Bukefalos 28 år!

Attitydsproblem/SkitBakomSpakarna

malumbub

Trådstartare
Jag är nu less på mig själv och att Sisko inte lyssnar.
(Sisko är en 9 år gammal Siberian husky, tik.)

Hon kan gå från exemplarisk till totaldissig. Från att lyssna jättefint o hålla sig i skinnet till att nonchalera allt och inte bry sig alls.
Och hon spelar på mitt dåliga samvete. Jag som inte ens borde ha dåligt samvete, men som ändå hittar anledningar till det.

Rasen är ju inte nån lydnadsras alls, men RESPEKT ska de ju ändå ha och idag kände jag att respekten inte kom med ut. Blev hon bara trött på mig eller orkade hon inte pga värmen eller var hon bara i en helt annan värld.

Jag hade alltså problem med att få hunden att sitta och ligga...
Ligga kan jag delvis förstå, men jag bad henne ligga på gräset, ska hon då kunna tycka att det inte var ok? Att hon inte sitter är ju bara för att hon inte orkar.

Hon är sen i sin pälsfällning, vilket jag kan förstå eftersom hon kastrerades för ett år sen. Och jag kan förstå om det kliar o gör henne trött o varm i solen. Men hon ska väl kunna sitta ner ändå?

Ja, det finns tankar hos mig om att hon kanske har ont nånstans igen, speciellt nu när hon äter gräs o har sig, men gräs äter hon ALLTID på våren, under pälsbytet, så det är inget nytt. Varför jag inte tar de här tankarna på så jättestort allvar är för att hon är som hon är i sitt beteende.

Hur hittar man nån som kan hjälpa en med träningen?
Hur går jag vidare från det här nu?
Hur fasiken ska jag få henne koncentrerad på mig efter alla dessa år? (Vi har hittills koncentrerat oss på att stärka henne bland människor och nya ställen och tagit vardagslydnaden mer som en rolig grej.)

Kan det räcka att berömma med rösten om man klickertränar och hunden dissar godiset? Berömmer alltid genom mitt kroppsspråk, med rösten och genomm ändring av press/agerande, men räcker det vid klickerträning?
 
Sv: Attitydsproblem/SkitBakomSpakarna

Kolla med din brukshundklubb i M-stad. har för mig att de ska vara ganska bra.

Det är det enda rådet jag kan komma med.
 
Sv: Attitydsproblem/SkitBakomSpakarna

Men är det alltså bara nu under pälsfällningen som ni har problem? för isådan fall hade jag tagit en "paus" och struntat fullständigt i träning och bara gått promenader under ett par dagar. Jämnfört med tex en häst som fäller, och hade problem, den hade jag släppt i hagen under ett par dagar och bara låtit den vara. (Självklart normal skötsel osv)
 
Sv: Attitydsproblem/SkitBakomSpakarna

Jag tänkte först att det var pälsen, men hon är sån här. Jämt. Hon bestämmer när hon har tid, lust och ork med mig. Och försöker jag korrigera, hugger hon en kniv i hjärtat på mig genom att bli halvt ynklig, halvt JÄTTESTRESSAD för bara några sekunder, men tillräckligt för att det ska träffa rätt hos mig, mentalt.

Och det är inte träningen som inte funkar. Det är det vardagliga.
Idag hade vi iofs en bra dag, men hon är disträ, nonchalant och okoncentrerad på mig. Hon har alltid varit det mer eller mindre, men jag har i 98% av fallen i a f fått henne att sitta utan att behöva korrigera. Igår kunde hon inte ens sitta.

Felet ligger alldeles säkert hos mig, men hur gör jag för att få Sisko att uppmärksamma mig och hur släpper jag det instinktiva tänket att "nu gjorde jag fel, nu måste jag på nåt sätt göra rätt för mig, jag får belöna för nåt annat"...? Hur gör jag för att få en hund, som inte är motiverad att lyssna, att tänka på vad jag vill?
Ut och springa ska hon, bara jag hittar en bra plan att släppa henna på (så att vi kan busa och hon kan springa fritt) och bara hon vänjer sig vid min cykel.
Har försökt klickerträna, men antagligen gör jag fortfarande fel + att jag är osäker på om mitt röstberöm är nog tillsammans med klicket, eftersom hon inte tar emot godis.

Vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Känns som att jag inte riktigt räcker till, speciellt inte de dagar min kropp är emot mig...
 
Sv: Attitydsproblem/SkitBakomSpakarna

Kolla med din brukshundklubb i M-stad. har för mig att de ska vara ganska bra.

Det är det enda rådet jag kan komma med.

Bara jag fattar vem jag ska kontakta, så tänkte jag ringa dem. Vill ju även kolla hur deras inhängnade plan ser ut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 090
Senast: Trott
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 358
Senast: Cocos
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 089
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 198
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp