attityd vid byte av felaktig vara från närbutik

palle

Trådstartare
Är det bara jag som tycker att attityden hos internetbutiker är minst sagt uruselt när man fått en felaktig vara och vill antingen byta eller lämna tillbaka det man köpt.

Jag har i över en vecka tid försökt få tag på någon som kan tala om ifall det är möjligt att byta det täcke jag köpt och fått i fel storlek, eller om jag måste lämna tillbaka det och få pengarna åter. ...

Först bad dom att jag skulle maila bilder på täcket så dom verkligen kan se att det är fel storlek.
Helt okej.
Men nu när jag ringde och frågade vad som hänt eftersom jag inte blivit kontaktad säger dom att dom inte dels hittar mitt mail och hen ville inte leta så långt tillbaka, 18e, utan ville jag skulle skicka ett nytt.
Hmmm.
Men okej, jag skickade ett nytt mail och satte mej ner och väntade på en respons. ..


Inget hände på flera timmar så då ringde jag igen och hamnade i telefonkö.
Inget fel med det. ..

Men när telefontiden gick ut blev jag bortkopplad utan att få ha pratat med någon. .

Och inte går det att ringa igen då telefontiden är slut.....

Jag har mailat ytterligare en gång utan någon form av respons. ...

Nu undrar jag om jag måste gå med på ett byte eller om jag kan kräva att få pengarna tillbaka direkt ?

Känner inte något större förtroende längre för det företaget. ...

Dom är med på i princip alla större mässor och säljer massor men kundkontakten vid felleverans verkar vara obefintlig. ..
 
Sv: attityd vid byte av felaktig vara från närbutik

Jo vissa företag är hopplösa och man får lära sig en läxa (och även börja kolla upp företagen på nätet innan man beställer).

Två länkar som kan hjälpa dig:
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentkoplagen/
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/distans--och-hemforsaljningslagen/

Genom konsumentköplagen så gäller:
Fel på varan
Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig.

Och genom distans- och hemförsäljningslagen har du 14 dagars ångerrätt, men då får du betala returfrakten själv. Och det kan det kanske vara värt för att slippa krångla med företaget, men det beror ju på.
 
Sv: attityd vid byte av felaktig vara från närbutik

Tusen tack för länkarna.

Nu undrar jag vad som händer med 14 dagars regeln då tiden går ut om 2 dagar ?
 
Sv: attityd vid byte av felaktig vara från närbutik

skicka tillbaka varan och skriv ett brev med att varan blev fel, att de skickat fel storlek och att du försökt kontakta dem ett antal gånger utan svar.(bifoga mailen) och att du vill ha XX storleken istället.
 
Sv: attityd vid byte av felaktig vara från närbutik

Har också haft problem med ett företag där leveransen tog en månad totalt, med väldigt dålig respons ifrån företaget ifråga när jag mailade och undrade. De krånglade även med rabatten som de lovade pga dröjsmålet och jag fick ringa dem flera gånger för att få ordning på det.
Kommer inte handla därifrån igen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 322
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 473
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 546
Senast: nickan1
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 389
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp