Australiensk stocksadel

Lycanthrope

Trådstartare
Passar de något svängda ryggar? Eller är de helt raka?

Har hittat en på ebay som jag är lite sugen på nämligen. :angel:

Sv: Australiensk stocksadel

Hmm, det beror nog väldigt mycket på vilken slags stocksadel det är. Finns ju liksom med alla andra sadlar olika märken, som också är lite olika i modellerna. Man får nästan prova och se. Dock så tror jag inte att en stocksadel normalt passar så bra på en väldigt svängd rygg, men det är som sagt vad jag tror. Jag har en stocksadel till min bruksnordsvensk. Köpte den begagnad på Tradera, den är av märket Stock Rider och är en av de billigare varianterna. Min dam har en lång och rak rygg och jag tycker att stocksadeln ligger bra på henne. Det jag kan säga om min stocksadel i alla fall är att den har väldigt "grund" kanal eller vad man ska säga, den är inte speciellt upphöjd. Kan säkert trycka på ryggraden på en häst med smal och hög rygg. Tror det är viktigt att man inte har för vid bom.
Det är en lång sadel med stora, långa bossor. Så en väldigt kortryggad häst blir det nog inte bra på. Kan till exempel inte ha den på vår haflinger, som för övrigt inte kunde ha en westernsadel heller.

Senast ändrad av en moderator:

Det här svaret fick jag från en butik som säljer stocksadlar: "Stocksadlar är ofta högt skurna fram och rundade baktill, vilket gör att de passar bäst till hästar som är breda, med en något markerad manke och en lätt lutad rygg, dvs ryggen får inte vara för rak"

Hopppar in i tråden här med en annan fråga om stocksadlar:
Är de tillåtna att tävla western i?

Lina

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: warg
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: Fibusen
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
249
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka