Bukefalos 28 år!

Automatiskt helljus?

Det håller jag med om. Vi har extraljus på taket på bussarna, så jag bländar av så tidigt jag kan.

Bussar och lastbilar brukar vara de som bländar av i tid häromkring. Dock har många av lastbilarna så starka halvljus att jag, som sitter väldigt lågt i min lilla bil, blir bländad ändå. :down:

Resonemanget "blända av när du nästan blir bländad av den du möter" förutsätter ju att man har lika starka ljus och sitter på samma höjd. Jag har svaga helljus mot vägbanan (vilket inte bekymrar mig på något annat sätt, det är diket jag behöver se brett) och sitter som sagt lågt. När jag körde SUV med tuffa helljus hade jag sällan samma problem.

Det känns rätt surt att fundera på att bekosta extraljus enbart för att själv slippa bli bländad...?
 
Exakt samma våglängd? Det handlar om när ljuskäglorna möts, vilket de gör oavsett vilken våglängd man är på.
Nej så är det inte utan precis som jag tidigare skrivit så är det när bilarna är i samma nivå.
Om dina ljuskäglor pekar uppåt i upoförsbacke eller neråt så träffar de inte mötande i ögonen eller hur?
 
Bussar och lastbilar brukar vara de som bländar av i tid häromkring. Dock har många av lastbilarna så starka halvljus att jag, som sitter väldigt lågt i min lilla bil, blir bländad ändå. :down:

Resonemanget "blända av när du nästan blir bländad av den du möter" förutsätter ju att man har lika starka ljus och sitter på samma höjd. Jag har svaga helljus mot vägbanan (vilket inte bekymrar mig på något annat sätt, det är diket jag behöver se brett) och sitter som sagt lågt. När jag körde SUV med tuffa helljus hade jag sällan samma problem.

Det känns rätt surt att fundera på att bekosta extraljus enbart för att själv slippa bli bländad...?

Jag har märkt på våra nya bussar att bilister anser sig bländade och ljustutar. Men även vanliga bilar har, enligt mig, för starka halvljus idag. Jag får titta åt sidan nästan varje möte när det är mörlt, framförallt på kuperade vägar.
 
Varför raljera och få en dryg ton?

Som jag skriver. Allt är inte lagstiftat i tafiken det betyder inte att det är lämpligt.
Nu lär tafikskolor ut en sak 2024 som de kanske inte gjorde för 10 år sen-då var det kanske andra bud.
Man kan ju uppdatera sig och tänka om.
Det var så jag fick lära mig för 20 år sedan också.
 
Intressant förövrigt att körkortsteorin lär ut nått som inte stämmer överens med det automatiska helljuset.
Fast vi har ju redan konstaterat att det automatiska helljuset fungerar ganska olika på olika bilmodeller, mitt kan man dessutom trimma in inkopplingstid på manuellt.
 
Hur fungerar det automatiska helljuset när man kör bakom andra bilar? Det kommer jag inte ihop hur det fungerade. Jag tycker alltid det är svårt att veta när man kan sätta på helljuset när det är bilar en bit framför.
 
Fast vi har ju redan konstaterat att det automatiska helljuset fungerar ganska olika på olika bilmodeller, mitt kan man dessutom trimma in inkopplingstid på manuellt.

Det är fortfarande väldigt många som klagar på det automatiska helljuset, att det bländar av sent. Diskussioner pågår ju om detta även på andra ställen.
 
Hur fungerar det automatiska helljuset när man kör bakom andra bilar? Det kommer jag inte ihop hur det fungerade. Jag tycker alltid det är svårt att veta när man kan sätta på helljuset när det är bilar en bit framför.
Det ser även det röda ljuset och släcker helljuset.
 
Det är fortfarande väldigt många som klagar på det automatiska helljuset, att det bländar av sent. Diskussioner pågår ju om detta även på andra ställen.
Min poäng var att det automatiska helljuset inte är en homogen funktion över bilmodeller och märken. Så uppenbart är den inte intrimmad efter svenska regler på alla märken som finns i Sverige.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 845
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 955
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 436
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 551
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp