Åtta timmars promenad hem när hästen vägrade transporten – "Då höll jag på att bryta ihop"

Ardennerhästen Zappa var en stjärna när han bar fram årets lucia på Trolldals julshow. Efteråt vägrade han att kliva på transporten till Sköldinge. Istället blev det en åtta timmars promenad hem.
 
Är det någon som har sett filmerna på instagram från Sydamerika där de lastar mulor i lastbilar? De leder fram mulan till lastbilen och den sätter upp frambenen och tar ett lugnt skutt upp på 1,5 meter eller sådär.

Jag fattar inte varför det är så mycket svårare här.
 
Jag känner till en liknande historia. En gammal stallkamrat till mig skulle flytta sin häst. Man hade haft ut någon som skulle hjälpa till att lastträna och man hade övat och övat med transport, men när flyttdagen kom så VÄGRADE hästen gå in i transporten trots flera timmars försök. Det blev till att rida/gå. Det var väl en sträcka på nästan 3 mil vill jag minnas. Man skulle inte bara gå på rätt hårt trafikerade vägar för att nå målet, utan man var tvungen att passera en bro. Typ den högsta i Göteborg som är ca 50 meter hög och nästan en kilometer lång... Det tog väl runt 5-6 timmar att rida den där sträckan. I 20+ minus! Det råkade vara årets kallaste dag. :crazy:

Känns som en typisk dag som man skulle börja överväga att byta hobby! :laugh:
 
Är det någon som har sett filmerna på instagram från Sydamerika där de lastar mulor i lastbilar? De leder fram mulan till lastbilen och den sätter upp frambenen och tar ett lugnt skutt upp på 1,5 meter eller sådär.

Jag fattar inte varför det är så mycket svårare här.


De kan ju ha något med att vi här i Sverige oftast inte prylar hästar och djur tills de lyder blint för de inte vågar något annat.
 
Är det någon som har sett filmerna på instagram från Sydamerika där de lastar mulor i lastbilar? De leder fram mulan till lastbilen och den sätter upp frambenen och tar ett lugnt skutt upp på 1,5 meter eller sådär.

Jag fattar inte varför det är så mycket svårare här.
Mulor är väl smartare kanske?
 
Jag red faktiskt 1,3 mil en gång när jag bytte stall. Hästen hade haft många dåliga transportupplevelser på kort tid och var i princip omöjlig att lasta utan sedering (svår skada, fram och tillbaka till klinik osv) så jag orkade faktiskt inte mecka med lastningen. :o
Själva sträckan var ingen fara, det är en lite längre uteritt för mig. Men det var i princip enbart trottoar och vid ett tillfälle var vi tvungna att gå över en bro över tunnelbanespår, det var lite väl spännande. :angel:
 
Hur ofta hör man talas om travhästar som måste ledas hem efter tävling, hopphästar på högre nivå, som inte kan lastas o.s.v.?

Aldrig, eller hur?

Det handlar om träning, snarare än våld , piskor och kvastskaft och annat elände.

Man lär hästen som ung, man kör transporten på "hästvänligt" sätt, och då blir lastningsproblem ytterst sällsynta.

Har man en äldre häst, som aldrig fått lära sig, eller som varit med om något otäckt som skrämt den, så får man träna desto mer.

Men man kan behöva hjälp att lära hästen. Den kunskapen finns inte överallt.
 
Det är inte jättelångt, bara c:a 2 mil och det finns en bra "bakväg" hit också som går på småvägar. Det är en grannes häst och jag ser den ofta när jag går till postlådan.

Det här ska hon få höra. :devil:
 
Jag känner till en liknande historia. En gammal stallkamrat till mig skulle flytta sin häst. Man hade haft ut någon som skulle hjälpa till att lastträna och man hade övat och övat med transport, men när flyttdagen kom så VÄGRADE hästen gå in i transporten trots flera timmars försök. Det blev till att rida/gå. Det var väl en sträcka på nästan 3 mil vill jag minnas. Man skulle inte bara gå på rätt hårt trafikerade vägar för att nå målet, utan man var tvungen att passera en bro. Typ den högsta i Göteborg som är ca 50 meter hög och nästan en kilometer lång... Det tog väl runt 5-6 timmar att rida den där sträckan. I 20+ minus! Det råkade vara årets kallaste dag. :crazy:
Den bron har jag ridit över! Tunneln var läskigare!
 
Hände på en lastträningskurs :up:, kursledaren hade aldrig misslyckats med den sa hen. I regn nollgradigt sent på eftermiddagen i mörkret avbröts det hela och ryttaren var tvungen att rida hem ganska långt bort då hon skulle jobba nästa dag. :rage::nailbiting:. Vi andra som stod och tittade på frös halvt ihjäl för vi ville ju se resultatet. Stackars tjej , hon hade ju ridit dit också dagen innan.
Inte ett direkt svar till dig, utan mer än reflektering kring fenomenet "12 åriga Brunte" hatar att bli lastad, och har alltid gjort.
Förväntas älska transporten efter 1,5 h med en lasttränare.
Antingen har man väldigt stora förväntningar på en tränare eller så tror man att hästar har guldfiskminne?
 
Det är inte jättelångt, bara c:a 2 mil och det finns en bra "bakväg" hit också som går på småvägar. Det är en grannes häst och jag ser den ofta när jag går till postlådan.

Det här ska hon få höra. :devil:
Man borde väl kunna ta cykelbanan till Valla i varje fall, och slippa gå ner sig vid Ramsjöhult...
 
Man borde väl kunna ta cykelbanan till Valla i varje fall, och slippa gå ner sig vid Ramsjöhult...
Går jättebra, och sen bakvägen till Sköldinge och så cykeltunneln under stora vägen. Jag åker själv moppe den vägen in till stan ibland. Ramsjöhultsvägen körs endast med lass som inte ska ha nån uppmärksamhet av farbror Blå, som jättelass med isolering på obesiktat släp mm. :angel:
 
ang diskussionen om lastning av div. djur utomlands osv, så inte sällan ser ju deras trailers annorlunda ut, tex större vagnar med "brädor" med luft emellan osv. Tycker man ser hur många filmer/program som helst, med tex djuräddning som räddar en massa hästar och mulor från ngn övergiven tomt och hästarna/djuren där har knappast någon vana av att lastas och åka transport, men de går på rätt så okomplicerat ändå. Tror det lär vara en kombo av kunnigt rutinerat folk och att transporterna är så pass luftiga.
 
Inte ett direkt svar till dig, utan mer än reflektering kring fenomenet "12 åriga Brunte" hatar att bli lastad, och har alltid gjort.
Förväntas älska transporten efter 1,5 h med en lasttränare.
Antingen har man väldigt stora förväntningar på en tränare eller så tror man att hästar har guldfiskminne?

Det handlar väl snarare om att det sällan faktiskt är lastningen som är problemet. Oftast är det ett handhavande och kommunikationsfel som går att förbättra avsevärt på 1,5h. Att Brunte hatar transporten är ju mycket enklare för matte att påstå, än att se till sin egen hantering och kommunikation. Matte förstår oftast inte att det hänger ihop med att Brunte är bufflig till och från hagen och vänder bort rumpan så fort hon skall sitta upp.

I de fall det faktiskt är transporten som är själva problemet p.g.a. trauma eller liknande så är däremot 1,5h terapi långt ifrån tillräckligt. Precis som du säger!
 
Hade det varit så att det just är en panik och livrädsla sas för trailers som leder till allas lastproblem hade det ju inte gått att lasta de flesta hästar inom en pass för en problemlösare. Eller få in dem i spolboxen eller kunna spraya flygspray/klippa/spola etc. Då hade många blivit arbetslösa.

Det är liksom inget magiskt man sysslar med. Det är system med utbildningstrappor sas precis som inom ridningen. Men för de flesta är det magi. Många lastar på lotto. De hoppas hästen ska gå in idag. Gör den inte det har man inte ett systematiskt angreppssätt på problemet. Man bara testar lite si eller så och hoppas.

Jag tror inte det skulle vara det minsta svårt för någon insatt att få hästen att hoppa upp på en kärra eller liknande. Man lär hästen att söka eftergift och aldrig gå emot. Man lär dem att bli skickade igen, uppför etc olika saker. För hästen är det ju ingen större skillnad än om jag ber den tex hoppa en fälttävlanstrappa/upphopp/gå upp på hög pall. Det går ju att göra med hästen i lina med.

Sen är det väl lite så att i många länder får inte hästen säga nej till något. De lär sig att det är bäst att göra vad de ber om. Det behöver inte alltid vara våld inblandat. Men det kan börja i tidig ålder. Och morsan kan visa hur det ska vara.
 
Min första ponny var svårlastad så in i helsike. Tog oss över 4 h att lasta honom trots hjälp av vuxna hästkunniga, 7 st var de. När jag skulle flytta honom nästa gång var det kaos igen. Vi backade in mot stalldörren och vuxna hästkunniga lyckades på ngt vis jaga in honom efter lång tid, typ några h.
Vid nästa flytt red jag till nya stallet. Det tog några h och var mitt i vintern. Men det kändes enklast.

Nu inser man ju hur galet okunniga vi och även de vuxna hästkunniga var gällande lastning. Och att om jag tagit hjälp där och då som liten skulle hästen sluppit allt drama.

När jag lärde mig mer så blev ju plötsligt lastningen inga problem. Men när vi lastade på lotto blev det bara skit.
 
Min första ponny var svårlastad så in i helsike. Tog oss över 4 h att lasta honom trots hjälp av vuxna hästkunniga, 7 st var de. När jag skulle flytta honom nästa gång var det kaos igen. Vi backade in mot stalldörren och vuxna hästkunniga lyckades på ngt vis jaga in honom efter lång tid, typ några h.
Vid nästa flytt red jag till nya stallet. Det tog några h och var mitt i vintern. Men det kändes enklast.

Nu inser man ju hur galet okunniga vi och även de vuxna hästkunniga var gällande lastning. Och att om jag tagit hjälp där och då som liten skulle hästen sluppit allt drama.

När jag lärde mig mer så blev ju plötsligt lastningen inga problem. Men när vi lastade på lotto blev det bara skit.

Lastning är ju faktiskt väldigt spännande tycker jag!

Jag brukar lasta genom att longera in, men nuvarande häst är bakskygg och blir dessutom stressad när hon inte förstår, och tappar då hjärnan. Hon är lättlastad så länge jag går in med henne, så det är inte ett problem egentligen. Men jag skulle så gärna vilja att jag kunde longera in henne. Det känns så mkt smidigare att göra det.

Men jag vet i tusan hur jag ska bära mig åt på en häst som jag inte kan säga till att gå framåt bakifrån på rätt sätt riktigt.

Jag kommer nog ta hjälp av någon duktig i framtiden så att vi får till det som jag vill.
 
Lastning är ju faktiskt väldigt spännande tycker jag!

Jag brukar lasta genom att longera in, men nuvarande häst är bakskygg och blir dessutom stressad när hon inte förstår, och tappar då hjärnan. Hon är lättlastad så länge jag går in med henne, så det är inte ett problem egentligen. Men jag skulle så gärna vilja att jag kunde longera in henne. Det känns så mkt smidigare att göra det.

Men jag vet i tusan hur jag ska bära mig åt på en häst som jag inte kan säga till att gå framåt bakifrån på rätt sätt riktigt.

Jag kommer nog ta hjälp av någon duktig i framtiden så att vi får till det som jag vill.

Det går ju att jobba med bakskyggheten på många olika vis beroende på om det är ljud, rörelse, visuellt etc som triggar.

Generellt blir ju folk för försiktiga kring såna hästar och förstärker problemet. I ditt fall ser jag inte heller lastningen som primärproblem. Det kommer funka om hästen funkar i andra sammanhang. :)
 
Det går ju att jobba med bakskyggheten på många olika vis beroende på om det är ljud, rörelse, visuellt etc som triggar.

Generellt blir ju folk för försiktiga kring såna hästar och förstärker problemet. I ditt fall ser jag inte heller lastningen som primärproblem. Det kommer funka om hästen funkar i andra sammanhang. :)

Jag håller på och kör in min häst för att angripa lastningen på ett nytt sätt :cool:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ibland får man den starten på morgonen som man får och så får man jobba sig upp från det resten av dagen. Idag var det så. Vaknade upp...
Svar
0
· Visningar
209
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 459
E
Träning Idag var bestämt att vi skulle ta en sväng till ett ridhus som ligger nära här hemma. Så vi ordnade transport och tid i ridhuset. Min...
Svar
18
· Visningar
1 589
Senast: Ella_99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp