Dalig motivation - Langt

Corminta

Trådstartare
Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var da nastan nio manader.

Bakgrund: Det ar en privat omplacering med ett hogst tvivelaktigt tidigare hem. Jag tror inte att de faktist slog honom men hunden var kraftigt stressad nar vi var och halsade pa. Den manliga agaren var valdigt "pa" gentemot hunden och vi fick nastan sla oss fram for att overhuvudtaget fa halsa. Vi varnades for att han kissade inne. Hunden hade shackel och kort koppel och en loplina pa trappan. Han var helt klart understimulerad och trycktes ocksa ner pa golver tills han gnallde utan egentlig anledning medans agaren var valdigt aggressiv och anvande mycket "negativ energi".
Kvinnan i hushallet holl en lugn och tillbakadragen hallning (hon sa att hon borjat ta hunden till en hundpark de senaste veckorna). De hade ocksa en 20 manaders son som var overallt och allmant brotig.
Efter att vi tog hem hunden vaccinerades och kastrerades han omgaende.
Han ar valdigt radd for manniskor, i synnerhet man. Nar han blir radd springer han fram och stannar ett par meter bort och skaller som en tok. Det har blivit mycket battre men det kan fortfarande ta upp till veckor innan han slappnar av runt de han inte ser mer an ett par dagar i veckan (knappt nagot mot kvinnor och ingenting alls mot barn.) Detta ar inte min egentliga fundering men tips oh asikter tas tacksamt emot.
Han ar en underbar hund och vill allt och alla val. Han alskar barn och ar extremt forsiktig, sarskilt mot var nio manaders bebis. Han ar valdigt vek bade mot manniskor och andra hundar. Dock vet han inte om sin storlek och far inte leka med de tva minsta valparna pa garden endast pga att han blir lite bufflig.
Han gar numer los pa garden och gar ut och in i princip som han vill. Det finns dagligen 5 - 6 hundar har och ofta ar det fler.
Han ror sig mycket, har alltid nagon som slanger pinnar eller bollar at honom och gar aven ofta och simmar i dammen.

Till mitt problem. Vi har gatt tva lydnads kurser (valp och typ slyngel) och just nu gar vi en intro kurs i agillity. Han behovde lydnaden men agilityn ar enbart for att jag tycker det ar kul att trana nu nar jag borjat och for att passa pa medans han ar ung.
Han har noll energi nar vi tranar. Har jag klickern och godis gar det pa halvfart. Fotgaendet ar han alltid ett par meter bakom - "hetsar" fram honom men sa fort jag klickat och gett godis hamnar han bakom igen.
Pa agilityn i torsdags GICK han runt banan. Jag sprang som en idiot med leksak och godis och forsokte vara jatteglad!!!! hela tiden. Han gor det han ska men inte mer.
Jag vet att han aldrig kommer bli nagon lydnad champion och har inga tavlingsambitioner men lite driv hade varit roligt. Hoppades pa att ga lydnad level 3 och agility level 2 men det kanns langt borta just nu.

Hunden ar 14 manader och en purebred mutt. Mamman skall enligt uppgift vara Bullmasstiff och pappan ar okand. Vi alskar hunden och vill inte byta ut honom pa nagot satt (forutom skallandet...) men jag borjar ju tycka det ar roligt att trana och vill sa garna kunna gora det mer efter hushallsbehov.

Ledsen for langden av inlagget. Sorry.
 
Sv: Dalig motivation - Langt

Vad sa de om hunden på slyngelkursen?

Utan att ha sett den skulle jag gissa att hunden sätt att "släpa sig efter" egentligen är stress. Ju mer du tjoar och ränner runt, desto mer försöker hunden dämpa situationen som den egentligen inte hanterar genom att dämpa sig själv Och även försöka dämpa dig, som ger dig motsatt effekt, du tjoar mer och hunden blir långsammare och långsammare.

Sen känns inte agility som första grej att träna på en hund med hög stress, möjligen enstaka hinder, men en bana där det ska gå undan, är jag högst skeptiskt mot.

Sen undrar jag varför han kastrerades?
 
Sv: Dalig motivation - Langt

De alskar honom! Oser lovord over honom och hans personlighet. Han har aldrig visat nagot av sin radsla mot manniskor pa hundskolan, daremot har jag berattat om problemen och de har visat ovningar med att halsa and so on.
Avslutningen pa forsta kursen missade vi tyvarr men fick anda vart intyg da det gatt sa bra under kursens gang Pa avslutningen till tvan fick vi 121 av 125 poang. Avdrag pa att han hanade bakom pa fotgaendet och han gjorde en onodigt stor svang for att titta lite pa nagra udanstoppade agilityhinder vid avslut efter inkallning.

Vi fick prova lite enstaka agilityhinder under andra kursen och han gillade det. Han ar varldens sasta hoppare Lyfter tassarna tva cetimeter over marken och skiter i det. Dock bryr jag mig inte direkt om det da det inte ar en tavlingshund jag vill ha. Jg skulle vilja ha fungerande handling och viljnn att leka men ja...

Anledningen till att jag valde att ga agilityn redan ar att det ar begrasad tillgang till banan utomhus. Pa vintrarna haller vi till i ett gammalt garageoch det ar tom svart med utrymme for lydnaden. Han springer konstant genom avloppsror och snoplogar till traktor, uppfor spanhogen och genom trasket i innerfaltet. Nar vi ar pa kursen smiter han in i tunneln eller upp pa "plankan" (i snigelfart men anda). Sacken var lite laskig forsta gangen men nu ar den tydligen ett bra stalle for en nap.

Han kastrerades da vi inte vill att han springer efter tikar Han red en del forsta veckorna vi hade honom och vi var tvungna att halla honom bunden (den pyreneiska bergshunden tyckte inte det var roligt alls). Vi har sett massor av hundar som markerar revir precis overallt , vi vill inte ha valpar och jag har erfarenhet av att ha en oversexuell jack russell i familjen. Vi ville ha en hund som kan ga los pa garden och umgas med de andra hundarn. Som vi kn ta ed overallt och som kan funka i alla situationer Det ar fortfarande en lang vag att ga men vi har ocksa ett langt liv ihop.

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/431731_322359614479768_2046461247_n.jpg
 
Sv: Dalig motivation - Langt

Ja, alltså jag undrade vad de på hundskolan sa om ditt problem. Inte huruvida de gillade honom eller inte.

Varför jag undrade om kastrationen var för att det låter som en hund som skulle behöva sitt testosteron för att bli mer självsäker.
 
Sv: Dalig motivation - Langt

Inne på samma linje som blandrastik. Hundar som inte fått uppmuntran och stärkt självförtroende som små är ofta väldigt försiktiga och gör därför saker långsamt och försiktigt. Har han dessutom fått inkonsekventa bestraffningar och känt sig osäker och för hårt "dominerad" (i brist på bättre ord) så är det naturligt att han försöker undvika att dra på sig irritation genom att ha för hög profil och vara för livlig och på ffa runt dig/er.

Jag skulle göra så att man försöker möta hunden lite mer halvvägs och inte själv gå för högt i energi och intensitet utan belöna ganska lugnt och själv hålla en väldigt mjuk profil. Jag tror farten kommer med självförtroendet.

När hunden törs och självmant väljer att hoppa och skutta och leka med leksak runt dig och tillsammans med dig då kan man dra upp energin. I början kanske det räcker med att småspringa bakåt och få hunden att lufsa med (nos mot mage så att säga) medan man använder röstberöm och ger en godis. Sedan kanske man kan börja rufsa om i skinnet och va lite mer fysisk och gosig i berömet, sedan kanske man kan kasta en boll men han behöver inte hämta eller komma in och sedan kanske jaga något i snöre som du drar och så bygga det hela därifrån. Men utan att försöka "tvinga" upp hans energi utan bara uppmuntra honom att våga uttrycka sig mera.

Försök också bygga upp honom i lek med er och även i att våga prova saker och göra saker självständigt i vardagen så kommer han säker va en helt annan hund om ett halvår eller så :)
 
Sv: Dalig motivation - Langt

Svarar bada.
De tips jag fatt angaende energin har varit att klicka fram honom i fotgaendet. Krypa ihop och peppa. Pa agilityn gav de mig en gammal saftdunk med koppel i handtaget istallet for var egen repknut. Tillsagelse att inte ge honom leksaken innan han gjort hela ovningen felfritt.

Nu sist nar han vr sa valdigt slo fick han slicka / gnaga pa en godis for att jag skulle fa uppmarksamheten innan vi orjade ovningen och se gav jag honom godisbit efter se "langsamma" ovningarna (bordet, plankan och ramen vilka vi forovrigt kor med touch pa. Och sedan leksak efter sista inklusive kampande (yay!!)
Kanns inte helt ratt att krava en felfri runda da mitt problem ar energi och inte finslipning just nu.

De senaste dagarna har jag kort nagra kort pass med basic grejer. Fot med klick och beloning sa fort han gor rat och verkligen inga strackor. Har borjat klicka sitt/ligg/sta och buga igen vilket fatt upp farten en gnutta.

Det som funkar bast just nu ar stallande / sattande under gang for da kan han stanna och behover inte ga fot langre. Kanns lite ledsaamt pa nagot satt att han foredrar att gora hyfsat svara ovningar sa lange han inte behover ga fot.

Som plan tankte jag fortsatta kora basic lydnad hemma for att forsoka fa upp gladjen och energin lite. Bli mer bekvam i det. Jag ska kolla om det finns nagon mojlighet att fa ga de reterande tillfallena senare i sommar aven om det skulle bli krangligt for mig med tids schemat. O inte det gar vill jag ga klart kursen iom andrade ekonomiska mojligheter vilket gor att vi maste dra at livremmen lite nar det kommer till hobbys (jag tycker inte om bilar! Ska ocksa kolla om jag kan fa lov att ga ner och leka pa planen under veckan sa vi kan bli lite mer bekvama dar. Dock ligger planen i tranarens tradgard a vet inte hur pigg hon ar pa det.

Antar att det har ycket att gora att tiken dog tidigt och valparna levererades vid 5 veckor alder. Det var dessutom manga valpar och uppfodaren betvivlar jag starkt var sarskilt kunnig/engagerad.
Det enda positiva med de tidigare agarna och uppfodare ar i mina ogon att de inte hade rad att kupera valparna. Ett av mina kriterier var att ha svans h oron pa den ny hunden.
 
Sv: Dalig motivation - Langt

Jag skulle börja om totalt från scratch med fotgåendet. Jag skulle belöna bara han söker upp din vänstersida, då med något supergott godis, typ rått kött eller leverpastej eller dylikt. Det är liksom det viktigaste, att det GER honom någonting att vara där. Så, belöna varje gång han självmant söker upp din vä-sida och tar kontakt, kräv ingenting mer i början utan detta är det vitkgiaste. När han sedan har en förväntan på att få något gott i den situationen, gå två steg och ge gottet osv osv. Gå absolut inte för fort fram. Sedan så är en del molosser (mastiffen) ganska "anti" när man själv blir för uppstressad, precis som Blandrastik och Lady_A säger, så jag tycker du ska tona ner dig litegrann.

Har du kört något med externbelöning?
 
Sv: Dalig motivation - Langt

Jag kanske missat något i inlägget, men jag kan tycka att det är viktigt att kolla höfter och armbågar på en så pass stor hund, speciellt om man vill syssla med agility. Han kan ha ont.
 
Sv: Dalig motivation - Langt

Sa skippa allt annt som har ed fotgaendet att gora helt. Later klokt, vi borjar om helt enkelt.
Daremot sitt, ligg etc och plats maste val vara ok att kora pa med? Platsen ar forovrigt hans favorit. Pa avslutningen la han sig pa sidan och somnade under down stay.
 
Sv: Dalig motivation - Langt

Det dar med halsan ligger alltid i bakhuvudet och gnager iom hans ras men satiidigt vill jag vara realistisk gentemot det han gor.
Agilityn ar verkligen pa grasrotsniva nar det kommer till hindren. Hindren ligger pa typ 15 cm, dacket star i princip pa marken och vi ska ite ha nagon fart alls pa planka/A:n. Da tycker jag nog att det maste ta mer pa honom att brottas med de tva boxrarna i timtal och springa upp och ner for spanhogen i 100 knyck.
Don't get me wrong, jag forstar att agility ar tufft for kroppen men nivan ar sa himla lag att det inte kanns mojligt att det gor mer ont an det han gor till vardags.

Sen ar han inte som en mastiff i kroppen riktigt. Vi trodde att han skulle explodera kroppsmassigt nar vi avmaskat honom och han borjat ata och motionera ordentligt. Det anda soom hande var att han tappade flotet och blev fastare i kroppen. Han har faktiskt gatt ner tva kilo sen vi fick honom. Han vager 34 kg och ser bra ut i kroppen (vet tyvarr inte hur hog han ar). Ska forsoka ta nagon uppstallningsbild senare idag.
 
Sv: Dalig motivation - Langt

Jag skulle satsa på spår och liknande aktiviteter med en sådan hund, sånt som kan få honom att jobba självständigt och kanske kan bygga upp ett självförtroende.

I övrigt skulle jag nog inte hålla på med så mycket krävande aktiviteter, med en stressad hund hade jag fokuserat på vardagslydnad (hundmöten? människomöten?) och sett till att hunden kommer till ro och kopplar av. Promenader också såklart.

Ni kommer säkert kunna jobba lite mer i framtiden, men var sak har sin tid.
 
Sv: Dalig motivation - Langt

Vi har en mastiff, han är inte skällig men väldigt blyg, försiktig o osäker.
Skulle inte träna agility med honom, tror inte alls han skulle må bra av det.
Istället satsar vi på att bygga upp hans självförtroende o lugn, går promenader i skogen, träffar vänner med säkra lugna hundar. Samt vardagslydnad på väldigt enkel nivå o väldigt väldigt mjuka metoder.
Vi har tänkt att gå spårkurser med honom för det tror jag han skulle tycka är roligt :)
 
Sv: Dalig motivation - Langt

Till bada.
Jag har ju hela tiden vetat att han egentligen inte ar en passande agility hund men trodde mer pa grund av hans laga energi niva.
Spar verkar kul men jag har verkligen noll koll pa hur man gor. Ar ju verkligen nyborjare i hundtraning trots att vi haft hund tidigare.

Hundar har han inga problem med alls. Han ar lugn och vanlig. Leker pa hunddens niva (om den ar i hyfsat ratt storlek). Varken drar, skaller eller "hoppar pa" nar man traffas oavsett om det ar en gammal kompis eller helt ny hund. Dessutom litar han pa manniskor som har hund med sig, antar att han litar pa hundens omdome men inte sitt eget nar det kommer till manniskor.

Borjar tro att jag kanske kommer luta at en annan typ av hund nasta gang, kanske tom en valp trots att jag eg verkligen inte vill ha valp.

Tack alla for era asikter, fler tas tacksamt emot.
 
Sv: Dalig motivation - Langt

Ja alltså, strunta i kraven helt enkelt, och låtsas att det är en 12 v valp du börjar med, försök jobba upp ett intresse för din vänstra sida! Kan ju tillägga att jag har träningskompisar med Cane Corso, är därmed inte helt ny på det där med lydnad med molosser. De Corsos jag kör med har en förmåga att låsa sig och typ gå och lägga sig om de tycker att föraren beter sig instabilt (typ hoppa och "fjolla" runt), min Rotta blir galet glad om man gör det, så man får ju anpassa sig efter vilken typ av hund man har. Sedan är jag av uppfattningen att man inte ska curla en sådan hund, utan om han är seg och inte vill jobba, bind upp honom och gör något annat som är jääättekul.

Tillägger: Jag menar alltså inte att du ska skippa allt det andra, utan bara minska kraven, för uppenbarligen funkar det inte att ställa de krav du gör på honom idag, i FF alltså. Start over, helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Dalig motivation - Langt

Got it.
Blir till att starta hjarnan pa riktigt da. Har ju alrig haft valp...

Det dar med att saga screw you och ga och lagga sig istallet kanner jag igen.
Kanske kan konstatera att han ar Mastiff pa riktigt da.
 
Sv: Dalig motivation - Langt

Uppdaterar

Vi tog det valdigt lugnt veckan efter och gjorde ingenting. Gick pa kurse som vanligt men med noll krav.
Gangen efter att jag skrev har hade vi mkt mer energi men ocksa ett par bakslag. Bla sprang han efter en annan hund upp pa ramen (HANS ram) vilket kunde gatt illa. Nu hade jag tur och inget hande men jag kande mig anda som varldens samsta hundagare.
Sen gick det battre och battre for varje gang tills dess att jag kande att det var riktigt kul. Tankte for mig sjalv att det fick fortsatta forever. Hade tagit bort krav som jag trodde var for jobbiga mentalt for honom, te slalomen tills dess att han sjalvmant gjorde en perfekt slalom utan att jag ens bad honom.
Och sa sjalvklart var det sista gangen i torsdags. Jag tycker sjalv att banan vi hade var lite val svar och lang (ingen av hundarna hade tillracklig ork for hela utan borjade fela pa slutet) men det gick anda riktigt bra. Tyvarr hittade de en orm i graset precis dar man gick upp pa balansen och jag hade proble att fa upp Chewy vilket normalt ar ett av favorithindren. Det viktigaste var dock energin och gladjen jag fick av honom. Han tyckte det var roligt!

Nu ska vi ta sommarlov och eventuellt, kanske att vi gar en lydnadskurs i host beroende pa hur det kanns har hemma da. Alskade lilla byrackan!
Dessutom tycker jag det ar kul att ha gatt fran en hund som var svar med andra till den har som folk ber att ha soom kamrat till sina hundradda.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 145
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 219
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 036
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 385
Senast: Raderad medlem 120709
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp