Åtta timmars promenad hem när hästen vägrade transporten – "Då höll jag på att bryta ihop"

Ardennerhästen Zappa var en stjärna när han bar fram årets lucia på Trolldals julshow. Efteråt vägrade han att kliva på transporten till Sköldinge. Istället blev det en åtta timmars promenad hem.
 
Jag kom på nu att jag har också fått rida hem efter en misslyckad lastning pga kompisens häst som vägrade gå på när vi skulle hem från en trevlig dag hos en annan kompis. Dit gick lastningen utan några problem men hem:banghead:. Min gick på flera gånger men sen började han väl undra vad som var tokigt så båda hästarna fick ridas hem i höstmörker på vägar utan lampor. Kompisen fick ligga bakom med lyse så vi såg vägen nästan ända hem. Då stannar min :nailbiting:och skakar , då hörde kossorna troligen att vi kom så de stod uppradade längs stängslet :D så efter lite peptalk så kom vi vidare. DEn andra hästen blev inte långvarig i stallet :mad:. Såldes till en turridning där bara ledaren skulle rida den :crazy:.
 
Hu

Hur går det till då? Finns de filmerna också på Youtube eller insta? Vilken tagg kan man söka på?

Ingen aning om de finns videor på det, men vill du kolla på när djur blir misshandlade så får du söka upp det själv. Det är inget jag är intresserad av att kolla på igen. Och jag kommer inte heller beskriva hur djur blir plågade.
 
Ingen aning om de finns videor på det, men vill du kolla på när djur blir misshandlade så får du söka upp det själv. Det är inget jag är intresserad av att kolla på igen. Och jag kommer inte heller beskriva hur djur blir plågade.
Men sansa dig. Jag frågade hur man lasttränar mulor i Sydamerika eftersom du sa att du vet hur man gör. vill du inte berätta så slipp. Men jag undrar ju om du vet hur man gör eller om du bara kastar ur sig en massa trams.
 
Men sansa dig. Jag frågade hur man lasttränar mulor i Sydamerika eftersom du sa att du vet hur man gör. vill du inte berätta så slipp. Men jag undrar ju om du vet hur man gör eller om du bara kastar ur sig en massa trams.

Jag är sansad, och jag kastar inte ur mig massa trams. Men du frågade efter videor på djurplågeri, jag svarade att de får du söka upp själv för jag vill inte se något sånt igen.
 
Men sansa dig. Jag frågade hur man lasttränar mulor i Sydamerika eftersom du sa att du vet hur man gör. vill du inte berätta så slipp. Men jag undrar ju om du vet hur man gör eller om du bara kastar ur sig en massa trams.

Det är ju ofta man lär dem ge efter för tryck den mest brutala vägen. Men binder dem i ett träd i grejer som inte går sönder. Sen får de kampa bäst de vill/panika. Tar det 3 dagar och de sen ligger ner är det ofta skitsamma. Man kan hobbla dem med samtidigt.
Det är inte svårt att lasta, ta över en bäck eller likn med hästar som lärt sig ge efter den vägen. De vet inte att annat går i många fall. Och i många fall är människan det farligaste som finns.

Sen blir det ju ingen stor grej om övriga djur visar vägen och folket inte köper ett nej. Det ska gå bara och det gör det. Går det inte skjuter man/släpper ut den bara och skaffar en annan.
 
De som inte gillar åka är just oftast de som har tråkiga körupplevelser. De flesta kör faktiskt inte försiktigt/mjukt nog.
Märkte direkt på min ena när jag låtit någon annan köra honom två gånger. Gången efter det åkte han med transportfirma och de tappade honom tre gånger vid lastning (där jag tyvärr inte var med)... och han kom fram dyngsvettig. Efter det har jag kört honom en gång. Inga problem vid lastning men han var INTE glad. Körde som om jag hade vattenglas stående i transporten.

Tycker nästan alla jag åker med kör häst alldeles för slarvigt och snabbt. Av de kanske 10-15 pers jag åkt med när de kör häst tycker jag att kanske 2-3 pers kört tillräckligt bra. Jag förstår att hästar är svårlastade, det är INTE kul att stå där bak när någon kör det allra allra minsta oförsiktigt.
 
Märkte direkt på min ena när jag låtit någon annan köra honom två gånger. Gången efter det åkte han med transportfirma och de tappade honom tre gånger vid lastning (där jag tyvärr inte var med)... och han kom fram dyngsvettig. Efter det har jag kört honom en gång. Inga problem vid lastning men han var INTE glad. Körde som om jag hade vattenglas stående i transporten.

Tycker nästan alla jag åker med kör häst alldeles för slarvigt och snabbt. Av de kanske 10-15 pers jag åkt med när de kör häst tycker jag att kanske 2-3 pers kört tillräckligt bra. Jag förstår att hästar är svårlastade, det är INTE kul att stå där bak när någon kör det allra allra minsta oförsiktigt.

Håller med! De flesta kör för illa. Sen är många hästar bussiga och åker iaf. Men många av oss kan förbättra dras åk-upplevelser markant

En kompis som jobbar med bla lastträning lät sin farsa köra hennes supercoola, vältränade, välbalanserade, väldigt åkvan och fullt friska häst till en clinic. Vi var i ridhuset och jobbade och hörde hur en dunkande trailer rullade in. Vi tog för givet att det var en av de vi skulle jobba med. Så var inte fallet..
Efter den enda åkturen började hon slå i trailer. Det var ett gäng resor vi fick träna bort det på.
Då är det ändå en häst som grundats på alla tänkbara sätt och bara haft en halvtråkig och kort resa.
 
Håller med! De flesta kör för illa. Sen är många hästar bussiga och åker iaf. Men många av oss kan förbättra dras åk-upplevelser markant

En kompis som jobbar med bla lastträning lät sin farsa köra hennes supercoola, vältränade, välbalanserade, väldigt åkvan och fullt friska häst till en clinic. Vi var i ridhuset och jobbade och hörde hur en dunkande trailer rullade in. Vi tog för givet att det var en av de vi skulle jobba med. Så var inte fallet..
Efter den enda åkturen började hon slå i trailer. Det var ett gäng resor vi fick träna bort det på.
Då är det ändå en häst som grundats på alla tänkbara sätt och bara haft en halvtråkig och kort resa.
Vad tråkigt! Så onödigt jobb och onödig stress för hästen. :(

Min gick att skicka in medan man stod bredvid transporten och han gick in lugnt och avslappnat... innan sina mindre bra resor. Nu blir han stressad och spänd. :cry: Det löser sig nog med tiden, men så himla tråkigt!
 
Märkte direkt på min ena när jag låtit någon annan köra honom två gånger. Gången efter det åkte han med transportfirma och de tappade honom tre gånger vid lastning (där jag tyvärr inte var med)... och han kom fram dyngsvettig. Efter det har jag kört honom en gång. Inga problem vid lastning men han var INTE glad. Körde som om jag hade vattenglas stående i transporten.

Tycker nästan alla jag åker med kör häst alldeles för slarvigt och snabbt. Av de kanske 10-15 pers jag åkt med när de kör häst tycker jag att kanske 2-3 pers kört tillräckligt bra. Jag förstår att hästar är svårlastade, det är INTE kul att stå där bak när någon kör det allra allra minsta oförsiktigt.

Med tanke på att majoriteten inte kan köra med släp öht (idiotgrejorna jag sett på återvinningen med släp... huga) är det inte konstigt att många hästar har dåliga åkupplevelser. Speciellt inte om de körs på B-kort och man inte fått någon som helst utbildning i hur en tung last beter sig (för även om man får köra ekipaget lagligt på B-kort är en häst en tung last).
 
När jag tog BE körkort blev jag tillsagd att köra mer lite mer aggressivt :crazy:
för lasten är ju säkrad och visst det var den ju just då men jag körde tydligen ändå för försiktigt
Det är ju viss skillnad tycker jag att köra med "död" förankrad tung last och levande tung last
 
När jag tog BE körkort blev jag tillsagd att köra mer lite mer aggressivt :crazy:
för lasten är ju säkrad och visst det var den ju just då men jag körde tydligen ändå för försiktigt
Det är ju viss skillnad tycker jag att köra med "död" förankrad tung last och levande tung last
När jag tog det sa han som åkte med "du har häst, eller hur?" :p Jo, en som tappar balansen i rondeller, märks det eller? :rofl:
 
Fast det hör ju inte hit, tar du körkort för BE ska du köra så du inte hindrar annan trafik. Att du kör mjukt och försiktigt med häst lastad innebär inte att du ska köra så med död last.
Jag är medveten om att det var fel jag fick höra det
Men var ska man lära sig att köra tillräckligt mjukt för att hästen ska åka bekvämt om inte på körskolor egentligen?
För många som tar BE körkort gör det ju just för hästsläp och många hästar vill inte åka för att chauffören kört för häftigt?
 
Jag är medveten om att det var fel jag fick höra det
Men var ska man lära sig att köra tillräckligt mjukt för att hästen ska åka bekvämt om inte på körskolor egentligen?
För många som tar BE körkort gör det ju just för hästsläp och många hästar vill inte åka för att chauffören kört för häftigt?
Man tränar med andra eller själv när man har körkortet, körskolan är enbart intresserad av att du ska klara uppkörningen. BE är ju inte skapat för att man ska köra hästar utan för att man kör med tungt släp. Att köra mjukt kan du träna på dagligen utan häst, du kan ju koppla ett släp du får dra på B och träna med hur mycket du vill.
 
Jag är medveten om att det var fel jag fick höra det
Men var ska man lära sig att köra tillräckligt mjukt för att hästen ska åka bekvämt om inte på körskolor egentligen?
För många som tar BE körkort gör det ju just för hästsläp och många hästar vill inte åka för att chauffören kört för häftigt?
Gå ihop med stallkompisar och åk själva i släpet när någon kör. Det brukar vara en ögonöppnare för många i hur det känns och vad som känns sas. Det räcker att ni gör på stalplanen/någon parkering etc. Och så kör ni både lite hastiga inbromsningar/snabbt gasa, svänga tvärt etc. Och smyger mesigare än ni kör när ni kör häst och verkligen smyger in i övergångarna sas och tar ut svängarna så gott det går etc.
Testa gärna blunda också medan ni gör det. Så kan vi komma lite närmre hur det känns för en häst som måste gå emot så många av sina instinkter i att åka trailer utan att förstå riktigt.
 
Gå ihop med stallkompisar och åk själva i släpet när någon kör. Det brukar vara en ögonöppnare för många i hur det känns och vad som känns sas. Det räcker att ni gör på stalplanen/någon parkering etc. Och så kör ni både lite hastiga inbromsningar/snabbt gasa, svänga tvärt etc. Och smyger mesigare än ni kör när ni kör häst och verkligen smyger in i övergångarna sas och tar ut svängarna så gott det går etc.
Testa gärna blunda också medan ni gör det. Så kan vi komma lite närmre hur det känns för en häst som måste gå emot så många av sina instinkter i att åka trailer utan att förstå riktigt.
Varför blunda? Hästen blundar inte och åtminstone vår balans är beroende av att kunna se, hästens också antar jag. Hästen har dessutom bättre möjlighet att balansera i och med sina fyra ben ( ingen orsak att inte köra försiktigt dock).

Jag håller med om att det är bra att testa
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ibland får man den starten på morgonen som man får och så får man jobba sig upp från det resten av dagen. Idag var det så. Vaknade upp...
Svar
0
· Visningar
209
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 464
E
Träning Idag var bestämt att vi skulle ta en sväng till ett ridhus som ligger nära här hemma. Så vi ordnade transport och tid i ridhuset. Min...
Svar
18
· Visningar
1 589
Senast: Ella_99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp