarbete.

Plus så vore det ju bra att jag skulle ha råd med att bo kvar om räntan höjdes.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ofta funderat över betydelsen av att vara pank. För mig betyder det att jag inte har råd med basic som mjölk och smör. Jag har...
2
Svar
28
· Visningar
2 772
Senast: fijja
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 141
Senast: Mia_R
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 431
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp