Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Det känns som att du redan nu har bestämt dig för att du INTE tycker om henne. Efter denna KORTA TID? Ursäkta att jag låter så häpen men kan inget annat göra. Visst att man kan köpa en hund av särskilda skäl/ mål, men din syn på ditt hundägande verkar väldigt mycket mer än så. Efter denna tid borde man inte ens "ha något att klaga på". Det ska väl bara vara trygghet, mys, gos, rastningar, mat osv. Du har nog omedvetet stressat din valp.... Som flera andra nämnt så kan stress ty sig på udda vis! Även om du är så hundvan, dina föräldrar, osvosv, så kanske ni aldrig stött på denna typ? Hon kanske är en på 100? En på 1000?? Individer finns det gott om! Men jag tycker eftersom din inställning är sådan att du slår ifrån dig av en hel del av det som skrivs så ogillar du ju verkligen vovven. Då bör du nog låta henne flytta tillbaka. Hon kommer bli stressad av det ja, men, då kommer hon säkert till någon där hon får passa in. Man borde veta att ett hundköp inte alltid blir som man tänkt sig. Och som sagt efter denna abnormt korta tid du gett henne så borde du inte ens märkt av denna känsla i dig själv ännu. Jag är en eldsjäl för djur, jag har kämpat så med individer, så kan inte tycka annat än att det låter så mekaniskt, ditt hundköp. Var tog kärleken vägen? :/ Men som sagt, ogillar du henne så mycket redan så låt henne gå tillbaka. Bättre hon hamnar hos någon som uppskattar hennes sidor! (seriöst menat, INTE illa menat)
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Jag tycker nog snarare att TS är realist. Har man lagt X antal tusen på en individ man vill satsa på och det inte verkar riktigt 100 är det väl smart att fundera redan från start.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Jag har en Sch/BC blandning som har varit en farbror i hela sitt liv :love: ( är drygt 13 år nu) ...jätteduktig på BHK och kunde redan allt innan jag lärde honom...fast han varit boll o pinntokig var det ingen jag kunde locka med honom när vi tränade, det enda han ville göra var tydligen ...att göra RÄTT..det var det enda han brydde sig om.

Ganska skönt att ha en sån stabil jycke :) ...
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Ja tycker som de flesta att hittar man inte rätt hund så bör man söka vidare. Men samtidigt tycker jag om utmaningar och man kan ALDRIG hitta DEN PERFEKTA hunden, alla har sina bättre och sämre sidor. Min hund Ilos "brister" ser jag som mina utmaningar. För visst fan känns det skönt när man lyckas! :)

Jag hade nog gett saken mer än en vecka. Jag trodde i början att ilo inte alls tyckte om mig som sin speciella matte, utan hade lika väl kunnat gå med främlingen på gatan då han var så ointresserad i mig i början och hälsade glatt på alla andra som hälsade på men inte tråkiga matte. Nu för tiden är det jag som är nummer 1 :love:
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

KL:

Jag hade gett valpen ett par veckor till och är situationen densamma då så hade jag övervägt att lämna tillbaka den. Att ha hund ska vara rolig och det finns inget värre än att sitta med en hund som inte räcker till för det man vill göra.

Du skriver att hon gillar att kampa? Skaffa två exakt likadana leksaker och kampa med den ena. När du sedan släpper och låter henne "vinna" halar du snabbt fram den andra och börja leka med den. Förhoppningsvis släpper hon då "sin" leksak och tar din istället. Byt sedan igen osv. Här har du grunden till att få hunden att söka sig till dig istället för att gå iväg med sitt "byte".

Lycka till!
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Jag tycker nog snarare att TS är realist. Har man lagt X antal tusen på en individ man vill satsa på och det inte verkar riktigt 100 är det väl smart att fundera redan från start.

Ditto! Hade det varit jag hade jag nog redan kontaktat uppfodaren. Om man vet vad man vill med sitt hundagande kan inte en hund som verkar som raka motsatsen funka i langden, oavsett hur lang tid man ger den. Den maste ha vissa compatibla egenskaper for att det ska fungera att jobba vidare.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Blippi, jag lägger fram allt väldigt krasst här. Det är såhär det är. Och ja, jag är besviken men nej, jag tycker inte illa om själva hunden det gör jag inte. Som jag skrev tidigare tänker jag nog behålla henne tills hon blir ett år och där se om det blivit ändring med tid och träning. Enda jag sagt är att jag haft henne i 1 1/2 v.

Det här är hela min fritid så jag håller med om att det kanske låter "mekaniskt" men jag vill ha en hund som vill det jag vill. Och jag varken vill eller har råd att ha hundar som "soffhundar" som jag inte kan, förlåt ordvalet, nyttja. Kärleken finns där, jag lovar, men det funkar inte så med studentekonomi.

Varför jag inte riktigt tar åt mig av träningstipsen är för att det var inte det jag frågade efter från början, fastän de flesta är hjälpsamma nog att dela med sig. Jag tänker över allt även om jag inte svarar varenda en med specifika svar! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Jag tycker det är skitbra att du är realtistisk! Jag är lite likadan som du, att jag lätt ser min hund för vad den FAKTISKT är och inte någon lullig drömbild där jag höjer min hund till skyarna. Folk överlag har svårt för detta. Men jag tycker det är skitbra att du funderar kring detta, annars kan man ju inte lösa bekymret.

Jag kan trösta dig lite med att min tik var totalt ointresserad av mig som valp, var inte särskilt godisglad (däremot leksaker funkade bra...) och väldans självständig. Vi har idag en jättebra relation, verkligen super, och jag skulle aldrig byta henne mot allt i världen, däremot har vi jobbat stenhårt för att komma hit! Du är medveten om problemet och kommer göra ditt bästa för att lösa det = super! Och löser det sig inte så kan man alltid omplacera... eller köpa en hund till om man har råd med det.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Ja, många som inte vill se brister hos sin hund. Jag var upp till klubben idag och fram kom en tjej som hade schäfer och berättade att hon hade haft en del BCs förut och när jag berättade om mina bekymmer fnös hon och sade att alla hennes hade varit precis som min och att det inte är något att oroa sig för. Det kommer med tiden! Så jag hoppas verkligen det nu då, då hon skulle kunna vara så stabil att hon håller för brukset! :) Vi får jobba på!
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Men herregud lugna ner dig! Ge valpen lite tid att landa. Jag tycker att du verkar ha mkt stora krav på valpen.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Men herregud vad du far ut då!
Har du läst hela tråden?

Jag tycker att du verkar ha mkt lite kött på benen.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Det kommer med tiden!

Så sa min uppfödare också när jag pratade med henne när min kelpievalp var 9 veckor och jag funderade lite i samma banor som dig. Och hittills har hon haft rätt :laugh: men det tog några veckor till innan det "vände"och matte blev intressantare än att upptäcka världen.

Ge valpen lite tid och jobba med lek och prova olika godisar utan att "trycka" i valpen. Frystorkad vom är väldigt gott enligt min ganska kräsna valp.

När min valp var 9 veckor så drog han i väg på äventyr (undersöka buskar eller hälsa på andra människor var mycket roligare än matte) när han var lös på gräsmattan, nu är han snart 6 månader och kommer för det mesta och sätter sig i mitt knä eller ligger precis bredvid när vi tar en paus i leken/träningen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir INTE klok någonstans. Nu vänder jag mig hitåt och kollar av eftersom här finns det fler åsikter än om man frågar en...
Svar
7
· Visningar
1 545
Senast: muppia
·
Övr. Hund X]En lättare border tik ganska liten växer sig inte så jätte stor. Som en mellan pudel i storlek. X]En lägenhet ej mitt i stan men...
Svar
14
· Visningar
1 684
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp