Åtta timmars promenad hem när hästen vägrade transporten – "Då höll jag på att bryta ihop"

Ardennerhästen Zappa var en stjärna när han bar fram årets lucia på Trolldals julshow. Efteråt vägrade han att kliva på transporten till Sköldinge. Istället blev det en åtta timmars promenad hem.
 
Är det någon som har sett filmerna på instagram från Sydamerika där de lastar mulor i lastbilar? De leder fram mulan till lastbilen och den sätter upp frambenen och tar ett lugnt skutt upp på 1,5 meter eller sådär.

Jag fattar inte varför det är så mycket svårare här.

Mulhanteringen generellt är inte riktigt i överensstämmande med svensk djurskyddslag eller svensk syn på hantering av djur.

Om man börjar när de är små kan tillräckligt med våld knäcka de flesta djur. Men är det eftersträvansvärt verkligen?

Sen gör många lastning svårare än det är, men jag vänder mig emot just ditt exempel.
 
Det går ju att jobba med bakskyggheten på många olika vis beroende på om det är ljud, rörelse, visuellt etc som triggar.

Generellt blir ju folk för försiktiga kring såna hästar och förstärker problemet. I ditt fall ser jag inte heller lastningen som primärproblem. Det kommer funka om hästen funkar i andra sammanhang. :)
Ja alltså, mitt problem är egentligen att jag inte vet hur jag ska förklara för hästen vad jag vill.

Med mig är hon inte bakskygg längre direkt. Det är med främmande människor främst. Men just det där att hon går upp i stressnivå rejält gör att jag inte vet hur jag ska göra.

Andra hästar så har jag lagt på ett tryck, smackat och de har gått upp lite i energi, trampat runt lite, och sedan tagit något kliv framåt mot släpet, och då släpper man på trycket och berömmer. Superenkelt!

Men denna dam blir såååå upprörd när hon inte förstår att hon aldrig kommer sig för att gissa. Om jag börjar med några tunnor eller nåt sånt först så kan jag nog få till det. Men jag har inte kommit mig för än. Det är ju inte ett jättestort problem egentligen.
 
Jag har funderat en del över det här med lastning. Min ponny var ibland bökig att lasta, ibland gick det bra. Men man visste aldrig om det skulle gå på ett försök eller ta 45 min. Sen fick hon ett föl, som växte upp hemma hos oss. Det var aldrig några problem att lasta fölet (alltså när hon blivit lite äldre). Kanske litade hon mer på mig? För det var ju oftast jag som ledde in båda, så jag tänker att jag borde ju ha betett mig ungefär lika. Eller så kanske vår egen uppfödning bara varit mer fri från obehagliga upplevelser. Jag undrar verkligen vad skillnaden var.
 
Min systers första ponny var lite knepig. Ibland gick hon på direkt, ibland bara stod hon där. Hon var inte ett dugg stressad eller bakskygg utan bara stod med öronen framåt och vägrade sätta sin hov ett steg till. En hästhals kan bli låååååång när man lockar med en hink havre. :meh: Nej vi använde inte linor, försökte det någon gång, men ingen av oss var stark nog att lina in henne. Hon satte sig inte på hasorna, hon kollade intresserat på vad vi gjorde och sedan stod hon där hon stod.

Kommer ihåg en tävling, när det var några större män kvar - en liten mamma och två små flickor stod där ganska ensamma. Nu var ponnyn ett 120 cm russ så männen bara mer eller mindre lyfte in henne. Vi kunde aldrig komma på varför hon ibland traskade på direkt och ibland stod där. Hon gick alltid in till slut, kolugn som att det var det naturligaste i världen. Mycket lastträning hemma, och det gick ibland finemang ibland inte finemang. Ärlig kändes det som hon skulle visa vem som bestämde och när hon gjort det så var det bra.
 
Det handlar väl snarare om att det sällan faktiskt är lastningen som är problemet. Oftast är det ett handhavande och kommunikationsfel som går att förbättra avsevärt på 1,5h. Att Brunte hatar transporten är ju mycket enklare för matte att påstå, än att se till sin egen hantering och kommunikation. Matte förstår oftast inte att det hänger ihop med att Brunte är bufflig till och från hagen och vänder bort rumpan så fort hon skall sitta upp.

I de fall det faktiskt är transporten som är själva problemet p.g.a. trauma eller liknande så är däremot 1,5h terapi långt ifrån tillräckligt. Precis som du säger!
Ja, jag tänker oavsett så har ju ägarna inte koll. :)
 
Tycker det är intressant med lastning.
Min första häst backa 2 steg och gick sedan på när jag hämtade henne och var aldrig några problem under dom 15 åren hos mig, förra ägaren hade tydligen alltid stora problem.
Min uppfödning protesterade vilt om någon går med han in men inga problem att han går in själv och jag är kvar på utsidan, måste dock lägga longerlinan runt bommen och sedan ut igen annars står han som ett fån och undrar var han ska ta vägen om inte vägvisare finns (longerlinan):love:.

Att det går mentalt att bryta ner djur för att göra som människan vill är ju ingen nyhet, titta bara på elefanterna som det börjas med tidigt, vem vill ha det förhållandet med sina djur:cry:
 
Ja alltså, mitt problem är egentligen att jag inte vet hur jag ska förklara för hästen vad jag vill.

Med mig är hon inte bakskygg längre direkt. Det är med främmande människor främst. Men just det där att hon går upp i stressnivå rejält gör att jag inte vet hur jag ska göra.

Andra hästar så har jag lagt på ett tryck, smackat och de har gått upp lite i energi, trampat runt lite, och sedan tagit något kliv framåt mot släpet, och då släpper man på trycket och berömmer. Superenkelt!

Men denna dam blir såååå upprörd när hon inte förstår att hon aldrig kommer sig för att gissa. Om jag börjar med några tunnor eller nåt sånt först så kan jag nog få till det. Men jag har inte kommit mig för än. Det är ju inte ett jättestort problem egentligen.

Ja, då har ni ju ett grundproblem i form av att ni inte har ett språk. Hur ska man kunna förklara för någon vad den ska göra utan att kunna prata med varann?

Man kan ju antingen bryta ner det och lära hästen vissa moment separat, bla gå fram för smackning, ge efter för tryck etc. Funkar det brukar det vara noll problem att lasta. Sen tror många att deras hästar lyder när det egentligen forf lämnar mycket att önska i respons. Så därför möter man många som anser att det inte alls beror på det iom att deras häst visst svarar korrekt.

Sen kan man ju också välja att inte börja lasta genom att skicka in om hästen inte direkt svarar rätt på det.
Man kan antingen gå in själv med den ett gäng gånger, stå inne framför bommen själv och ha lång lina till hästen och ta in den därifrån, ha en lång lina runt bommen alt över bom och ut genom skötardörren och ta in den så. Då kan du guida genom tryck i grimman och ev driva bakifrån/från sidan om du står utanför och bakom hästen.

Då sätter man inte hästen i skiten sas. Den för stöd och hjälp att fatta rätt beslut.

Sen ska linan över bom/ut genom dörr inte dra in hästen. Det är ingen invinchnings-metod jag pratar om. Dels är det rent taskigt. Men man riskerar också att de går över alt slår sig i taket baktill om man inte släpper om de börjar förskjuta vikten bakåt. Då är man igång i full cirkus med mkt tveksam framgång.
 
Det handlar väl snarare om att det sällan faktiskt är lastningen som är problemet. Oftast är det ett handhavande och kommunikationsfel som går att förbättra avsevärt på 1,5h. Att Brunte hatar transporten är ju mycket enklare för matte att påstå, än att se till sin egen hantering och kommunikation. Matte förstår oftast inte att det hänger ihop med att Brunte är bufflig till och från hagen och vänder bort rumpan så fort hon skall sitta upp.

I de fall det faktiskt är transporten som är själva problemet p.g.a. trauma eller liknande så är däremot 1,5h terapi långt ifrån tillräckligt. Precis som du säger!
Min pålla avskydde transporten, hon gick omvägar om hon fick. Stod och darrade när jag lastade men så värst svårlastad var hon inte. Det gick bra att åka iväg ensam, och hon åkte bra och jag kunde lasta och åka själv.

Det är många hästar som inte är särskilt glada över att åka transport.
 
Min pålla avskydde transporten, hon gick omvägar om hon fick. Stod och darrade när jag lastade men så värst svårlastad var hon inte. Det gick bra att åka iväg ensam, och hon åkte bra och jag kunde lasta och åka själv.

Det är många hästar som inte är särskilt glada över att åka transport.
Många hästar springer inte in i transporten frivilligt från 20 meter, nej. Jag har dock en som gör det klockrent och den andra "kan också", om hon inte råkar bli distraherad på vägen. :laugh:

Men jag brukar hjälpa folk att lasta ibland. Ofta håller jag på med hästen i tio minuter, sen med ägaren i 30. Så alla dom jag har hjälpt har haft handhavande fel eller helt enkelt tränat hästen för sällan. Typ "oj, nu har hästen inte åkt på fem år".


Ponnyn vet var hon kan hitta en hötuss. Problemet är att hästarna vägrar gå ut när vi kommer fram. :cautious::rofl:
 
Ja, då har ni ju ett grundproblem i form av att ni inte har ett språk. Hur ska man kunna förklara för någon vad den ska göra utan att kunna prata med varann?

Man kan ju antingen bryta ner det och lära hästen vissa moment separat, bla gå fram för smackning, ge efter för tryck etc. Funkar det brukar det vara noll problem att lasta. Sen tror många att deras hästar lyder när det egentligen forf lämnar mycket att önska i respons. Så därför möter man många som anser att det inte alls beror på det iom att deras häst visst svarar korrekt.

Sen kan man ju också välja att inte börja lasta genom att skicka in om hästen inte direkt svarar rätt på det.
Man kan antingen gå in själv med den ett gäng gånger, stå inne framför bommen själv och ha lång lina till hästen och ta in den därifrån, ha en lång lina runt bommen alt över bom och ut genom skötardörren och ta in den så. Då kan du guida genom tryck i grimman och ev driva bakifrån/från sidan om du står utanför och bakom hästen.

Då sätter man inte hästen i skiten sas. Den för stöd och hjälp att fatta rätt beslut.

Sen ska linan över bom/ut genom dörr inte dra in hästen. Det är ingen invinchnings-metod jag pratar om. Dels är det rent taskigt. Men man riskerar också att de går över alt slår sig i taket baktill om man inte släpper om de börjar förskjuta vikten bakåt. Då är man igång i full cirkus med mkt tveksam framgång.
Hon kan allt det du pratar om, språket är inte problemet. Men hon vill gärna ha hela bilden av vad som begärs av henne för att inte gå upp i stressnivå. Och eftersom släpet dessutom är liiiiite läskigt så hjälper det ju inte direkt. Går jag först så klarar hon vad som helst. Måste hon gå först så sviker självförtroendet. Dessutom så försöker hon gärna vända sig om när hon är där inne, så jag går före ett bra tag till.

Att ta ett rep genom dörren är inte ett alternativ. Vi har haft en del föl så dörren är igenskruvad och går inte att öppna :rofl:
Annars hade jag gjort på det sättet, för då tror jag att hon hade kopplat ihop det hela direkt.
 
Mulhanteringen generellt är inte riktigt i överensstämmande med svensk djurskyddslag eller svensk syn på hantering av djur.

Om man börjar när de är små kan tillräckligt med våld knäcka de flesta djur. Men är det eftersträvansvärt verkligen?

Sen gör många lastning svårare än det är, men jag vänder mig emot just ditt exempel.

Ja, jag har ju ingen aning om hur det går till. Har dock svårt att se hur man kan tvinga ett djur att hoppa 1,5 meter rakt upp.
 
Många hästar springer inte in i transporten frivilligt från 20 meter, nej. Jag har dock en som gör det klockrent och den andra "kan också", om hon inte råkar bli distraherad på vägen. :laugh:

Men jag brukar hjälpa folk att lasta ibland. Ofta håller jag på med hästen i tio minuter, sen med ägaren i 30. Så alla dom jag har hjälpt har haft handhavande fel eller helt enkelt tränat hästen för sällan. Typ "oj, nu har hästen inte åkt på fem år".


Ponnyn vet var hon kan hitta en hötuss. Problemet är att hästarna vägrar gå ut när vi kommer fram. :cautious::rofl:
Så hur är detta relaterat till att det finns hästar som ogillar att åka transport?

Menar du att det är handhavande fel av mig när jag lyckas lasta hästen själv trotts att den avskyr allt vad transporter heter?

Jag håller med om det du säger men får inte till det i relation till det du svarar på.
 
Så hur är detta relaterat till att det finns hästar som ogillar att åka transport?

Menar du att det är handhavande fel av mig när jag lyckas lasta hästen själv trotts att den avskyr allt vad transporter heter?

Jag håller med om det du säger men får inte till det i relation till det du svarar på.
Jag började skriva att många hästar INTE springer in själv. Dock är det få hästar som avskyr att åka upplever jag. Dom flesta är ganska neutrala. Dock har jag haft mycket att göra på tävlingsplatser och det är ofta hästar som är vana att åka.

Det är väl tvärtom skicklighet om du själv lyckas lasta en häst som hatar transporten?
 
Jag började skriva att många hästar INTE springer in själv. Dock är det få hästar som avskyr att åka upplever jag. Dom flesta är ganska neutrala. Dock har jag haft mycket att göra på tävlingsplatser och det är ofta hästar som är vana att åka.

Det är väl tvärtom skicklighet om du själv lyckas lasta en häst som hatar transporten?
Nejdå, det är inte skickligt, det är en snäll häst som gör vad matte vill i kombination med att jag har hyfsad koll på vad jag gör, men visst jag antar att de kunde urarta.

Efter att ha kört extremt försiktigt några gånger så blev hon mindre rädd. När jag sålde henne och jag varnat nya ägarna om att det kunde ta några minuter och lasta och jag skulle visa hur, så traskade hon rakt på. Hon gillade väl den transporten bättre ;)

Det jag ville påtala är att det finns hästar som faktiskt ogillar transporter, det är knappast något naturligt för hästar att åka omkring på våra vägar i en låda. Har det hänt något eller man kör oförsiktigt, hästen har dålig balans etc så är det inte konstigt att de vägrar, det kan var något sånt för hästen i artikeln, att den inte alls gillade färden dit och därför vägrade att gå på. Sen kanske de var dåliga på att lasta eller kanske inte, svårt att veta.
 
Nejdå, det är inte skickligt, det är en snäll häst som gör vad matte vill i kombination med att jag har hyfsad koll på vad jag gör, men visst jag antar att de kunde urarta.

Efter att ha kört extremt försiktigt några gånger så blev hon mindre rädd. När jag sålde henne och jag varnat nya ägarna om att det kunde ta några minuter och lasta och jag skulle visa hur, så traskade hon rakt på. Hon gillade väl den transporten bättre ;)

Det jag ville påtala är att det finns hästar som faktiskt ogillar transporter, det är knappast något naturligt för hästar att åka omkring på våra vägar i en låda. Har det hänt något eller man kör oförsiktigt, hästen har dålig balans etc så är det inte konstigt att de vägrar, det kan var något sånt för hästen i artikeln, att den inte alls gillade färden dit och därför vägrade att gå på. Sen kanske de var dåliga på att lasta eller kanske inte, svårt att veta.

Här har du ett till av de klassiska problemen. Din blev bättre när du ändrade körstil till mer försiktig.
De som inte gillar åka är just oftast de som har tråkiga körupplevelser. De flesta kör faktiskt inte försiktigt/mjukt nog.
Sen har vi också de som har oupptäckt smärta som inte gillar att åka iom att de måste belasta.
Och de med kass balans.
Och de som folk smäller på bommen och upp med luckan direkt man ens fått hästen långt fram nog. De hästarna som inte fått tid nog att bli trygga i trailern.

Många gånger när jag åker till folk m lastproblem får de köra med mig i bilen. Och ofta kör de för dåligt.
Det är också intressant att låta dem känna hur det är att åka i trailern med sin körstil vs en mjuk.

De flesta lastproblem är man made.
Det är sällan lika mkt problem med en som aldrig åkt trailer som med de som har åkt och man misslyckats med.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ibland får man den starten på morgonen som man får och så får man jobba sig upp från det resten av dagen. Idag var det så. Vaknade upp...
Svar
0
· Visningar
209
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 463
E
Träning Idag var bestämt att vi skulle ta en sväng till ett ridhus som ligger nära här hemma. Så vi ordnade transport och tid i ridhuset. Min...
Svar
18
· Visningar
1 589
Senast: Ella_99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp