Avdomnad fingertopp

Mineur

Trådstartare
Moderator
Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske berodde pa kylan och att det skulle ga over nar jag duschat, men sahar tva dagar senare ar det fortfarande likadant. Det borjar vid fingrets oversta led och darifran ar sedan den vanstra halvan av fingertoppen avdomnad. Det gor inte ont pa nagot vis, men kanns obehagligt nar jag anvander fingret och framforallt om jag kommer at just nere vid leden, da gar det ut som sma elekriska stotar i hela fingertoppen. Jag tycker ocksa att det liksom spanner och drar lite i hela vansterarmen och upp i axeln.

Traningspasset involverade en hel del tunga skivstangslyft, sa jag funderar pa om jag kanske rakat trycka till en nerv nagonstans. Bor jag vara orolig for det har, eller kan jag kora pa som vanligt och hoppas att det slapper om nagra dagar? Det kanns urlojligt att soka vard for en sketen halv fingertopp, och dessutom misstanker jag att det kan ta uppemot tva veckor att fa en tid pa min vardcentral (det ar vid sadana har tillfallen jag onskar att vi hade nagot liknande Kry det har landet!), sa jag tankte att jag skulle radfraga Buke och se om nagon har nagon slags input att komma med.
 
Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske berodde pa kylan och att det skulle ga over nar jag duschat, men sahar tva dagar senare ar det fortfarande likadant. Det borjar vid fingrets oversta led och darifran ar sedan den vanstra halvan av fingertoppen avdomnad. Det gor inte ont pa nagot vis, men kanns obehagligt nar jag anvander fingret och framforallt om jag kommer at just nere vid leden, da gar det ut som sma elekriska stotar i hela fingertoppen. Jag tycker ocksa att det liksom spanner och drar lite i hela vansterarmen och upp i axeln.

Traningspasset involverade en hel del tunga skivstangslyft, sa jag funderar pa om jag kanske rakat trycka till en nerv nagonstans. Bor jag vara orolig for det har, eller kan jag kora pa som vanligt och hoppas att det slapper om nagra dagar? Det kanns urlojligt att soka vard for en sketen halv fingertopp, och dessutom misstanker jag att det kan ta uppemot tva veckor att fa en tid pa min vardcentral (det ar vid sadana har tillfallen jag onskar att vi hade nagot liknande Kry det har landet!), sa jag tankte att jag skulle radfraga Buke och se om nagon har nagon slags input att komma med.

Kan du ringa sjukvårdsupplysningen i Sverige från ditt land?
 
Kan du ringa sjukvårdsupplysningen i Sverige från ditt land?
Bra idé! Jag har pratat med sjukvårdsupplysningen här nu, men de rekommenderade bara att jag bokar tid hos läkaren (de är å andra sidan kända för att alltid ge den rekommendationen). Vet inte om den svenska är bättre? Eller om jag ens får använda mig av deras service, när jag inte är skriven i Sverige...

Jag är egentligen mest ute efter att veta om det kan göra någon skada att fortsätta träna och använda handen som vanligt fram tills jag får komma till en läkare , men det vågade den jag pratade med inte uttala sig om...
 
Jag har ofta så. Båda lill- och ringfingrarna. Har problem med spända muskler i axlar och rygg.

Brukar ha i tårna också. Kan ta några dagar ibland.

Försök göra mer gymnastiserande mjukgörande övningar, bada bastu, massera.
 
Bra idé! Jag har pratat med sjukvårdsupplysningen här nu, men de rekommenderade bara att jag bokar tid hos läkaren (de är å andra sidan kända för att alltid ge den rekommendationen). Vet inte om den svenska är bättre? Eller om jag ens får använda mig av deras service, när jag inte är skriven i Sverige...

Jag är egentligen mest ute efter att veta om det kan göra någon skada att fortsätta träna och använda handen som vanligt fram tills jag får komma till en läkare , men det vågade den jag pratade med inte uttala sig om...
Jag skulle nog ta det lite lugnare med den handen/axeln i träningen någon vecka i alla fall för att se om det blir någon skillnad. Annars skulle jag röra den som vanligt men inte belasta den max.
 
Vad skont att hora att det inte verkar vara nagot att oroa sig for! Da kor jag pa som vanligt men anpassar traningen lite sa kanske det gar over fortare. Ska ocksa ta tillfallet i akt och be sambon om lite extra nack & axel-massage ifall det nu skulle raka sitta dar :sneaky: Tack for hjalpen! :)
 
Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske berodde pa kylan och att det skulle ga over nar jag duschat, men sahar tva dagar senare ar det fortfarande likadant. Det borjar vid fingrets oversta led och darifran ar sedan den vanstra halvan av fingertoppen avdomnad. Det gor inte ont pa nagot vis, men kanns obehagligt nar jag anvander fingret och framforallt om jag kommer at just nere vid leden, da gar det ut som sma elekriska stotar i hela fingertoppen. Jag tycker ocksa att det liksom spanner och drar lite i hela vansterarmen och upp i axeln.

Traningspasset involverade en hel del tunga skivstangslyft, sa jag funderar pa om jag kanske rakat trycka till en nerv nagonstans. Bor jag vara orolig for det har, eller kan jag kora pa som vanligt och hoppas att det slapper om nagra dagar? Det kanns urlojligt att soka vard for en sketen halv fingertopp, och dessutom misstanker jag att det kan ta uppemot tva veckor att fa en tid pa min vardcentral (det ar vid sadana har tillfallen jag onskar att vi hade nagot liknande Kry det har landet!), sa jag tankte att jag skulle radfraga Buke och se om nagon har nagon slags input att komma med.
Ibland domnar mina lillfingrar. Oftast på vänster hand. Då trycker jag med en piggboll av hårdplast på övre delen av ryggen så släpper det tillslut.
Spikmatta hjälper också.
 

Liknande trådar

Hemmet Har de flesta ingen aning om hur skunk luktar. Det gar inte att beskriva. Graden av vidrighet ar varre an nagon kan forestalla sig om...
2
Svar
34
· Visningar
3 941
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: niardasp
·
Relationer Argh... karma, quit biting my ass. For maaanga herrans ar sen *host* gjorde jag en vanishing act. For dom ar jag BAST pa, sa javla...
Svar
19
· Visningar
2 871
Senast: Niceperson
·
Hundhälsa Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker. Hunden i fraga: du kan...
2
Svar
24
· Visningar
4 279
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp