Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Okej! Jag missuppfattade det hela, jag trodde att du blev utesluten på grund av att du gjorde något fel! Hemskt tråkigt när det blir så och det är ju en självklarhet att man håller avstånd tycker jag. Framförvarande häst kan ju faktiskt bli iriterad och sparka även i fall de inte är benägna att göra det annars.
/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Relaterat till din fråga om hingstar inom travet, så skulle jag vilja göra en erflektion över hingstar i western:love: .
Var i somras ner på High Chaparrall och tittade på Ranch Horse Classic och fick till min glädje se att några av mina favorithingstar fanns på plats. Hade nog inte kunna säga att det var hingstar om jag inte tittat i startlistan:o . Där stod hingstarna lugnt uppställda med hängande tyglar inne på banan medans andra hästar red runt dem, och då var det inte stora avstånd emellan kan jag säga!!!
De viftade knappt på öronen och jag blev faktiskt ruskigt imponerad av det lugn som hela tävlingan utstrålade.
Tror nog att hemligheten är att man inom (iallafall vissa delar av) western fokuserar mycket på att kunna hantera sin häst.
Inom den traditionella ridsporten ser jag mer att man tränar på att kunna hoppa, göra vissa rörelser, få kondition, styrka,mm och helt enkelt glömmer bort grundhanteringen.
Titta bara på hur det ofta ser ut när folk ska lasta sina hästar:eek: .
Om dessa människor istället tog hjälp av en bra tränare för att träna lastning så tror jag mycket ångest och olyckor skulle kunna undvikas.
Likaså med övrig social träning, såsom att stå still, lita på och lyda sin ryttare, istället för att med spö, sporrar och annan "hjälputrustning" tving hästen till att lyda.
Behöver jag tillägga att jag inte gillar gramantyglar, nosgrimmor o dyl:angel: .
Fram för en hästvänligare hantering!!!!!:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag säger grattis till er som är såpass skickliga och har en sådan tur att ni inte behövt korrigera era hingstar någon gång.. då tänker jag främst på könsdriften.....
:bow:

Håller fullt med, de som inte ridit eller hanterat hingst vet inte vad de pratar om. De kan inte ens föreställa sig hur dessa naturliga driffter kan ställa till problem, eller hur sabbt de kan vända.

Det är inga som helst problem att starta lugnt och sakta 5 min efter täten och ända vinna en ritt,

Då återstår ändå problemet att rida om alla ekipage under tävlingen. om man inte taimar in precis så man lyckas gå om dem i vet. grinden vilket är mkt svårt.

Fortfarande inte någon som kommenterat AVELN och även det faktum att andra ryttare skiter i att ta hänsyn. Eller det kanse var en för träffande punkt. :o
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Kan bara prata för mig själv och eftersom jag både blivit påriden bakifrån och att hästar sparkat min häst vid ett tillfälle så har jag blivit mer uppmärksam och försöker alltid att rida om ekipage där det är gott om plats och kommer det någon och vill förbi mig så flyttar jag på mig om det går. Nu har jag haft turen att ingen av mina distanshästar själva sparkat åt andra hästar, men man måste ju alltid vara uppmärksam på andra ekipage vare sig det är ston, hingstar eller valacker.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Sigel skrev:
Håller fullt med, de som inte ridit eller hanterat hingst vet inte vad de pratar om. De kan inte ens föreställa sig hur dessa naturliga driffter kan ställa till problem, eller hur sabbt de kan vända.
Men vi som HAR ridit och hanterat många hingstar och ändå inte haft de problem du beskriver, vet inte vi heller vad vi pratar om? Eller är det så att hingstar är alltid hormonstinna monster och det finns ingen som klarar att hantera dem och de som säger annorlunda har fel?

Se Texaz inlägg om westernhingstarna - eller är det kanske en "för träffande punkt"?

Könsdriften är en instinkt hos hästar, precis som flock- och flyktinstinkt, men de två sista klarar vi att hantera (för annars skulle vi inte kunna rida öht) men den första tror en del att det inte går alls att hantera, men det är klart att det gör.

Om vi är i en hästflock med flertalet hingstar - får alla hingstar betäcka? Nej, troligen är det inte så. Det finns en hingst som är större, starkare, klokare och snabbare än de andra och det är den som bestämmer hur det ska vara. Se till att ni är den hingsten, så lugnar sig nog hästen också och faller in i ledet.

Fortfarande inte någon som kommenterat AVELN och även det faktum att andra ryttare skiter i att ta hänsyn. Eller det kanse var en för träffande punkt. :o

Nej, inte något träffande alls eftersom jag inte tycker att spöförbudet utesluter hingstar från tävlingsbanan, det utesluter ryttare som inte kan rida hingstar (eller hästar öht) utan spö, vilket är ett helt annat äpple än ditt päron.

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Mycket bra inlägg:idea: .
De hingstar jag såg på HC var ju just avelshingstar och detta var dessutom mitt i betäckningssäsongen.
Att ha en hingst är ingen ursäkt för att inte ha kontroll, då ska man nog inte ha hingst anser jag. Det kan vara tuffare att fostra en hingst och kräver en del men det ursäktar ju inte det hela.
Jag är själv inte tillräckligt tuff för att fostra hingstar men det är anledningen till att jag kastrerar herrarna´...;)
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

**Knapplån**

Det här är bara mina tankar å funderingar!
Förut red jag nästan alltid med spö då några av mina hästar såg spöken eller reagerade på andra hästar ute på tävlingarna, för ja tänkte att har ja spöet i handen så gör dom inte så (väldigt dumt tänkt av mig kan jag konstatera efteråt :o ), och skulle säkert fortsatt med det om det inte nu är spöförbud, MEN jag är glad att det blev ett förbud för att det gjorde att jag insåg rätt fort att jag faktiskt inte behövde spöet, ist använder jag en halsring som jag försiktigt drar lite i (en markering till hästen) när han konstrar, om någon rider förbi eller för nära, eller när han ser spöken. Och detta är effektivare än spöet enligt mig. Visst krävdes de träning för att lära dom vad jag ville men det blev bra tillslut, och jag hade nog inte funderat på andra alternativ än att använda spö om det inte var för förbudet,så ska jag välkomnar beslutet.

Kan tillägga att den 6åriga hingst jag tränar som förhoppningsvis ska få starta den här säsongen skulle jag aldrig drömma om att använda spö på för då skulle han nog ge tillbaka lika mycket, så jag är glad att halsringen fungerar även på honom.

Har följt den här tråden men känner inte för att kommentera några inlägg men ville bara ge mina tankar på de här!
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Könsdriften är en instinkt hos hästar, precis som flock- och flyktinstinkt, men de två sista klarar vi att hantera (för annars skulle vi inte kunna rida öht) men den första tror en del att det inte går alls att hantera, men det är klart att det gör.

jag har inte sagt att det inte går att hantera, men du glömmer en sak och även du som skriver om Western hästarna. Dessa hingstar har säkert tränats länge och väl tillsammans med alla de andra hästarna och i samma miljö. Detta är en helt anna situation än att ta med sin egen hingst ut på tävling i nya miljöer och med ett X antal fler hästar som han aldrig har träffat förut. Ni ser detta bara ur en synvinlel och det är självklart att det sk aråda spöförbud eftersom ni sjäklva inte har några problem med era hästar. Med all respekt men en halsring skulle inte stoppa min hingst och säkert inte många andras heller. Än en gång vil jag påpeka att ni utesluter nybörjarna, utan träning hur ska man då kunna komma vidrare och utvecklas. Har ni några förslag då hur man ska kunna bestraffa hästar som sparkar eller trängs ute på banan, det är inte alltid gott om plats för att rida om. Det är en risk för de andra medtävlandena, ska man strafdfa dem då som inte har tillräcklig koll på sina hästar pga att söpt är borta????
Men som jag nämnde ovan det är väl bara att hålla tummarna, alla kommer inte att vara lika kloka och stanna hem från tävlingarna om de har en häst som behöver korrigeras med spö.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

En ska till glömde påpeka att könsdriften hos hingstar är betydligt starkare och mer påtaglig på dem ärn både flock och flyktinstinkt. Det är sällan en hingst går i en flock tex. och flyktinsktinken har vi tyrckt undan i så många år som vi ridit hästen och det är väl ett anta tusen år...... Eftersom en häst vanligtvis ska fly så fort någonting är ovanför dem, (Rovdjur som anfaller bakifrån och klänger sig fast på ryggen) det gör dem inte idag Vad kan de bero på:angel:
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Men min går hemma i lugn invand miljö och kan ändå åka till travbanan med mitt sto i transporten.
Kan du inte hantera din häst är du inte mogen för tävlingsbanan och klarar inte hingsten att tävla kanske den skall bli valack.
/Cetzy
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag har hanterat och ridit ett antal hingstar av olika ras och ålder i mina dar. Både hingstar som gått i avel och de som inte gjort det. Jag har aldrig upplevt en sådan maktlöshet inför hingstars könsdrift som du beskriver, inte ens i närheten av ston. Att könsdriften skulle överskugga alla andra drifter i alla lägen håller jag inte med om. Med hingstar får man alltid ha ögon i nacken, ja, och det krävs uppfostran på hemmplan av annat än kanske silkesvantarna, men att det skulle vara omöjligt att hantera dem på tävlingsplats utan spö om man lyckats sätta sig i respekt i andra miljöer låter märkligt. Jag har varit på westerntävlingar och sett de enormt väluppfostrade hingstarna (som betäcker) stå helt lugnt bredvid andra hästar. Vad jag har sett så har de inga spön med sig.. Respekten hemifrån följer tydligen med ägarna och inte med spöt.
Sedan kan man ju ifrågasätta om hingstar som är så fruktansvärt omöjliga att uppfostra till trevliga individer i alla situationer verkligen skall vara hingstar och gå i avel? Är det en mentalitet vi vill premiera? Ja, nu vet jag naturligtvis att det inte finns sådana krav för att få en hingst godkänd för avel, men det är en egenskap jag skulle titta noga på om jag skulle välja hingst till ett sto. I många länder är det vanligare att man behåller hingstar som hingstar och förstår inte meningen med att kastrera dem. Finns det "snälla" raser och "dumma" raser? Bör man inte titta på mentaliteten när man avlar och inte enbart på prestation och exteriör?
Nä, jag tror vi får vänja oss vid detta spöförbud antingen vi vill eller inte! Vem vet, om några år kanske vi läser detta och ler lite åt att vi oroade oss så mycket för något som gick mycket bättre än vi förväntat? Och skulle det vara enorma problem i starterna kanske arrangörerna löser det med jaktstarter eller starter i mindre grupper för att minska stressen?
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Cetzyboy: Jag läste ett av dina inlägg under travtråden och jag tolkar det som att du ej har ägt honom så länge? Han har nog även han blivit tränad som unghingst?

Det som inte framkommer tydligt och som jag själv inte lyckats framhålla är att man måste få TRÄNA... och hur ska vi kunna få erfarenhet och träna starter? Det går inte så många träningsritter runt ikring som jag sett... Självklart klarar western/galopp/trav hästarna detta då de har kunnat TRÄNA på tävling och träning... Western är många gånger mkt "humant" om man nu får kalla det så:D men det är inget dallt med hästarna! En hingst tillåts inte att sticka upp! Jag har själv en treåring hingst, grovt hbl på 165, som jag nyligen sålt.. Han är skolad enligt western/nh han är jätteduktig emn jag har fått markera mkt mkt kraftigt, ej med våld men med enorm dominans när han testade mig..
Han är en lågrangad kille och jag har enormt svårt att tro att han skulle visa aggresivitet i första taget.. MEN om ston kommer!!: :banana: :banana: :banana: :bump: :bump: :bow: :bow:

Han blir sååå glad!!! Han skötte sig super här hemma fast jag har ston här.. jag leder honom i grimma och grimskaft... men i ett stort fält så skulle han nog bli alldeles till sig i brasan...

Sen glömmer vi återigen att travkuskar/jockeys/western ryttare får lov att använda all utrustning på tävling..
Det vore bra med dispens de första starterna med en "färsking" så att man kan lära dem hur det ska vara!

Camilla: Skrev inte du att du hade använt spö på din unghäst ibörjan? Jag kan ha blandat ihop dig med annan....

Hingstar är ju självklart olika individer med olika styrka på sin drift.. det har inte enbart med träning att göra!

För min del handlar det om att den hingst jag rider blåser upp sig för show, kråmar sig, börjar brumma... I detta lägge lägger jag till spö.. en häst som man aldrig använt spö på reagerar på detta! Det blir en "klatsch" gör inte ont men märks..hästen tänker::eek: man ber den gå fram.. och vips:idea: så har den ngt annat att tänka på;) ... Skulle tro att detta många gånger gör mindre ont en en stark drivning med benen eller ett bestämt tygeltag...
Vi vet om detta spöförbud som ni skriver om men man måste ju få lov att tycka eller hur?

Jag kan berätta ngt mkt pinsmat med ändå roligt som hände mig när jag red in min första hingst... Vi stod då ute i närheten av Säve och där var det militärövningar ute i skogen.. Jag var ute och skrittade killen i godan ro när vi hör hur det börjar "trampa" borta på vägen... Långt långt bort kommer ett helt kompani med soldater marcherande.. Vad tror ni hingsten gör???
Jo han blåser upp sig och "visar hela härligheten"
Men killarna skrattade gott!!!
Jag var då 15 och hade inte full koll på nhträning osv men han var en mkt snäll och trevlig hingst som stod i ett stall med massa flickor...
Men ibland händer saker som inte kan räkna med innan!!! hi hi hi

När det gäller mitt sto så har vi kommit så långt som till att det är en befarad höftbensknölsfraktur.. långt blev det ordet... flera muskler har ju sin infästning där men rpognosen är skaplig.. Har dock en större del gått sönder så ser en distanskarriär mörk ut för hennes del då det oftast ger rörelsestörningar och ojämnhet...
Jag kan givetvis med massage och laser hålla henne skpligt fräsch men avsaknad av en del infästningar kan jag inte göra så mkt åt...
Om det skulle vara en bäckengördelsfrakur så vågar jag inte ens tänka på scenariot...
Vi kan dock inte röntga henne då de måste söva och lägga henne så som man gör med hundar vid höftledsröntgen... Finns det då en skada så riskerar man förvärra den radikalt vid uppvaket..
Så det är bara att vänta och massera/lasra övriga hästen..
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

En liten fundering.. jag var ute och kikade på bilder ute på nätet igår... Där fanns folk ur svensk distanselit som red med spö???

Om nu man inte är duktig nog om man rider med spö... är då vår elit kassa ryttare?

Om nu spö är helt onödigt så borde ju inte heller de rida med ett??

Jag tänker inte skriva ut ngr namn då det verkar som ett utpekande..
Men detta är ju ett forum där man ska få fråga saker... eller hur?
Jag har inte startat ngn hingst och jag vet inte ens om jag kommer att göra det... Jag vet inte om denne hingst skulle överreagera men jag tror att första gångerna innan han fattat galoppen så kan han nog bli lite stressad...
Sen en tanke till: Tänk om man trillar av????? Nu tänker jag vare sig på hingstar eller spö utan på det faktum att då borde man ju av er som säger att man inte är en fullgod ryttare som behöver spö på hingst.. Ja vart sjutton händer då???
Det är väll höjden av okunnighet och obalans att inte ens kunna hålla sig kvar på en häst!!!!
Då försätter man ju andra hästar och ryttare i fara.. blir man avstängd då?

Nu är jag bara provokativ men det är ju en tanke... eller hur?
Alla kan ju trilla av.. men om den som rider hingst åker av... blir han eller hon "hängd" av mobben då?
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag har inte haft honom länge.
och ja han är tränad som unghingst man skall liksom det om man skall kunna hantera dem sen.
Han är 6 år nu alltså redo för distansbanorna om det nu skulle vara så.
Men varför träna i en masstart i distans ??
På pröva på och CR är det lugna fina starter perfekt att öva på för en unghäst.
Varför direkt ut i en hetsig 5 mils start ??
/Cetzy
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Camilla_H skrev:
Har jag en häst i distansritt som jag inte kan hantera utan spö, så kanske jag får finna mig i att det är en konkurrensnackdel för mig och därmed starta efter de andra och hålla avstånd. Vilket gör att jag kanske inte vinner men det kanske krävs en faktor till för att vara ett vinnande ekipage - disciplin utan spö.

Nu är det så, ja. Det har nog alla som diskuterar i denna tråden fattat. Det är ju just det tråden handlar om! Att förutsättningarna nu är just dessa, och vad vi tycker om det.

Berätta varför du vill att det ska vara så här, istället för att berätta hur det är (vilket vi alla redan vet).:idea:
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Du lånade bara min knapp va´? Eller var detta verkligen riktat till mig?

Karlina skrev:
Det är inga som helst problem att starta lugnt och sakta 5 min efter täten och ända vinna en ritt, det är det många som har gjort. Och när man gör sina första starter med en häst så är väl nästan det att rekommendera, farten och starten med täten hinner man med sedan.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Nej det var inte riktat till dig, jag lånade bara knappen. Har inte riktigt koll utan brukar oftast använda snabbsvar.....
 
Status och samsyn

FamPont skrev:
ist använder jag en halsring som jag försiktigt drar lite i (en markering till hästen) när han konstrar, om någon rider förbi eller för nära, eller när han ser spöken.

Jag tycker det är jättebra att du delar med dig av hur du har gjort för att anpassa dig till denna nya regel. Tack!:bow:

Fler sådana konstruktiva inlägg önskas!

Allmänt, riktat till alla: Egentligen gillar jag att man ifrågasätter den "gamla" djurhållningen (som bygger på att tämja, bestraffa och utmana djuret), fast vill ändå inte bli sedd som någon fanatisk NH-fantast.

Jag känner mig som en alldeles vanlig ryttare!:) Distans är min huvudgren, men jag vill ändå bli accepterad av hopp- och dressyrryttare och känna att vi har mycket gemensamt. Det ska inte kännas som att vi talar helt olika språk om jag diskuterar hästhållning eller träning med en ryttare inom annan gren. Jag tycker t ex inte att distans ska bli förknippat med mer NH än andra grenar. (Inte för att jag har något emot NH, utan för att det har låg status hos många.)

Men så tycker jag att det blir om man låter hopp- och dressyrfolk fortsätta använda spö (i hoppning dessutom för drivning!) och enbart inför en regel för distansryttare. (I dressyr får du ha spö på tävlingsplatsen, men inte under själva programmet.)

Antingen är det förlegat, onödigt och oetiskt att använda spö mot hästar, eller inte! Och i så fall måste det gälla alla hästar, i alla fall alla som omfattas av TR.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Texaz skrev:
*kl*
Förstår inte alla som prompt måste rida med spö av "säkerhetsskäl"!!!!!
Men herregud, fattar ni inte att det brister i relationen till hästen om ni "måste" ha spö!! Börja i rätt ände, med förtroende och respekt kommer man mycket längre och framför allt är det säkrare!
Fattar inte ridkulturen där spö mer eller mindre är ett obligatoriskt attribut som används i tid och otid och med alla möjliga ursäkter.
DET FINNS ANDRA VÄGAR ATT GÅ!!!

Har du tänkt på att det facktiskt oftast är araber man rider på i distans? En ras som är känd för att vara nervig och "se spöken" överallt.
Man kan ju inte gärna skylla på ryttaren för att hästen är av en ras med visst temperament.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Fast det är ju inte sant att araben som ras är sån. Jag har träffat fler sprättiga halvblod än araber.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: LiviaFilippa
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
3 778
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 655
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp