Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

* KL*

På tal om spöförbud.......

En lärling på Bergsåkers travbana i torsdags rappade till hästen med full krafft, & sedan fotade till den i baken. Vad kallar man sådant? Ska kuskarna verkligen få ha spö efter det här?

Finns att läsa på:

http://www.tidningenridsport.se/

"Lärling sparkade och piskade häst"
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Fast återigen - i trav, galopp, dressyr, hoppning och fälttävlan har domaren koll på ekipagen hela tiden, och kan dela ut lämpliga straff till de som missbrukar spö eller sporrar. I distansridning kan man ju rida timtal utan att se en levande själ...

Hurvida det är bra eller dåligt med ett spöförbud kan jag inte uttala mig om, eftersom jag själv aldrig använder spö när jag rider ut, och således har lite svårt att sätta mig in i situationen.
Däremot har jag spö när jag hoppar. Hellre att jag måste peta till hästen med spöt, än att vi landar på en bakbom när vi kommer långt in på en oxer eller kombination.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Det är rent fördjävligt att sparka och slå sin häst på det sättet!!! Inte helt ovanligt heller inom travvärlden.. Jag fick berättat för mig av en nu pensionerad proffskusk att de hade söm i hälen på skon, de kickade till hästen med foten vilket medförde att sömmen stack pållen i skinkan!!! Han slutade använda söm när han "lyckades" träffa att kärl så att det började blöda kraftigt!!!! Det finns många hästar ute i stallen som får rejält med stryk oavsett gren de håller på med! Det är ju det som är problemet och inte spöt i sig!! Rötäggen måste man komma åt på annat sätt!/ fler sätt!!!

Även om det finns domare så borde spöföbudet gälla överallt, inte enbart inom distansen! Det borde väl kunna uppstå en situation under tävlingens gång som skulle kunna få en distanshäst att behöva drivning på samma sätt som man ber en häst länga sig ngt eller trampa undan.. etc...
Vilka grymma sätt finns inom distansen som kan liknas med detta och med bla barrering!
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag skrev väl inte att det är försvarbart på något vis att behandla sin häst på ett sånt sätt som lärlingen gjorde. Jag skrev bara att han kommer få sitt straff, eftersom han hade domarens ögon på sig. Hade han ridit distans hade han kunnat spöa upp hästen osedd och således ostraffad.
Barrering är förbjudet, men förekommer såklart, antagligen i betydligt större utsträckning än man vill tro. Men vad folk gör hemma i stugorna är ju svårt att komma åt.
Det är fortfarande inte förbjudet att träna distans med spö, och det tycker jag inte det ska vara heller.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Camilla_H skrev:
Vad tror du andra grenutövar tänker om att vi behöver spö på en distansritt?
Huvudet på spiken :idea:
Där har vi nog den egentliga anledningen till spöförbudet!
Vad ska andra tänka om vår sport där vi låter hästarna springa mil efter mil, och dessutom sitter och driver dem med spö...
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Helt absurt att tro att man använder spö för att DRIVA hästen med!!! 99% använder väl ändå INTE spö av den anledningen.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Någon fullständig kontroll har inte domarna i andra grenar. Jag har sett klart otillåtet bruk av spö och sporrar vid hopptävlingar tex.
Domarna har koll på banan men inte alltid på framhoppning och tävlingsområdet i övrigt.
Men visst har domarna bättre koll i andra grenar än i distans.
Det finns dock en annan viktig skillnad som kompenserar domarnas sämre överblick och det är veterinärerna som har mycket bättre koll på distanshästar än på hästar i andra grenar.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

vad trött jag blir på allt sitsnack !
under mina år på travbanorna (16) har jag faktiskt inte sett något sådant utan hört mest skrönor från andra som inte är insatta i travet:mad:
/Cetzy som hänvisar till fördomstråden på gnägg !
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag vet inte om du syftade till mitt tidigare inlägg eller ngt då läst på gnägg??? Tyvärr är det jag skrev helt sant då kusken ifråga var aktiv i stallet intill och han demonsterade för mig hur han gjorde( han satt alltså i en sulky).. Det var dock inte en kusk i Stig H:s kaliber!!!:love:
Det finns mkt gott folk inom travet men även en hel del rötägg likt det finns i andra grenar!!! TRor inte att TV4:as kameror ljuger??? eller?
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

:rofl: :rofl: :rofl: läste tråden du hänvisade till cetzy, riktigt bra faktiskt!!!
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Galadriel skrev:
Jag skrev väl inte att det är försvarbart på något vis att behandla sin häst på ett sånt sätt som lärlingen gjorde. Jag skrev bara att han kommer få sitt straff, eftersom han hade domarens ögon på sig. Hade han ridit distans hade han kunnat spöa upp hästen osedd och således ostraffad.
Barrering är förbjudet, men förekommer såklart, antagligen i betydligt större utsträckning än man vill tro. Men vad folk gör hemma i stugorna är ju svårt att komma åt.
Det är fortfarande inte förbjudet att träna distans med spö, och det tycker jag inte det ska vara heller.

Jag menade inte att du försvarade det...jag syftar enbart på att det är så trist att dessa metoder finns...(jag vet att barrering är förbjudet.)..inom ALLA grenar...
Det är ju som sagt folket det är fel på och inte spö/pisk/sporrar om man nu använder det "rätt"...
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Tycker att detta förbund är fel,för det första har alla som tävlar ett grönt kort vilket innebär att man genomgått en kurs för att få tävla.

För det andra kan jag tycka att distansen är den mest övervakade ridgrenen, domare, funktionärer, hinknissar, andra ekipage och publik kan vara precis var som helst längs banan. Och personligen kan jag tycka att det är allas skyldighet att "slå larm" om otillåten ridning förekommit.

För det tredje så kontrolleras hästarna noga och ofta av veterinär, så om någon skulle tex pryllat upp sin häst hade det upptäckts.

Under en tex en hopptävling är ofta all uppmärksamhet riktad till tävlingsbanan och på framridning/hoppning kan det ske mycket fula saker, som naturligtvis även kan ske inom distansen. Det jag menar är att jag tror att distansryttare har ögonen på sig lika mycket som tex en hoppryttare, därför bör man inte ha ett förbud i en gren och inte i en annan.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Camilla_H skrev:
Varför blir du upprörd över den meningen?

Meningen du pratar om är denna, antar jag:
Dessutom kan vi inte bli anklagade för att driva hästarna för hårt när domaren inte ser.

Jag blir inte upprörd, men förvånad. Jag tycker att det visar på en naiv övertygelse om att allt blir så mycket bättre bara för att man plockar bort spö ur ryttarens hand. Självklart ska domarna och andra fortsätta vara uppmärksamma på att hästarna kan fara illa på grund av alltför ivriga ryttare! Att luta sig tillbaka och tro att ingen häst kommer att pressas för hårt bara för att ryttarna inte har spö är farligt, tycker jag.

Vad tror du andra grenutövar tänker om att vi behöver spö på en distansritt? Vi har inga hinder att ta oss över, vi har inga öppnor att rida - vad ska vi med spöet till?

De flesta typiska hopp- eller dressyrryttare jag känner ser det nästan som oansvarigt eller flummigt att inte ha spö. Jag rider inte öppna eller sluta på distans. (Det kan jag förresten utan spö.) Men jag petar på rumpan (med spö eller handen) på min häst ibland för att öka bakbensaktiviteten, t ex före en nerförbacke när hästen har gått sex, sju mil och börjar bli lite ouppmärksam.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Hoppla10 skrev:
Och personligen kan jag tycka att det är allas skyldighet att "slå larm" om otillåten ridning förekommit.

:bow: :bow:
Jag tror vi människor (såväl ryttare som andra) måste bli bättre på att säga ifrån när vi ser sånt som är oetiskt.

Vi kan skriva lagar och regler tills vi blir blå. Väldigt många gör ändå som de har lärt sig sen barnsben. Tills den dagen då de upptäcker att de faktiskt inte blir accepterade av andra människor om de inte ändrar sitt beteende.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

mkt bra mkt bra!!! Vårt sk ansvar att slå larm.. En form av "civilkurage"
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

havreflinga skrev:
Meningen du pratar om är denna, antar jag:
Dessutom kan vi inte bli anklagade för att driva hästarna för hårt när domaren inte ser.

Jag blir inte upprörd, men förvånad. Jag tycker att det visar på en naiv övertygelse om att allt blir så mycket bättre bara för att man plockar bort spö ur ryttarens hand.

Du blandar äpplen och päron! Du blandar ihop min egen åsikt (jag tror varken eller att det blir bättre om man plockar bort spöt - däremot tycker jag att man borde kunna rida utan) med den åsikt som jag gissar att ANDRA kan ha.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Camilla_H skrev:
den åsikt som jag gissar att ANDRA kan ha.

Så du tror att ANDRA tänker typ: "Nu behöver vi inte oroa oss för att distansryttare driver sina hästar för hårt, för de har ju inget spö."
:confused:

Men själv tror du inte så. För att du är smartare än andra, eller? Varför tror du att andra tror att vi pressar våra hästar om vi tillåts rida med spö? Tror du de flesta tänker "sämre" om distansryttare än andra ryttare?
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Kommer du inte ihåg artikeln om att distans borde förbjudas pga att det var djurplågeri att låta hästar springa 16 mil på en dag och att till och med veterinärer som stöttade detta borde veta bättre?

Vi som är distansryttare och insatta (som svar på att du frågar om jag tror att jag är smartare) vet ju hur det ligger till med den saken och samma med spö - jag tror inte att de tänker som du gav exempel på - tvärtom - jag tror att de undrar vad vi ska ha spöet till? OM det är någon som tror som i artikeln - att distans är djurplågeri så får de vatten på kvarn om de dessutom tar med att vi rider med spö. Det betyder inte att det ÄR så - det är bara så att när någon är ute efter att smutskasta så vrider de och vänder på allt för att bekräfta det de säger.

Själv tror jag ingenting om just drivning med spö. Jag fattar inte ens att någon anser att de behöver spö för att ha kontroll över sin häst. Men det beror på att jag tänker ANNORLUNDA än många andra ryttare, inte för att jag är smartare.

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Camilla_H skrev:
Kommer du inte ihåg artikeln om att distans borde förbjudas pga att det var djurplågeri att låta hästar springa 16 mil på en dag och att till och med veterinärer som stöttade detta borde veta bättre?

Ja, men jag tror inte att spö-förbud påverkar denna journalist (eller andra som tycker som hon) ett dugg.

Det känns för mig långsökt att ändra på vissa saker för att man tror att folk (felaktigt) tänker på vissa sätt, som i sin tur kan få effekter man inte önskar. Känns inte rakt. Om grundproblemet är att utomstående misstror oss distansryttare ska vi gå rakt på det problemet, tycker jag.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag har inte sagt att det är därför man har tagit beslut om spöförbud, detta om vad andra tycker kommer ur någon annan diskussion.

/Camilla
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: LiviaFilippa
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
3 778
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 655
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp