Att vara pank

Fast hur ordnar du en hyresrätt i en attraktiv stad åt en ungdom? Om du inte köper ett kontrakt svart?
Det är väl ändå en helt annan diskussion. Och i det en prioriteringsfråga gällande var man ska eller bör bo.

Att ett päron köper en lägenhet åt en "avkomma" handlar inte bara om att det ordnas tak över huvudet, utan det handlar om att KUNNA hjälpa till på det sättet.
 
Kan ju tillägga att vi hade aldrig kunna köpta br om det ine varit för mina föräldrar. De gick in som delägare, sen löste vi ut dem när banken sade okej.
Jag har en vän som köpt på helt egen hand, hen tjänar 3ggr så mycket i månaden som jag. Övriga har antingen bott i andra hand, i ytterförort och samlat köpoäng i massa år. Eller så är det för tidigt bortgångna föräldrar och arv.
 
Det är väl ändå en helt annan diskussion. Och i det en prioriteringsfråga gällande var man ska eller bör bo.

Att ett päron köper en lägenhet åt en "avkomma" handlar inte bara om att det ordnas tak över huvudet, utan det handlar om att KUNNA hjälpa till på det sättet.

Klart det hör till diskussionen eftersom du ansåg att det var ett bättre alternativ. Då undrar jag bara om det alternativet verkligen är en reell möjlighet och hur?
 
Ordna en hyresrätt är ju skitsvårt. Särkilt i större städer än Grästorp.
Att ”bara” låna mer pengar eller spara är ofta enklare. Ja, det finns en möjlighet att göra en vinst, men så köpte inte @Petruska på Linnégatan utan nån annan stans där värdeutvecklingen antagligen inte är lika gynnsam.
Hittills har prisutvecklingen varit smått skrämmande. Hur ska de som inte har föräldrar att luta sig på någonsin få någonstans att bo om det fortsätter så här?
 
Detta är den ena tanden 80E4BA2A-FA8E-451B-8E37-EFB46B2D6400.jpeg
 
Det är väl ändå en helt annan diskussion. Och i det en prioriteringsfråga gällande var man ska eller bör bo.

Att ett päron köper en lägenhet åt en "avkomma" handlar inte bara om att det ordnas tak över huvudet, utan det handlar om att KUNNA hjälpa till på det sättet.
Precis. Jag skrev ju det. Jag är fullt på det klara med att vårt sätt i den här situationen var ett privilegierat sätt. Hyresrätt hade jag däremot inte kunnat ordna, vare sig i den förort där bostadsrätten finns, eller någon annanstans.
 
Hittills har prisutvecklingen varit smått skrämmande. Hur ska de som inte har föräldrar att luta sig på någonsin få någonstans att bo om det fortsätter så här?
Jag fattar inte det heller. Och kön till hyresrätterna är ju löjliga, 20 års väntetid eller liknande. Så när man är tjugoåring och har ett arbete men behöver någonstans att bo så får man vänta tills man är 40, och i en helt annan livssituation :crazy:
 
Pga av att pappa dog delvis pga sina dåliga tänder som var av så är det här jättejobbigt.
Är ju dessutom sjukskriven just nu.
Mer stress är liksom det sista jag behöver.
I Ulricehamn kunde jag bara ringa och säga att jag måste dra en tand
Här vägrar de boka en sån tid utan undersökning utan hänvisar till akuttandvård i Örebro, som inte drar tänder hursomhelst
 
Klart det hör till diskussionen eftersom du ansåg att det var ett bättre alternativ. Då undrar jag bara om det alternativet verkligen är en reell möjlighet och hur?
Om alternativ är reellt? Huuuur gör de som inte har täta päron som köper insatslägenhet till sina barn?
 
Om alternativ är reellt? Huuuur gör de som inte har täta päron som köper insatslägenhet till sina barn?

Men det var ju du som gav detta som tips? Jag ifrågasatte om det ens var möjligt. Vilket jag vet att det inte är i större städer, tyvärr. Vad är det som är oklart med det?

Sen håller jag med om att vi har en icke-fungerande hyresmarknad, absolut. Väldigt många flyttar runt mellan dyra och osäkra andrahandskontrakt. De som inte har råd att betala ockerhyra får bo kvar hemma i vuxen ålder.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ofta funderat över betydelsen av att vara pank. För mig betyder det att jag inte har råd med basic som mjölk och smör. Jag har...
2
Svar
28
· Visningar
2 772
Senast: fijja
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 141
Senast: Mia_R
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 430
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp