Automatiskt helljus?

Största problemet jag upplevde är att det automatiska helljuset VÄGRAR att vara på i under 50km/h. Vilket är ett problem när man kör mycket på grusväg. Det bländade heller inte av för tex cyklister, gångtrafikanter eller hästekipage.

Så jag stängde av det illa kvickt jag med.
En del bilar har det där helvetespåfundet. De äldre av vår Yaris på jobbet är sånna. Helt sjukt och det gick inte att koppla ur.
Vi kör ca 70% på små smala grusvägar (hemtjänst) och heljus behövs verkligen. Men dessa bilar håller som tur är på att bytas ut och de nya modellerna har inte så.
 
Jag tycker att allt som går att automatisera i bilen ska vara automatiserat. Hålla på och pilla med ljuset är ett klart överskattat nöje. Toyotan som var min första bil med automatiskt helljus funkade så där. Det var nog mer "automatiskt". Den hade så stor felprocent att det inte gick att använda. Men på bilarna sen dess är det närmare 100 och betydligt bättre än vad jag kan göra själv. Den nuvarande bilen sätter ofta på helljuset i fler situationer än vad jag hade gjort själv. T ex på mörka gator som @hastflicka beskriver.
 
Tycker det funkar toppen på min bil! Enda minuset är på en väg där jag ofta åker som bilen inte tycker helljus behövs (är en upplyst cykelbana intill), och jag vet inte hur jag kör över bilen för att få på det manuellt😅
 
Med bilen som har automatiskt helljus blir jag irriterad att det tar så lång tid innan den slår på ljuset igen. När jag sköter ljuset, slår jag på när jag passerar den andra bilens förare. Bilen slår på långt efter att bilarna har passerat varandra.
 
En del bilar har det där helvetespåfundet. De äldre av vår Yaris på jobbet är sånna. Helt sjukt och det gick inte att koppla ur.
Vi kör ca 70% på små smala grusvägar (hemtjänst) och heljus behövs verkligen. Men dessa bilar håller som tur är på att bytas ut och de nya modellerna har inte så.

Detta var faktist en Yaris. Kan det vara så att Toyotas variant helt enkelt är 'sämre' utifrån hur trafiken i Sverige ser ut?
 
Min Audi funkar det sådär på men har märkt att det är när det är 2-1 bilväg som har vajerräcke i mitten den får problem. I övrigt funkar den fint.
 
Med bilen som har automatiskt helljus blir jag irriterad att det tar så lång tid innan den slår på ljuset igen. När jag sköter ljuset, slår jag på när jag passerar den andra bilens förare. Bilen slår på långt efter att bilarna har passerat varandra.
I min Toyota är det så.
 
Det håller jag inte med om. Väldigt individuellt skulle jag säga. Jag har inte jätteproblem med de med automatiskt helljus, mer problem med dagens otroligt starka halvljus!
På körskolan lär de ut att man ska blända av mot mötande när bilarna är i samma höjd mot varandra och mötande kan se dina ljus. Just för risken av att blända mötande.

Självklart blir inte ALLA bländade men väldigt många. Tillräckligt för att Trafikverket verkar anse att det är farligt och väljer att lära ut hur man bör använda helljus.

(Har gått handledarkurs och hjälp sonen med körkortet sista året och då lärs detta ut)
 
På körskolan lär de ut att man ska blända av mot mötande när bilarna är i samma höjd mot varandra och mötande kan se dina ljus. Just för risken av att blända mötande.

Självklart blir inte ALLA bländade men väldigt många. Tillräckligt för att Trafikverket verkar anse att det är farligt och väljer att lära ut hur man bör använda helljus.

(Har gått handledarkurs och hjälp sonen med körkortet sista året och då lärs detta ut)

Så här sägs det på vissa ställen
Screenshot_20240216_103612_Samsung Internet.jpg
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 818
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 424
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 546
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp