Australian Cattledog

Kilauea

Trådstartare
Jag sitter redan nu och spånar på vad jag ska ha i ras i framtiden.

Har precis fastnat för australian cattledog (som titeln säger) men nu undrar jag om någon har nån koll på hur de är mentalt/aktivering/sjukdomar mm.

Det jag kan ge min hund är:
- Träning på klubben/med andra några 2-4 gånger per vecka (med tävlingslydnad, spår, sök, ev agility)
- Ca 3 timmars promenader / dag (aktiv tid som vi rör oss, fördelat på 3-4 promenader)
- Aktivering hemma (tävlingslydnad kan vi tex köra i stort sätt där vi bor, trix, freestyle)

Vardagslydnad har jag inte skrivit upp, för det ser jag som en självklarhet.

Det är jag är ute efter är ovanstående, en hund att vara aktiv och ha kul med, samtidigt som den har bra mentalitet (inga rädslor, minimal jakt), inga speciella sjukdomar, relativt lättskött päls och mellanstor (inte över 25 kg).

Tips på andra raser?

Sv: Australian Cattledog

Cattledog är en underbar ras:love:
Jag hade en som första hund, vilket jag inte helt rekomenderar. Hade gjort mycket annorlunda idag:)

Aktivering och mental stimulans är väldigt viktig för dem,det är ju en vallhund. Ditt upplägg ser väldigt bra ut.

Så vitt jag vet är det en väldigt frisk ras. Min tik var dock överrörlig och fick pålagringar på ryggkotorna, vilket gjorde att hon på äldre dar blev stel och fick ta smärtlindrande. Delvis tror jag att detta berodde på att jag motionerade henne för mycket som valp:crazy:

Spåra gjorde vi bara lite vid sidan om för stimulans, så jag är inte helt säker på deras kapacitet för den övningen.

Känner att jag inte är helt rätt person att fördjupa mig om rasen men ville ändå puffa lite för dem:laugh:

Jag har ingen bra erfarenhet av Cattledog, tycker att dom är alldeles för skarpa och alla jag har träffat har varit reserverade och "nafsiga".
Jag har sett ett par såna i arbete (vallning) och samtliga hade munkorg på sej.

Nu har jag inte träffat mer än 5-10st så de är kanske inte tillräckligt många för att få en rätt bild av rasen.
Jag har även hört desamma av andra hundmänniskor, dock bara Kelpiefolk. Då har dom iofs jämnfört Cattledogen med Kelpien och då blir de inte riktigt rättvist. Alla vet ju att Kelpien är bäst :angel:;)
Näe, skämt och sido, Kelpien och Cattledogen är ju inte samma ras, har inte samma egenskaper, även om de verkar som att vissa Kelpie-folk tror det.
Som att Cattledogen skulle vara en benämning på dåliga Kelpies :crazy:
De beror ju helt på vad man vill ha hos hunden :)

Senast ändrad av en moderator:

*puttar*

De av mina arbetskompisar jag pratat med hittills säger nej, AC är för skarpa för att vara trevliga (och fula ;), som om jag bryr mig vad de tycker).

Andra rasförslag??

Inte alla AC är skarpa. Jag har träffat både hane och tik som varit godmodigheten själva. Gå in på rasklubbens hemsida så hittar du uppfödare du kan kontakta. Ifråga om skärpa kan du på MH kolla vad föräldrarna går för.

*puttar*

De av mina arbetskompisar jag pratat med hittills säger nej, AC är för skarpa för att vara trevliga (och fula ;), som om jag bryr mig vad de tycker).

Andra rasförslag??

Kelpie är ju trevliga :angel:
Borderterrier (en personlig favorit), Dansk-svensk gårdshund, PON eller pudel (kortklippta om man vill ha lättskött päls), ngn typ av spaniel?

En av mina kompisar har en nu 2½ årig AC. Hon har jobbat MYCKET med henne och först nu börjar det bli "hund" av henne.

Min vän har dock inte sin AC till vallning och har haft myckt problem med att få henne att inte valla (fullt förståligt).

Jag tycker att den ACn är en trevlig, aktivitetskrävande hund. Hon är fin i psyket och jag har inga problem att ha mina barn med inne hos dem, hon är jättesnäll med dem. Hon är dock rätt "hård" och inte särsklit lättfostrad. Min vän har många hundar och ACn har bestämt dig för att det är hon som bestämmer vilket har lett till en del riktiga fighter. Hon har en antagonist, en engelsk staffe hane, som hon itne kan vara med alls, de ryker ihop och slåss på liv och död. Det är ALLTID ACn som börjar.

I stort sett alla tror att det är en blandras, de ser ut som det, men kan ju vara riktigt snygga ändå.

Jag tycker dock att det är en ras som kräver väldigt mycket, både psykiskt och fysisk motion. Som det verkar så är det även rätt hårda hundar med stark vallinstinkt som gärna bli nafsiga. Ingen ras jag skulle välja till mig själv, men smaken är som baken!Jenny

Det är en skarp hund och igen hund man ska välja om man inte är en ledartyp för då kan hunden ta över.

vi har en AC på 6 år och trevligare hund går inte att hitta,
hon är fantastisk med barnen, har ett tålamod som heter duga, och hon hjälper mig med att valla fåren, ta in hästarna etc.
Hon är en underbar vakthund som vaktar gården,
Visst kan jag tycka att AC är lite reserverade mot främlingar, men de är ju ändå en del vakthund.

Taget från Svenska Australian Cattledog Klubben:

Den australiska boskapshunden, Australisk Cattledog, skapades som ras omkring 1840 därför att man behövde hundar som kunde hantera de vilda eller halvvilda boskapshjordarna.
En storuppfödare av boskap, T S Hall, korsade sina släthåriga blue merle collies med dingo, den australiska vildhunden. Han fick fram hårdföra hundar som tålde ansträngning och hetta och som hade dingons sätt att arbeta tyst. De var s.k. heelers, som vallade genom att bita boskapen i bakbenen.
De små dingoliknande, blå hundarna fick rykte om sig att vara oöverträffade som vakt- och vallhundar.
Den första officiella standarden godkändes 1903.

Du har ju kämpat lite med din senaste hund (eller hur?) så lite kött på benen tror jag att du fått vad gäller att jobba med hund! Fortsätt kolla på AC! Kika på du så kommer du nog fram till ett svar :D

En Australian Cattle dog är en skarp vallhund som kräver mycket både psykiskt och fysiskt samt en stark ledarroll. Tänker du valla?
Jag skulle personligen inte rekomendera rasen om man inte ska valla, då den är avlad att göra det precis som Bc'n. Har sett alltför många exemplar då hundarna har tagit ut vallningen på småbarn och andra djur.

Vi har själv en Australian Cattle dog, han älskar att valla, men han är skarp, bara man vet vad det är man har i kopplet så.:)

Du har ju kämpat lite med din senaste hund (eller hur?) så lite kött på benen tror jag att du fått vad gäller att jobba med hund! Fortsätt kolla på AC! Kika på du så kommer du nog fram till ett svar :D

Jo, det stämmer ju rätt så bra det.
En liten fegis har jag i mitt koppel, som nu fungerar hyffsat i vardagen ändå.

I och med att vi var tvungna att låta vår gammellabbe somna in för snart 1 månad sedan så har jag känt att det nästa gång blir en labbe igen.
Känns som man får mycket mer "gratis" då.
Fast man vet aldrig vilka tankar man får igen i framtiden om raser.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit... 2
Svar
34
· Visningar
3 384
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 218
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på... 2 3
Svar
57
· Visningar
6 082
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 525
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka