Bukefalos 28 år!

Av ren slöhet frågar jag Er?

K

KaZa

:D :D Jag är hemma en snabbis på lunchen och kastar i mig mat. Har precis varit ute med hunden i nästan en timme. Hon har ju bäbisar och ligger hemma själv i 4 timmar medans jag jobbar.

En tik får ju inte tävla efter det 30:e dygnet in på dräktigheten. Men hur långt efter måste man vänta?

Någon som kan det så där i huvudet?
 
Ojj.. Nä inte i huvudet... 8 veckor +... ett par veckor till... *smart svar* hä hä!
 
Det är 75 dagar som gäller efter valpning innan man får tävla.

Men hur törs du lämna en digivande tik ensammen i fyra timmar??? Hört talas om eklampsi som tyvärr inte är alltför ovanligt? En tik med kalkchock kan dö på en halvtimma....
 
Tja, självklart så skulle jag gärna vara hemma! Men jag kan inte sluta jobba helt under dessa 2 månader. Jag eller min sambo turades om att vara hemma med henne första veckan. Nu den sista 1 ½ veckan har hon varit ensam i 4 h.

Risker finns och visst kan hon ha otur att hon blir sjuk. Men å andra sidan så kan hon även bli överkörd när vi går över vägen för att gå promenad i skogen eller halka och bryta nacken. Det är en omöjlighet att sitta och vaka på tik och valpar 24 h dygnet runt!

Hur tror du en kennel gör när de har valpar. Struntar i sina andra vuxna hundar? Inte ens de är hemma med tik/valp 24 h per dygn. De andra hundarna måste ut på sina promenader och själva måste de väl åka och handla mat till sig själva.

Har man sådan maximal otur så får man bara tyvärr leva med den stora sorgen. Man kan inte sitta som en hök. Tyvärr!
 
Svar JA; man vakar normalt sett som en hök över tik och valpar. Både med tanke på klämrisken och eklamspi. Jag har själv kennel och vakar över tiken i princip 24 timmar om dygnet så länge hon diar valparna. Mina uppfödarkollegor gör det likaså. Kan man inte vara hemma med tik och valpar kanske man ska överväga om man ens kan ta valpar på tiken just då...

Att jämföra eklampsi med att halka och bryta nacken är bara fånigt! Man behöver inte ha MAXIMAL otur för att tiken ska drabbas av eklampsi. Det drabbar fler än så. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om min tik dog bara för att jag lämnade henne ensam :crazy:
 
Jag tycker inte att du är oansvarig.
Sover inte uppfödare?
 
man vakar normalt sett som en hök över tik och valpar. Både med tanke på klämrisken och eklamspi.

Nu vet jag inte hur dina tikar är, men jag anser att om en tik är så "dum" att hon lägger sig på sina valpar så ska hon inte vara i avel! Hör eller känner inte tiken att hon ligger på en valp så är det något som inte stämmer hos tiken. :smirk:

Jag har själv kennel och vakar över tiken i princip 24 timmar om dygnet så länge hon diar valparna.
Hur många kullar tar Du per år? "Min" uppfödare tar 3 kullar per år. Detta innebär att hon ska isolera sig i ungefär 6 månader om året. Om hon nu inte råkar ha två tikar som valpar samtidigt. :) Då behöver hon bara sitta vid valplådan i 4 månader.

Hur löser Du din dag när du har valpar? Om Du så lämnar Din hund i 30 min eller i 4 h så är det ju en liten chans att hunden är död när du kommer hem.

Min tik kommer ur en linje som faktiskt aldrig har drabbats av detta. "Min" uppfödare har aldrig drabbats av detta någon gång och hon är nu inne på sitt 30:e år.

Eklampsi drabbar oftas dvärgraser och jag har en stor hund, visst det utesluter inte riskerna. Något som också kan utlösa eklampsi är om hunden varit stressad vid valpningen eller under den första tiden. Min tik har varken innan valpning eller efter visat någon som helst symptom på stress eller oro.

Min tik äter foder som är just för digivande tikar och där ingår det b.l.a benmjöl som är viktigt att de får i sig för att minska risken för en ev. emklampsi.

Att jämföra eklampsi med att halka och bryta nacken är bara fånigt! Man behöver inte ha MAXIMAL otur för att tiken ska drabbas av eklampsi. Det drabbar fler än så. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om min tik dog bara för att jag lämnade henne ensam
Visst är jämförelsen lite fånig, men så sann så. Risker finns överallt.
 
Nja, dom uppfödare jag känner har inget heltidsjobb utan är hemma med hundarna i princip jämt eller får avslösning av sin sambo/kennelflickor osv. Har faktiskt aldrig träffat en uppfödare som jobbat samtidigt som tiken haft valpar (?). Själv har jag varit ledig två månader när vi har haft valpar med en sambo som avlöser när man behöver åka iväg på annat. Inte så svårt egentligen. Skulle aldrig satsa på t ex tre kullar om året om jag inte hade rätt förutsättningar för det (dvs vara hemma). Skulle absolut inte kunna sitta på jobbet och få någon ro i kroppen när tiken ligger hemma med valpar. Men med inställningen "har man sån otur får man väl leva med sorgen" inser jag att vi tänker helt olika...
 
Skulle aldrig satsa på t ex tre kullar om året om jag inte hade rätt förutsättningar för det (dvs vara hemma).

Ja, nu jobbar just "min" uppfödare hemma. Men som många andra uppfödare så har hon fler hundar som även de behöver få komma ut och promenera.


Har Du bara en tik i Din kennel?
 
Vi lämnar inte tiken ensam med valparna dom första 2 veckorna. Möjligtvis vid små tillfällen då man går ut i köket eller annat hemma i lägenheten..

Nu har förvisso aldrig någon av våra tikar exempelvis klämt en valp men risken finns alltid. Och ja, hur bra tiken än är för avel kan olyckor ske, speciellt om valparna är ganska många.

Min låtsasmamma lämnar dock sina valpar + tiken ensamma hemma, inte fulla arbetsdagar dock. Sist valpkullen hon hade var det dock en tik som inte hade några moderskänslor alls och höll på att klämma ihjäl valparna flera gånger så där fick en vaka dygnet runt så länge som hon diade dom..

Min uppfödare turas om med sin sambo när dom har valpar. Den ene har eget företag så det är oftast han som är hemma med valparna (Främst för att dom behöver mat 3 ggr/dag), men behöver han göra något så går den andre ner på tid på jobbet eller tar ledigt helt.
Nu har dom byggt om en ladugård till hundstall just för att kunna lämna sina hundar hemma lite längre så att dom kan jobba mer och få mer pengar. Det kostar att ha många Grandisar, uppvärmd ladugård, hus etc :p

Dom flesta uppfödare jag känner är dock hemma med sina valpar minst den 1:a månaden, för att sen kunna ta ut tiken därifrån om dom ska iväg, eftersom dom då äter fast föda.
 
Men som många andra uppfödare så har hon fler hundar som även de behöver få komma ut och promenera.
Har Du bara en tik i Din kennel?

Enkelt: man rastar alla hundar på samma gång! Den digivande tiken måste ju också ut på kisserundor. Övrig aktivering (t ex åka iväg till brukshundklubben) sker när man är två hemma och kan avlösa varandra. Jag tycker faktiskt inte det varit speciellt krångligt med att passa tik och valpar. Det gäller ju bara några få veckor och är det minsta man kan göra för sin tik... Vi tar högst en kull om året för att kunna ta hand om kullen på bästa sätt samt hinna med att följa upp alla valpar och valpköpare.
 
Vi lämnar inte tiken ensam med valparna dom första 2 veckorna. Möjligtvis vid små tillfällen då man går ut i köket eller annat hemma i lägenheten

Så du menar att Ni sitter i valprummet 24 h per dygn i 2 veckor? :smirk:

Varför bara de första 2 veckorna? Det är i vecka 2-3 som den största chansen är att tiken får kalkbrist.


Jag har tänkt jobba 3½ h/dag denna vecka ut och även nästa, då är valparna 3 veckor och 3 dagar. Sen ska jag vara hemma för att kunna mata valparna som börjar äta fast föda och för att de ska få möjlighet att upptäcka världen = lght
 
Vi tar högst en kull om året för att kunna ta hand om kullen på bästa sätt samt hinna med att följa upp alla valpar och valpköpare.

Har man tillräckligt stort intresse så lovar jag dig att man hinner med. Min uppfödare vet var hennes hundar befinner sig och hur det går för dem. Själv har jag haft kontakt med henne i 3 år ända sedan jag fick hem min skrutt.

Hon följer med på MH och hjälper alla köpare som vill att ställa ut. Man får ringa om hjälp när som helst på dygnet och hon kan hund! Hon har en valpköpare som väntat i över 2 år på att hon ska få ett långhår i någon av sina kullar. Hon har en tjej som tävlar i brukseliten som precis köpt sin 5:e hund från henne.
 
Efter ett par kullar så har man lite mer avslappnad inställning till det hela :smirk: Vi har fött upp nästan 150 hundar och det har gått aldeles utmärkt att jobba deltid samtidigt som valpkullarna. Den första veckan är ju den som är mest kritisk om man har svaga valpar. Så lite beroende på tik och vapar hur snabbt man kan börja lämna de.

Att tiken lämnar livsdugliga valpar och har gott om mjölk från början är något som fler borde ta fasta på. Gäller speciellt småhundar (??) Har ni med stora raser problem med det? Tikar med svaga valpar och lite mjölk borde man kanske fundera på att ta ur avel. Sådant går i arv. Vi har till och med gått så långt att behöver valpen allt för mycket stödmatning dygnet runt så gör vi inte det utan tar bort den. De valparna verkar ha en tendens att få andra fel som vuxna :(

En av våra "bästa" tikar skulle man i princip kunna sätta sig brevid och bara titta på från det hon börjar valpa tills det att valparna börjar utfodras med fast föda. Hon fixar allt själv! Otroligt roligt att vara med om... När hennes första kull kom trodde vi att det var nått fel på de för de var så tjocka. Liksom vätskefyllda, men det visade sig sen att de helt enkelt föddes med ett ovanligt gott "hull". (Om man nu kan prata om hull på valpar... :smirk:)
 
Ja, min tik fick ju sin första kull och jag har heller inte behövt lyfta ett finger. Hon skötte hela valpningen själv, med övervakande av mig och "min" uppfödare. Födde, tvätta bäbisar och tvätta rent i bädden. Skötte allt galant! :love: Bäbbarna var stora och rejäla från start och kutade till spenen de första de gjorde när de kom ut. :D

Det är fascinerande att se att både förstagångs tik och valp vet exakt hur de ska bete sig. :)
 
En kennel som jag var på i början av 90-talet hade som princip att ALDRIG hjälpa tiken vid valpning. Tiken fick vara inne i vardagsrummet men de hjälpte inte till. De ansåg att tiken skulle klara det själv annars ville de inte avla mer på henne eller hennes avkommor... Samma medm mentaliteten, stämde den inte till 100% så avlades det INTE på de hundarna oavsett hur mycket de vann i utst.ringen. Jag har f.ö. aldrig träffat hundar med bättre mentalitet av den resen...

Där skulle ju folk här på Buke fått dåndimpen ;) När valparna var ca 4 veckor så bodde de på nätterna i ett hundhus och på dagarna så släpptes de ut med tiken i en stor rasthage. Inte var det ngn 24 h övervakning av de valparna inte!
 
Nja, valparna bor i mammas sovrum tills dom kan gå ordentligt så mamma väljer att titta på TV där, och äta sin mat därinne etc. Eller så följer tiken med ut därifrån om man ska göra något..

Under vecka 2-3 så lämnar tiken valparna oftare och lite längre stunder så då är man inte med om hela tiden.

När valparna är små och mamma behöver göra något så brukar jag lägga mig därinne och glo på TV eller något sådant.. Dom sover ju nästan hela tiden då, så behöver jag också göra något i någon annan del av lägenheten tar jag helt enkelt med mig tiken ut :smirk:

Min uppfödare har haft över 45 kullar men tycker ändå inte att man ska lämna tiken med valparna själva särskilt länge eller mycket, och där kan man ju inte skylla på att han inte har fått in vanan :smirk:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 941
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 489
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 246
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp