Nar ni sager att det luktar skunk ...

Da ar baking soda (bak ??? er soda :confused:) battre. Det maskerar inte lukten utan suger upp den ... och ar utplacerad. :p
Det ar mycket battre i kvall. Lukten kanns fortfarande tydligt, men nu ar den inte "obnoxious" langre och man kan sta ut med den. Tur ar val det, jag behover den bilen i morgon.
Bakingsoda = bikarbonat :) .

Vinäger/ättika kan funka jättebra mot vissa lukter. När jag jobbade på förskola kräktes ett barn på en matta. Vi tvättade med vatten och något rengöringsmedel, och den fick hänga ute läääääänge. Trots det luktade den kräk när vi tog in den igen :wtf: ! Men så tvättade vi med en blandning av ättika och vatten, lät den torka, och tog in den igen. Först stank mattan rätt mycket av ättika, men sedan när den lukten dunstade så fanns det INGEN kräklukt kvar heller! Men om det funkar utan att man faktiskt tvättar med det, det vet jag inte.....
 
Väldigt intressant att det är så. Det här är ju en försvarsförmåga hos de djuren så är ju intressant om det liksom har motsatt effekt. En igelkott eller skunk tror jag skulle kunna ligga risigt till men undrar hur vanligt det är att hundar har ihjäl piggsvin, de kan ju göra ganska ordentlig skada.

Hundarna framstår kanske som lite ointelligenta i detta men jag kan absolut relatera till den här känslan att det här ska de få fan för :D
Jag får ju erkänna att just den hunden inte tillhörde intelligensreserven om vi säger så...
 
Da ar baking soda (bak ??? er soda :confused:) battre. Det maskerar inte lukten utan suger upp den ... och ar utplacerad. :p
Det ar mycket battre i kvall. Lukten kanns fortfarande tydligt, men nu ar den inte "obnoxious" langre och man kan sta ut med den. Tur ar val det, jag behover den bilen i morgon.
Prova white vinegar istället nästa gång så kan du bara spraya på det med högtryck :)
 
Da ar baking soda (bak ??? er soda :confused:) battre. Det maskerar inte lukten utan suger upp den ... och ar utplacerad. :p
Det ar mycket battre i kvall. Lukten kanns fortfarande tydligt, men nu ar den inte "obnoxious" langre och man kan sta ut med den. Tur ar val det, jag behover den bilen i morgon.
Just döda djur lukter tycker jag vinäger är överlägsen
 
Väldigt intressant att det är så. Det här är ju en försvarsförmåga hos de djuren så är ju intressant om det liksom har motsatt effekt. En igelkott eller skunk tror jag skulle kunna ligga risigt till men undrar hur vanligt det är att hundar har ihjäl piggsvin, de kan ju göra ganska ordentlig skada.

Hundarna framstår kanske som lite ointelligenta i detta men jag kan absolut relatera till den här känslan att det här ska de få fan för :D

Jag har aldrig hort talas om en hund som har tagit en skunk ... de kan spreya up till 5 meter och de kan variera till en direkt strale och spreya som en dimma. Jag har flera vanner vars hundar blir spreyade igen, och igen, och ... Jag kanner ocksa till flera hundar som kommer med piggsvins taggar, igen, och igen, och ...
Piggsvinen ar ju problemet da taggarna bryts av och har en hulling dar de satt sig fast pa hunden i ansiktet och munnen och man kan alltisa inte bara dra ut dem.

Prova white vinegar istället nästa gång så kan du bara spraya på det med högtryck :)

Vinager ar inte en "hit" mot skunk, daremot ar baking soda och "hydrogen peroxide" (vad heter det? bubblig vatska man haller pa sar?) och tvattmedel (helst typ yes diskmedel -dawn) som loser upp oljorna och tar bort lukten sa langt det gar.
 
Senast ändrad:
Vinager ar inte en "hit" mot skunk, daremot ar baking soda och "hydrogen peroxide" (vad heter det? bubblig vatska man haller pa sar?) och tvattmedel (helst typ yes diskmedel -dawn) som loser upp oljorna och tar bort lukten sa langt det gar.

Det aldsta "husmorsknepet" ar dock tomat juice ... och i bland tar man vad man har, trots att det finns battre satt. :cautious:
 
Jag har aldrig hort talas om en hund som har tagit en skunk ... de kan spreya up till 5 meter och de kan variera till en direkt strale och spreya som en dimma. Jag har flera vanner vars hundar blir spreyade igen, och igen, och ... Jag kanner ocksa till flera hundar som kommer med piggsvins taggar, igen, och igen, och ...
Piggsvinen ar ju problemet da taggarna bryts av och har en hulling dar de satt sig fast pa hunden i ansiktet och munnen och man kan alltisa inte bara dra ut dem.



Vinager ar inte en "hit" mot skunk, daremot ar baking soda och "hydrogen peroxide" (vad heter det? bubblig vatska man haller pa sar?) och tvattmedel (helst typ yes diskmedel -dawn) som loser upp oljorna och tar bort lukten sa langt det gar.
Jodå white vinegar funkar bra mot skunklukten och det är av samma anledning som tomatjuice, syra/syrlighet.
 
Jodå white vinegar funkar bra mot skunklukten och det är av samma anledning som tomatjuice, syra/syrlighet.

Tomat juicen har en mer doljande lukt i sig och jag gissar att det ar darfor man inte ens pratar om att anvanda vinager trots att vi har koper "cleaning vinegar" i stora dunkar.

Nu blev ju inte min SUV sprayad, det var inga oljor som traffade den, bara en oerhort hemsk lukt inne i bilen. Bikarbonat suger upp daliga lukter, jag koper speciella sma askar med bikarbonat gjorda for kylsap, badrum, och andra interessanta stallen och det haller mina utrymmen frasha. I husbussen har jag alltid ett par kartonger nar vi inte anvander den sa att den ar frash nar vi ska ut och kora igen.

Nar mythbusters testade att tvatta skunk ... jag ar glad att jag inte var tvungen att gora de testerna. 🤢

Jag korde 13.2 Svenska mil pa landsbyggden i dag. Jag sag 3 eller 4 skunkar pakorda, en tvattbjorn, och tva opossums dar de lag kvar pa vagen. Hur manga som lag vid sidan av vagen och i diken har jag ingen aning om. De ar nastan lika vanliga som ekorrar i ar. Jag lider med alla stackars medtrafikanter som korde pa skunkarna ... och bavar for den dag nar det ar jag.
 
Den värsta lukten jag vet är när en död wallaby börjar ruttna. Oftast är de påkörda, döda och flyttade till sidan av vägen eller inkastade i bushen.

Det har en söt, frän doft av ruttnande död...

Uuhhääää
 
Kuriosa som inte luktade.
Under flera år var jag husvakt åt mina föräldrar som arbetade utomlands, de hade lite udda förhållande till miljö o skadedjur. De skyfflade ut ben från fläskkotletter i hallonlandet som gödsel.
Nåväl, en dag tänkte jag att det borde vara en fördel att använda diskmaskinen som fanns i huset. Alla proppar rök. Vi drog ut diskmaskinen o hittade en koloni av döda råttor.
Salig moders reaktion var att "jag har ju sagt att du inte fått avliva dem när de har bebisar"
 
Den värsta lukten jag vet är när en död wallaby börjar ruttna. Oftast är de påkörda, döda och flyttade till sidan av vägen eller inkastade i bushen.

Det har en söt, frän doft av ruttnande död...

Uuhhääää
Oavsett djurart är det ingen höjdare när de kryper in under husgrunden o dör.

"That is true" ... Men skunken luktar varst nar den lever ... 🤢
 
Varför kan vi inte ha en äckel-reaktion som komplement till like, love, angry och wow?
Piggsvin? På Norska heter igelkott pinnsvin, menar du igelkott? För övrigt, hur får hundägarna bort lukten från vovvarna som blivit sprayade? Och är dom så korkade att dom går nära och blir sprayade igen? Eller skäller dom bara ut skunkarna på avstånd? Gud måste ha humor som gav ett litet djur ett så häftigt sätt att freda sig.
 
Piggsvin? På Norska heter igelkott pinnsvin, menar du igelkott? För övrigt, hur får hundägarna bort lukten från vovvarna som blivit sprayade? Och är dom så korkade att dom går nära och blir sprayade igen? Eller skäller dom bara ut skunkarna på avstånd? Gud måste ha humor som gav ett litet djur ett så häftigt sätt att freda sig.
ingen igelkott utan en sån här.. :)
ett-piggsvin-i-zoo-thailand-42285905.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur ofta klippe/slipar ni klor? Princess Diva driver mig till vansinne ... jag skulle behova klippa hennes klor tva ganger i veckan ...
2
Svar
24
· Visningar
4 755
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 120
Senast: Migo
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 456
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Da jag fatt flera privata forfragningar hur saret utvecklar dig tankte jag att det kanske kunde vara interessant for manga har att se...
Svar
11
· Visningar
1 387
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp